Iolanda Mitrofan (coord)
Editura SPER
Colectia Alma Mater
An aparitie :2014
ISBN 978-606-8429-34-2
Nr pagini :304
Format 130 x 200
Pretul la data postarii :50 lei la Editura,
47,5 lei la librariepsi, 31,50 lei la librarie.net
Descrierea
editurii:
„Lucrarea pe care v-o propunem este structurată în 10 capitole, dintre care două sunt dedicate psihopatologiei şi evaluării (psihodiagnozei) copiilor şi adolescenţilor, alte trei, intervenţiilor specifice problematicii copiilor (psihoterapie individuală, intervenţia în situaţii de abuz, dezvoltare personală în grup) iar cinci capitole aduc în atenţie câteva dintre cele mai frecvente şi dificile problematici ale adolescenţilor - anxietatea şi depresia, agresivitatea, provocările sexualităţii, dependenţele, stigmatizarea şi excluderea socială.
Sperăm ca munca înglobată în acest volum colectiv să stârnească şi în cititor interesul, preocuparea, dedicarea şi entuziasmul necesare cunoaşterii şi sprijinirii competente, oportune şi adecvate a copiilor şi adolescenţilor. Un plus de conştientizare, creativitate şi dăruire, de responsabilitate şi efort sistematic şi profesionist în întâmpinarea nevoilor primilor ani de viaţă poate avea un impact real asupra sănătăţii şi bunăstării tuturor, pe termen lung.
Aşadar, să investim cunoaştere şi competenţă, minte şi inimă în prezentul copiilor şi adolescenţilor, pentru un viitor mai fericit al adulţilor şi vârstnicilor.” Iolanda Mitrofan
Cuprins:
„Lucrarea pe care v-o propunem este structurată în 10 capitole, dintre care două sunt dedicate psihopatologiei şi evaluării (psihodiagnozei) copiilor şi adolescenţilor, alte trei, intervenţiilor specifice problematicii copiilor (psihoterapie individuală, intervenţia în situaţii de abuz, dezvoltare personală în grup) iar cinci capitole aduc în atenţie câteva dintre cele mai frecvente şi dificile problematici ale adolescenţilor - anxietatea şi depresia, agresivitatea, provocările sexualităţii, dependenţele, stigmatizarea şi excluderea socială.
Sperăm ca munca înglobată în acest volum colectiv să stârnească şi în cititor interesul, preocuparea, dedicarea şi entuziasmul necesare cunoaşterii şi sprijinirii competente, oportune şi adecvate a copiilor şi adolescenţilor. Un plus de conştientizare, creativitate şi dăruire, de responsabilitate şi efort sistematic şi profesionist în întâmpinarea nevoilor primilor ani de viaţă poate avea un impact real asupra sănătăţii şi bunăstării tuturor, pe termen lung.
Aşadar, să investim cunoaştere şi competenţă, minte şi inimă în prezentul copiilor şi adolescenţilor, pentru un viitor mai fericit al adulţilor şi vârstnicilor.” Iolanda Mitrofan
Cuprins:
Prefață - 11
CAPITOLUL I
Psihopatologia copilului și adolescentului - 13
Prof.univ.dr. Gianina Cucu-Ciuhan
Tulburările pervazive de dezvoltare -13
Tulburarea autistă - 13
Sindromul Rett - 15
Demența Heller - 17
Sindromul Asperger - 18
Tulburări cu deficit de atenție și comportament disruptiv - 19
Hiperactivitatea cu deficit de atenție la copil - 19
Tulburarea de conduită - 30
Opoziționismul provocator - 33
Tulburările de învățare - 35
Discalculia - 36
Dislexia - 37
Disgrafia - 37
Tulburările de comunicare - 39
Tulburarea de limbaj expresiv - 39
Tulburarea mixtă de limbaj receptiv și expresiv - 40
Tulburarea fonologică - 40
Balbismul - 41
Ticurile - 41
Tulburarea Tourette - 43
Tulburările de eliminare - 43
Enurezisul - 43
Encoprezisul - 44
Alte tulburări ale copilului sau adolescentului - 45
Anxietatea de separație - 45
Mutismul selectiv - 47
Tulburarea reactivă de atașament a perioadei de sugar sau a micii copilării - 48
Tulburarea de mișcare stereotipă - 48
Tulburările alimentare la copil și adolescent - 49
Anorexia nervoasă - 50
Bulimia nervoasă - 51
Schizofrenia infantilă - 52
Forme de schizofrenie infantilă - 54
Depresia la copil - 56
Bibliografie - 60
CAPITOLUL II
Evaluarea și psihodiagnoza copiilor și adolescenților - 65
Lect.univ.dr. Elena Otilia Vladislav
Diagnoza și evaluarea psihologică premergătoare intervenției de consiliere - 65
Pașii strângerii informațiilor în timpul evaluării psihologice - 71
Instrumente de evaluare psihologică pentru copii și adolescenți, etalonate în România - 73
Evaluarea copiilor și adolescenților cu metode proiective - 78
Metode proiective utilizate în evaluarea copiilor / adolescenților - 79
Feedback-ul dat părintelui după evaluarea psihologică – Evaluarea colaborativă - 90
Bibliografie - 92
CAPITOLUL III
Abordarea experiențială în psihoterapia individuală a copiilor - 95
Lect.univ.dr. Elena Otilia Vladislav
Modelul terapeutic al lui Violet Oaklander - 96
Demersul terapeutic (după Peter Martola, 2013) - 98
Aplicații practice - 101
Psihoterapia experiențială a copiilor cu probleme emoționale - 101
Psihoterapia copiilor cu hiperactivitate cu deficit de atenție - 103
Psihoterapia copiilor cu tulburare de comportament - 103
Studii de caz 104
Bibliografie - 129
CAPITOLUL IV
Abuzul și neglijarea copilului - 131
Psihoterapeut drd. Armand Veleanovici, Psihoterapeut drd. Gabriela Marc
Scurt istoric - 131
Definirea abuzului și neglijării și manifestarea acestora - 132
Efectele abuzului și neglijării -141
Diagnostice DSM asociate abuzului și neglijării - 148
Evaluarea psihologică a copilului abuzat sau neglijat - 152
Studii de caz - 159
Consilierea părinților. Intervenția psihoterapeutică în diada copil-părinte.
Terapia de familie -168
Bibliografie - 171
CAPITOLUL V
Dezvoltarea personală în grup experiențial unificator la copiii preșcolari - 175
Psihoterapeut dr. Andreea S. Olteanu
Caracteristicile psihologului experiențial în lucrul cu preșcolarii - 177
Spațiul de desfășurare a grupurilor - 178
Componența și structura grupului - 178
Aspecte ale evaluării inițiale și finale - 179
Concluzii - 195
Bibliografie -196
CAPITOLUL VI
Anxietatea și depresia la adolescenți și tineri – nuanțe și provocări ale intervenției experiențiale în cazul adolescenților și tinerilor cu un înalt potențial creativ-artistic -197
Pshihoterapeut dr. Grațiela Georgiana Albișor
Aspecte legate de conturarea identității de sine și performanța artistică în adolescență - 197
Principii și etape ale intervenției psihoterapeutice - 199
Momente ilustrative din cadrul unui grup psihoterapeutic - 201
Studii de caz - 209
Concluzii - 219
Bibliografie - 220
CAPITOLUL VII
Manifestările agresive și comportamentele delincvente ale adolescenților - intervenția psihoterapeutică -221
Pshihoterapeut dr. Ramona Anghel (Stemate)
Elemente de identificare și evaluare a agresivității la adolescenți - 221
Formele agresivității adolescenților - 222
Profilul adolescentului agresiv - 224
Intervenția psihoterapeutică - specific, metode, provocări - 230
Studiu de caz - 237
Bibliografie - 241
CAPITOLUL VIII
Problemele dezvoltării psihosexuale în adolescență – intervenția psihoterapeutică – -243
Pshihoterapeut dr. Ramona Anghel (Stemate)
Psihopatologia principalelor manifestări sexuale - 243
Intervenția psihoterapeutică - specific, metode, provocări - 256
Studiu de caz 261
Bibliografie - 264
CAPITOLUL IX
Adolescenții și dependența -265
Pshihoterapeut dr. Mădălina Negreț
Ce este dependența - 265
Tipuri de dependențe și specificul lor în adolescență - 267
Specific, limite și resurse în lucrul cu adolescenții dependenți - 272
Studiu de caz - 275
Concluzii - 279
Bibliografie - 280
CAPITOLUL X
Adolescentul stigmatizat – provocări, blocaje și șanse de evoluție – 281
Pshihoterapeut dr. Mădălina Negreț
Ce este stigmatizarea? - 281
Caracteristici și reacții comune la persoanele stigmatizate - 282
Specific, limite și resurse în intervenția psihologică asupra adolescenților stigmatizați - 285
Studii de caz - 289
Concluzii - 295
Bibliografie - 297
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu