11/04/2015

PSIHODIAGNOZA SI EVALUAREA CLINICA A COPILULUI SI ADOLESCENTULUI. Note de curs

Autor : Steliana Rizeanu (Pintilie)                
Editura Universitara
Colectia Psihologie
An aparitie :2013, 2014
Editia a II-a revizuita si adaugita     
ISBN 978-606-591-924-2
Nr pagini :201
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 35 lei la Editura, 31,50 lei la librariabucuresti, 25 lei la bookiseala
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Psihodiagnosticul clinic vizeaza cunoasterea factorilor psihologici cu relevanta pentru sanatate si boala; aceasta cunoastere se realizeaza prin procesul de evaluare clinica, in care se utilizeaza metode precum testarea psihologica, interviul clinic, etc. (David, 2006).
        Evaluarea psihologica este un demers psihodiagnostic integrativ care presupune corelarea rezultatelor furnizate de testele psihologice cu datele obtinute prin alte metode: observatia, interviul, analiza produselor activitatii.

        Manualul de Diagnostic si Statistica a Tulburarilor Mentale - DSM IV-TR cuprinde o clasificare a tulburarilor mentale care a fost elaborata pentru a fi utilizata in conditii clinice de invatamant si cercetare.
Tulburarea mentala este definita drept “un pattern sau sindrom psihologic sau comportament semnificativ clinic care apare la un individ si care este asociat cu o detresa prezenta (simptom suparator) sau incapacitate (deteriorare in unul sau mai multe domenii de functionare) sau cu un risc crescut de a suferi moartea, durerea, infirmitatea sau pierderea importanta a libertatii”(DSM-IV-TR-2000).
        Lucrarea intitulata Psihodiagnoza si evaluarea clinica a copilului si adolescentului  se adreseaza psihologilor clinicieni, psihoterapeutilor, studentilor la psihologie si masteranzilor in psihologie clinica si psihoterapie, asistentilor sociali si psiho­pedagogilor care lucreaza cu copiii si adolescentii si nu in ultimul rand, parintilor care doresc sa-si imbunatateasca relatiile cu copiii lor sau sa-si clarifice anumite aspecte problematice ce apar in cadrul relatiilor cu acestia.
        Lucrarea poate fi utila si celor care isi desfasoara activitatea profesionala in invatamant:  educatorilor din gradinite, invatatorilor si profesorilor care intampina in activitatea lor diverse dificultati de relationare cu copiii si adolescentii.

            Steliana Rizeanu (Pintilie) este Conferentiar Universitar Doctor la Universitatea Hyperion din Bucuresti,  Master-ul de Psihologie Clinica si Consiliere Psihologica,  unde preda cursurile:  Introducere in psihoterapie, Psihopatologia copilului si adolescentului, Psihodiagnoza si evalurea clinica a copilului si adolescentului;  Psihologia adictiilor. Este psiholog clinician principal, formator - supervizor in psihologie clinica si in psihoterapie integrativa,  psihoterapeut specialist in psihoterapie cognitiv-comportamentala in cadrul Clinicii Aquamarin din Bucuresti.

        Dintre cartile sale:
Dependenta de jocuri de noroc. Ghid de ajutor pentru jucatorii patologici de noroc si familiile acestora, Universitara 2012
Introducere in psihoterapie, Universitara 2013
Psihoterapie si consiliere. Studii de caz, Universitara 2014
Evaluare clinica si psihoterapie. Studii de caz, Universitara 2015
Tulburarile de personalitate. Modalitati de diagnostic si tratament, Universitara 2020
Consiliere psihologica, Universitara 2020
Calatori printre ganduri ratacite. Povestiri autentice de la psihologi, Universitara 2022

Cuprins:

Prefata / 9

CAPITOLUL I
Psihologie clinica: delimitari conceptuale / 13
1. Definirea psihologiei clinice / 13
2. Criterii ale dezvoltarii psihice normale / 15
3. Competentele psihologului clinician / 20

CAPITOLUL II
Psihodiagnostic si evaluare clinica: concepte de baza / 24
1. Definirea termenilor de psihodiagnostic si evaluare clinica / 24
2. Factorii etiologici ai bolii / 27
3. Examenul psihologic / 28
4. Limitele psihodiagnosticului si evaluarii clinice / 31

CAPITOLUL III
Psihodiagnostic multiaxial conform DSM IV / 33
1.  Definirea tulburarii mentale / 33
2.  Prezentarea principalelor axe ale DSM IV-TR si a  continuturilor acestora / 34

CAPITOLUL IV
Psihodiagnostic si evaluare clinica in orientarea cognitiv-comportamentala / 41
1. Psihodiagnostic si evaluare clinica validate stiintific / 41
     a. Interviul Clinic Structurat pentru Tulburarile de pe Axa I a DSM - SCID I / 42
     b. Interviul Clinic Structurat pentru Tulburarile Clinice de Personalitate de pe Axa II a DSM - SCID II / 43
     c. Interviul Clinic Structurat pentru Tulburarile Sugarului, Copilului si Adolescentului KID-SCID / 43
     d. Sistemul de Evaluare Clinica SEC / 47
     e. Platforma de Psihodiagnostic si Evaluare Clinica  Validata Stiintific PEC / 48
2. Etapele procesului de diagnostic si evaluare clinica / 48
3. Componentele psihologice investigate in cursul interviului clinic / 51

CAPITOLUL V
Conceptualizarea clinica / 54
1. Definirea conceptualizarii clinice / 54
2. Conceptualizarea clinica in orientarea cognitiv-comportamentala / 54
3. Prototipul unui demers terapeutic / 58

CAPITOLUL VI
Evaluarea cu ajutorul testelor psihologice / 60
1. Definitia testelor / 60
2. Caracteristicile psihometrice ale testelor / 62
3. Clasificarea testelor / 66
4. Aspecte etice in aplicarea testelor / 67

CAPITOLUL VII
Psihodiagnosticul tulburarilor diagnosticate in perioada copilariei si adolescentei / 70
1. Evaluarea psihologica a copilului si adolescentului / 70
2. Testele psihologice utilizate in psihodiagnoza copilului si adolescentului / 75
3. Tehnici expresiv-creative utilizate in psihodiagnoza si terapia copilului / 79

CAPITOLUL VIII
Psihodiagnosticul tulburarilor hiperchinetice si opozante / 83
1. Caracteristici si clasificare / 83
2. Programul terapeutic pentru copiii cu probleme comportamentale de tip hiperchinetic si opozant – THOP / 86
3. Etapele programului THOP si principii de organizare / 90
4. Scale de diagnosticare a tulburarii de hiperactivitate cu deficit de atentie ADHD  / 92

CAPITOLUL IX
Psihodiagnosticul tulburarilor anxioase / 94
1. Tulburarile anxioase / 94
2. Criteriile de diagnostic pentru anxietatea generalizata / 96
3. Evaluarea atacului de panica / 97
4. Instrumente de diagnosticare a anxietatii si a atacului de panica / 99

CAPITOLUL X
Psihodiagnosticul tulburarilor depresive / 103
1. Depresia la copii si adolescenti / 103
2. Criteriile de diagnostic ale unui episod depresiv major / 106
3. Instrumente de diagnosticare a depresiei / 108
4. Factorii de risc ai aparitiei depresiei la adolescenti / 117

CAPITOLUL XI
Psihodiagnosticul tulburarilor in legatura cu o substanta / 120
1. Definirea termenilor / 120
2. Factorii de risc ai abuzului de droguri la adolescenti / 121
3. Evaluarea psihologica a tulburarilor in legatura cu o substanta / 123

CAPITOLUL XII
Evaluarea stadiului schimbarii individuale / 127
1. Modelul transteoretic al schimbarii umane / 127
2. Teoria motivatiei PRIME/ 131

CAPITOLUL XIII
Psihodiagnosticul jocului de sansa patologic / 133
1. Jocul de sansa patologic: definire, caracteristici / 133
2. Criteriile de diagnosticare a jocului de sansa patologic / 135
3. Instrumente de diagnosticare pentru jocul de sansa patologic / 137

CAPITOLUL XIV
Vulnerabilitate si rezilienta / 143
1. Risc si vulnerabilitate / 143
2. Modele explicative ale factorilor de risc / 144
3. Evaluarea factorilor de risc / 145
4. Rezilienta: definire, caracteristici / 146
5. Evaluarea rezilientei / 149

CAPITOLUL XV
Raportul psihodiagnostic si de evaluare clinica / 153
1. Elementele raportului psihodiagnostic si de evaluare clinica / 153
2. Model de raport psihodiagnostic si de evaluare clinica / 154

CAPITOLUL XVI

Extras din Codul deontologic al profesiei de psiholog cu libera practica / 159
1. Misiunea psihologului. Scopul si rolul profesiei de psiholog / 159
2. Principiile fundamentale in exercitarea profesiei de psiholog / 160
3. Raspunderea disciplinara / 174

Bibliografie / 187

Anexa 1 - Formular de raportare a evaluarii multiaxiale / 194
Anexa 2 - Setul de instrumente psihologice pentru expertizarea si evaluarea copiilor/elevilor in vederea orientarii scolare aprobate prin Hotararea Guvernului Romaniei nr. 218 din 7 martie 2002 / 196
Anexa 3 - Scala Yale-Brown de evaluare a obsesiilor si compulsiilor / 200

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu