16/04/2015

SPIRALA TACERII. Opinia publică - invelisul nostru social

Autor : Elisabeth Noelle-Neumann                 
Editura Comunicare.ro
Colectia Cultura comunicarii
An aparitie :2004
Traducerea Vlad Cucu-Oancea
ISBN 973-711-029-3
Nr pagini :372
Format 130 x 200
Pretul la data postarii :30 lei la Editura, 30,53 lei la elefant, 31,7 lei la librarie.net
Download pdf  pe scribd


Descrierea editurii:

Pornind de la numeroase studii de caz, de la analiza operei unor autori clasici precum Locke, Hume, Rousseau sau Tocqueville ori de la cercetarile antropologice asupra comunitatilor tribale din Africa si Oceania, Elisabeth Noelle-Neumann articuleaza o explicatie cuprinzatoare a fenomenelor de conformitate sociala, intr-o carte care a consacrat-o in rindul celor mai importanti sociologi si teoreticieni ai comunicarii. Volumul, aparut initial in anul 1980, este actualizat la nivelul anului 2001 si imbogatit cu numeroase exemple si studii noi, rod al muncii de cercetare intreprinse de autoare in ultimii ani.

"Spirala tacerii porneste de la o literatura vasta pentru a elabora teoretic conceptul de opinie publica, formuleaza concluzii patrunzatoare cu privire la rolul mass media si aplica aceasta teorie novatoare la procesele electorale. Este, probabil, una dintre cele mai importante lucrari in domeniu din ultimele decenii."
W. Phillips Davison, Public Opinion Quarterly

"O teorie eleganta a opiniei publice. Cartea reprezinta o contributie semnificativa la literatura despre comportamentul de vot si, in general, despre opinia publica. O lectura obligatorie pentru toti specialistii in disciplinele socio-umane."
James W. Hottois, American Political Science Review

Recenzie aici

Cuprins:

Cuvant inainte la editia din 2001   13

I.Ia nastere ipoteza spiralei tacerii  21
"Intelegerea noastra nu poate tine pasul cu masuratorile pe care le facem"  22
Orice cercetare incepe cu o enigma   24
Tacerea si exprimarea propriilor convingeri hotarasc climatul opiniilor  25
Cei care raliaza in ultima clipa  26
Testarea fenomenului  27

II.Testarea cu ajutorul intrumentelor demoscopice 
  29
"De unde sa stiu eu?"  29
Este descoperita o noua competenta umana: perceperea climatului opiniei  32
"Testul calatoriei cu trenul"  37
Simularea spatiului public  39
Se confirma a doua ipoteza: factiunea sigura de victorie este dispusa sa se exprime, cei care pierd tind sa taca  40
Si o insigna e un mod de exprimare  45
Avantajul de a avea de partea ta grupuri dispuse sa se exprime  46
Daca te simti in acord cu spiritul timpului, limba ti se dezleaga  49
Schimbarea tendintelor ca sansa pentru cercetare  49
Se infirma ipoteza ca adeptii stangii reactioneaza mai putin la climatul opiniilor  54
Un nou procedeu de masurare a climatului opiniilor   54
O serie de intrebari despre disponibilitatea de exprimare publica a optiunilor  56

III.Motivul este teama de izolare   59
Experimentul clasic de laborator al lui Solomon Ash zdruncina imaginea omului cu judecata matura  60
Doua motive ale imitatiei: invatarea si teama de izolare   61
Se neaga natura sociala a omului ?  63
Un experiment de teren care simuleaza pericolul izolarii  64
Fumatul in prezenta nefumatorilor: testul amenintarii  65
Reactii la interviu ca si cum ar fi o situatie reala  69
Testul nu functioneaza  73
Cui i se taie cauciucurile?  74

IV.Ce este opinia publica?   79
Cincizeci de definitii  79
Spirala tacerii - procesul prin care ia nastere si se raspindeste opinia publica   81
Termenii "Meinung" si "opinion" au sensuri diferite  81
Consensul care are nevoie de recunoastere   82
Trei sensuri ale cuvantului "public"  82
Invelisul social   83
Opinii pe care le poti exprima public fara a te izola  84
Opinia publica definita ca aprobare sau dezaprobare  86
O calatorie in trecut: Machiavelli si Shakespeare  86

V.Legea opiniei. John Locke   89
Reputatia si moda: normele locului  90

VI.Guvernarea se bazeaza pe opinie: David Hume, James Madison   95
Goana dupa faima: versantul insorit al opiniei publice  96
Omul este temator si precaut  98
Nu faima, ci doar amenintarea pune in miscare spirala tacerii  99
Epocile revolutionare accentueaza capacitatea de a percepe opinia publica drept amenintare  99
In 1661, Glanvill impune conceptul de "climat al opiniilor"  100
Decartes intuieste fenomenul spiralei tacerii  101

VII.Jean-Jacques Rousseau pune in circulatie conceptul de "opinie publica"   103
Public insemna ceea ce este in vazul tuturor  104
Opinia publica - pazitoare a moravurilor  105
Opinia publica - protector al societatii si dusman al individului  108
Necesitatea de a face compromisuri in relatia cu opinia publica  110
"Trebuie sa invat sa indur critica si batjocura"  110

VIII.Tirania opiniei publice: Alexis de Tocqueville   113
Egalitatea explica puterea opiniei publice  115

IX.Crearea conceptului de control social si prabusirea conceptului de opinie publica: Edward Ross   119
Un concept de opinie publica croit pentru oamenii de stiinta si pentru jurnalisti  119
Indepartarea zapezii de pe trotuar ca manifestare a opiniei publice  121
... Pana cand individul paraseste prin moarte corpul social  121

X.Urletul haitei de lupi   123
Urlete in haita pentru actiuni in haita  125
Spiritul de turma  125

XI.Opinia publica la triburile din Africa si Oceania   129
Nu poti supravietui singur  130
Armele celor din jur: dispretul si ridicolul   131
Margaret Mead: trei feluri de a produce opinie publica  131
Un ospat cu carne de porc  132
Regulile putine sau schimbatoare cer mare atentie  132
Sistemul dual, mentalitatea de partid  133
Individul este neputincios. Formalism in Bali  134
Controlul vecinilor  136

XII.Asaltul asupra Bastiliei. Opinia publica si psihologia de masa   137
Masa concreta: individul traieste sentimentul comunitatii si scapa observatiei celor din jur  138
Opinia publica iritata se transforma in masa concreta  142
Masa ezitanta nu este tipica pentru opinia publica   143

XIII.Moda este opinie publica   145
Organul cvasistatistic ca legatura intre sfera individuala si cea colectiva  145
De ce trebuie sa poarte barbatii barba?  147
Capacitatea de a face compromisuri se invata  149
Un model dur  150

XIV.Stilpul infamiei   151
Pedepsele infamante se folosesc de natura sociala sensibila a omului  152
Plecand urechea la barfe poti afla codul de onoare al unei societati  153

XV.Dreptul si opinia publica   157
Polarizarea ca opinie publica scindata  158
Doua extreme: barierele in calea transformarilor sociale si adaptarea pripita la tendintele modei  161
Dreptul trebuie sa se sprijine pe moravuri  163
Schimbarea opiniei publice prin legi  164

XVI.Opinia publica duce la integrare   169
Ramanerea in urma a cercetarii empirice  169
Teoria integrarii a lui Rudolf Smend  170
"Integrarea" - la fel de neatragatoare ca "adaptarea"?   171
Cand societatea este in pericol, opinia publica exercita presiune  173

XVII.Cei care sfideaza opinia publica: eretici, avangardisti, outsideri   175
Cine nu se teme de izolare poate schimba opinia publica   175
Deschizatorii de drumuri reactioneaza la opinia publica la fel de putin ca somnambulii  176
Suferinta sau placerea: doua moduri de a trai in public  177
De ce si cand se schimba muzica?  178

XVIII.Stereotipul ca mijloc de vehiculare a opiniei publice: Walter Lippmann   181
O carte de dezvaluiri  182
Norii de furtuna din climatul opiniilor  182
Imaginile din mintea noastra - o lume falsa pe care o luam drept reala  184
Regulile unitare de selectie ale jurnalistilor  185
Oamenii cu pozitii diferite privesc in mod diferit acelas proces  186
Ce nu apare in stiri nu exista  188
Opinia publica poate fi transmisa doar prin stereotipuri  190

XIX.Tematizarea ca realizare a opiniei publice: Niklas Luhmann   191
O tema demna de discutie  192
Mass media stabilesc ordinea de zi  193

XX.Privilegiul jurnalistilor: ei hotarasc ce anume are caracter public   195
Sentimentul de neputinta in fata mass media  195
Un nou inceput pentru cercetarea inflatiei in mass media  196
Caracterul public confera legitimitate  197

XXI.Opinia publica are doua surse. Una este reprezentata de mass media   199
In anul electoral 1976 are loc o schimbare brusca a climatului opiniilor  200
Prin ochii televiziunii  201
Jurnalistii nu au manipulat, ci asa au vazut ei lucrurile  204
Decodificarea limbajului imaginilor  205

XXII.Climatul dual al opiniilor   211
Lupta impotriva spiralei tacerii  211
"Ignoranta cumulata" : oamenii se insala in legatura cu opiniile celorlalti  213

XXIII.Functia de articulare: cine nu-si regaseste punctul de vedere in mass media este mut   215
Nucleul dur  215
Daca nu exista in mass media, cuvintele lipsesc  218

XXIV.Vox populi, vox Dei   219
Nu ratiune, ci destin  220
Definitii operationale pentru cercetarea empirica a opiniei publice  224
Hainele cele noi ale imparatului. Despre legatura opiniei publice cu locul si timpul  225
Opinia publica - invelisul nostru social  228

XXV.Postfata la editia din 1980   229

XXVI.Noi descoperiri  231
Orizontul temporal se largeste spre trecut  231
Adevaratul om de stat cunoaste opinia publica  234
Cine pierde legaturile cu opinia publica nu mai este rege (Aristotel)   237
Rasul homeric  238
Legile nescrise  240
Viata publica si viata privata: Michel de Montaigne  241
Opinia publica in Cantecul Nibelungilor  245
O caricatura din anul 1641   246
Multa vreme germanii apolitici nu s-au exprimat in spatiul public  248
In vazul tutror, in auzul tuturor  248 
Nitzsche ca sursa de inspiratie pentru Walter Lippmann  249

XXVII.Spre o teorie a opiniei publice   253
Incapacitatea de a simti opinia publica  254
Spirala tacerii este incompatibila cu idealul democratic  254
Ce trebuie sa stii pentru a analiza opinia publica  255
Majoritatea tacuta nu contrazice spirala tacerii  256
Un proces al opiniei publice: energia nucleara  257
Pe ce premise se sprijina teoria  257
Testarea amenintarii cu izolarea  258
Testul fricii de izolare  261
In sentimentul penibilului se dezvaluie natura sociala  265
Un mod de a masura frica de izolare  270
Testul simtului cvasistatistic  271
Testul vorbirii si al tacerii  272
Nucleul dur: un raspuns din Don Quijote  273
Cum se transforma suma opiniilor individuale in opinie publica?  274

XXVIII.Functia manifesta si cea latenta a opiniei publice: un rezumat  227
Functia manifesta a opiniei publice: formarea opiniei intr-o democratie  279
Functia latenta a opiniei publice: controlul social  284
Doua conceptii despre opinia publica, privire comparativa  286

Cuvant de incheiere din anul 1991
   293

Completare din anul 2001. Sa ne scuzam in numele lui Columb? Opinia publica are limite in timp si spatiu  297
O morala pentru toti?  300
Invitatie in Evul Mediu  303

Note  309
Cum se studiaza literatura despre opinia publica  339
Bibliografie  341
Teoria celui de-al saselea simt  359



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu