Autor: Irina Stanciugelu
Editura Tritonic
Colectia Comunicare media
An aparitie : 2009
Editia I
ISBN 978-973-733-349-0
Nr pagini : 304
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii :28 lei la Editura, 15 - 49 lei pe okazii,
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd si aici
Descrierea editurii:
Pe parcursul documentarii, realizand o sinteza a campului teoretic ce abordeaza realitatea culturala si sociala postmoderna din perspectiva comunicarii, autoarea a observat ca majoritatea studiilor se construiesc pe doua planuri distincte. Primul dintre ele, planul sociologic-interpretativ – in cadrul acestui tip de cercetare se pleaca de la marile teorii sociologice, procesul comunicarii fiind astfel citit si inteles prin prisma acestora; urmeaza apoi, pe aceeasi linie, „praxis”-ul, respectiv studiile aplicate privind influenta, impactul si efectele comunicarii la nivelul publicului, utilizate ca motor functional al activitatii de comunicare sociala si de relatii publice. Cel de-al doilea, planul cultural critic – specificul acestui tip de analiza consta in faptul ca se porneste de la modelele si teoriile critice ale culturii, incercand sa se discearna modul in care procesele dominante de comunicare intervin si modifica sensibilitatea culturala a unei epoci. Ambele perspective par insa sa fie atrase de aceeasi capcana: demonizarea comunicarii prin acuzatia de manipulare.
Astfel, abordarea pe care autoarea o propune aici incearca sa faca o deconstructie din punct de vedere etic al acestei presupozitii de manipulare ce erodeaza campul comunicarii sociale, cu consecinte nefaste majore pentru activitatea de relatii publice. Fara a pleca de la un model cultural anume, ci mai degraba de la o sinteza a lor, Irina Stanciugelu incearca sa analizeze modificarile pe care atitudinea postmoderna le-a produs in problematica filosofica si etica a epocii contemporane, insistand asupra specificului proceselor de comunicare ce strabat societatea.
Irina Stanciugelu este lector universitar doctor in cadrul Facultatii de Comunicare si Relatii Publice SNSPA, unde sustine cursurile de Teoria comunicarii si Relatii Publice in scoli. Interesele de cercetare sunt indreptate catre domenii diverse: filosofia culturii, etica relatiilor publice si a comunicarii sociale, comunicarea riscului si comunicarea in situatii de criza.
Dintre lucrarile publicate:
Prefixul post al modernitatii noastre. Studii de filosofie a culturii (2002),
Teoria comunicarii, coautor (2003, 2014),
Gen si reprezentare sociala, coautor (2004),
Imagine si comunicare in afaceri, coautor (2004),
Comunicarea in situatii de urgenta. Ghid practic, coautor (2006).
Mastile comunicarii (2009)
Cuprins:
Cuvânt înainte 11
Prefata 19
Capitolul 1. Postmodernism și eticã. Teme filosofice 37
1.1 Postmodern/Postmodernism/postmodernitate - o perspectivã terminologicã 38
1.2 Postmodernismul filosofic. Premise hermeneutice 44
1.2.1 Postmodernismul reactiv 441.2.2 Postmodernismul activ. Sistematizarea lui Vattimo 471.2.3 Postmodernism și hermeneuticã. Turnanta lingvisticã 531.2.4 Hermeneutica - de la epistemologie la ontologie 551.2.5 Deregionalizarea hermeneuticii 591.2.6 Hermeneutica - metateorie a postmodernismului 64
1.3 Postmodernism și problematica eticã 65
1.4 Zygmund Bauman și reîntemeierea moralei postmoderne 68
1.4.1 Aporiile modernismului 711.4.2 Modernitate și eticã. Paradoxuri asumate 741.4.3 Remedii etice la paradoxuri morale 771.4.4 Reperele condiției morale ca alternativã postmodernã la proiectul etic modern 801.4.5 Conceptele și poziția fundamental ontologicã ce contureazã proiectul postmodern al lui Bauman 841.4.6 Ontologie și moralitate. Preeminența angajamentului moral 86
1.5 Alasdair MacIntyre și posibilitatea unei etici postmoderne 91
1.5.1 Critica proiectului Iluminist 911.5.2 Sociologia modernã din perspectivã eticã - Emotivismul 951.5.3 Reconstrucția structuralã a virtuții în perspectivã contemporanã 981.5.4 Practicã și virtute 991.5.5 Sinele narativ și tradiția moralã - perspectiva teleologicã a virtuții 104
Capitolul 2. Chipul postmodernitãții și mãștile comunicãrii 111
2.1 Comprimarea spaio-temporalã și paradoxurile postmodernitãții. Fața nevzutã a comunicãrii 111
2.1.1 Prețul vitezei - comunicarea ieftinã. Perspectiva lui Bauman 1112.1.2 Prețul vitezei - accelerarea consumului. Perspectiva lui Harvey 1142.1.3 Câștigul vitezei - societatea informației. Perspectiva lui Beninger 120
2.2 Condiția spațiului public în postmodernitate. Rolul comunicãrii sociale 127
2.2.1 Spațiul public efect și cauzã a comunicãrii. Habermas 1292.2.2 Spațiul public și tehnologiile comunicãrii și informãrii 1332.2.3 Problematizarea spațiului public din punct de vedere al tehnicilor de comunicare 1362.2.4 Media și modernitatea. PostHabermas - John Thompson 1382.2.5 Spațiul public postmodern. Bãtãlia vizibilitãții 1442.2.6 PostThompson - Tehnologiile comunicãrii și informãrii 1472.2.7 Implicații sociale ale TIC - cyberspațiul ca un nou spațiu public. Multiplicarea perspectivelor 153
2.3 Provocarea postmodernã a TIC - managementul comunicãrii 161
2.3.1 Definirea relațiilor publice 1632.3.2 Fundamente metodologice ale relațiilor publice 1672.3.3 Managementul și marketing-ul relațiilor publice 170
2.4 Chipul comunicãrii în postmodernitate. Natura eticã a procesului 172
2.4.1 Comunicarea socialã între influențã și manipulare 1732.4.2 Influența - neutrul comunicãrii 1762.4.3 Persuasiunea - pozitivul comunicãrii 1812.4.4 Manipularea - negativul comunicãrii 1862.4.5 Manipularea interpersonalã 1902.4.6 Persuasiune și manipulare. Asumarea intenției 1932.4.7 Delimitãri necesare. Cazul manipulãrii pozitive 1972.4.8 Comunicarea ca influența - o teorie revizuitã. Dincolo de bine și de rãu. Alex Mucchielli 2002.4.9 Asumarea eticã a comunicãrii. Intre persuasiune și manipulare 206
Capitolul 3. Relațiile publice și etica de la tehne la phronesis 211
3.1 Emergența relațiilor publice. Intreprinderea și noul spațiu public 211
3.2 Relațiile Publice ca tehne. Modele teoretice și definiții practice 214
3.2.1 Relații publice ca și proces de comunicare. Modele "vechi" 2143.2.2 Relațiile publice ca proces de comunicare. Modele "noi" 217
3.2.2.1 Relațiile publice ca funcție socialã. Schimbarea de paradigmã în teoria relațiilor publice 2183.2.2.2. Relațiile publice ca relație de schimb la nivel social 2233.2.2.3 Retorica - un model de comunicare eticã a relațiilor publice 229
3.3 Relații publice ca phronesis: perspectiva eticã 238
3.3.1 Intreprinderea și responsabilitatea socialã. Etica afacerilor 248
3.3.1.1 Piețe, întreprinderi și valori - cãtre un comportament etic în cadrul pieței 2483.3.1.2 Responsabilitatea socialã noul mandat in afaceri 2543.3.1.3 Responsabilitatea socialã, noul mandat al relațiilor publice de întreprindere 257
3.3.2 Relațiile publice ca profesie și codurile etice 259
In loc de concluzii. Cãtre un ideal de înțelepciune practicã în relații publice.
Phronimos ca profesionist ideal 265
Bibliografie 280
Anexa 1: Codul etic al membrilor PRSA, 2000 288
Anexa 2: Codul etic al membrilor IABC 299
Anexa 3: Codul de la Atena 303
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu