28/01/2023

MASTILE COMUNICARII. De la etica la manipulare si inapoi

Autor: Irina Stanciugelu
Editura Tritonic
Colectia Comunicare media
An aparitie : 2009
Editia I
ISBN 978-973-733-349-0
Nr pagini : 304
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii :28 lei la Editura, 15 - 49 lei pe okazii
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd si aici


Descrierea editurii:

        Pe parcursul documentarii, realizand o sinteza a campului teoretic ce abordeaza realitatea culturala si sociala postmoderna din perspectiva comunicarii, autoarea a observat ca majoritatea studiilor se construiesc pe doua planuri distincte. Primul dintre ele, planul sociologic-interpretativ – in cadrul acestui tip de cercetare se pleaca de la marile teorii sociologice, procesul comunicarii fiind astfel citit si inteles prin prisma acestora; urmeaza apoi, pe aceeasi linie, „praxis”-ul, respectiv studiile aplicate privind influenta, impactul si efectele comunicarii la nivelul publicului, utilizate ca motor functional al activitatii de comunicare sociala si de relatii publice. Cel de-al doilea, planul cultural critic – specificul acestui tip de analiza consta in faptul ca se porneste de la modelele si teoriile critice ale culturii, incercand sa se discearna modul in care procesele dominante de comunicare intervin si modifica sensibilitatea culturala a unei epoci. Ambele perspective par insa sa fie atrase de aceeasi capcana: demonizarea comunicarii prin acuzatia de manipulare. 
        Astfel, abordarea pe care autoarea o propune aici incearca sa faca o deconstructie din punct de vedere etic al acestei presupozitii de manipulare ce erodeaza campul comunicarii sociale, cu consecinte nefaste majore pentru activitatea de relatii publice. Fara a pleca de la un model cultural anume, ci mai degraba de la o sinteza a lor, Irina Stanciugelu incearca sa analizeze modificarile pe care atitudinea postmoderna le-a produs in problematica filosofica si etica a epocii contemporane, insistand asupra specificului proceselor de comunicare ce strabat societatea.

        Irina Stanciugelu este lector universitar doctor in cadrul Facultatii de Comunicare si Relatii Publice SNSPA, unde sustine cursurile de Teoria comunicarii si Relatii Publice in scoli. Interesele de cercetare sunt indreptate catre domenii diverse: filosofia culturii, etica relatiilor publice si a comunicarii sociale, comunicarea riscului si comunicarea in situatii de criza. 
        Dintre lucrarile publicate: 
Prefixul post al modernitatii noastre. Studii de filosofie a culturii (2002), 
Teoria comunicarii, coautor (2003, 2014), 
Gen si reprezentare sociala, coautor (2004), 
Imagine si comunicare in afaceri, coautor (2004), 
Comunicarea in situatii de urgenta. Ghid practic, coautor (2006).

Cuprins:

Cuvânt înainte 11
Prefata  19

Capitolul 1. Postmodernism și eticã. Teme filosofice    37
1.1 Postmodern/Postmodernism/postmodernitate - o perspectivã terminologicã 38
1.2 Postmodernismul filosofic. Premise hermeneutice 44
1.2.1 Postmodernismul reactiv 44
1.2.2 Postmodernismul activ. Sistematizarea lui Vattimo 47
1.2.3 Postmodernism și hermeneuticã. Turnanta lingvisticã  53
1.2.4 Hermeneutica - de la epistemologie la ontologie 55
1.2.5 Deregionalizarea hermeneuticii 59
1.2.6 Hermeneutica - metateorie a postmodernismului 64
1.3 Postmodernism și problematica eticã 65
1.4 Zygmund Bauman și reîntemeierea moralei postmoderne 68
1.4.1 Aporiile modernismului  71
1.4.2 Modernitate și eticã. Paradoxuri asumate 74
1.4.3 Remedii etice la paradoxuri morale  77
1.4.4 Reperele condiției morale ca alternativã postmodernã la proiectul etic modern  80
1.4.5 Conceptele și poziția fundamental ontologicã ce contureazã proiectul postmodern al lui Bauman 84
1.4.6 Ontologie și moralitate. Preeminența angajamentului moral  86
1.5 Alasdair MacIntyre și posibilitatea unei etici postmoderne 91
1.5.1 Critica proiectului Iluminist 91
1.5.2 Sociologia modernã din perspectivã eticã - Emotivismul  95
1.5.3 Reconstrucția structuralã a virtuții în perspectivã contemporanã  98
1.5.4 Practicã și virtute   99
1.5.5 Sinele narativ și tradiția moralã - perspectiva teleologicã a virtuții  104

Capitolul 2. Chipul postmodernitãții și mãștile comunicãrii  111
2.1 Comprimarea spaio-temporalã și paradoxurile postmodernitãții. Fața nevzutã a comunicãrii 111
2.1.1 Prețul vitezei - comunicarea ieftinã. Perspectiva lui Bauman  111
2.1.2 Prețul vitezei - accelerarea consumului. Perspectiva lui Harvey  114
2.1.3 Câștigul vitezei - societatea informației. Perspectiva lui Beninger  120
2.2 Condiția spațiului public în postmodernitate. Rolul comunicãrii sociale  127
2.2.1 Spațiul public efect și cauzã a comunicãrii. Habermas  129
2.2.2 Spațiul public și tehnologiile comunicãrii și informãrii  133
2.2.3 Problematizarea spațiului public din punct de vedere al tehnicilor de comunicare  136
2.2.4 Media și modernitatea. PostHabermas - John Thompson  138
2.2.5 Spațiul public postmodern. Bãtãlia vizibilitãții  144
2.2.6 PostThompson - Tehnologiile comunicãrii și informãrii  147
2.2.7 Implicații sociale ale TIC - cyberspațiul ca un nou spațiu public. Multiplicarea perspectivelor  153
2.3 Provocarea postmodernã a TIC  - managementul comunicãrii 161
2.3.1 Definirea relațiilor publice  163
2.3.2 Fundamente metodologice ale relațiilor publice  167
2.3.3 Managementul și marketing-ul relațiilor publice 170
2.4 Chipul comunicãrii în postmodernitate. Natura eticã a procesului 172
2.4.1 Comunicarea socialã între influențã  și manipulare  173
2.4.2 Influența - neutrul comunicãrii  176
2.4.3 Persuasiunea - pozitivul comunicãrii  181
2.4.4 Manipularea - negativul comunicãrii  186
2.4.5 Manipularea interpersonalã  190
2.4.6 Persuasiune și manipulare. Asumarea intenției  193
2.4.7 Delimitãri necesare. Cazul manipulãrii pozitive  197
2.4.8 Comunicarea ca influența - o teorie revizuitã. Dincolo de bine și de rãu. Alex Mucchielli 200
2.4.9 Asumarea eticã a comunicãrii. Intre persuasiune și manipulare 206

Capitolul 3. Relațiile publice și etica de la tehne la phronesis 211
3.1 Emergența relațiilor publice. Intreprinderea și noul spațiu public 211
3.2 Relațiile Publice ca tehne. Modele teoretice și definiții practice 214
3.2.1 Relații publice ca și proces de comunicare. Modele "vechi" 214
3.2.2 Relațiile publice ca proces de comunicare. Modele "noi"  217
3.2.2.1 Relațiile publice ca funcție socialã. Schimbarea de paradigmã în teoria relațiilor publice 218
3.2.2.2. Relațiile publice ca relație de schimb la nivel social 223
3.2.2.3 Retorica - un model de comunicare eticã a relațiilor publice 229
3.3 Relații publice ca phronesis: perspectiva eticã  238
3.3.1 Intreprinderea și responsabilitatea socialã. Etica afacerilor  248
3.3.1.1 Piețe, întreprinderi și valori - cãtre un comportament etic în cadrul pieței  248
3.3.1.2 Responsabilitatea socialã noul mandat in afaceri  254
3.3.1.3 Responsabilitatea socialã, noul mandat al relațiilor publice de întreprindere 257
3.3.2 Relațiile publice ca profesie și codurile etice 259

In loc de concluzii. Cãtre un ideal de înțelepciune practicã în relații publice.
Phronimos ca profesionist ideal  265

Bibliografie  280
Anexa 1: Codul etic al membrilor PRSA, 2000   288
Anexa 2: Codul etic al membrilor IABC    299
Anexa 3: Codul de la Atena    303

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu