Autor: Bernard Dagenais
Editura Polirom
Colectia Collegium. Relații publice și publicitate
An aparitie : 2003
Editia I
Editia originala: ?
Traducerea Romina Surugiu, George Surugiu
ISBN 973-681-267-7
Nr pagini : 344
Format 147 x 205
Anticariat
Pretul la data postarii : 15 lei la printrecarti, 10 - 39 lei pe okazii,
pdf pe scribd si aici
Cartea prezinta principiile care trebuie sa ghideze orice demers avind drept scop realizarea unui plan de campanie, descriind fiecare etapa care contribuie la construirea si reusita unui astfel de plan. Notiunile teoretice sint insotite de numeroase exemplificari, pentru a oferi o imagine concreta a modului in care pot fi gestionate problemele oricarei organizatii: cresterea cifrei de afaceri, refacerea imaginii publice, traversarea unor crize, crearea unui climat favorabil in cadrul firmei, determinarea unei schimbari de comportament al angajatilor, apararea in fata concurentei etc. Avind in vedere indelunga experienta a autorului in relatiile publice, cartea constituie un instrument indispensabil pentru orice persoana care lucreaza sau doreste sa lucreze in acest domeniu.
Bernard Dagenais este profesor de relatii publice la Departamentul de Informare si Comunicare al Universitatii Laval. A practicat meseria de comunicator timp de douazeci de ani, intii ca jurnalist, apoi ca agent de informatie, consilier de presa si director de comunicare in diverse ministere ale Guvernului Quebec-ului.
La noi au fost traduse"
Profesia de relationist, Polirom 2002 ,
Campania de relatii publice, Polirom 2003
Cuprins:
Introducere 15
1. Demersul propus 162. Comunicarea: un fenomen complex 173. Care este scopul acestei cărţi. 18
Capitolul 1.Câteva noţiuni de bază 19
1. Nevoia de a comunica 19
1.1. Nu exişti dacă nu comunici 191.2. Nu rezişti fără s ă comunici. 201.3. Nu ai viitor dacă nu comunici 22
2. Forţa comunicării 25
2.1. Comunicarea nu este niciodată neutră 252.2. A acţiona înseamnă şi a comunica 262.3. Relaţiile publice sunt mai mult decât un mijloc de difuzare 272.4. Comunicarea este un instrument de gestiune 272.5. Comunicarea este un schimb 292.6. Comunicarea reprezintă un factor de putere 292.7. Comunicarea este un instrument 302.8. Comunicarea este persuasiune 31
3. Demersul comunicării 31
3.1. O strategie militară 313.2. O metodă riguroasă 323.3. O ştiinţăşi o artă 34
3.3.1. O ştiinţă 343.3.2. O artă 37
3.4. Munca de „bucătărie” 40
4. Misterul comunicării 42
4.1. O realitate insuficient cunoscută 434.2. O necesitate evidentă 434.3. Magia comunicării 444.4. Erorile din activităţile de comunicare 454.5. Erorile de percepţie 45
5. Planificarea comunicării 46
5.1. Noţiunea de planificare 46
5.1.1. Decizia de a prevedea 475.1.2. Analiza situaţiei 485.1.3. Luarea deciziei 495.1.4. Organizarea acţiunilor 50
5.2. Noţiunea de strategie 525.3. Planificarea strategică 535.4. Politica de relaţii publice 545.5. Planul 55
5.5.1. Ierarhizarea planurilor 555.5.2. Planuri de acţiune 565.5.3. Planul de campanie de relaţii publice 57
5.6. Gestiunea planurilor de campanie 57
6. Etapele de parcurs 58
7. Modelul de prezentare a unui plan 60
Capitolul 2. Definirea problemei 61
1. Identificarea problemei 61
1.1. Planificarea strategică 621.2. Urgenţa 621.3. Feedbackul 621.4. O decizie adhoc 631.5. O propunere a departamentului de relaţii publice 631.6. O solicitare venită din exterior 641.7. Planul anual 64
2. Gestionarea cererii în interiorul organizaţiei 65
2.1. Politica organizaţiei 652.2. Ierarhia organizaţiei 652.3. Conţinutul mesajului 662.4. Administrarea resurselor 66
3. Cum se defineşte o problemă 69
3.1. În ce constă definirea problemei 693.2. Cine se va ocupa de definirea problemei 70
3.2.1. Conducerea departamentului de relaţii publice 703.2.2. Angajarea unei firme de relaţii publice 72
3.3. Dosarul de informare 733.4. Caietul de sarcini 743.5. Absenţa caietelor 763.6. Timpul necesar pentru întocmirea unui plan de campanie de relaţii publice 79
4. Alegerea unei firme de relaţii publice 80
4.1. Obţinerea aprobării de a negocia 804.2. Delegarea unui singur responsabil al proiectului 804.3. Stabilirea bugetelor 814.4. Selecţionarea firmelor de relaţii publice 824.5. Prezentarea proiectelor 834.6. Firma de relaţii publice selectată 904.7. Durata activităţii 904.8. Contractul cu firma de relaţii publice 91
5. Definirea problemei – model de prezentare 91
6. Introducerea 94
6.1. Exemplu de introducere 946.2. Exemplu de stabilire a problematicii 956.3. Încredinţarea mandatului de a pregăti un plan de campanie 966.4. Organizaţia 966.5. Firma de relaţii publice şi publicitate 976.6. Demersul propus 976.7. Prezentarea documentului 996.8. Cuvinte de mulţumire 100
Capitolul 3. Analiza situaţiei 101
1. Redefinirea problemei 103
1.1. Înţelegerea problemei 1031.2. În căutarea unei schimbări 1041.3. Starea de fapt 1041.4. Interpretarea datelor: o activitate critică 1071.5. Amploarea analizei 108
1.5.1. Aria de cercetare 1091.5.2. Depistarea potenţialelor probleme 110
2. Profilul organizaţiei 111
2.1. Statutul 1122.2. Scopul existenţei unei organizaţii 1132.3. Trecutul organizaţiei 1162.4. Imaginea 1182.5. Problemele organizaţiei 1252.6. Obiectivele generale 1252.7. Sistemul de valori 1272.8. Structura 1282.9. Concluzia 1292.10. Modelul de prezentare a unei concluzii 132
3. Prezentarea produsului 132
3.1. Descrierea produsului 133
3.1.1. Caracteristicile produsului 1343.1.2. Ciclul de viată 1363.1.3. Personalitatea produsului 138
3.2. Preţul 138
3.2.1. Diverse costuri. 1403.2.2. Reacţiile consumatorului faţă de preţ 141
3.3. Distribuţia 143
3.3.1. Piaţa vizată 1433.3.2. Perioada de utilizare 1443.3.3. Modul de distribuţie 1443.3.4. Disponibilitatea produsului 1453.3.5. Concluzia 146
4. Publicurile organizaţiei 147
4.1. Furnizorii 1494.2. Publicurile interne 1494.3. Publicurile intermediare 1514.4. Publicurile externe 152
4.4.1. Clienţii 1524.4.2. Actorii sociali 153
4.5. Ce trebuie săştim despre publicuri 155
4.5.1. Profilul publicurilor 1554.5.2. Modelul de comportament al publicului vizat 159
4.6. Concluzia 162
5. Contextul general spaţiotemporal 162
5.1. Contextul intern 1635.2. Contextul extern 164
5.2.1. Actualitatea 1645.2.2. Contextul sociocultural 1655.2.3. Contextul economic 1675.2.4. Contextul politic 1675.2.5. Concurenţa 168
5.3. Concluzia 171
6. Relaţiile publice 171
6.1. Relaţiile publice interne 1726.2. Relaţiile publice externe 1766.3. Experienţa altora 1776.4. Concluzia 177
7. Cercetarea 180
7.1. Datele ce trebuie colectate 181
7.1.1. Dosarul de informare 1827.1.2. Datele oficiale 182
7.2. Studiile şi analizele ce trebuie realizate7.3. Faptele pertinente 1847.4. Tehnicile de cercetare
8. Concluzia generală 186
8.1. Dificultatea punerii unui diagnostic 1878.2. Ce trebuie să conţină diagnosticul final 1898.3. Ce nu trebuie să conţină diagnosticul final 1898.4. Exemple 193
8.4.1. Concluzii formulate pentru probleme simple 1938.4.2. Concluzii formulatepentru probleme complexe 193
8.5. Prezentarea problemei reformulate 1948.6. Ce anume permite un diagnostic corect 195
Capitolul 4. Obiectivele 196
1. De ce avem nevoie de obiective 196
2. Descrierea unui obiectiv 197
2.1. O definire precisă a obiectului 1982.2. Publicul ţintă 1982.3. Sarcinile propuse şi asumate în cadrul campaniei 199
2.3.1. Cunoaşterea 2002.3.2. Atitudinea 2012.3.3. Comportamentul 2032.3.4. Secvenţa inversată 2042.3.5. Secvenţele reunite 205
2.4. Gradul de îndeplinire a unui obiectiv 2062.5. Perioada de timp 208
3. Obiective generale şi specifice 208
4. Ce trebuie evitat 211
5. Modele de obiective 212
6. Câteva teme de gândire 212
6.1. O schimbare simplă. 2136.2. O schimbare complexă 213
7. Criteriile de eficacitate 214
Capitolul 5. Publicul ţintă 216
1. O alegere obligatorie 217
2. Când ţinta este publicul de masă 219
3. Restrângerea opţiunilor 221
4. Câteva exemple 223
4.1. Candidatul politic 2234.2. Sănătatea 2244.3. Consumul de tutun 2244.4. Casa de pensii 225
5. Câteva sfaturi 225
Capitolul 6. Axa campaniei de relaţii publice 227
1. Definirea conceptului de axă a campaniei 228
2. Cum se poate construi axa campaniei 229
3. Axa, sloganul, semnătura instituţională 231
4. Câteva exemple 232
5. Formularea axei 236
Capitolul 7. Strategia 237
1. Captarea atenţiei publicului ţintă 237
1.1. Principiile 238
1.1.1. A face vâlvă în jurul produsului 2381.1.2. Repetiţia 2381.1.3. Creaţia 239
1.2. Tehnicile de comunicare 239
2. Stimularea unei atitudini pozitive 240
2.1. Principiile 2402.2. Tehnicile 241
2.2.1. Angajamentul lejer 2412.2.2. Angajamentul profund 243
3. Provocarea unui comportament anume 244
3.1. Principiile 244
3.1.1. O atitudine negativă 2453.1.2. O atitudine pozitivă 2463.1.3. Comportamentul si angajamentul 247
3.2. Tehnicile 248
4. Perspectiva comunicării interne 249
4.1. Declaraţia de principii/programul de acţiune al organizaţiei 2494.2. O politică de relaţii publice 2504.3. Activităţile de relaţii publice 251
5. Alte abordări 252
5.1. Strategia push and pull 2525.2. Strategia directă sau indirectă 2535.3. Strategia intensivă sau extensivă 2535.4. Strategia efectului imediat sau a frecvenţei 254
6. Câteva sfaturi 255
Capitolul 8. Tehnicile de relaţii publice, massmedia şi suporturile utilizate 257
1. Tehnicile 258
1.1. Comunicarea de masă 258
1.1.1. Relaţiile publice 2581.1.2. Relaţiile cu presa 2601.1.3. Afacerile publice/Activitatea de lobby 2631.1.4. Propaganda 2641.1.5. Publicitatea 2651.1.6. Comunicarea directă 2681.1.7. Sponsorizarea 268
1.2. Comunicarea personalizată 269
1.2.1. De la persoană la persoană 2701.2.2. Reuniunile în grupuri de mici dimensiuni 2721.2.3. Reuniunile de amploare 274
1.3. Comunicarea organizaţională/internă 2741.4. Tehnicile de coerciţie şi recompensare 274
1.4.1. Coerciţia şi penalizarea 2741.4.2. Recompensa şi privilegiul 275
1.5. Alegerea tehnicii potrivite 275
2. Mass-media 276
2.1. Presa scrisă 277
2.1.1. Ziarele 2782.1.2. Revistele 279
2.2. Radioul 2802.3. Televiziunea 2822.4. Afişajul 2832.5. Alte mijloace de comunicare 284
2.5.1. Mijloacele netradiţionale 2842.5.2. Mijloacele de comunicare informatizate 284
2.6. Alegerea unor media potrivite 285
3. Suporturile 286
3.1. Suporturile scrise 2873.2 Suporturile grafice 2873.3. Suporturile vizuale 2873.4. Suporturile sonore 2883.5. Suporturile video 2883.6. Obiectelesuport 2893.7. Suporturile tridimensionale 2893.8. Alegerea suportului potrivit 290
4. Mijloacele 291
4.1. Un serviciu de relaţii publice 2914.2. Purtătorul de cuvânt 2914.3. Partenerii 2924.4. Diverse alte activităţi 2924.5. Noile tehnologii 293
5. Prezentarea 293
6. Câteva sfaturi 295
Capitolul 9. Mesajul 296
1. Principiile de bază 297
2 Tipuri de mesaje 298
2.1. Mesajul de ordin politic 2992.2. Mesajul de prestigiu 2992.3. Mesajul care vizează o schimbare de comportament 3002.4. Mesajul comercial 3012.5. Mesajul utilitar 3012.6. Mesajul combatant 302
3. Conceperea mesajului 302
3.1. Titlul 3033.2. Textul 3043.3. Creativitatea 3053.4. Tonul 306
4. Realizarea mesajului 307
Capitolul 10. Bugetul şi calendarul 310
1. Bugetul 310
1.1. Cum se stabileşte un buget 3101.2. Elementele bugetului 311
1.2.1. Conţinutul unui buget de relaţii publice 311
1.3. Costul operaţiunilor 314
2. Calendarul activităţilor 315
Capitolul 11. Evaluarea 318
1. Diferite abordări 319
1.1. De la general la particular 3191.2. De la receptare la comportament. 3191.3. Variabile reale. 3201.4. Ce evaluăm? 320
2. Evaluarea unui plan de campanie 321
3. Tehnicile de evaluare 326
4. Concluzie 328
Capitolul 12. Prezentarea 329
Capitolul 13. Concluzii
Capitolul 14. Recomandări pentru organizaţie
Bibliografie
Lista exemplelor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu