Editura ASCR
Colectia Educatie
An aparitie : 2015
Traducerea Veronica Armasu, Alexandra Tomita
ISBN 978-606-8244-85-3
Nr pagini : 544
Format 205 x 280
Pretul la data postarii : 50 lei la Editura,
55 lei la psihoshop, 60 lei la librarie.net
Descrierea
editurii:
Cartea „Interventii in dezvoltarea carierei in secolul 21”, de Spencer G. Niles si JoAnn Harris-Bowlsbey, analizeaza dezvoltarea profesionala in legaturile ei complexe cu:
a. functionarea optima a individului, nivelul de satisfactie personala si concretizarea potentialului individual;
b. asteptarile familiei, oportunitatile profesionale limitate, constrangerile financiare si obligatiile legate de diverse roluri de viata;
c. efecte ale globalizarii, precum inegalitatile si discriminarea, schimbarea, tranzitia si instabilitatea de pe piaţa muncii, cresterea decalajului economic dintre „cei care au” si „cei care nu au”;
d. progresul tehnologiilor informaţionale si de comunicaţii care a dus la o uniformizare mai vizibila a terenului de joc economic: cunostintele si bogatia unor tari anterior dezavantajate au crescut in asa masura, incat le rivalizeaza pe acelea ale Statelor Unite si ale altor puteri mondiale. Aceasta „aplatizare” a accesului si a oportunitatilor are afecte majore asupra caracterului muncii in intreaga lume, printre care si accelerarea globalizarii economice, a interdependentei intre economiile nationale, astfel incat ceea ce se intampla in cadrul economiei unei tari are impact asupra economiei altei tari.
Iata cateva concluzii pentru angajatii din secolul 21, care le permite acestora sa fie in acord cu actuala economie globala:
1. Sa invete permanent. Este esential ca persoanele care lucreaza sa invete noi moduri de a face lucruri deja cunoscute, precum si moduri noi de a face lucruri noi.
2. Sa isi dezvolte un sentiment al pasiunii si curiozitatii fata de viata. Pasiunea si curiozitatea sunt forte puternice care aduc energie, inovatie si idei noi la locul de munca.
3. Sa-si dezvolte capacitatea de a coopera - o abilitate necesara pentru abordarea dificultatilor complexe ale secolului al 21-lea. Abilitatile de relationare interpersonala contribuie la masura in care cineva este perceput ca membru valoros al echipei, precum si ca persoana care contribuie in mod pozitiv la infruntarea oricarei dificultati de la locul de munca.
4. Sa pastreze echilibrul dintre gandirea analitica si creativitate, ceea ce conduce la soluţii valoroase pentru rezolvarea problemelor cu care se confrunta companiile.
5. Sa-si dezvolte capacitatea de a face fata schimbarilor si de a tolera ambiguitatea.
6. Sa dovedeasca abilitatea de adaptare rapida la cerintele unui loc de munca in continua schimbare.
7. Sa aiba abilitatea de a folosi eficient tehnologia.
8. Tinerii ar trebui sa fie incurajati mai mult sa devina oameni de stiinta, ingineri sau matematicieni, tinand cont de scaderea procentului de profesionisti din aceste domenii.
Spencer G. Niles este profesor de consiliere educationala si director al Departamentului de servicii de consiliere psihologica si de recuperare al Universitatii de stat din Pennsylvania.
JoAnn Harris-Bowlsbey este consilier scolar, profesor universitar si consilier in cariera, fondator al DISCOVER® si director executiv al Centrului ACT’s Educational Technology. In prezent, ca vicepresedinte executiv al Development for Kuder, Inc., proiecteaza si dezvolta continuturi pentru sisteme de planificare in cariera operative pe internet. A fost presedinte al Asociatiei nationale de dezvoltare in cariera si i s-a decernat Premiul de excelenta in cariera.
Cuprins:
Capitolul 1
Interventiile in dezvoltarea carierei. Introducere 16
Semnificatia muncii de-a lungul timpului 23
Corelarea muncii cu valoarea 26
Interventii sistematice de dezvoltare profesionala 28
Definitii 30
Cariera 30
Dezvoltarea carierei 30
Interventii in dezvoltarea carierei 30
Consilierea in cariera 31
Educatia privind cariera 31
Programele de dezvoltare a carierei 31
Evenimente importante in istoria interventiilor in dezvoltarea carierei 31
Frank Parsons 32
Interventiile in dezvoltarea carierei. Tendinte 45
Deciziile de cariera ca decizii intemeiate pe valori 47
Dincolo de analiza obiectiva 47
Asistenta in cariera bazata pe consiliere 47
Un accent mai puternic pe teoriile si interventiile multiculturale in dezvoltarea carierei 48
Accent pe roluri de viata multiple 49
Incorporarea justitiei sociale si a sprijinului social activ in interventiile pentru dezvoltarea carierei 49
Capitolul 2
Intelegerea si aplicarea teoriilor despre dezvoltarea carierei 57
Teorii ale dezvoltarii carierei 58
Teoria lui Super – „Durata de viata, spatiu de viata” 60
Durata de viata 64
Spatiul de viata 67
Concepte de sine 68
Aplicarea teoriei lui Super 69
Factori contextuali care influenteaza relevanta rolurilor de viata 73
Evaluarea teoriei lui Super 76
Anna Roe: Teoria personalitatii in alegerea carierei 77
Evaluarea teoriei lui Roe 78
Linda Gottfredson: teoria circumscrierii, compromisului si autocrearii 79
Stadiul unu: orientarea catre marime si putere 80
Stadiul doi: orientarea catre rolurile de gen 80
Stadiul trei: orientarea catre evaluarea sociala 80
Stadiul patru: orientarea catre sinele intern, unic 81
Aplicarea in practica a teoriei lui Gottfredson 81
Evaluarea teoriei lui Gottfredson 82
John Holland: teoria tipurilor si interactiunilor persoana-mediu 83
Tipul realist 84
Tipul investigativ 84
Tipul artistic 85
Tipul social 85
Tipul intreprinzator 85
Tipul conventional 85
Congruenta 86
Diferentierea 88
Compatibilitatea 88
Identitatea vocationala 88
Aplicarea teoriei lui Holland 88
Evaluarea teoriei lui Holland 92
John Krumboltz: Teoria invatarii aplicata consilierii in cariera 94
SLTCDM 94
Teoria invatarii aplicata consilierii in cariera 97
Aplicarea LTCC 98
Evaluarea interventiilor in dezvoltarea carierei 100 Evaluarea LTCC 100
Capitolul 3
Intelegerea si aplicarea teoriilor recente despre dezvoltarea carierei 107
Teorii recente 108
Lent, Brown si Hackett: Teoria social-cognitiva a carierei 108
Aplicarea TSCC 111
Evaluarea TSCC 113 Abordarea procesarii cognitive a informatiilor 115
Aplicarea metodei PCI 117
Evaluarea PCI 118 Savickas: Teoria construirii carierei 120
Evaluarea teoriei construirii carierei 122 Hansen: Planificarea integrativa a vietii 122
Aplicarea PIV 124
Evaluarea PIV 124 Abordari postmoderne 125
Crearea de naratiuni 125
Contextualizarea dezvoltarii carierei 127
Consilierea constructivista in cariera 129
Teoria haosului aplicata in cariere 131
Evaluarea teoriei haosului aplicata in cariere 133
Capitolul 4
Interventii adecvate cultural in dezvoltarea carierei 142
Asumptii traditionale ale teoriilor despre cariera aparute in Statele Unite 146
Modele universale si modele specifice unei culturi 147
Etnocentrism 148
Aculturatia 150
Modele de construire a identitatii 151
Modele de identitate rasiala 151
Modele ale identitatii de gen 154
Modele ale identitatii homosexuale/ bisexuale/ transsexuale/ neprecizate 157
Persoane cu dizabilitati 161
Evaluarea 166
Capitolul 5
Evaluarea si planificarea carierei 179
Legatura intre evaluare si procesul de planificare a carierei 182
Pasul 1: constientizarea nevoii de a lua decizii privind cariera 182
Pasul 2: cunoasterea si/ sau reevaluarea conceptului de sine vocational 183
Pasul 3: identificarea variantelor ocupationale 183
Pasul 4: obtinerea de informatii despre variantele identificate 183
Pasul 5: luarea de decizii provizorii cu privire la ocupatiile existente 184
Pasul 6: alegerea unui traseu educational 184
Pasul 7: implementarea unei decizii profesionale 184
Obiectivele evaluarii 185
Obtinerea de informatii despre nevoile elevului sau ale clientului 185
Obtinerea mai multor informatii despre clienti si acordarea de ajutor pentru autocunoastere 186
Evaluarea schimbarii sau a evolutiei unui individ sau a unui grup 187
Responsabilitatile si competentele consilierului 188
Dobandirea de cunostinte generale despre evaluare 188
Dobandirea de cunostinte aprofundate despre instrumentele folosite 188
Evaluarea instrumentului din perspectiva utilitatii lui pentru populatii diverse 190
Pregatirea corecta a elevilor sau a clientilor 191
Administrarea corecta a instrumentelor 192
Interpretarea corecta a instrumentelor 192
Continuarea colaborarii cu clientii 193
Evaluari informale 194
Evaluari formale 197
Tipuri de evaluare formala 198
Modalitati de administrare a instrumentelor de evaluare 204
Tipuri de rapoarte 206
Selectia instrumentelor 208
Capitolul 6
Informarea și resursele despre carieră 213
Rolul consilierului în furnizarea de date 215
Bariere și stiluri decizionale 216
Informare despre carieră și diversitate 217
Rolul clientului în obținerea datelor 218
Tipuri de date necesare clienților 219
Programe de studii 219
Ocupații 221
Instituții de învățământ 223
Sprijin financiar 226
Locuri de muncă 227
Alte metode de colectare a datelor 228
Organizarea ocupațiilor 229
Sistemul Holland 229
Harta lumii profesionale 229
Sistemul de clasificare O*Net 230
Grupele profesionale (denumite în prezent naționale) ale Departamentului de Educație al SUA 232
Centrul de carieră 232
Susținerea clienților în transformarea datelor în informații 233
Capitolul 7
Utilizarea tehnologiei în planificarea profesiei și în consilierea în carieră 240
O perspectivă istorică 241
Situația actuală a sistemelor accesibile prin internet 244
Sisteme integrate de planificare a carierei 245
Centre virtuale de carieră 246
Rețeaua socială 247
Aplicații pe telefonul mobil 248
Capabilități ale calculatorului în orientarea profesională 248
Internetul, furnizor de orientare profesională 250
Alegerea unui sistem online de orientare profesională 250
O notă personală în tehnologia de vârf 252
Consilierul şi computerul 254
Aspecte legate de consilierea online 258
Capitolul 8
Strategii și tehnici de consiliere în carieră pentru secolul 21 263
Consilierea în carieră dintr-o perspectivă mai largă 265
Consilierea în carieră în secolul 21 266
Elaborarea de strategii de consiliere în carieră pentru secolul 21 268
Oferirea de asistență în carieră bazată pe consiliere 268
Oferirea de suport în consilierea pentru carieră 270
Un cadru dedicat consilierii în carieră 277
Faza de început sau inițială a consilierii în carieră 277
Faza intermediară sau operațională a consilierii în carieră 280
Faza finală sau de încheiere a consilierii în carieră 284
Grupuri de consiliere în carieră 287
Clasificări profesionale ale consilierii în carieră şi prestatori de servicii conexe 293
Capitolul 9
Elaborarea, implementarea și evaluarea programelor și serviciilor de dezvoltare a carierei 299
Etape în elaborarea şi implementarea unui program de dezvoltare a carierei 301
Etapa 1: definiți populația-țintă și caracteristicile acesteia 301
Etapa 2: stabiliți nevoile populației-țintă 302
Etapa 3: definiți obiective măsurabile, care să satisfacă nevoile existente 304
Etapa 4: stabiliți maniera în care se livrează serviciile de planificare a carierei 306
Etapa 5: stabiliți conținutul programului 307
Etapa 6: stabiliți costurile programului 308
Etapa 7: începeți să vă promovați și să vă explicați serviciile 309
Etapa 8: începeți promovarea și livrarea unui program complex de servicii 309
Etapa 9: evaluați programul 310
Planificarea evaluării 310
Părțile interesate 311
Tipuri de date culese 312
Repere pentru evaluare 313
Metode de evaluare 315
Utilizarea rezultatelor evaluării 317
Blocaje în evaluare 320
Etapa 10: revizuiți programul în funcție de necesități 320
Câteva exemple de programe 321
Exemplul 1: gimnaziu 321
Exemplul 2: liceu 323
Exemplul 3: universitate 326
Exemplul 4: companie 328
Exemplul 5: organizație din comunitate 330
Capitolul 10
Intervenții în dezvoltarea carierei: ciclul primar 335
Prezentare generală a intervențiilor în dezvoltarea carierei realizate în şcoli 336
Planificarea sistematică şi coordonată a programelor de dezvoltare profesională în şcoli 342
Dezvoltarea carierei în învățământul primar 343
Scopurile intervențiilor în dezvoltarea carierei întreprinse la nivelul învățământului primar 345
Intervenții în dezvoltarea carierei realizate în şcolile primare 347
Implicarea părinților 352
Capitolul 11
Intervenții în dezvoltarea carierei în gimnaziu și liceu 374
Gimnaziu/ primii ani de liceu 376
Obiectivele evoluției profesionale pentru elevii din gimnaziu/ primii ani de liceu 378
Intervenții în dezvoltarea carierei în gimnaziu/ primii ani de liceu 379
Liceu 384
Scopuri de dezvoltare a carierei pentru elevii de liceu 389
Intervenții în dezvoltarea carierei în liceu 390
Intervenții în dezvoltarea carierei destinate elevilor care se află în situații de risc 395
Capitolul 12
Intervenții în dezvoltarea carierei: învățământul superior 418
Nevoile profesionale ale studenților 422
Evoluția intervențiilor în dezvoltarea carierei la nivelul învățământului superior 425
Abilități de dezvoltare profesională la vârsta adultă 427
Autocunoaștere 428
Explorare educațională și profesională 428
Planificarea carierei 429
Intervenții în dezvoltarea carierei întreprinse în învățământul superior: modele, servicii şi standarde 431
Modele 431
Servicii 434
Standarde 436
Administrarea serviciilor dedicate carierei la nivelul învățământului superior 439
Programa pentru un curs de planificare a carierei 446
Scop 446
Obiectivele cursului 446
Sistemul de notare 447
Regulament privind predarea cu întârziere a sarcinilor de lucru 447
Programul cursului 447
Descrierea sarcinilor de lucru 449
Evaluări 449
Termene de predare a sarcinilor de lucru și criterii de notare 453
Capitolul 13
Intervenții în dezvoltarea carierei: comunitate 455
Instruire, certificare şi autorizare 457
Competențe 458
Coordonare 458
Consultare 460
Rol de promotor 461
Management de caz 462Similitudini şi diferențe între contextele comunitare 462
Cadre de desfăşurare a activității consilierilor în comunitate 463
Liberă practică 463
Internetul: consilierea online 465
Centrele de sănătate mintală 465
Centrele specializate în abuzul de substanțe 466
Centre de reabilitare 466
Corecție și probațiune 466
Armată 467
Birouri de plasare a forței de muncă și centre de consiliere rapidă 467
Centre de cult 470
Companii și alte organizații 471
Capitolul 14
Aspecte etice privind intervențiile în dezvoltarea carierei 473
Dileme etice versus tentații morale 478
Folosirea principiilor în luarea deciziilor etice 479
Rolul valorilor în definirea intervențiilor în dezvoltarea profesională 480
Utilizarea codurilor etice 484
Progresul înregistrat în faţa dificultăților etice cu care se confruntă consilierii în carieră 484
Sunt toate intervențiile în dezvoltarea carierei guvernate de aceleași standarde etice? 484
Ar trebui să furnizeze servicii pentru carieră cei care nu dețin pregătire și certificare de consilier profesionist? 486
Cum ar trebui să fie utilizat internetul în cadrul intervențiilor în dezvoltarea carierei? 487
Standardele etice ale NCDA 488
Secțiunea a. Relația profesională 489
Secțiunea b. Confidențialitate, comunicare privilegiată și intimitate 489
Secțiunea c. Responsabilitate profesională 489
Secțiunea d. Relațiile cu alți profesioniști 489
Secțiunea e. Evaluare și interpretare 489
Secțiunea f. Utilizarea internetului în serviciile pentru carieră 490
Secțiunea g. Supervizare, instruire și educație 490
Secțiunea h. Cercetare și publicare 490
Secțiunea i. Soluționarea problemelor etice 490
Utilizarea unui model decizional etic 492
Anexe
A.Standardele etice ale asociației naționale pentru formare profesională 497
B.Portofoliul de planificare a carierei și a educației 504
C.Competențele de consiliere în carieră definite de asociația națională pentru formare profesională (NCDA) 511
D.Standardele CACREP (2009) referitoare la dezvoltarea carierei 516
E.Cadrul național de dezvoltare profesională (NCDG) 517
Index 530
Cartea „Interventii in dezvoltarea carierei in secolul 21”, de Spencer G. Niles si JoAnn Harris-Bowlsbey, analizeaza dezvoltarea profesionala in legaturile ei complexe cu:
a. functionarea optima a individului, nivelul de satisfactie personala si concretizarea potentialului individual;
b. asteptarile familiei, oportunitatile profesionale limitate, constrangerile financiare si obligatiile legate de diverse roluri de viata;
c. efecte ale globalizarii, precum inegalitatile si discriminarea, schimbarea, tranzitia si instabilitatea de pe piaţa muncii, cresterea decalajului economic dintre „cei care au” si „cei care nu au”;
d. progresul tehnologiilor informaţionale si de comunicaţii care a dus la o uniformizare mai vizibila a terenului de joc economic: cunostintele si bogatia unor tari anterior dezavantajate au crescut in asa masura, incat le rivalizeaza pe acelea ale Statelor Unite si ale altor puteri mondiale. Aceasta „aplatizare” a accesului si a oportunitatilor are afecte majore asupra caracterului muncii in intreaga lume, printre care si accelerarea globalizarii economice, a interdependentei intre economiile nationale, astfel incat ceea ce se intampla in cadrul economiei unei tari are impact asupra economiei altei tari.
Iata cateva concluzii pentru angajatii din secolul 21, care le permite acestora sa fie in acord cu actuala economie globala:
1. Sa invete permanent. Este esential ca persoanele care lucreaza sa invete noi moduri de a face lucruri deja cunoscute, precum si moduri noi de a face lucruri noi.
2. Sa isi dezvolte un sentiment al pasiunii si curiozitatii fata de viata. Pasiunea si curiozitatea sunt forte puternice care aduc energie, inovatie si idei noi la locul de munca.
3. Sa-si dezvolte capacitatea de a coopera - o abilitate necesara pentru abordarea dificultatilor complexe ale secolului al 21-lea. Abilitatile de relationare interpersonala contribuie la masura in care cineva este perceput ca membru valoros al echipei, precum si ca persoana care contribuie in mod pozitiv la infruntarea oricarei dificultati de la locul de munca.
4. Sa pastreze echilibrul dintre gandirea analitica si creativitate, ceea ce conduce la soluţii valoroase pentru rezolvarea problemelor cu care se confrunta companiile.
5. Sa-si dezvolte capacitatea de a face fata schimbarilor si de a tolera ambiguitatea.
6. Sa dovedeasca abilitatea de adaptare rapida la cerintele unui loc de munca in continua schimbare.
7. Sa aiba abilitatea de a folosi eficient tehnologia.
8. Tinerii ar trebui sa fie incurajati mai mult sa devina oameni de stiinta, ingineri sau matematicieni, tinand cont de scaderea procentului de profesionisti din aceste domenii.
Spencer G. Niles este profesor de consiliere educationala si director al Departamentului de servicii de consiliere psihologica si de recuperare al Universitatii de stat din Pennsylvania.
JoAnn Harris-Bowlsbey este consilier scolar, profesor universitar si consilier in cariera, fondator al DISCOVER® si director executiv al Centrului ACT’s Educational Technology. In prezent, ca vicepresedinte executiv al Development for Kuder, Inc., proiecteaza si dezvolta continuturi pentru sisteme de planificare in cariera operative pe internet. A fost presedinte al Asociatiei nationale de dezvoltare in cariera si i s-a decernat Premiul de excelenta in cariera.
Cuprins:
Capitolul 1
Interventiile in dezvoltarea carierei. Introducere 16
Semnificatia muncii de-a lungul timpului 23
Corelarea muncii cu valoarea 26
Interventii sistematice de dezvoltare profesionala 28
Definitii 30
Cariera 30
Dezvoltarea carierei 30
Interventii in dezvoltarea carierei 30
Consilierea in cariera 31
Educatia privind cariera 31
Programele de dezvoltare a carierei 31
Evenimente importante in istoria interventiilor in dezvoltarea carierei 31
Frank Parsons 32
Interventiile in dezvoltarea carierei. Tendinte 45
Deciziile de cariera ca decizii intemeiate pe valori 47
Dincolo de analiza obiectiva 47
Asistenta in cariera bazata pe consiliere 47
Un accent mai puternic pe teoriile si interventiile multiculturale in dezvoltarea carierei 48
Accent pe roluri de viata multiple 49
Incorporarea justitiei sociale si a sprijinului social activ in interventiile pentru dezvoltarea carierei 49
Capitolul 2
Intelegerea si aplicarea teoriilor despre dezvoltarea carierei 57
Teorii ale dezvoltarii carierei 58
Teoria lui Super – „Durata de viata, spatiu de viata” 60
Durata de viata 64
Spatiul de viata 67
Concepte de sine 68
Aplicarea teoriei lui Super 69
Factori contextuali care influenteaza relevanta rolurilor de viata 73
Evaluarea teoriei lui Super 76
Anna Roe: Teoria personalitatii in alegerea carierei 77
Evaluarea teoriei lui Roe 78
Linda Gottfredson: teoria circumscrierii, compromisului si autocrearii 79
Stadiul unu: orientarea catre marime si putere 80
Stadiul doi: orientarea catre rolurile de gen 80
Stadiul trei: orientarea catre evaluarea sociala 80
Stadiul patru: orientarea catre sinele intern, unic 81
Aplicarea in practica a teoriei lui Gottfredson 81
Evaluarea teoriei lui Gottfredson 82
John Holland: teoria tipurilor si interactiunilor persoana-mediu 83
Tipul realist 84
Tipul investigativ 84
Tipul artistic 85
Tipul social 85
Tipul intreprinzator 85
Tipul conventional 85
Congruenta 86
Diferentierea 88
Compatibilitatea 88
Identitatea vocationala 88
Aplicarea teoriei lui Holland 88
Evaluarea teoriei lui Holland 92
John Krumboltz: Teoria invatarii aplicata consilierii in cariera 94
SLTCDM 94
Teoria invatarii aplicata consilierii in cariera 97
Aplicarea LTCC 98
Evaluarea interventiilor in dezvoltarea carierei 100 Evaluarea LTCC 100
Capitolul 3
Intelegerea si aplicarea teoriilor recente despre dezvoltarea carierei 107
Teorii recente 108
Lent, Brown si Hackett: Teoria social-cognitiva a carierei 108
Aplicarea TSCC 111
Evaluarea TSCC 113 Abordarea procesarii cognitive a informatiilor 115
Aplicarea metodei PCI 117
Evaluarea PCI 118 Savickas: Teoria construirii carierei 120
Evaluarea teoriei construirii carierei 122 Hansen: Planificarea integrativa a vietii 122
Aplicarea PIV 124
Evaluarea PIV 124 Abordari postmoderne 125
Crearea de naratiuni 125
Contextualizarea dezvoltarii carierei 127
Consilierea constructivista in cariera 129
Teoria haosului aplicata in cariere 131
Evaluarea teoriei haosului aplicata in cariere 133
Capitolul 4
Interventii adecvate cultural in dezvoltarea carierei 142
Asumptii traditionale ale teoriilor despre cariera aparute in Statele Unite 146
Modele universale si modele specifice unei culturi 147
Etnocentrism 148
Aculturatia 150
Modele de construire a identitatii 151
Modele de identitate rasiala 151
Modele ale identitatii de gen 154
Modele ale identitatii homosexuale/ bisexuale/ transsexuale/ neprecizate 157
Persoane cu dizabilitati 161
Evaluarea 166
Capitolul 5
Evaluarea si planificarea carierei 179
Legatura intre evaluare si procesul de planificare a carierei 182
Pasul 1: constientizarea nevoii de a lua decizii privind cariera 182
Pasul 2: cunoasterea si/ sau reevaluarea conceptului de sine vocational 183
Pasul 3: identificarea variantelor ocupationale 183
Pasul 4: obtinerea de informatii despre variantele identificate 183
Pasul 5: luarea de decizii provizorii cu privire la ocupatiile existente 184
Pasul 6: alegerea unui traseu educational 184
Pasul 7: implementarea unei decizii profesionale 184
Obiectivele evaluarii 185
Obtinerea de informatii despre nevoile elevului sau ale clientului 185
Obtinerea mai multor informatii despre clienti si acordarea de ajutor pentru autocunoastere 186
Evaluarea schimbarii sau a evolutiei unui individ sau a unui grup 187
Responsabilitatile si competentele consilierului 188
Dobandirea de cunostinte generale despre evaluare 188
Dobandirea de cunostinte aprofundate despre instrumentele folosite 188
Evaluarea instrumentului din perspectiva utilitatii lui pentru populatii diverse 190
Pregatirea corecta a elevilor sau a clientilor 191
Administrarea corecta a instrumentelor 192
Interpretarea corecta a instrumentelor 192
Continuarea colaborarii cu clientii 193
Evaluari informale 194
Evaluari formale 197
Tipuri de evaluare formala 198
Modalitati de administrare a instrumentelor de evaluare 204
Tipuri de rapoarte 206
Selectia instrumentelor 208
Capitolul 6
Informarea și resursele despre carieră 213
Rolul consilierului în furnizarea de date 215
Bariere și stiluri decizionale 216
Informare despre carieră și diversitate 217
Rolul clientului în obținerea datelor 218
Tipuri de date necesare clienților 219
Programe de studii 219
Ocupații 221
Instituții de învățământ 223
Sprijin financiar 226
Locuri de muncă 227
Alte metode de colectare a datelor 228
Organizarea ocupațiilor 229
Sistemul Holland 229
Harta lumii profesionale 229
Sistemul de clasificare O*Net 230
Grupele profesionale (denumite în prezent naționale) ale Departamentului de Educație al SUA 232
Centrul de carieră 232
Susținerea clienților în transformarea datelor în informații 233
Capitolul 7
Utilizarea tehnologiei în planificarea profesiei și în consilierea în carieră 240
O perspectivă istorică 241
Situația actuală a sistemelor accesibile prin internet 244
Sisteme integrate de planificare a carierei 245
Centre virtuale de carieră 246
Rețeaua socială 247
Aplicații pe telefonul mobil 248
Capabilități ale calculatorului în orientarea profesională 248
Internetul, furnizor de orientare profesională 250
Alegerea unui sistem online de orientare profesională 250
O notă personală în tehnologia de vârf 252
Consilierul şi computerul 254
Aspecte legate de consilierea online 258
Capitolul 8
Strategii și tehnici de consiliere în carieră pentru secolul 21 263
Consilierea în carieră dintr-o perspectivă mai largă 265
Consilierea în carieră în secolul 21 266
Elaborarea de strategii de consiliere în carieră pentru secolul 21 268
Oferirea de asistență în carieră bazată pe consiliere 268
Oferirea de suport în consilierea pentru carieră 270
Un cadru dedicat consilierii în carieră 277
Faza de început sau inițială a consilierii în carieră 277
Faza intermediară sau operațională a consilierii în carieră 280
Faza finală sau de încheiere a consilierii în carieră 284
Grupuri de consiliere în carieră 287
Clasificări profesionale ale consilierii în carieră şi prestatori de servicii conexe 293
Capitolul 9
Elaborarea, implementarea și evaluarea programelor și serviciilor de dezvoltare a carierei 299
Etape în elaborarea şi implementarea unui program de dezvoltare a carierei 301
Etapa 1: definiți populația-țintă și caracteristicile acesteia 301
Etapa 2: stabiliți nevoile populației-țintă 302
Etapa 3: definiți obiective măsurabile, care să satisfacă nevoile existente 304
Etapa 4: stabiliți maniera în care se livrează serviciile de planificare a carierei 306
Etapa 5: stabiliți conținutul programului 307
Etapa 6: stabiliți costurile programului 308
Etapa 7: începeți să vă promovați și să vă explicați serviciile 309
Etapa 8: începeți promovarea și livrarea unui program complex de servicii 309
Etapa 9: evaluați programul 310
Planificarea evaluării 310
Părțile interesate 311
Tipuri de date culese 312
Repere pentru evaluare 313
Metode de evaluare 315
Utilizarea rezultatelor evaluării 317
Blocaje în evaluare 320
Etapa 10: revizuiți programul în funcție de necesități 320
Câteva exemple de programe 321
Exemplul 1: gimnaziu 321
Exemplul 2: liceu 323
Exemplul 3: universitate 326
Exemplul 4: companie 328
Exemplul 5: organizație din comunitate 330
Capitolul 10
Intervenții în dezvoltarea carierei: ciclul primar 335
Prezentare generală a intervențiilor în dezvoltarea carierei realizate în şcoli 336
Planificarea sistematică şi coordonată a programelor de dezvoltare profesională în şcoli 342
Dezvoltarea carierei în învățământul primar 343
Scopurile intervențiilor în dezvoltarea carierei întreprinse la nivelul învățământului primar 345
Intervenții în dezvoltarea carierei realizate în şcolile primare 347
Implicarea părinților 352
Capitolul 11
Intervenții în dezvoltarea carierei în gimnaziu și liceu 374
Gimnaziu/ primii ani de liceu 376
Obiectivele evoluției profesionale pentru elevii din gimnaziu/ primii ani de liceu 378
Intervenții în dezvoltarea carierei în gimnaziu/ primii ani de liceu 379
Liceu 384
Scopuri de dezvoltare a carierei pentru elevii de liceu 389
Intervenții în dezvoltarea carierei în liceu 390
Intervenții în dezvoltarea carierei destinate elevilor care se află în situații de risc 395
Capitolul 12
Intervenții în dezvoltarea carierei: învățământul superior 418
Nevoile profesionale ale studenților 422
Evoluția intervențiilor în dezvoltarea carierei la nivelul învățământului superior 425
Abilități de dezvoltare profesională la vârsta adultă 427
Autocunoaștere 428
Explorare educațională și profesională 428
Planificarea carierei 429
Intervenții în dezvoltarea carierei întreprinse în învățământul superior: modele, servicii şi standarde 431
Modele 431
Servicii 434
Standarde 436
Administrarea serviciilor dedicate carierei la nivelul învățământului superior 439
Programa pentru un curs de planificare a carierei 446
Scop 446
Obiectivele cursului 446
Sistemul de notare 447
Regulament privind predarea cu întârziere a sarcinilor de lucru 447
Programul cursului 447
Descrierea sarcinilor de lucru 449
Evaluări 449
Termene de predare a sarcinilor de lucru și criterii de notare 453
Capitolul 13
Intervenții în dezvoltarea carierei: comunitate 455
Instruire, certificare şi autorizare 457
Competențe 458
Coordonare 458
Consultare 460
Rol de promotor 461
Management de caz 462Similitudini şi diferențe între contextele comunitare 462
Cadre de desfăşurare a activității consilierilor în comunitate 463
Liberă practică 463
Internetul: consilierea online 465
Centrele de sănătate mintală 465
Centrele specializate în abuzul de substanțe 466
Centre de reabilitare 466
Corecție și probațiune 466
Armată 467
Birouri de plasare a forței de muncă și centre de consiliere rapidă 467
Centre de cult 470
Companii și alte organizații 471
Capitolul 14
Aspecte etice privind intervențiile în dezvoltarea carierei 473
Dileme etice versus tentații morale 478
Folosirea principiilor în luarea deciziilor etice 479
Rolul valorilor în definirea intervențiilor în dezvoltarea profesională 480
Utilizarea codurilor etice 484
Progresul înregistrat în faţa dificultăților etice cu care se confruntă consilierii în carieră 484
Sunt toate intervențiile în dezvoltarea carierei guvernate de aceleași standarde etice? 484
Ar trebui să furnizeze servicii pentru carieră cei care nu dețin pregătire și certificare de consilier profesionist? 486
Cum ar trebui să fie utilizat internetul în cadrul intervențiilor în dezvoltarea carierei? 487
Standardele etice ale NCDA 488
Secțiunea a. Relația profesională 489
Secțiunea b. Confidențialitate, comunicare privilegiată și intimitate 489
Secțiunea c. Responsabilitate profesională 489
Secțiunea d. Relațiile cu alți profesioniști 489
Secțiunea e. Evaluare și interpretare 489
Secțiunea f. Utilizarea internetului în serviciile pentru carieră 490
Secțiunea g. Supervizare, instruire și educație 490
Secțiunea h. Cercetare și publicare 490
Secțiunea i. Soluționarea problemelor etice 490
Utilizarea unui model decizional etic 492
Anexe
A.Standardele etice ale asociației naționale pentru formare profesională 497
B.Portofoliul de planificare a carierei și a educației 504
C.Competențele de consiliere în carieră definite de asociația națională pentru formare profesională (NCDA) 511
D.Standardele CACREP (2009) referitoare la dezvoltarea carierei 516
E.Cadrul național de dezvoltare profesională (NCDG) 517
Index 530
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu