28/01/2023

TEORIA COMUNICARII

Autor: Irina Stanciugelu, Raluca Tudor, Adriana Tran, Vasile Tran
Editura Tritonic
Colectia Comunicare media
An aparitie : 2003 (comunicare.ro), 2014
Editia a II-a
ISBN  978-606-749-002-2
Nr pagini : 288
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 26 lei la Editura, 32 lei la libris
Disponibilitate BCU
pdf aici (ed. 2003) si aici si aici prezenta ed.



Descrierea (preluata libris):

        Volumul Teoria comunicarii este extrem de consistent conceptual si metodologic, sprijinindu-se spre o abordare interdisciplinara a ideiilor si proceselor comunicarii, abordare care impleteste fertil semiotica, filosofia limbajului, sociologia si psihologia sociala. In lucrare sunt inventariate conceptele si modelele clasice, cat si cele contemporane ale teoriei comunicarii, in stransa corelatie cu prezentarea detaliata a principalelor strategii si tehnici de comunicare in campul social. Totodata, cartea analizeaza atat procesele comunicante generatoare de “pozitivitate” si sanatate sociala, cat si cele incarcate de intentionalitati negative, precum variate ipostaze ale manipularii in comunicare, cu deosebire in comunicarea politica si comunicarea mediatica. 
        Un alt registru semnificativ al cartii este cel didactic-aplicativ. Cartea este un indreptar, un ghid pentru educarea comunicatorilor profesionisti, pentru formarea competentelor specifice acestora. Dimensiunea didactic-aplicativa a cartii este in chip hotarator sustinuta prin articularea textelor teoretice cu exercitii si aplicatii incitante si atractive.

        Irina Stanciugelu este lector universitar doctor in cadrul Facultatii de Comunicare si Relatii Publice SNSPA, unde sustine cursurile de Teoria comunicarii si Relatii Publice in scoli. Interesele de cercetare sunt indreptate catre domenii diverse: filosofia culturii, etica relatiilor publice si a comunicarii sociale, comunicarea riscului si comunicarea in situatii de criza. 
        Dintre lucrarile publicate: 
Prefixul post al modernitatii noastre. Studii de filosofie a culturii (2002), 
Teoria comunicarii, coautor (2003, 2014), 
Gen si reprezentare sociala, coautor (2004), 
Imagine si comunicare in afaceri, coautor (2004), 
Comunicarea in situatii de urgenta. Ghid practic, coautor (2006).

Cuprins:

Scurtă prezentare a cursului de comunicare 9 

Partea I Teoria proceselor de comunicare 13

1. Teoria proceselor de comunicare. Comunicarea – o introducere 15 
1.1. Cunoaşterea comună şi cunoaşterea ştiinţifică. Comunicarea – termen, noţiune concept 15 
1.2. Ştiinţele comunicării, teorii şi tradiţii 18 
1.3. Comunicarea – definiţii 24 
1.4. Particularităţi ale comunicării 37 
2. Comunicarea ca proces 39 
2.1. A comunica/comunicare 39 
2.2. Comunicare şi incomunicare 42 
2.3. Tipuri de procese de comunicare 45 
2.3.1. Proces liniar 46 
2.3.2. Proces interactiv 52 
2.3.3. Proces dinamic 54 
2.3.4. Proces convergent 56 
2.3.5. Proces tranzacţional 59 
2.4. Comunicare şi informaţie 61 
3. Teorii şi modele ale comunicării 71 
3.1. Teorii şi modele clasice ale comunicării 72 
3.1.1. Paradigme ale studiului comunicării: şcoala proces şi şcoala semiotică 72
3.1.2. Şcoala proces 77 
3.1.3. Şcoala semiotică 105 
3.2. Noi modele ale comunicării 133 
3.2.1. Fundamente teoretice ale noilor modele comunicaţionale 133 
3.2.2. Şcoala de la Palo Alto 136 
3.2.3. Analiza conversaţiei 145 
3.2.4. Teoria conversaţiei 151 
4. Comunicare şi limbaj; comunicarea orală 155 
4.1. Limbă – limbaj: clarificări conceptuale 156 
4.2. Operaţionalizarea limbajului 161 
4.3. Limbaj şi acţiune 162 
4.4. Comunicarea lingvistică – modele teoretice 164 
4.5. Comunicarea orală. Stiluri de comunicare 173 
4.6. Comunicarea interpersonală 180 
4.7. Comunicarea verbală 189 
5. Comunicarea nonverbală 201 
5.1. Kinetica 204 
5.1.1. Expresia feţei 208
5.1.2. Mişcarea corpului 210 
5.2. Haptica – Comunicarea tactilă 212 
5.3. Proxemica 217 
5.4. Factorii de mediu 219 

Partea a II-a Comunicarea în câmpul social 225 

6. Comunicarea – proces de influenţare socială 227 
6.1. Comunicarea în noul spaţiu public 230 
6.2. Influenţă şi manipulare în spaţiul public contemporan 234 
6.3. Comunicarea ca proces de influenţă 243 
6.4. Tipuri de influenţă exercitată prin intermediul comunicării 247 
6.5. Susţinerea socială a procesului de influenţă 250 
6.6. Funcţiile comunicării ca proces de influenţare socială 251 
7. Comunicarea de masă 253 
7.1. Conceptul de comunicare de masă 254 
7.2. Industrializarea comunicării sociale 260 
7.3. Mijloace de comunicare de masă 265 
7.4. Canalul de transmitere 268 
7.5. Publicul 274 
7.6. Conţinutul 282 
7.7. Rolul şi funcţiile mass media în societate 284 
8. Comunicarea mediată de tehnologiile digitale 293 
8.1. Precizări conceptuale 293 
8.1.1. New media 293 
8.1.2. Noi tehnologii de comunicare 297 
8.1.3. Tehnologii digitale de comunicare 302 
8.2. Orientări teoretice 304 
8.2.1. Determinismul tehnologic 304 
8.2.2. Determinismul social 312 
8.2.3. Sociologia utilizărilor tehnologiilor digitale 319 
8.3. Impactul comunicării mediate digital asupra câmpului social 324 
8.3.1. Comunicarea în reţea 324 
8.3.2. Societatea informaţională în reţea 327 
8.3.3. Societatea globală în reţea 330 
8.3.4. Rolul tehnologiei în producţia de relaţii sociale 332 
9. Comunicarea publică 335 
9.1. Poziţionarea comunicării publice în câmpul comunicării sociale 335 
9.2. Comunicarea publică – precizări terminologice 336 
9.3. Campania de comunicare publică 340 
10. Comunicarea publicitară 343 
10.1. Rolul publicităţii în societate. Teorii culturale 343 
10.2. Definiţie. Tipologii. Funcţii 348 
10.3. Componentele reclamei 351 
10.4. Teorii şi modele în publicitate 353 
11. Comunicarea politică 361 
11.1. Comunicare şi politică în societatea contemporană 362 
11.2. Comunicarea politică. Definiţii. Funcţii 362 
11.3. Specializarea comunicării politice 365 
11.4. Specificul comunicării politice – comunicarea simbolică 368 
11.5. Comunicarea electorală – formă a comunicării politice 382 
11.6. Fundamentele marketingului politic 384 
12. Manipularea informaţională şi structurile mediatice 389 
12.1. Manipularea – definiţie, premise teoretice 390 
12.1.1. Ce este manipularea? 390 
12.1.2. Premise teoretice ale manipulării 392 
12.2. Practici manipulative – definiţie şi caracterizare 396 
12.2.1. Zvonul 396 
12.2.2. Intoxicarea 399 
12.2.3. Dezinformarea 400 
12.2.4. Propaganda 405 
12.3. Manipularea informaţională şi structurile mediatice 408 

Bibliografie 423

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu