12/04/2015

CUCERIREA SOCIALA A PAMANTULUI

Autor : Edward O. Wilson                
Editura Humanitas
Colectia Pasi peste granite
An aparitie :2013
Editia a I     
Traducerea Dan Crăciun
ISBN 978-973-50-4255-4 
Nr pagini : 392
Format 130 x 200
Pretul la data postarii :45 lei la Editura, 37,35 lei la elefant, 45 lei la librarie.net



Descrierea editurii:

        „Numai Edward O. Wilson putea să alcătuiască această strălucită sinteză de biologie şi ştiinţe umaniste pentru a lumina necunoscutele originilor limbajului, religiei, artei şi culturii.“ (Oliver SACKS)
        „Curiozitatea plină de pasiune – semnul distinctiv al unei cariere remarcabile – l-a condus pe Edward O. Wilson la un şir de reflecţii obligatorii asupra condiţiei umane. În miezul cărţii sale clocoteşte tensiunea nerezolvată şi de nerezolvat a speciei noastre, aceea dintre egoism şi altruism. Wilson face o analiză fără cusur a forţei, deopotrivă creatoare şi distructivă, a moştenirii noastre biologice şi avansează cu îndrăzneală o cuprinzătoare teorie a originilor culturii umane. O carte minunată pentru toţi cei interesaţi de domeniul aflat la intersecţia ştiinţei cu umanioarele.“ (Stephen GREENBLATT)
        De unde venim? Ce suntem? Încotro ne îndreptăm? Aceste întrebări celebre, aşternute de Paul Gauguin pe pânza giganticului său tablou tahitian din 1897, ne introduc în materia volumului Cucerirea socială a pământului. Alegerea lor dă seama de ambiţiile lui Edward O. Wilson, care a concentrat în această lucrare excepţională rezultatele a 60 de ani de cercetare a evoluţiei fiinţelor umane şi a insectelor sociale.“ (Clive Cookson, Financial Times)

    Edward O. Wilson este considerat unul din cei importanti biologi si naturalisti ai lumii. Isi incepe cariera stiintifica, inca din adolescenta, prin studierea furnicilor si devine entomolog de renume mondial, fiind cel care a descoperit si decodat mare parte a sistemului de comunicare bazat pe feromoni al furnicilor. Este de doua ori laureat al premiului Pulitzer - o data pentru lucrarea tradusa aici si o data pentru lucrarea The Ants - si a impartit premiul Crafoord cu biologul american Paul Ehrlich, un premiu care se acorda din partea Asociatiei Regale Suedeze pentru Stiinta pentru recunoasterea meritelor oamenilor de stiinta din domenii care nu sunt vizate de premiul Nobel. Autor al peste douazeci de titluri, un mare inovator al conceptelor si ideilor, este promotorul unei noi paradigme a umanismului si adeptul sintezei in stiinta, considerand ca aceasta trebuie sa subscrie la efortul general uman de cunoastere a lumii, care reuneste atat stiintele naturii, stiintele exacte, cat si domeniile umaniste, cum sunt filosofia, antropologia, psihologia si sociologia.

Din cartile traduse la noi:

Sociobiologia, Trei 2003
Despre natura umana, Herald 2004, 2013
Sensul existentei umane, Humanitas 2017

Cuprins:

Prolog . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   7 

I. DE CE EXISTĂ VIAŢĂ SOCIALĂ AVANSATĂ ? .. . . . . . .  15
1. Condiţia umană. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  17

II. DE UNDE VENIM ? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
2. Cele două căi ale cuceririi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  25
3. Intrarea în labirint. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  35
4. Apariţia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
5. Prin labirintul evolutiv . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  61
6. Forţele creatoare . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
7. Tribalismul este o trăsătură umană fundamentală . . . . . . . . .. 75
8. Războiul ca blestem ereditar al umanităţii. . . . . . . . . . . . . . .  81
9. Evadarea . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  98
10. Explozia creatoare . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
11. Sprintul spre civilizaţie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122

III. CUM AU CUCERIT INSECTELE SOCIALE  LUMEA NEVERTEBRATELOR . .  133
12. Invenţia eusocialităţii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
13. Invenţii care au asigurat progresul insectelor sociale  . . . . . 146

IV. FORŢELE EVOLUŢIEI SOCIALE . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .  161
14. Dilema ştiinţifică a rarităţii. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
15. Altruismul insectelor şi explicaţia eusocialităţii . . . . . . . . . 170
16. Insectele fac saltul cel uriaş . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
17. Cum creează selecţia naturală instincte sociale . . . . . . . . . . 192
18. Forţele evoluţiei sociale . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
19. Apariţia unei noi teorii a eusocialităţii. . . . . . . . . . . . . . . . . 221

V. CE SUNTEM?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  227
20. Ce este natura umană? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
21. Cum a evoluat cultura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
22. Originile limbajului . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268
23. Evoluţia variaţiei culturale . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282
24. Originile moralităţii şi ale onoarei . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
25. Originile religiei . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305
26. Originile creaţiei artistice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320

VI. ÎNCOTRO NE ÎNDREPTĂM ? . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . 339
27. Un nou Iluminism. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341

Mulţumiri. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  355 
Referinţe bibliografice. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   357 
Indice. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  385

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu