Coord Elena Bonchis
Editura SPER
Colectia Alma Mater
An aparitie :2014
ISBN 978-606-8429-40-3
Nr pagini : 222
Format 130 x 200
Pretul la data postarii :30 lei la Editura,
28,50 lei la librariepsi, 18,90 lei la librarie.net
Descrierea
editurii:
Discuţii despre valenţele formativ-informative ale jocului s-au purtat încă din antichitate, teoriile asupra jocului au apărut însă în cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea.
Studiul ştiințific al jocului este deschis de apariţia în anul 1938 a lucrării „Homo Ludens”, avându-l ca autor pe Johan Huizinga. Secolul XX considerat, de altfel, secolul copilului, este marcat de apariţia unui număr mare de lucrări dedicate copilului şi activităţilor lui.
Despre joc s-a scris mult în literatura mondială, la noi poate mai puţin, accentul căzând pe activităţile considerate „serioase”. Au apărut, în unele țări, centre sau institute naţionale de studiere a jocului, acesta fiind considerat un mijloc de exprimare, de comunicare, de cunoaştere a lumii, de reglare şi autoreglare a comportamentului, de consiliere sau psihoterapie.
Lucrarea de faţă, rod al eforturilor conjugate ale unor cadre didactice din Departamentul de Psihologie al Universităţii din Oradea, se doreşte a fi o modestă contribuţie la îmbogăţirea literaturii româneşti de specialitate. În ea se găseşte valorificată experienţa autorilor, precum şi o variată literatură din domeniu. Prin conţinutul ei, „Psihologia jocului” se adresează unui public larg: studenţi, psihologi, psihopedagogi, părinţi, cadre didactice, fiind o invitaţie la reflecţie asupra valenţelor multiple ale jocului.
Întâlnim, în această lucrare, de la abordări teoretice ale jocului, până la exemple de jocuri ce pot fi folosite, în programele de dezvoltare personală, fie de specialişti, fie de cadre didactice sau părinţi.
Sperăm la o bună primire a lucrării, care, firește, nu este perfectă, dar este perfectibilă dacă dvs., cititorii ei, veţi veni cu sugestii, recomandări şi critici.
Vă dorim o plăcută şi utilă lectură!
Cuprins:Discuţii despre valenţele formativ-informative ale jocului s-au purtat încă din antichitate, teoriile asupra jocului au apărut însă în cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea.
Studiul ştiințific al jocului este deschis de apariţia în anul 1938 a lucrării „Homo Ludens”, avându-l ca autor pe Johan Huizinga. Secolul XX considerat, de altfel, secolul copilului, este marcat de apariţia unui număr mare de lucrări dedicate copilului şi activităţilor lui.
Despre joc s-a scris mult în literatura mondială, la noi poate mai puţin, accentul căzând pe activităţile considerate „serioase”. Au apărut, în unele țări, centre sau institute naţionale de studiere a jocului, acesta fiind considerat un mijloc de exprimare, de comunicare, de cunoaştere a lumii, de reglare şi autoreglare a comportamentului, de consiliere sau psihoterapie.
Lucrarea de faţă, rod al eforturilor conjugate ale unor cadre didactice din Departamentul de Psihologie al Universităţii din Oradea, se doreşte a fi o modestă contribuţie la îmbogăţirea literaturii româneşti de specialitate. În ea se găseşte valorificată experienţa autorilor, precum şi o variată literatură din domeniu. Prin conţinutul ei, „Psihologia jocului” se adresează unui public larg: studenţi, psihologi, psihopedagogi, părinţi, cadre didactice, fiind o invitaţie la reflecţie asupra valenţelor multiple ale jocului.
Întâlnim, în această lucrare, de la abordări teoretice ale jocului, până la exemple de jocuri ce pot fi folosite, în programele de dezvoltare personală, fie de specialişti, fie de cadre didactice sau părinţi.
Sperăm la o bună primire a lucrării, care, firește, nu este perfectă, dar este perfectibilă dacă dvs., cititorii ei, veţi veni cu sugestii, recomandări şi critici.
Vă dorim o plăcută şi utilă lectură!
Prof. univ. dr. Elena Bonchiş
(Introducere la cartea “Psihologia
jocului”: Elena Bonchiș -coord.)
Elena Bonchiş este profesor doctor, iniţiator şi membru fondator al Asociaţiei Naţionale a Psihologilor Şcolari, preşedinte de onoare al acesteia, editor al Romanian Journal of School Psychology. A publicat numeroase studii şi articole în reviste de specialitate naţionale şi internaţionale. Sursa: Polirom
Dintre lucrarile sale:
Studierea imaginii de sine în copilărie şi adolescenţă (1997),
Copilul şi copilăria – o abordare psihopedagogică (1998),
Metodica predării psihologiei în liceu (1999),
Psihologia desenului copilului (2004),
Teorii ale dezvoltării copilului (2006),
Psihologia copilului (2004),
Desenul şi dezvoltarea cognitivă a copilului (2010),
Am fost prietena lui Trebuie (2016);
Practica pedagogică între tradiţie şi inovaţie (coautor)1997
Copilăria – fundament al personalităţii (coautor) 1997
Educaţia ieri‑azi‑mâine (coautor), 1998
Competenţe predictibile ale dascălului în perspectiva viitorului (2006),
Educăm şi vindecăm prin poveşti (coautor), Ed. Univ din Craiova 2008
Introducere în psihologia personalităţii (coautor), Editura Universitatii din Oradea, 2006, 2009
Dezvoltarea umană – aspecte psihosociale (coord), Editura Imprimeriei de Vest, 2000
Învăţarea şcolară. Teorii, modele, conditii, factori (coord), Ed. Univ. Emanuel, 2002
Psihologia vârstelor(coord), 2004),
Psihologie generală(coord), 2006),
Cunoaşterea psihologică a copilului – premisă a adaptării şcolare(coord), 2009
Impactul parentingului incomplet asupra dezvoltării socioemoţionale a copilului şi adolescentului(coord), 2010
Familia şi rolul ei în educarea copilului (coord), Polirom 2011
Psihologia jocului (coord.), SPER 2014
Învaţă să asculţi (coord), Polirom 2019
Generaţia Z (coord.), Polirom 2021
Plictiseala la copii şi adolescenţi. O perspectivă psihologică (coord.), Polirom 2022
Cuvânt înainte 14
I - Jocul: definiţii, caracteristici şi funcţii. Scurt istoric
Semnificaţia cuvântului joc 16
Definiţii ale jocului 16
Caracteristici şi funcţii ale jocului 18
Scurt istoric al studiului jocului 21
II - Teorii asupra jocului
Teorii biologice 29
Teorii psihanalitice 32
Teorii cognitive 35
III - Apariția și dezvoltarea jocului în copilărie
Aspecte referitoare la dezvoltare 42
Jocul în perioada 0-1 an 44
Jocul în perioada 1-3 ani 47
Jocul în perioada 3-6 ani 49
Jocul în perioada 6-10 ani 51
IV - Joc şi dezvoltare
Consideraţii introductive 53
Cum trebuie privită dezvoltarea copilului? 54
Jocul - terenul de manifestare a potenţialului cognitiv 57
Jocul şi dezvoltarea socială 64
Jocul şi dezvoltarea emoţională 71
Jocul şi creativitatea 78
V - Jocul în lumea adulţilor
Consideraţii introductive 85
Și adulţii se joacă 86
Motive pentru care adulţii ar trebui să se joace 88
Rolul jocului în asigurarea sănătăţii mentale 91
Rolul jocului în asigurarea sănătăţii fizice 92
Adulţii în lumea virtuală a jocurilor video 93
Dependenţa de jocuri video la adulţi 94
Includerea tulburării legate de jocul pe internet în DSM-5 95
Vinovate: jocurile multiplayer online 97
Mecanisme explicative şi efecte ale dependenţei 99
Când jocurile video devin serioase 101
Jocurile video „serioase” şi antrenamentul militar 104
Jocurile video „serioase” în sistemul de învăţământ 105
Jocurile video „serioase” în psihologia organizaţională şi în management 106
Utilizarea jocurilor video în psihoterapie 107
Rolul cultural al jocului video 108
VI - Jocul şi socializarea genului
Consideraţii introductive 113
Stereotipuri și roluri de gen - implicații pentru jocul copiilor 114
Perspective explicative ale non-echivalențelor fete-băieți în cadrul jocului 119
Argumentele teoriilor de factură biologică 120
Teoria învățării sociale 123
Socializarea genului de către părinţi 124
Influența peer-grupului 128
Sistemul educaţional 131
Mass-media 136
Orientări constructiviste 140
Cultivarea abilităților prin joc și androginia psihologică 144
VII - Terapia prin joc
Definiţia terapiei prin joc 153
Beneficiile terapeutice ale jocului 154
Mijloacele folosite în cadrul jocului terapeutic 156
Ariile de utilizare a terapiei prin joc 157
Factori care facilitează ameliorarea/vindecarea în cadrul terapiei prin joc 159
Bazele teoretice ale terapiei prin joc 161
Terapia prin joc în cadrul şcolii 166
Relaţia terapeutică în cadrul terapiei prin joc 167
VIII - Stimularea dezvoltării copilului prin joc - aplicaţii practice
Jocuri pentru dezvoltarea cognitivă 171
Perioada 3-6 ani 171
Perioada 6-10 ani 177
Jocuri pentru autocunoaştere şi dezvoltarea încrederii în sine 179
Perioada 3-6 ani 179
Perioada 6-10 ani 182
Jocuri pentru dezvoltarea socială şi emoţională 184
Perioada 3-6 ani 184
Perioada 6-10 ani 186
Bibliografie 190
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu