20/04/2015

CUNOASTEREA INTEGRATIVA A PERSONALITATII. Un model teoretico-metodologic



Autor : Adrian Prisacaru               

Editura Militara 
An aparitie :2013
ISBN 978-973-32-0917-1
Nr pagini :260
Format 130 x 200
Pretul la data postarii :30 lei la cartidepsihologie



Descriere:

         Cunoasterea si asistenta psihologica a personalului presupun evaluarea riscului, a situatiilor de pregatire, de comanda si executie, stapanirea si manevrarea tehnicii de lucru; metodele si instrumentele trebuie sa aibe calitati pentru prognozarea cu inalta probabilitate a comportamentului viitor si, eventual interventia pentru optimizare.
        Pentru a raspunde cat mai bine solicitarilor organizationale, dar si pentru ca psihologului ii revine rolul esential in optimizarea individului si a organizatiei, autorul ne propune o cunoastere psihologica de tip longitudinal si integrativ, cu implicatii directe in asistenta psihologica specializata.Grigore Nicola (extras din cuvatul-inainte al lucrarii)

       Adrian Prisacaru a absolvit Scoala Militara de Ofiteri de Artilerie si Rachete Antiaeriene - Brasov in anul 1987, apoi Facultatea de Psihologie Bucuresti in anul 1998 si studiile doctorale in cadrul Academiei Romane, in anul 2008.
Din anul 2002 activeaza in structurile de psihologie ale Armatei; in prezent este seful structurii cu rol de coordonare metodologica, functie pe care o ocupa din anul 2008.
S-a preocupat direct pentru definirea, conturarea si gestionarea competentelor psihologilor din structurile militare, dupa cele mai noi orientari si modele teoretice.

Cuprins:

Cuvant inainte  9
Introducere  17


Capitolul 1
Premise si considerarii generale privind cunoasterea si asistenta psihologica
  19
1.1.Specialistul in cunoasterea si asistenta psihologica a personalului: statut, rol si competente  19
1.2.Obiect si niveluri de aprofundare a studiului personalitatii  25
1.3.Rolul cunoasterii psihologice a personalului in managementul resurselor umane  27
      1.3.1.Tendinte, orientari si caracteristici ale managementului resurselor umane  27
      1.3.2.Etapele ciclului de viata a resurselor umane  29
            1.3.2.1.Intrarea in sistem  29
            1.3.2.2.Evolutia in cariera  30
            1.3.2.3.Iesirea din institutie/organizatie si sistem  31
1.4.Rolul cunoasterii psihologice a personalului in managementul psihoorganizational  33
      1.4.1.Caracteristicile conducerii si ale liderului  33
      1.4.2.Caracteristici privind rolul si diagnoza climatului psihologic  38
1.5.Rolul cunoasterii psihologice a personalului in managementul asistentei psihologice sau a starii de sanatate mintala  44
      1.5.1.Relatia dintre actul de conducere si cunoasterea personalitatii membrilor organizatiei  44
      1.5.2.Ciclul si stadiile activitatii de cunoastere si asistenta psihologica institutionalizata  47

Capitolul 2
Concepte si metodologii utilizate in abordarea cunoasterii psihologice
  53
2.1.Orientarile actuale in studiul personalitarii
2.2.Modelul trasaturilor  54
      2.2.1.Conceptia si contriburia lui Allport  54
      2.2.2.Conceptia si contriburia lui Cattell  57
      2.2.3.Conceptia si contriburia lui Eysenk  59
2.3.Modelul situationist  61
2.4.Modelul interactionist  65
2.5.Personalitatea optimala prin prisma capacitatilor aptitudinale, psihostructurale si interpersonale  69
      2.5.1.Caracteristicile personalitatii optimale  69
      2.5.2.Extrapolari in campul practicii  74
2.6.Psihologia pozitiva si scopurile demersurilor sale de cercetare  75
      2.6.1.Notiuni introductive  76
      2.6.2.Concepte, notiuni, terminologie  77
            2.6.2.1.Starea de bine psihic  77
            2.6.2.2.Optimismul  80
            2.6.2.3.Fericirea si factorii de evolutie  82
      2.6.3.Veniturile, prietenii si sistemul de convingeri ca factori ai fericirii  84
            2.6.3.1.Bunastarea materiala  85
            2.6.3.2.Relatiile interumane  86
            2.6.3.3.Credinta religioasa  86
2.7.Psihoecologia si dilemele omului modern  87

Capitolul 3
Cunoasterea longitudinala si integrativa a personalitatii
  93
3.1.Premisele cunoasterii psihologice longitudinale  si integrative a personalitatii  93
3.2.Modele, argumente si cadre teoretice ale cunoasterii psihologice longitudinale  96
3.3.Conditii pentru o cunoastere psihologica de tip "integrativ"  100
3.4.Personalitatea intre psihoprofesiograma, fisa postului si profilul psihologic individual  106
      3.4.1.Psihoprofesiograma  ca instrument de selectie profesionala  108
      3.4.2.Analiza muncii si fisa postului de munca  111
      3.4.3.Profilul psihologic vazut prin prisma postului de munca si a individului  114

Capitolul 4
Metodologia cercetarii 
119
4.1.Obiectivele teoretice, metodologice si practice ale cercetarii  119
4.2.Ipotezele cercetarii   119
4.3.Structura si descrierea lotului de studiu  120
4.4.Probele folosite pentru examinarea psihologica, in scop de selectie, la intrarea in institutie sau organizatie  121
      4.4.1.Bateria pentru masurarea inteligentei generale (A-1 sau I-1)  121
      4.4.2.Chestionarul de personalitate CPI  122
      4.4.3.Fisa statistica centralizatoare cu datele examenelor psihologice  125
4.5.Probele folosite pentru initierea cunoasterii psihologice longitudinale, la locul de munca  126
      4.5.1.Bateria generala pentru masurarea aptitudinilor cognitive (BGAC)  126
            4.5.1.1.Consideratii generale  126
            4.5.1.2.Descrierea testelor  127
      4.5.2.Chestionarul de personalitate "Guiford-Zimmerman" (GZ)   131
4.6.Probele folosite pentru aprofundarea cunoasterii psihologice longitudinale, la locul de munca  134
      4.6.1.Fisa cu datele anamnestice  134
            4.6.1.1.Structura si semnificatia continutului anamnezei  134
            4.6.1.2.Modalitati de realizare a anamnezei  136
            4.6.1.3.Interpretarea datelor anamnestice  137
      4.6.2.Inventarul de personalitate "California" CPI  140
4.7.Recomandari metodologice privind utilizarea unor metode si tehnici, interpretarea si validarea datelor  149
      4.7.1.Fisa anamnestica  149
      4.7.2.Inventarul de personalitate "California" CPI  151
4.8.Inventarul de personalitate BEQ (proba folosita pentru studiul comparativ)  155

Capitolul 5
Inregistrarea, prelucrarea si interpretarea datelor
  157
5.1.Analiza preliminara a datelor  157
5.2.Testarea ipotezelor
      5.2.1.Fidelitatea modelului pentru cunoasterea psihologica longitudinala si integrativa a personalitatii  158
            5.2.1.1.Analiza si interpretarea datelor obtinute cu probele de randament intelectual si aptitudini cognitive  159
                  5.2.1.1.1.Analiza factoriala  161
                  5.2.1.1.2.Analiza coeficientilor de corelatie  164

            5.2.1.2.Analiza si interpretarea datelor obtinute cu probele de personalitate  167
                  5.2.1.2.1.Analiza factoriala    171
                  5.2.1.2.2.Analiza coeficientilor de corelatie  176

      5.2.2.Validitatea modelului pentru cunoasterea psihologica longitudinala si integrativa a personalitatii  180
            5.2.2.1.Validitatea divergenta si convergenta  180
            5.2.2.2.Validitatea relativa la criteriu  184  184
5.3.Caracteristicile personalitatii pozitive si optimale in profilul psihologic descriptiv (prezentare de caz)  187
5.4.Concluzii partiale  189

Capitolul 6
Standardizarea activitatilor de cunoastere psihologica 
191
6.1.Masura in stiinta si in istoria psihologiei  191
6.2.Standardizarea activitatilor din domeniul psihologiei  198
6.3.Istoricul standardizarii in psihologie  100
6.4.Particularitatile standardizarii activitatilor din domeniul psihologiei  203
6.5.Proceduri de Operare Permanenta (POP) pentru cunoasterea psihologica de tip longitudinal si integrativ a personalului (model orientativ)  207
6.6.Proceduri de Operare Permanenta (POP) pentru asigurarea asistentei psihologice institutionalizata a personalului (model orientativ)  209
6.7.Modele orientative ale procedurilor de lucru  212
      6.7.1.Protocolul nr. 1, anexa 2 din POP pentru cunoasterea psihologica de tip longitudinal  si integrativ a personalului (instructajul privind aplicarea chestionarului/inventarului de personalitate si completarea individuala a foii de raspuns)  212
      6.7.2.Protocolul nr. 4, din POP pentru cunoasterea psihologica de tip longitudinal  si integrativ a personalului (intocmirea profilului psihologic grafic si descriptiv)  214
      6.7.3.Procedura nr.1 din POP pentru asigurarea asistentei psihologice institutionalizata a personalului (ghidul de interviu clinic semidirectiv)  216

Capitolul 7
Valorificarea rezultatelor, recomandari si concluzii finale 
221
7.1.Valorificarea datelor din cunoastere psihologica a personalului pentru managementul resurselor umane  221
7.2.Valorificarea datelor din cunoastere psihologica a personalului pentru managementul psihoorganizational  224
      7.2.1.Disfunctiile de natura relationala  224
      7.2.2.Deficientele stilului de conducere  226
      7.2.3.Ineficienta organizationala  228
7.3.Valorificarea datelor din cunoastere psihologica a personalului pentru managementul asistentei psihologice
7.4.Concluzii finale  233

Anexe  237
Bibliografie  249

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu