Autor: Bernard Dagenais
Editura Polirom
Colectia Collegium. Relații publice și publicitate
An aparitie : 2002
Editia I
Editia originala: Le métier de relationniste
Traducerea Anca-Magdalena Frumusani
ISBN 978-973-6811-42-5
Nr pagini : 232
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 9,99 lei la Editura, 9,15 lei la elefant, 7,99 lei la libris
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Orice intreprindere, organism sau persoana care vrea sa prospere trebuie sa stie sa se puna in valoare, sa se faca acceptata, sa se impuna si chiar sa se apere. Accesul la mass-media ii este deci indispensabil, nu pentru a le controla, ci, mai degraba, pentru a se asigura ca opinia publica ii este favorabila. Intr-o organizatie, una dintre sarcinile relatiilor publice este de a afla ce gindeste publicul. Serviciul de relatii publice gestioneaza schimbarea, crizele, climatul de munca, imaginea publica sau reputatia. Relatiile publice insotesc organizatia in toate activitatile sale, si atunci cind lucrurile merg bine, dar si cind totul merge rau. Dar cine poate practica aceasta meserie complexa ce tine in egala masura de jurnalism, publicitate, propaganda sau lobby? Ce studii sau ce experienta ofera pregatirea pentru meseria de relationist? Care sint sarcinile unui relationist? Ce loc ocupa el in ierarhia organizatiei? „Profesia de relationist” raspunde tuturor acestor intrebari. Cartea prezinta modul in care relationistii utilizeaza cunoasterea exacta a strategiilor si tehnicilor, pentru a construi o imagine de cistigator a angajatorului lor.
Bernard Dagenais este profesor de relatii publice la Departamentul de Informare si Comunicare al Universitatii Laval. A practicat meseria de comunicator timp de douazeci de ani, intii ca jurnalist, apoi ca agent de informatie, consilier de presa si director de comunicare in diverse ministere ale Guvernului Quebec-ului.
La noi au fost traduse"
Profesia de relationist, Polirom 2002 ,
Campania de relatii publice, Polirom 2003
Cuprins:
Introducere 13
CAPITOLUL 1 - Ce sunt publice? 17
1. De ce se practică relaţiile publice? 18
1.1. Pentru că nu putern trăi fără comunicare 18
1.1.1. Obtigaţia de a comunica 191.1.2. Necesnatea de a recurge la mass-media 20
1.2. Pentru a atrage atentia 211.3. Pentru a informa 261.4. Pentru a crea un climat de simpatie 301.5. Pentru a rezolva o problemă 321.6. Pentru a gestiona o provocare 331.7. Pentru a dezvolta o imagine 331.8. Pentru a ne apăra 341.9. Pentru a influenta opinia publicului 351.10. Pentru a răspunde jurnalistilor şi publicului 361.11. Pentru a face fată complexitătii socioeconomice 37
1.11.1. Structura sociala complexa 371.11.2. Consumatorii 381.11.3. Jurnalismul 381.11.4. Restricţiile bugetare 391.11.5. Prevenirea 39
2. Ce sunt relaţiile publice? 40
2.1. O stare de spirit 402.2. Un instrument de gestiune 41
2.2.1. Luarea decizillor 412.2.2. Gestiunea mizelor 44
2.3. O indemânare 452.4. O arta si o stiinţă 482.5. O profesie exigentă 492.6. O practică democratică 502.7. Un control asupra realitătii 532.8. O industrie 532.9. Un sistem de valori 54
3. O definitie 54
3.1. O activitate de conducere 55
3.1.1. A fi membru al conducerii 563.1.2. A participa la decizii 57
3.2. Cu caracter perrnanent şi organizat 603.3. in slujba organizatiei 613.4. Pentru a crea un curent de simpatie 613.5. Pentru a gestiona provocările 623.6. Pe lăngă diferitele categorii de public 633.7. O practică de informare 653.8. Căutarea interesului comun 663.9. Concluzii 66
4. Relatille publice şi celelalte profesii ale comunicării 67
4.1. Jurnalismul 674.2. Publicitatea 684.3. Marketingul 704.4. Afacerile publice şi lobby-ul 714.5. Propaganda 724.6. Concluzii 73
5. Putină istorie 73
5.1. Practica ancestrală 745.2. Naşterea relatiilor publice moderne 755.3. Lectiile unei crize 77
CAPITOLUL 2 - Abilitătile necesare pentru a reuşi in această profesie 81
1. Calitătile personale 81
1.1.O cultură generală solidă 811.2. Imaginatie 821.3. Aptitudini particulare 83
2. Cunoştinte specifice 84
2.1. Cunoaşterea organizatiei 842.2. Cunoaşterea publicului 852.3. Cunoaşterea mediului 872.4. Cunoaşterea tehnicilor de cercetare 89
3. Exigentele profesionale 90
3.1. Cunoaşterea mass-media 903.2. Cunoaşterea strategiilor de cornunicare 93
3.2.1. Inţelegerea problemei : un rol de analist 943.2.2. Formularea obiectivelor si alegerea tintelor: un rol de consilier 953.2.3. Prezentarea strategiei : un rol de strateg 973.2.4. Alegerea tehnicilor : un rol de expertiză 983.2.5. Alegerea mass-media : un rol tehnic 993.2.6. Alegerea suporturilor : un rol de imaginaţie 1003.2.7. Mesajele: un rol de creativitate 1003.2.8. Producţia : un rol de specialist 1013.2.9. Bugetul calendarul : un rol de logistică 1013.2.10. Evaluarea : un rol de cercetare 102
3.3. Cunoaşterea tehnicilor de comunicare 102
3.3.1. Tehnica de bază : scriitura 1033.3.2. Comunicarea de masă 1043.3.3. Comunicarea internă 1103.3.4. Comunicarea personalizată 111
3.4. Cunoaşterea suporturilor 113
3.4.1. Suporturile scrise 1133.4.2. Suporturile audiovizuale 1143.4.3. Suporturile tridimensionale 115
4. Munca de relationist 116
4.1. Sarcinile de execuţie 1164.2. Sarcinile de decizie 1164.3. A fi generalist sau specialist 1174.4. Sarcinile pe care le poate indeplini 118
4.4.1. Cercetarea 1184.4.2. Conceperea 1184.4.3. Realizarea 1184.4.4. Evaluarea 118
CAPITOLUL 3 - Formarea 121
1. Continutul formării ideale 121
2. Problemele formării 123
2.1. Pasiunea pentru ştiintele comunicării 1232.2. Formarea la locul de muncă 1232.3. Formarea generală de bază 1242.4. Neglijenţa organizatiilor 126
3. Diversitatea formărilor 127
3.1. Comunicarea instrumentală 1273.2. Comunicarea strategică 1283.3. Ştiinţa comunicării 128
4. Formarea in instituţii şcolare 129
4.1. Formarea in colegii 1294.2. Formarea in universităti 129
4.2.1. Cursurile obisnuite de ciclul intăi 1304.2.2. Cursurile de formare continuă 1314.2.3. Cursurile de ciclul al doilea 133
5. Formarea profesională 134
5.1. Societatea Relaţioniştilor din Quebec 1345.2. Organizaţiile 1355.3. Benchmarking-ul: invătarea prin exemplu 1355.4. Formarea privată 136
6. Realitatea formării 136
6.1. Absenta formării 1376.2. Cultura de bază 1386.3. O formare comună pentru jurnalism şi pentru relaţiile publice 1386.4. Preocupările divergente ale intervenientilor 1406.5. Formarea este o necesitate 140
CAPITOLUL 4 - Curn se organizează profesia 143
1. Starea de fapt 143
1.1.O profesie nedelimitată 1431.2. O meserie complexă 1451.3. Specificitatea sarcinilor 151
1.3.1. Tehnicianul in informare 1511.3.2. Profesionistul fn comunicare 1521.3.3. Directorul de comunicare 152
2. Activitatea in organizaţie 153
2.1. Raţiunea de a fi a unui departament de comunicare 153
2.1.1. Presiunea externă 1542.1.2. Presiunea internă 156
2.2. Un conţinut specific 1582.3. O realitate complexă 1602.4. O funcţie politică şi administrativă 1622.5. Situarea sa in organigramă 1642.6. Organizarea unui departament de comunicare 165
2.6.1. Serviciile oferite 1662.6.2. Sarcinile ce trebuie realizate 167
2.7. Raporturile cu cabinetele de consiliere 1692.8. Comunicarea integrată 170
3. Munca intr-o agenţie 171
3.1. Structura unei agentii de PR 1713.2. Principalele agentii 1743.3. Diferiţii clienti 174
4. Consultantul independent in relaţii publice 178
5. Relatiile cu jurnaliştii 178
5.1. Punerea in valoare a relationistului 1805.2. Jurnalistul pune in scenă 1825.3. O neincredere reciprocă 183
6. Asociatiile profesionale 185
7. Etica 186
7.1.O definiţie 1877.2. Cazurile de conştiintă 189
8. Angajările 189
CAPITOLUL 5 - Imaginea relaţionistului 191
1. Notiunea de imagine 191
1.1. Personalitatea 1931.2. Imaginea proiectată 1931.3. Imaginea percepută 1931.4. Imaginea-răspuns 194
2. Imaginile propuse 194
2.1. Zeul Hermes 1942.2. Ambasadorul 1952.3. Interpretul 195
2.3.1. Interpretul publicului 1962.3.2. Interpretul evenimentelor 1962.3.3. Interpretul organizatiei 1972.3.4. Interpret intre părţi 197
2.4. Generozitatea 1982.5. Cavalerul medieval 1982.6. Adevăul inainte de toate 199
3. Imaginile percepute 200
3.1. Relationistul monden 2003.2. Relationistul agent de presă 2013.3. Manipulatorul 2023.4. Ventilatorul 2033.5. Spin doctor-ul 2033.6. Docilul 204
4. Imaginile trăite 204
4.1. Schizofrenicul 2054.2. Nebunul regelui 2054.3. Ambalatorul 2064.4. Mercenarul 2064.5. Gestionarul de imagini 2074.6. Machiorul 2074.7. Vănzătorul de produse 2084.8. Avocatul 2094.9. Pompierul 2094.10. Democratul 2104.11. Temerarul 2114.12. ConcIuzie 211
CAPITOLUL 6 - Provocările viitorului 213
1. Pe plan profesional 213
1.1. Credibilitatea relationistului 2131.2. Imaginea profesiei 2141.3. Specificitatea formării 2151.4. Evaluarea 2151.5. Comunicarea internă 2161.6. Gestiunca mizelor 2171.7. Intoarcerea la individ 218
2. Pe plan societal 218
2.1. Responsabilitatea socială 2192.2. Depersonalizarea 2202.3. Impărtăşirea cunoaşterii 220
2.3.1. Complexitatea mesajelor 2212.3.2. Specializare supraspecializare 2212.3.3. Informaţie şi putere 222
2.4. Paradoxul comunicărilor 2222.5. Valorile sociale 2232.6. Diferenta culturală 2242.7. Mondializarea 224
3. Relaţiile publice slujesc bine societatea ? 225
Bibliografie 227
Lista exemplelor 231
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu