Autor: Constantin Cucoș
Editura Polirom
Colectia Collegium. Stiintele educatiei
An aparitie : 2014
Editia I
ISBN 978-973-46-4978-5
Nr pagini :224
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 28,85 lei la Editura, 23,08 lei la librarie.net,
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Rezultat al unei documentari riguroase cu privire la noile evolutii din domeniul esteticii, volumul abordeaza principalele problematici care se circumscriu educatiei estetice, incurajind utilizarea mai eficienta a artei in sistemul educational contemporan. Pe baza propriei experiente legate de raportarea la arta, Constantin Cucos propune noi perspective asupra functionalitatii limbajului artistic, trece in revista virtutile educative ale frumosului prezent in arta, natura sau comunitate si explica multiplele legaturi dintre arte si alte manifestari spirituale. In completarea expunerilor cu caracter general autorul ofera o serie de repere concrete privind obiectivele si continuturile educatiei estetice, metodele acesteia si problematica evaluarii la disciplinele artistice. Educatia estetica este un excelent ghid pedagogic ce poate fi utilizat in context didactic si in domeniile conexe, adresindu-se studentilor de la pedagogia invatamintului preprimar si primar, studentilor de la facultatile de arte cu profil didactic, precum si profesorilor de diferite specialitati care urmaresc formarea bunului-gust.
Cuprins:
Introducere 9
1. Educaţia estetică. Statut, importanţă, funcţionalitate 13
1.1. Conceptualizare şi statut 131.2. Esteticul - dimensiune existenţială a omului 151.3. De gustibus - disputandum 171.4. Argumente pentru o educaţie estetică 211.5. Educaţia estetică şi evoluţii noi in pIanul expresivităţii artistice 241.6. Ipostaze de manifestare şi transmitere a artei in epoca informaţională 311.7. FrumosuI relaţional, comunitar, social 371.8. Frumosul natural 42
2. Limbajul artistic - referenţial pentru formarea estetică 47
2.1. Limbajul artistic din perspectivă semiotică 472.2. Argumente pentru resemnificarea ontologică a operei de artă 552.3. Un model al situaţiei - semn artistic 572.4. Aspecte privind funcţionalitatea ocultării şi indeterminării mesajului in artă 552.5. O perspectivă semiotică asupra adevărului artistic cu consecinţe asupra formării estetice 742.6. Paradoxuri şi antinomii in artă 802.7. Libertate şi determinism in artă 882.8. Inspiraţia artistică - intre inefabil şi expIicabil 932.9. In căutarea unei „gramatici" a vizualului 100
3. Finalităţi, conţinuturi şi modalităţi de realizare a educaţiei estetice 109
3.1. Dimensiunea finalistă a educaţiei estetice 1093.2. Modalităţi de realizare a educaţlei estetice in invăţamăntul românesc 1143.3. Structuri de conţinuturi - exemple de bune practici 1283.4. Principii ale educatiei estetice 1353.5. lnterdisciplinaritatea şi formarea estetică 1383.6. Strategii şi metode ale educaţiei estetice şi artistice 1423.7. Problematica evaluării la disciplinele anistice 150
4. Confluenţe şi complementarităţi intre estetic şi alte domenii ale practicii socio-culturale 157
4.1. Putem vorbi de o artă a educatiei? 1574.2. Literatura universală - un referential important al educatiei pentru valori artistice 1624.3. Arta nu este un discurs didacticist 1644.4. Pledoarie pentru frumusetea umană 1654.5. Esteticul şi educatia adultilor 1674.6. Frumosul şi universul sacru 1704.7. Estetica amenajării spaţiului şcolar 1764.8. Fenomenul kitsch şi educatia pentru artă 1784.9. Virtuţi formative ale artei populare 182
5. Pedagogia muzeală — statut, obiective, valenţe practice 187
5.1. Importanţa şi scopul pedagogiei muzeale 1875.2. Educatia muzeală - valente şi obiective 1895.3. Pledoarie pentru o „didactică" a spaţiului muzeal 1915.4. Relatia formal-nonformal-informal în educatia muzeală 1955.5. Muzeul - mediu de generare a cunoaşterii didactice şi de reinterpretare a lumii 1965.6. „Virtuţi" didactice ale muzeului virtual 1985.7. Proiectul muzeal şi invăţarea şcolară 2005.8. Diferenţe specifice intre educaţia din şcoală şi cea din muzeu 2015.9. Cateva precauţii legate de educaţia muzeată 203
Concluzii 205
Bibliografie 213
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu