Editura Comunicare.ro
Colectia Cultura comunicarii
An aparitie :2004
Traducerea Vlad Cucu-Oancea
ISBN 973-711-029-3
Nr pagini :372
Format 130 x 200
Pretul la data postarii :30 lei la Editura,
30,53 lei la elefant, 31,7 lei la librarie.net
Descrierea
editurii:
Pornind de la numeroase studii de caz, de la analiza operei unor autori clasici precum Locke, Hume, Rousseau sau Tocqueville ori de la cercetarile antropologice asupra comunitatilor tribale din Africa si Oceania, Elisabeth Noelle-Neumann articuleaza o explicatie cuprinzatoare a fenomenelor de conformitate sociala, intr-o carte care a consacrat-o in rindul celor mai importanti sociologi si teoreticieni ai comunicarii. Volumul, aparut initial in anul 1980, este actualizat la nivelul anului 2001 si imbogatit cu numeroase exemple si studii noi, rod al muncii de cercetare intreprinse de autoare in ultimii ani.
"Spirala tacerii porneste de la o literatura vasta pentru a elabora teoretic conceptul de opinie publica, formuleaza concluzii patrunzatoare cu privire la rolul mass media si aplica aceasta teorie novatoare la procesele electorale. Este, probabil, una dintre cele mai importante lucrari in domeniu din ultimele decenii."
W. Phillips Davison, Public Opinion Quarterly
"O teorie eleganta a opiniei publice. Cartea reprezinta o contributie semnificativa la literatura despre comportamentul de vot si, in general, despre opinia publica. O lectura obligatorie pentru toti specialistii in disciplinele socio-umane."
James W. Hottois, American Political Science Review
Recenzie aici
Cuprins:Pornind de la numeroase studii de caz, de la analiza operei unor autori clasici precum Locke, Hume, Rousseau sau Tocqueville ori de la cercetarile antropologice asupra comunitatilor tribale din Africa si Oceania, Elisabeth Noelle-Neumann articuleaza o explicatie cuprinzatoare a fenomenelor de conformitate sociala, intr-o carte care a consacrat-o in rindul celor mai importanti sociologi si teoreticieni ai comunicarii. Volumul, aparut initial in anul 1980, este actualizat la nivelul anului 2001 si imbogatit cu numeroase exemple si studii noi, rod al muncii de cercetare intreprinse de autoare in ultimii ani.
"Spirala tacerii porneste de la o literatura vasta pentru a elabora teoretic conceptul de opinie publica, formuleaza concluzii patrunzatoare cu privire la rolul mass media si aplica aceasta teorie novatoare la procesele electorale. Este, probabil, una dintre cele mai importante lucrari in domeniu din ultimele decenii."
W. Phillips Davison, Public Opinion Quarterly
"O teorie eleganta a opiniei publice. Cartea reprezinta o contributie semnificativa la literatura despre comportamentul de vot si, in general, despre opinia publica. O lectura obligatorie pentru toti specialistii in disciplinele socio-umane."
James W. Hottois, American Political Science Review
Recenzie aici
Cuvant inainte la editia din 2001 13
I.Ia nastere ipoteza spiralei tacerii 21
"Intelegerea noastra nu poate tine pasul cu masuratorile pe care le facem" 22
Orice cercetare incepe cu o enigma 24
Tacerea si exprimarea propriilor convingeri hotarasc climatul opiniilor 25
Cei care raliaza in ultima clipa 26
Testarea fenomenului 27
II.Testarea cu ajutorul intrumentelor demoscopice 29
"De unde sa stiu eu?" 29
Este descoperita o noua competenta umana: perceperea climatului opiniei 32
"Testul calatoriei cu trenul" 37
Simularea spatiului public 39
Se confirma a doua ipoteza: factiunea sigura de victorie este dispusa sa se exprime, cei care pierd tind sa taca 40
Si o insigna e un mod de exprimare 45
Avantajul de a avea de partea ta grupuri dispuse sa se exprime 46
Daca te simti in acord cu spiritul timpului, limba ti se dezleaga 49
Schimbarea tendintelor ca sansa pentru cercetare 49
Se infirma ipoteza ca adeptii stangii reactioneaza mai putin la climatul opiniilor 54
Un nou procedeu de masurare a climatului opiniilor 54
O serie de intrebari despre disponibilitatea de exprimare publica a optiunilor 56
III.Motivul este teama de izolare 59
Experimentul clasic de laborator al lui Solomon Ash zdruncina imaginea omului cu judecata matura 60
Doua motive ale imitatiei: invatarea si teama de izolare 61
Se neaga natura sociala a omului ? 63
Un experiment de teren care simuleaza pericolul izolarii 64
Fumatul in prezenta nefumatorilor: testul amenintarii 65
Reactii la interviu ca si cum ar fi o situatie reala 69
Testul nu functioneaza 73
Cui i se taie cauciucurile? 74
IV.Ce este opinia publica? 79
Cincizeci de definitii 79
Spirala tacerii - procesul prin care ia nastere si se raspindeste opinia publica 81
Termenii "Meinung" si "opinion" au sensuri diferite 81
Consensul care are nevoie de recunoastere 82
Trei sensuri ale cuvantului "public" 82
Invelisul social 83
Opinii pe care le poti exprima public fara a te izola 84
Opinia publica definita ca aprobare sau dezaprobare 86
O calatorie in trecut: Machiavelli si Shakespeare 86
V.Legea opiniei. John Locke 89
Reputatia si moda: normele locului 90
VI.Guvernarea se bazeaza pe opinie: David Hume, James Madison 95
Goana dupa faima: versantul insorit al opiniei publice 96
Omul este temator si precaut 98
Nu faima, ci doar amenintarea pune in miscare spirala tacerii 99
Epocile revolutionare accentueaza capacitatea de a percepe opinia publica drept amenintare 99
In 1661, Glanvill impune conceptul de "climat al opiniilor" 100
Decartes intuieste fenomenul spiralei tacerii 101
VII.Jean-Jacques Rousseau pune in circulatie conceptul de "opinie publica" 103
Public insemna ceea ce este in vazul tuturor 104
Opinia publica - pazitoare a moravurilor 105
Opinia publica - protector al societatii si dusman al individului 108
Necesitatea de a face compromisuri in relatia cu opinia publica 110
"Trebuie sa invat sa indur critica si batjocura" 110
VIII.Tirania opiniei publice: Alexis de Tocqueville 113
Egalitatea explica puterea opiniei publice 115
IX.Crearea conceptului de control social si prabusirea conceptului de opinie publica: Edward Ross 119
Un concept de opinie publica croit pentru oamenii de stiinta si pentru jurnalisti 119
Indepartarea zapezii de pe trotuar ca manifestare a opiniei publice 121
... Pana cand individul paraseste prin moarte corpul social 121
X.Urletul haitei de lupi 123
Urlete in haita pentru actiuni in haita 125
Spiritul de turma 125
XI.Opinia publica la triburile din Africa si Oceania 129
Nu poti supravietui singur 130
Armele celor din jur: dispretul si ridicolul 131
Margaret Mead: trei feluri de a produce opinie publica 131
Un ospat cu carne de porc 132
Regulile putine sau schimbatoare cer mare atentie 132
Sistemul dual, mentalitatea de partid 133
Individul este neputincios. Formalism in Bali 134
Controlul vecinilor 136
XII.Asaltul asupra Bastiliei. Opinia publica si psihologia de masa 137
Masa concreta: individul traieste sentimentul comunitatii si scapa observatiei celor din jur 138
Opinia publica iritata se transforma in masa concreta 142
Masa ezitanta nu este tipica pentru opinia publica 143
XIII.Moda este opinie publica 145
Organul cvasistatistic ca legatura intre sfera individuala si cea colectiva 145
De ce trebuie sa poarte barbatii barba? 147
Capacitatea de a face compromisuri se invata 149
Un model dur 150
XIV.Stilpul infamiei 151
Pedepsele infamante se folosesc de natura sociala sensibila a omului 152
Plecand urechea la barfe poti afla codul de onoare al unei societati 153
XV.Dreptul si opinia publica 157
Polarizarea ca opinie publica scindata 158
Doua extreme: barierele in calea transformarilor sociale si adaptarea pripita la tendintele modei 161
Dreptul trebuie sa se sprijine pe moravuri 163
Schimbarea opiniei publice prin legi 164
XVI.Opinia publica duce la integrare 169
Ramanerea in urma a cercetarii empirice 169
Teoria integrarii a lui Rudolf Smend 170
"Integrarea" - la fel de neatragatoare ca "adaptarea"? 171
Cand societatea este in pericol, opinia publica exercita presiune 173
XVII.Cei care sfideaza opinia publica: eretici, avangardisti, outsideri 175
Cine nu se teme de izolare poate schimba opinia publica 175
Deschizatorii de drumuri reactioneaza la opinia publica la fel de putin ca somnambulii 176
Suferinta sau placerea: doua moduri de a trai in public 177
De ce si cand se schimba muzica? 178
XVIII.Stereotipul ca mijloc de vehiculare a opiniei publice: Walter Lippmann 181
O carte de dezvaluiri 182
Norii de furtuna din climatul opiniilor 182
Imaginile din mintea noastra - o lume falsa pe care o luam drept reala 184
Regulile unitare de selectie ale jurnalistilor 185
Oamenii cu pozitii diferite privesc in mod diferit acelas proces 186
Ce nu apare in stiri nu exista 188
Opinia publica poate fi transmisa doar prin stereotipuri 190
XIX.Tematizarea ca realizare a opiniei publice: Niklas Luhmann 191
O tema demna de discutie 192
Mass media stabilesc ordinea de zi 193
XX.Privilegiul jurnalistilor: ei hotarasc ce anume are caracter public 195
Sentimentul de neputinta in fata mass media 195
Un nou inceput pentru cercetarea inflatiei in mass media 196
Caracterul public confera legitimitate 197
XXI.Opinia publica are doua surse. Una este reprezentata de mass media 199
In anul electoral 1976 are loc o schimbare brusca a climatului opiniilor 200
Prin ochii televiziunii 201
Jurnalistii nu au manipulat, ci asa au vazut ei lucrurile 204
Decodificarea limbajului imaginilor 205
XXII.Climatul dual al opiniilor 211
Lupta impotriva spiralei tacerii 211
"Ignoranta cumulata" : oamenii se insala in legatura cu opiniile celorlalti 213
XXIII.Functia de articulare: cine nu-si regaseste punctul de vedere in mass media este mut 215
Nucleul dur 215
Daca nu exista in mass media, cuvintele lipsesc 218
XXIV.Vox populi, vox Dei 219
Nu ratiune, ci destin 220
Definitii operationale pentru cercetarea empirica a opiniei publice 224
Hainele cele noi ale imparatului. Despre legatura opiniei publice cu locul si timpul 225
Opinia publica - invelisul nostru social 228
XXV.Postfata la editia din 1980 229
XXVI.Noi descoperiri 231
Orizontul temporal se largeste spre trecut 231
Adevaratul om de stat cunoaste opinia publica 234
Cine pierde legaturile cu opinia publica nu mai este rege (Aristotel) 237
Rasul homeric 238
Legile nescrise 240
Viata publica si viata privata: Michel de Montaigne 241
Opinia publica in Cantecul Nibelungilor 245
O caricatura din anul 1641 246
Multa vreme germanii apolitici nu s-au exprimat in spatiul public 248
In vazul tutror, in auzul tuturor 248
Nitzsche ca sursa de inspiratie pentru Walter Lippmann 249
XXVII.Spre o teorie a opiniei publice 253
Incapacitatea de a simti opinia publica 254
Spirala tacerii este incompatibila cu idealul democratic 254
Ce trebuie sa stii pentru a analiza opinia publica 255
Majoritatea tacuta nu contrazice spirala tacerii 256
Un proces al opiniei publice: energia nucleara 257
Pe ce premise se sprijina teoria 257
Testarea amenintarii cu izolarea 258
Testul fricii de izolare 261
In sentimentul penibilului se dezvaluie natura sociala 265
Un mod de a masura frica de izolare 270
Testul simtului cvasistatistic 271
Testul vorbirii si al tacerii 272
Nucleul dur: un raspuns din Don Quijote 273
Cum se transforma suma opiniilor individuale in opinie publica? 274
XXVIII.Functia manifesta si cea latenta a opiniei publice: un rezumat 227
Functia manifesta a opiniei publice: formarea opiniei intr-o democratie 279
Functia latenta a opiniei publice: controlul social 284
Doua conceptii despre opinia publica, privire comparativa 286
Cuvant de incheiere din anul 1991 293
Completare din anul 2001. Sa ne scuzam in numele lui Columb? Opinia publica are limite in timp si spatiu 297
O morala pentru toti? 300
Invitatie in Evul Mediu 303
Note 309
Cum se studiaza literatura despre opinia publica 339
Bibliografie 341
Teoria celui de-al saselea simt 359
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu