Autor: Irina Stanciugelu, Raluca Tudor, Adriana Tran, Vasile Tran
Editura Tritonic
Colectia Comunicare media
An aparitie : 2003 (comunicare.ro), 2014
Editia a II-a
ISBN 978-606-749-002-2
Nr pagini : 288
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 26 lei la Editura, 32 lei la libris
Disponibilitate BCU
pdf aici (ed. 2003) si aici si aici prezenta ed.
Descrierea (preluata libris):
Volumul Teoria comunicarii este extrem de consistent conceptual si metodologic, sprijinindu-se spre o abordare interdisciplinara a ideiilor si proceselor comunicarii, abordare care impleteste fertil semiotica, filosofia limbajului, sociologia si psihologia sociala. In lucrare sunt inventariate conceptele si modelele clasice, cat si cele contemporane ale teoriei comunicarii, in stransa corelatie cu prezentarea detaliata a principalelor strategii si tehnici de comunicare in campul social. Totodata, cartea analizeaza atat procesele comunicante generatoare de “pozitivitate” si sanatate sociala, cat si cele incarcate de intentionalitati negative, precum variate ipostaze ale manipularii in comunicare, cu deosebire in comunicarea politica si comunicarea mediatica.
Un alt registru semnificativ al cartii este cel didactic-aplicativ. Cartea este un indreptar, un ghid pentru educarea comunicatorilor profesionisti, pentru formarea competentelor specifice acestora. Dimensiunea didactic-aplicativa a cartii este in chip hotarator sustinuta prin articularea textelor teoretice cu exercitii si aplicatii incitante si atractive.
Irina Stanciugelu este lector universitar doctor in cadrul Facultatii de Comunicare si Relatii Publice SNSPA, unde sustine cursurile de Teoria comunicarii si Relatii Publice in scoli. Interesele de cercetare sunt indreptate catre domenii diverse: filosofia culturii, etica relatiilor publice si a comunicarii sociale, comunicarea riscului si comunicarea in situatii de criza.
Dintre lucrarile publicate:
Prefixul post al modernitatii noastre. Studii de filosofie a culturii (2002),
Teoria comunicarii, coautor (2003, 2014),
Gen si reprezentare sociala, coautor (2004),
Imagine si comunicare in afaceri, coautor (2004),
Comunicarea in situatii de urgenta. Ghid practic, coautor (2006).
Mastile comunicarii (2009)
Cuprins:
Scurtă prezentare a cursului de comunicare 9
Partea I Teoria proceselor de comunicare 13
1. Teoria proceselor de comunicare. Comunicarea – o introducere 15
1.1. Cunoaşterea comună şi cunoaşterea ştiinţifică. Comunicarea – termen, noţiune concept 15
1.2. Ştiinţele comunicării, teorii şi tradiţii 18
1.3. Comunicarea – definiţii 24
1.4. Particularităţi ale comunicării 37
2. Comunicarea ca proces 39
2.1. A comunica/comunicare 39
2.2. Comunicare şi incomunicare 42
2.3. Tipuri de procese de comunicare 45
2.3.1. Proces liniar 462.3.2. Proces interactiv 522.3.3. Proces dinamic 542.3.4. Proces convergent 562.3.5. Proces tranzacţional 59
2.4. Comunicare şi informaţie 61
3. Teorii şi modele ale comunicării 71
3.1. Teorii şi modele clasice ale comunicării 72
3.1.1. Paradigme ale studiului comunicării: şcoala proces şi şcoala semiotică 723.1.2. Şcoala proces 773.1.3. Şcoala semiotică 105
3.2. Noi modele ale comunicării 133
3.2.1. Fundamente teoretice ale noilor modele comunicaţionale 1333.2.2. Şcoala de la Palo Alto 1363.2.3. Analiza conversaţiei 1453.2.4. Teoria conversaţiei 151
4. Comunicare şi limbaj; comunicarea orală 155
4.1. Limbă – limbaj: clarificări conceptuale 156
4.2. Operaţionalizarea limbajului 161
4.3. Limbaj şi acţiune 162
4.4. Comunicarea lingvistică – modele teoretice 164
4.5. Comunicarea orală. Stiluri de comunicare 173
4.6. Comunicarea interpersonală 180
4.7. Comunicarea verbală 189
5. Comunicarea nonverbală 201
5.1. Kinetica 204
5.1.1. Expresia feţei 2085.1.2. Mişcarea corpului 210
5.2. Haptica – Comunicarea tactilă 212
5.3. Proxemica 217
5.4. Factorii de mediu 219
Partea a II-a Comunicarea în câmpul social 225
6. Comunicarea – proces de influenţare socială 227
6.1. Comunicarea în noul spaţiu public 230
6.2. Influenţă şi manipulare în spaţiul public contemporan 234
6.3. Comunicarea ca proces de influenţă 243
6.4. Tipuri de influenţă exercitată prin intermediul comunicării 247
6.5. Susţinerea socială a procesului de influenţă 250
6.6. Funcţiile comunicării ca proces de influenţare socială 251
7. Comunicarea de masă 253
7.1. Conceptul de comunicare de masă 254
7.2. Industrializarea comunicării sociale 260
7.3. Mijloace de comunicare de masă 265
7.4. Canalul de transmitere 268
7.5. Publicul 274
7.6. Conţinutul 282
7.7. Rolul şi funcţiile mass media în societate 284
8. Comunicarea mediată de tehnologiile digitale 293
8.1. Precizări conceptuale 293
8.1.1. New media 2938.1.2. Noi tehnologii de comunicare 2978.1.3. Tehnologii digitale de comunicare 302
8.2. Orientări teoretice 304
8.2.1. Determinismul tehnologic 3048.2.2. Determinismul social 3128.2.3. Sociologia utilizărilor tehnologiilor digitale 319
8.3. Impactul comunicării mediate digital asupra câmpului social 324
8.3.1. Comunicarea în reţea 3248.3.2. Societatea informaţională în reţea 3278.3.3. Societatea globală în reţea 3308.3.4. Rolul tehnologiei în producţia de relaţii sociale 332
9. Comunicarea publică 335
9.1. Poziţionarea comunicării publice în câmpul comunicării sociale 335
9.2. Comunicarea publică – precizări terminologice 336
9.3. Campania de comunicare publică 340
10. Comunicarea publicitară 343
10.1. Rolul publicităţii în societate. Teorii culturale 343
10.2. Definiţie. Tipologii. Funcţii 348
10.3. Componentele reclamei 351
10.4. Teorii şi modele în publicitate 353
11. Comunicarea politică 361
11.1. Comunicare şi politică în societatea contemporană 362
11.2. Comunicarea politică. Definiţii. Funcţii 362
11.3. Specializarea comunicării politice 365
11.4. Specificul comunicării politice – comunicarea simbolică 368
11.5. Comunicarea electorală – formă a comunicării politice 382
11.6. Fundamentele marketingului politic 384
12. Manipularea informaţională şi structurile mediatice 389
12.1. Manipularea – definiţie, premise teoretice 390
12.1.1. Ce este manipularea? 39012.1.2. Premise teoretice ale manipulării 392
12.2. Practici manipulative – definiţie şi caracterizare 396
12.2.1. Zvonul 39612.2.2. Intoxicarea 39912.2.3. Dezinformarea 40012.2.4. Propaganda 405
12.3. Manipularea informaţională şi structurile mediatice 408
Bibliografie 423
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu