13/01/2023

EDUCATIA ESTETICA

Autor: Constantin Cucoș
Editura Polirom
Colectia Collegium. Stiintele educatiei
An aparitie : 2014
Editia I
ISBN 978-973-46-4978-5
Nr pagini :224 
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 28,85 lei la Editura, 23,08 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Rezultat al unei documentari riguroase cu privire la noile evolutii din domeniul esteticii, volumul abordeaza principalele problematici care se circumscriu educatiei estetice, incurajind utilizarea mai eficienta a artei in sistemul educational contemporan. Pe baza propriei experiente legate de raportarea la arta, Constantin Cucos propune noi perspective asupra functionalitatii limbajului artistic, trece in revista virtutile educative ale frumosului prezent in arta, natura sau comunitate si explica multiplele legaturi dintre arte si alte manifestari spirituale. In completarea expunerilor cu caracter general autorul ofera o serie de repere concrete privind obiectivele si continuturile educatiei estetice, metodele acesteia si problematica evaluarii la disciplinele artistice. Educatia estetica este un excelent ghid pedagogic ce poate fi utilizat in context didactic si in domeniile conexe, adresindu-se studentilor de la pedagogia invatamintului preprimar si primar, studentilor de la facultatile de arte cu profil didactic, precum si profesorilor de diferite specialitati care urmaresc formarea bunului-gust.

Cuprins:

Introducere  9

1. Educaţia estetică. Statut, importanţă, funcţionalitate 13 
1.1. Conceptualizare şi statut  13
1.2. Esteticul - dimensiune existenţială a omului 15 
1.3. De gustibus - disputandum  17 
1.4. Argumente pentru o educaţie estetică  21 
1.5. Educaţia estetică şi evoluţii noi in pIanul expresivităţii artistice 24 
1.6. Ipostaze de manifestare şi transmitere a artei in epoca informaţională  31 
1.7. FrumosuI relaţional, comunitar, social  37 
1.8. Frumosul natural  42

2. Limbajul artistic - referenţial pentru formarea estetică  47
2.1. Limbajul artistic din perspectivă semiotică  47 
2.2. Argumente pentru resemnificarea ontologică a operei de artă 55 
2.3. Un model al situaţiei - semn artistic  57 
2.4. Aspecte privind funcţionalitatea ocultării şi indeterminării mesajului in artă 55
2.5. O perspectivă semiotică asupra adevărului artistic cu consecinţe asupra formării estetice  74 
2.6. Paradoxuri şi antinomii in artă  80 
2.7. Libertate şi determinism in artă  88 
2.8. Inspiraţia artistică - intre inefabil şi expIicabil  93 
2.9. In căutarea unei „gramatici" a vizualului  100

3. Finalităţi, conţinuturi şi modalităţi de realizare a educaţiei estetice 109 
3.1. Dimensiunea finalistă a educaţiei estetice  109 
3.2. Modalităţi de realizare a educaţlei estetice in invăţamăntul românesc 114 
3.3. Structuri de conţinuturi - exemple de bune practici  128 
3.4. Principii ale educatiei estetice  135 
3.5. lnterdisciplinaritatea şi formarea estetică  138 
3.6. Strategii şi metode ale educaţiei estetice şi artistice   142 
3.7. Problematica evaluării la disciplinele anistice  150 

4. Confluenţe şi complementarităţi intre estetic şi alte domenii ale practicii socio-culturale   157 
4.1. Putem vorbi de o artă a educatiei?  157 
4.2. Literatura universală - un referential important al educatiei pentru valori artistice  162 
4.3. Arta nu este un discurs didacticist  164 
4.4. Pledoarie pentru frumusetea umană 165 
4.5. Esteticul şi educatia adultilor  167 
4.6. Frumosul şi universul sacru   170 
4.7. Estetica amenajării spaţiului şcolar  176 
4.8. Fenomenul kitsch şi educatia pentru artă  178 
4.9. Virtuţi formative ale artei populare  182 

5. Pedagogia muzeală — statut, obiective, valenţe practice  187 
5.1. Importanţa şi scopul pedagogiei muzeale  187 
5.2. Educatia muzeală - valente şi obiective   189 
5.3. Pledoarie pentru o „didactică" a spaţiului muzeal  191 
5.4. Relatia formal-nonformal-informal în educatia muzeală  195 
5.5. Muzeul - mediu de generare a cunoaşterii didactice şi de reinterpretare a lumii  196 
5.6. „Virtuţi" didactice ale muzeului virtual   198 
5.7. Proiectul muzeal şi invăţarea şcolară  200 
5.8. Diferenţe specifice intre educaţia din şcoală şi cea din muzeu 201 
5.9. Cateva precauţii legate de educaţia muzeată 203 

Concluzii  205 

Bibliografie 213 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu