Autor : Adrian Prisacaru
Editura Militara
An aparitie :2013
ISBN 978-973-32-0917-1
Nr pagini :260
Format 130 x 200
Descriere:
Cunoasterea si asistenta psihologica a personalului presupun evaluarea riscului, a situatiilor de pregatire, de comanda si executie, stapanirea si manevrarea tehnicii de lucru; metodele si instrumentele trebuie sa aibe calitati pentru prognozarea cu inalta probabilitate a comportamentului viitor si, eventual interventia pentru optimizare.
Pentru a raspunde cat mai bine solicitarilor organizationale, dar si pentru ca psihologului ii revine rolul esential in optimizarea individului si a organizatiei, autorul ne propune o cunoastere psihologica de tip longitudinal si integrativ, cu implicatii directe in asistenta psihologica specializata.Grigore Nicola (extras din cuvatul-inainte al lucrarii)
Adrian Prisacaru a absolvit Scoala Militara de Ofiteri de Artilerie si Rachete Antiaeriene - Brasov in anul 1987, apoi Facultatea de Psihologie Bucuresti in anul 1998 si studiile doctorale in cadrul Academiei Romane, in anul 2008.
Din anul 2002 activeaza in structurile de psihologie ale Armatei; in prezent este seful structurii cu rol de coordonare metodologica, functie pe care o ocupa din anul 2008.
S-a preocupat direct pentru definirea, conturarea si gestionarea competentelor psihologilor din structurile militare, dupa cele mai noi orientari si modele teoretice.
Cuprins:Cunoasterea si asistenta psihologica a personalului presupun evaluarea riscului, a situatiilor de pregatire, de comanda si executie, stapanirea si manevrarea tehnicii de lucru; metodele si instrumentele trebuie sa aibe calitati pentru prognozarea cu inalta probabilitate a comportamentului viitor si, eventual interventia pentru optimizare.
Pentru a raspunde cat mai bine solicitarilor organizationale, dar si pentru ca psihologului ii revine rolul esential in optimizarea individului si a organizatiei, autorul ne propune o cunoastere psihologica de tip longitudinal si integrativ, cu implicatii directe in asistenta psihologica specializata.Grigore Nicola (extras din cuvatul-inainte al lucrarii)
Adrian Prisacaru a absolvit Scoala Militara de Ofiteri de Artilerie si Rachete Antiaeriene - Brasov in anul 1987, apoi Facultatea de Psihologie Bucuresti in anul 1998 si studiile doctorale in cadrul Academiei Romane, in anul 2008.
Din anul 2002 activeaza in structurile de psihologie ale Armatei; in prezent este seful structurii cu rol de coordonare metodologica, functie pe care o ocupa din anul 2008.
S-a preocupat direct pentru definirea, conturarea si gestionarea competentelor psihologilor din structurile militare, dupa cele mai noi orientari si modele teoretice.
Cuvant inainte 9
Introducere 17
Capitolul 1
Premise si considerarii generale privind cunoasterea si asistenta psihologica 19
1.1.Specialistul in cunoasterea si asistenta psihologica a personalului: statut, rol si competente 19
1.2.Obiect si niveluri de aprofundare a studiului personalitatii 25
1.3.Rolul cunoasterii psihologice a personalului in managementul resurselor umane 27
1.3.1.Tendinte, orientari si caracteristici ale managementului resurselor umane 27
1.3.2.Etapele ciclului de viata a resurselor umane 29
1.3.2.1.Intrarea in sistem 29
1.3.2.2.Evolutia in cariera 30
1.3.2.3.Iesirea din institutie/organizatie si sistem 31
1.4.Rolul cunoasterii psihologice a personalului in managementul psihoorganizational 33
1.4.1.Caracteristicile conducerii si ale liderului 33
1.4.2.Caracteristici privind rolul si diagnoza climatului psihologic 38
1.5.Rolul cunoasterii psihologice a personalului in managementul asistentei psihologice sau a starii de sanatate mintala 44
1.5.1.Relatia dintre actul de conducere si cunoasterea personalitatii membrilor organizatiei 44
1.5.2.Ciclul si stadiile activitatii de cunoastere si asistenta psihologica institutionalizata 47
Capitolul 2
Concepte si metodologii utilizate in abordarea cunoasterii psihologice 53
2.1.Orientarile actuale in studiul personalitarii
2.2.Modelul trasaturilor 54
2.2.1.Conceptia si contriburia lui Allport 54
2.2.2.Conceptia si contriburia lui Cattell 57
2.2.3.Conceptia si contriburia lui Eysenk 59
2.3.Modelul situationist 61
2.4.Modelul interactionist 65
2.5.Personalitatea optimala prin prisma capacitatilor aptitudinale, psihostructurale si interpersonale 69
2.5.1.Caracteristicile personalitatii optimale 69
2.5.2.Extrapolari in campul practicii 74
2.6.Psihologia pozitiva si scopurile demersurilor sale de cercetare 75
2.6.1.Notiuni introductive 76
2.6.2.Concepte, notiuni, terminologie 77
2.6.2.1.Starea de bine psihic 77
2.6.2.2.Optimismul 80
2.6.2.3.Fericirea si factorii de evolutie 82
2.6.3.Veniturile, prietenii si sistemul de convingeri ca factori ai fericirii 84
2.6.3.1.Bunastarea materiala 85
2.6.3.2.Relatiile interumane 86
2.6.3.3.Credinta religioasa 86
2.7.Psihoecologia si dilemele omului modern 87
Capitolul 3
Cunoasterea longitudinala si integrativa a personalitatii 93
3.1.Premisele cunoasterii psihologice longitudinale si integrative a personalitatii 93
3.2.Modele, argumente si cadre teoretice ale cunoasterii psihologice longitudinale 96
3.3.Conditii pentru o cunoastere psihologica de tip "integrativ" 100
3.4.Personalitatea intre psihoprofesiograma, fisa postului si profilul psihologic individual 106
3.4.1.Psihoprofesiograma ca instrument de selectie profesionala 108
3.4.2.Analiza muncii si fisa postului de munca 111
3.4.3.Profilul psihologic vazut prin prisma postului de munca si a individului 114
Capitolul 4
Metodologia cercetarii 119
4.1.Obiectivele teoretice, metodologice si practice ale cercetarii 119
4.2.Ipotezele cercetarii 119
4.3.Structura si descrierea lotului de studiu 120
4.4.Probele folosite pentru examinarea psihologica, in scop de selectie, la intrarea in institutie sau organizatie 121
4.4.1.Bateria pentru masurarea inteligentei generale (A-1 sau I-1) 121
4.4.2.Chestionarul de personalitate CPI 122
4.4.3.Fisa statistica centralizatoare cu datele examenelor psihologice 125
4.5.Probele folosite pentru initierea cunoasterii psihologice longitudinale, la locul de munca 126
4.5.1.Bateria generala pentru masurarea aptitudinilor cognitive (BGAC) 126
4.5.1.1.Consideratii generale 126
4.5.1.2.Descrierea testelor 127
4.5.2.Chestionarul de personalitate "Guiford-Zimmerman" (GZ) 131
4.6.Probele folosite pentru aprofundarea cunoasterii psihologice longitudinale, la locul de munca 134
4.6.1.Fisa cu datele anamnestice 134
4.6.1.1.Structura si semnificatia continutului anamnezei 134
4.6.1.2.Modalitati de realizare a anamnezei 136
4.6.1.3.Interpretarea datelor anamnestice 137
4.6.2.Inventarul de personalitate "California" CPI 140
4.7.Recomandari metodologice privind utilizarea unor metode si tehnici, interpretarea si validarea datelor 149
4.7.1.Fisa anamnestica 149
4.7.2.Inventarul de personalitate "California" CPI 151
4.8.Inventarul de personalitate BEQ (proba folosita pentru studiul comparativ) 155
Capitolul 5
Inregistrarea, prelucrarea si interpretarea datelor 157
5.1.Analiza preliminara a datelor 157
5.2.Testarea ipotezelor
5.2.1.Fidelitatea modelului pentru cunoasterea psihologica longitudinala si integrativa a personalitatii 158
5.2.1.1.Analiza si interpretarea datelor obtinute cu probele de randament intelectual si aptitudini cognitive 159
5.2.1.1.1.Analiza factoriala 161
5.2.1.1.2.Analiza coeficientilor de corelatie 164
5.2.1.2.Analiza si interpretarea datelor obtinute cu probele de personalitate 167
5.2.1.2.1.Analiza factoriala 171
5.2.1.2.2.Analiza coeficientilor de corelatie 176
5.2.2.Validitatea modelului pentru cunoasterea psihologica longitudinala si integrativa a personalitatii 180
5.2.2.1.Validitatea divergenta si convergenta 180
5.2.2.2.Validitatea relativa la criteriu 184 184
5.3.Caracteristicile personalitatii pozitive si optimale in profilul psihologic descriptiv (prezentare de caz) 187
5.4.Concluzii partiale 189
Capitolul 6
Standardizarea activitatilor de cunoastere psihologica 191
6.1.Masura in stiinta si in istoria psihologiei 191
6.2.Standardizarea activitatilor din domeniul psihologiei 198
6.3.Istoricul standardizarii in psihologie 100
6.4.Particularitatile standardizarii activitatilor din domeniul psihologiei 203
6.5.Proceduri de Operare Permanenta (POP) pentru cunoasterea psihologica de tip longitudinal si integrativ a personalului (model orientativ) 207
6.6.Proceduri de Operare Permanenta (POP) pentru asigurarea asistentei psihologice institutionalizata a personalului (model orientativ) 209
6.7.Modele orientative ale procedurilor de lucru 212
6.7.1.Protocolul nr. 1, anexa 2 din POP pentru cunoasterea psihologica de tip longitudinal si integrativ a personalului (instructajul privind aplicarea chestionarului/inventarului de personalitate si completarea individuala a foii de raspuns) 212
6.7.2.Protocolul nr. 4, din POP pentru cunoasterea psihologica de tip longitudinal si integrativ a personalului (intocmirea profilului psihologic grafic si descriptiv) 214
6.7.3.Procedura nr.1 din POP pentru asigurarea asistentei psihologice institutionalizata a personalului (ghidul de interviu clinic semidirectiv) 216
Capitolul 7
Valorificarea rezultatelor, recomandari si concluzii finale 221
7.1.Valorificarea datelor din cunoastere psihologica a personalului pentru managementul resurselor umane 221
7.2.Valorificarea datelor din cunoastere psihologica a personalului pentru managementul psihoorganizational 224
7.2.1.Disfunctiile de natura relationala 224
7.2.2.Deficientele stilului de conducere 226
7.2.3.Ineficienta organizationala 228
7.3.Valorificarea datelor din cunoastere psihologica a personalului pentru managementul asistentei psihologice
7.4.Concluzii finale 233
Anexe 237
Bibliografie 249
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu