24/01/2023

RELATIILE PUBLICE. Coeziune si eficienta prin comunicare

Autor: Dumitru Iacob, Diana-Maria Cismaru, Remus Pricopie
Editura Comunicare.ro
Colectia Cursuri universitare
An aparitie : 2003, ..., 2011
Editia a III-a rev.
ISBN 978-973-711-300-9
Nr pagini : 274
Format 174 x 240
Pretul la data postarii : 33 lei la Editura, 20 lei la printrecarti
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd (ed. 2003)


Descrierea editurii:

        Manualul de relaţii publice care se deschide acum spre lectură se află la cea de-a treia ediţie, în mai puţin de zece ani. Manualul se adresează, în primul rând, studenţilor din Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice, Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative, dar nu numai. În opinia noastră, manualul poate fi de folos tuturor celor interesaţi, studenţi sau nu, de problemele comunicării publice. În elaborarea manualului, am beneficiat atât de observaţiile, întrebările şi demersurile aplicative ale studenţilor, cât şi de expertiza autohtonă şi străină în domeniu. În această ultimă idee, au fost utile, cu deosebire, lucrările din ultimul timp ale colegilor de la universităţile din Bucureşti, Iaşi şi Cluj Napoca, cât şi binecunoscutele manuale universitare nord-americane de profil, semnate de autori celebri precum Scott M. Cutlip, James E. Grunig, Doug Newsom, Dennis L. Wilcox, pentru a menţiona doar câţiva dintre aceştia. 

        DUMITRU IACOB este profesor la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative, Bucureşti, unde asigură cursuri de relaţii publice şi comunicare organizaţională. Este profesor asociat şi conducător de doctorat la Universitatea Naţională de Apărare „Carol I“, Bucureşti, unde îndrumă studii privind comunicarea publică şi securitatea naţiunilor. 

        DIANA-MARIA CISMARU este doctor în sociologie, conferenţiar la Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice şi director al Departamentului Relaţii Publice din Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative din Bucureşti. Coordonează două programe masterale în cadrul facultăţii: Comunicare şi Relaţii Publice şi Social Media şi Marketing Online. Este autor sau coautor al mai multor volume apărute la Editura Comunicare.ro, respectiv Tritonic: 
    Social media şi managementul reputaţiei (2012) etc

        REMUS PRICOPIE  este profesor de comunicare publică la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative din Bucureşti (SNSPA). În primăvara anului 2012 a fost ales rector al SNSPA. Deţine titlul de doctor în Ştiinţe Politice şi este absolvent al programului Fulbright New Century Scholars. Expertiza de cercetare a profesorului Remus Pricopie este trans-disciplinară în domenii precum: managementul învăţământului superior, internaţionalizarea învăţământului universitar sau comunicare şi participare publică. 

Cuprins:

Lista tabelelor / 10
Lista figurilor / 11
Cuvânt de început / 13

PARTEA I – Coeziunea – Sensul social modern al relațiilor publice / 15

CAPITOLUL 1. Fundamentele relațiilor publice / 17
1.1. Arhitectura epistemicã a relațiilor publice / 17
Perspective complementare: interferența între fapte și idei / 17
Abordarea aristotelicã (genul proxim și diferențele specifice) / 20
Abordarea semioticã (relațiile publice, privite drept sistem de comunicare) / 21
1.2. Schimbarea socialã și noul orizont al relațiilor publice / 22
1.3. Rezumat și aplicații / 25

CAPITOLUL 2. Relațiile publice – gestionarea coezivã a diferențelor sociale / 29
2.1. Diferențele – abordare conflictualã versus abordare coezivã / 29
Premise socio-istorice / 30
Premise socio-culturale / 30
Premise geo-istorice / 30
Repere metodologice pentru investigarea și gestionarea diferențelor / 31
2.2. Coeziunea: sensul social al relațiilor publice / 32
2.3. Rezumat și aplicații / 33

PARTEA A II-A – Conținutul relațiilor publice / 37

CAPITOLUL 3. Concepte, origini, structuri / 39
3.1 Definiții clasice ale relațiilor publice. Dificultãți și perspective posibile / 40
Sensurile relațiilor publice / 43
Relațiile publice – strategie de comunicare publicã / 43
Relațiile publice – strategie de comunicare organizaționalã / 46
Spațiul mediatic și relațiile publice ca tehnologie de comunicare / 47
3.2. Delimitarea de alte domenii / 49
Diferența între relații publice și marketing / 49
Diferența între relații publice și publicitate / 49
Diferența între relațiile publice și relațiile cu publicul / 50
3.3. Domenii și structuri de relații publice / 50
3.4. Rezumat și aplicații / 56

CAPITOLUL 4. Evoluția relațiilor publice / 61
4.1. Terminologie și practicã / 61
4.2. Douã puncte de vedere / 63
4.3. Începuturile – secolele al XVII-lea și al XVIII-lea / 65
Harvard College / 65
Samuel Adams și Revoluția Americanã / 65
4.4. Epoca încercãrilor – secolul al XIX-lea / 68
Amos Kendall, primul consilier de presã la Casa Albã / 68
P. T. Barnum – omul show business-ului / 69
De la The Public be Fooled la The Public be Damned / 71
4.5. Perioada reacție/rãspuns – debutul secolului XX / 72
The Publicity Bureau – Boston, 1900 / 73
Ivy Lee / 73
Comitetul Creel / 75
4.6. Relațiile publice intrã în universitãți / 76
Edward L. Bernays / 76
Rex F. Harlow / 77
Scott M. Cutlip / 78
4.7. Perspective / 81
4.8. Rezumat și aplicații / 82

CAPITOLUL 5. Premise teoretice, paradigme și modele / 87
5.1. Psihologia socialã / 87
Relațiile publice ca proces de influențã socialã / 87
Relațiile publice și teoria reprezentãrii sociale / 95
5.2. Teoria comunicãrii / 96
Relațiile publice din perspectiva modelelor comunicãrii / 97
5.3. Un model sistemic al relațiilor publice / 99
5.4. Modele în evoluția relațiilor publice / 102
5.5. Rezumat și aplicații / 104

CAPITOLUL 6. Publicurile organizației / 109
6.1. Definiții ale publicului / 109
6.2. Delimitãri conceptuale / 111
Mulțime versus Public / 111
Mase (de oameni) versus Public / 112
Audiențã versus Public / 113
6.3. Receptarea ca element definitoriu al publicului / 114
6.4. Tipologii ale publicului / 116
Publicul de masã / 116
Publicuri dispersate / publicuri concentrate / 116
Publicuri omogene / publicuri eterogene / 117
Publicuri instituționalizate / publicuri neinstituționalizate / 117
Publicuri interne / publicuri externe / 117
Publicuri tradiționale / publicuri viitoare / 117
Publicuri formate din sprijinitori, oponenți sau persoane neutre / 117
Publicuri centrale / publicuri periferice / 118
Publicuri primare, secundare și marginale / 118
Publicuri importante / publicuri mai puțin importante / 118
Publicurile lui James E. Grunig / 119
Publicurile lui Seitel / 119
Publicurile lui Hendrix / 119
6.5. Rezumat și aplicații / 120

CAPITOLUL 7. Suportul relațiilor publice / 123
7.1. Opinia publicã, terenul de lucru / 123
Confuzii în folosirea termenului de opinie publicã / 124
7.2. Media ca suport și canal al relațiilor publice / 126
Mass-media – concept și procese specifice / 126
Caracteristici ale mijloacelor de informare / 128
7.3. Imaginea ca rezultat al relațiilor publice / 129
De la cogniție la reprezentãri sociale / 129
Imaginea și influența publicã / 132
7.4. Suportul etic al relațiilor publice / 135
Declarație de principii / 136
Competențã și profesionalism / 137
7.5. Suportul juridic al relațiilor publice / 138
Implicații și ipostaze juridice / 139
Calomnia și defãimarea / 139
Conceptul de „figurã publicã“ / 140
7.6. Rezumat și aplicații / 142

CAPITOLUL 8. Specialistul în relații publice / 145
8.1. Competențele, calificãrile și formarea academicã a specialistului în relații publice / 145
Referențialul relațiilor publice / 146
Competențele și calificãrile specialistului în relații publice / 148
Atribuții și roluri ale specialistului în relații publice / 149
Schița conținuturilor învãțãrii / 151
8.2. Profilul integrat al specialistului în relații publice / 152
„Munca“ – piesa lipsã în procesul de formare profesionalã / 152
Spre o rafinare a vectorului existențial „sã fie“/„a fi“ / 153
8.3. Rezumat și aplicații / 153

PARTEA A III-A – Practica relațiilor publice / 157

CAPITOLUL 9. Managementul relațiilor publice / 159
9.1. Metode de cercetare / 160
Metode cantitative de cercetare și evaluare în relațiile publice / 161
Analiza de conținut / 162
Ancheta prin sondaj / 163
Metode calitative de cercetare și evaluare în relațiile publice / 165
Limite ale cercetãrii în relațiile publice / 167
9.2. Construirea planului de comunicare / 168
9.3. Aplicarea planului / 169
9.4. Niveluri de evaluare / 171
9.5. Rezumat și aplicații / 172

CAPITOLUL 10. Strategia și planul de relații publice / 183
10.1. Stabilirea obiectivelor / 184
10.2. Strategii și tactici de relații publice / 186
Tactici de relații publice și tehnici integrate de comunicare. Evenimentele speciale / 188
10.3. Tehnici de relații publice / 190
10.4. Metode de evaluare a planului și strategiei de relații publice / 192
10.5. Rezumat și aplicații / 193

CAPITOLUL 11. Campanii de relații publice / 197
11.1. Diferențe între termeni / 198
11.2. Tipuri de campanii de comunicare / 199
11.3. Etape în planul unei campanii de relații publice / 200
11.4. Efecte ale campaniilor de comunicare / 203
11.5. Rezumat și aplicații / 205

CAPITOLUL 12. Comunicarea în situații de crizã / 215
12.1. Tipuri de crize și niveluri de manifestare / 216
12.2. Planificarea în cazul situației de crizã / 217
12.3. Managementul crizelor / 218
12.4. Erori în gestionarea crizelor organizaționale / 220
12.5. Strategii de gestionare prin comunicare a crizei / 221
12.6. Rezumat și aplicații / 223

PARTEA A IV-A – Impactul relațiilor publice / 229

CAPITOLUL 13. Societatea comunicantã / 231
13.1. Omul comunicant, organizația comunicantã, societatea comunicantã / 232
Omul comunicant / 232
Grupul comunicant / 233
Organizația comunicantã / 233
Societatea (comunitatea) comunicantã / 234
13.2. Starea socialã a comunicãrii / 235
Comunicarea – noi instrumente și noi procese / 235
Comunicarea – efecte în câmpul muncii, al educației și al vieții / 240
13.3. Rezumat și aplicații / 242

CAPITOLUL 14. Terapia organizaționalã și socialã prin relații publice / 247
14.1. Organizațiile și metafora biologicã / 248
14.2. Relațiile publice și patologia organizaționalã / 249
Relațiile publice ca terapie în interior / 250
Relațiile publice ca terapie în exterior / 250
Roluri organizaționale ale relațiilor publice / 251
14.3. Relațiile publice ca terapie socialã / 253
Relațiile publice și sãnãtatea organizaționalã în România / 253
14.4. Rezumat și aplicații / 255

Rãspunsuri corecte la grilele de autoevaluare / 261
Bibliografie / 263
Index de nume / 271

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu