Editura Paralela 45
Colectia Total
An aparitie :2007, 2015
Editia a II-a
Traducerea Doina Doru
ISBN 978-973-47-2013-2
Nr pagini : 400
Format 140 x 200
Pretul la data postarii :35 lei la Editura,
32 lei la eusunt, 28lei la librariaonline
Descrierea
editurii:
De-a lungul istoriei, oamenii au încercat să influenţeze şi să controleze gândurile semenilor lor.
Din momentul în care a fost inventat, la sfârşitul războiului din Coreea, termenul "spălarea creierului" a devenit parte a culturii populare, a slujit drept subiect de anecdote şi a fost exploatat pentru crearea unor titluri de presă senzaţionale. Totodată, a constituit şi subiectul unor dezbateri savante, cu participarea unor specialişti din numeroase domenii, cum ar fi istorie, sociologie, psihologie şi psihoterapie. Dar până acum a lipsit o componentă esenţială din aceste discuţii şi anume o referire serioasă la ştiinţa care studiază creierul omenesc. Descrierile modului în care opiniile pot fi schimbate, fie prin persuasiune, prin înşelăciune sau prin forţă, au fost aproape în întregime de factură psihologică.
În Spălarea creierului, Kathleen Taylor reuneşte pentru prima oară neuroştiinţa şi psihologia socială. Servindu-se de o proză elegantă şi accesibilă şi apelând la numeroase exemple şi studii de caz, autoarea examinează problemele etice generate de efectuarea experimentelor asupra subiecţilor umani, ţinând cont de limitările modelelor din lumea animală, pentru a se ocupa apoi şi de implicaţiile înspăimântătoare ale unor astfel de cercetări. Kathleen Taylor explorează de asemenea istoria manipulării gândurilor şi arată cum aceasta continuă să existe în jurul nostru, de la marketing la televiziune, trecând prin politică şi educaţie.
Cuprins:De-a lungul istoriei, oamenii au încercat să influenţeze şi să controleze gândurile semenilor lor.
Din momentul în care a fost inventat, la sfârşitul războiului din Coreea, termenul "spălarea creierului" a devenit parte a culturii populare, a slujit drept subiect de anecdote şi a fost exploatat pentru crearea unor titluri de presă senzaţionale. Totodată, a constituit şi subiectul unor dezbateri savante, cu participarea unor specialişti din numeroase domenii, cum ar fi istorie, sociologie, psihologie şi psihoterapie. Dar până acum a lipsit o componentă esenţială din aceste discuţii şi anume o referire serioasă la ştiinţa care studiază creierul omenesc. Descrierile modului în care opiniile pot fi schimbate, fie prin persuasiune, prin înşelăciune sau prin forţă, au fost aproape în întregime de factură psihologică.
În Spălarea creierului, Kathleen Taylor reuneşte pentru prima oară neuroştiinţa şi psihologia socială. Servindu-se de o proză elegantă şi accesibilă şi apelând la numeroase exemple şi studii de caz, autoarea examinează problemele etice generate de efectuarea experimentelor asupra subiecţilor umani, ţinând cont de limitările modelelor din lumea animală, pentru a se ocupa apoi şi de implicaţiile înspăimântătoare ale unor astfel de cercetări. Kathleen Taylor explorează de asemenea istoria manipulării gândurilor şi arată cum aceasta continuă să existe în jurul nostru, de la marketing la televiziune, trecând prin politică şi educaţie.
Prefaţă /5
Partea I
CAPITOLUL I: NAŞTEREA UNEI NOTIUNI
/13
Origini si cunoştinţe /15
Aspecte ale spălării
creierului /20
Victime şi împrejurimi /29
Spălarea creierului ca proces /38
Spălarea creierului ca idee /40
Rezumat şi concluzii /41
CAPITOLUL 2: DUMNEZEU SAU GRUPUL?
/45
Puterea blestemată /45
Religie şi politică /46
O sectă la scară redusă:
Familia Manson /50
O sectă la scară mare:
Masacrul de la Jonestown /53
Psihologia sectei /55
De ce sunt grupurile atât de
importante? /59
Structura unei secte /61
în interiorul grupului şi în
afara fui /62
Eul şi lumea lui /65
Presiunile de grup /67
Sunt cultele totalitare? /69
Membrii cultelor au creierul
spălat? /69
De ce devin periculoase unele
grupuri? /71
Rezumat şi concluzii /73
CAPITOLUL 3: PUTEREA DE A CONVINGE
/77
Reclama şi presa /78
Lumea soma /84
Controlul gândirii fără
controlor /87
Studiu de caz: Persuasiunea
textuală /90
învăţământul /93
învăţământul şi gândirea
critică /95
învăţământ şi ideologie /97
Rezumat şi concluzii /99
CAPITOLUL 4: SPERANŢA DE A VINDECA
/103
Doctori şi demoni /104
Provocarea anti-psihiatrilor /105
Puterea autorităţii /110
Totalitarismul şi spălarea
creierului /115
Rezumai şi concluzii /117
CAPITOLUL 5: „EU SUGEREZ, TU CONVINGI, EL SPALĂ
CREIERUL" /121
Armata /12!
Sistemul justiţiei penale /127
Abuzul domestic /130
Abuz şi spălarea creierului /133
Tortura /135
Rezumat şi concluzii /139
CAPITOLUL 6: SPĂLAREA CREIERULUI Şl INFLUENŢA /141
Tipuri de spălare a
creierului /142
Ideile din spatele spălării
creierului /144
Rezumat şi concluzii /149
Partea a ll-a
CAPITOLUL 7: CREIERELE
NOASTRE ÎNTR-O VEŞNICĂ SCHIMBARE /153
Ştiinţa amăgitoare /153
Neuroştiinţa, pe scurt /154
Eul solid /165
Cum se hrăneşte creierul /168
Fulger în creier /170
Zdruncinarea temeliilor /171
Importanţa memoriei /172
Sinele schematic /174
Schemele creierului /176
Rezumat şi concluzii /178
CAPITOLUL 8: REŢELE Şl LUMI NOI
/181
Ce sunt convingerile? /181
O digresiune: terminologia /183
Tăria convingerii /184
Degradarea mentală:
Activitatea neurală şi rolul ştiinţei /187
Testarea ipotezelor /194
Credinţe implicite şi
convingeri failibile /197
Puterea credinţei /199
Diferenţe individuale:
„Credinţa unuia reprezintă raţiunea altuia”
/203
Rezumat şi concluzii /204
CAPITOLUL 9: LUAT PE SUS
/207
Sentiment universal /207
Sentimente şi fiziologie /209
Scurtături şi note /211
Cum stresăm creierul /2 / 5
Scuza emoţiei /217
Inundarea creierului /219
Simţim ceea ce credem că
trebuie să simţim /220
Sistemul emoţiilor /222
Cum ne simţim creierul /222
Candidaţii corticali /225
Creierul emoţional /229
Rezumat şi concluzii /231
CAPITOLUL 1O: PUTEREA DE A TE OPRI Şl A GÂNDI /233
Cum să îţi conduci creierul /233
Ochii care dansează: Cum
delegă creierul controlul ochilor /236
Prima oprire: colina /237
Inhibiţie laterală /240
Ce este calea „ce"? /243
A doua oprire: zidul /243
A treia oprire: Comanda de a
da randament /245
Ultima oprire: Centrul CPF /246
Stai-şi-gândeşte-te: funcţia
totală /250
Efort şi adaptare /25 J
A fi conştient /253
Creierul personal /255
Rezumat şi concluzii /256
CAPITOLUL 11: DESPRE LIBERTATE
/259
Problema liberului arbitru /259
Libertate şi determinism /260
O scurtă istorie a libertăţii /262
Liberul arbitru şi
determinism: Speranţa de a fi împreună /265
Libertate şi responsabilitate /273
Sentimentul de libertate /2 75
Rezumat şi concluzii /280
Partea a IIl-a
CAPITOLUL 12: VICTIME Şl ANIMALE DE PRADĂ /285
Suntem individualităţi /286
Fraieri şi cinici /287
Schimbarea convingerilor /288
Schimbarea pânzelor cognitive /290
Abuzul prefrontal: Cum să eviti
să te opreşti ca să gândeşti /293
Vânătorii de putere /297
Carisma /298
Rezumat şi concluzii /300
CAPITOLUL 13: FABRICILE DE MINŢI
/303
Noţiuni contagioase /304
Ideile contează /305
Societăţi şi idei împărtăşite /307
Mediatorii /309
Carisma pentru grupuri /3 î 4
Spălarea creierului maselor /316
Rezumat şi concluzii /320
CAPITOLUL 14: ŞTIINŢĂ Şl COŞMAR
/323
Înapoi la creier /324
Influenţe fizice /325
Influenţe mecanice si
organice /328
Influenţa substanţelor
chimice /329
Influenţe genetice /330
Influenţe sociale /333
Înfruntând viitorul /337
Rezumat şi concluzii /339
CAPITOLUL 15: A LUA ATITUDINE
/343
Influenţa neîncetată /343
Vaccinurile cu meme /345
Stai-şi-găndeşte-te:
antidotul influenţei /347
Recunoaştere şi rezistenţă /348
Deformarea gândurilor /350
A scăpa din strănsoare /352
Rezistenţa pe scară largă: de
la indivizi la societate /355
Relativism /356
Coeziune socială /359
Să ne schimbăm politica /362
De ce să adopţi o abordare de
tip FACET? /366
Poate deveni realitate:
implementaţi o abordare FACET /367
Rezumat şi concluzii /369
Bibliografie /385
Alte lecturi /383
Glosar /387
Multe exemple fără nimic concret. Practic nu am învățat nimic nou. Nu recomand această carte. Nu merită banii
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru opinie
Ștergere