Editura Humanitas
Colectia în afara colecţiilor
An aparitie :2011
Editia a I
Traducerea Emanoil Marcu, Vlad Russo
ISBN 978-973-50-2944-9
Nr pagini :464
Format 130 x 200
Pretul la data postarii :49 lei la Editura,
37,73 lei la elefant, 34,30 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
«Psihanaliza este acea maladie al cărei leac pretinde că este.» (Karl KRAUS, citat de Michel Onfray în Post-scriptum la Amurgul)
«Psihanaliza este acea maladie al cărei leac pretinde că este.» (Karl KRAUS, citat de Michel Onfray în Post-scriptum la Amurgul)
Michel Onfray este profesor la Universitatea Populară din Caen,
înfiinţată de el însuşi ca alternativă la învăţământul oficial. Că un
profesor de filozofie se apucă să demonteze un mit al timpului nostru nu
e un lucru nou. Filozofii au făcut asta dintotdeauna. Faptul însă că
mitul vizat de el este cel construit în jurul întemeietorului
psihanalizei, adică al unei discipline ce se vrea pur ştiinţifică, este
mai puţin obişnuit. Dar Onfray este dispus să-şi asume toate
riscurile ce decurg din încălcarea unui domeniu rezervat, arătând că
tocmai caracterul ştiinţific al psihanalizei este problematic. De-a
lungul a aproape cinci sute de pagini, autorul supune unei radiografii
necruţătoare viaţa şi opera lui Sigmund Freud, neeludând nici aspectele
vieţii sale de familie, nici avatarurile carierei sale profesionale,
nici relaţia furtunoasă cu discipolii sau atitudinea faţă de gravele
probleme politice ale vremii sale.
Portretul care prinde contur la capătul acestor pagini va contraria, poate; va genera – şi a şi generat – reacţii ulcerate. Sigur e însă ca nimeni dintre cei preocupaţi astăzi de ştiinţele umaniste nu va rămâne indiferent.
Portretul care prinde contur la capătul acestor pagini va contraria, poate; va genera – şi a şi generat – reacţii ulcerate. Sigur e însă ca nimeni dintre cei preocupaţi astăzi de ştiinţele umaniste nu va rămâne indiferent.
Michel Onfray (n. 1959), filozof şi eseist francez, profesor de filozofie, autor a peste cincizeci de volume, traduse în douăzeci şi cinci de ţări. Între 1983 şi 2002 a predat filozofia la un liceu catolic din Caen (Normandia). În 2002 demisionează din postul de profesor de liceu, criticând modul în care se predă filozofia în şcolile şi universităţile franceze, şi înfiinţează în acelaşi oraş o universitate populară, al cărei animator este de atunci. Onfray este adept al unei atitudini libertare şi hedoniste, ateu declarat, admirator al unor filozofi precum Diogene din Sinope, Aristip din Cyrene, La Metterie sau Friedrich Nietzsche, de la a căror gândire se revendică. Sursa Ed. Humanitas
Dintre cartile sale traduse la noi:
Pantecele filozofilor. Critica ratiunii dietetice, Nemira 2000
Ratiunea gurmanda. Filozofia gustului, Nemira 2001
O contraistorie a filosofiei, volumul 1. Intelepciunile antice, Polirom 2008
O contraistorie a filosofiei, volumul 2. Crestinismul hedonist, Polirom 2008
O contraistorie a filosofiei, volumul 3. Libertinii barocului, Polirom 2008
O contraistorie a filosofiei, volumul 4. Extremistii Luminilor, Polirom 2009
O contraistorie a filosofiei, volumul 5. Eudemonismul social, Polirom 2010
O contraistorie a filosofiei, volumul 6. Radicalitatile existentiale, Polirom 2011
Freud: amurgul unui idol, Humanitas 2011
Prigoana placerilor, Humanitas 2012
Scurt manifest hedonist, Humanitas 2013
Decadere. Viata si moartea iudeo-crestinismului, ASCR 2018
Intelepciune. Cum sa traiesti la poalele unui vulcan, Cartea Romaneasca Educational 2021
Cosmos. Catre o intelepciune lipsita de morala. O ontologie materialista, Cartea Romaneasca Educational 2022
Prefaţă
SALONUL CĂRŢILOR POŞTALE FREUDIENE / 11
Partea întâi
SIMPTOMATOLOGIE. DISCREDITAT SĂ FIE CINE GÂNDEŞTE ALTFEL / 33
Teza nr. 1:Psihanaliza discreditează filozofia, dar este ea însăşi o filozofie
I. Biografii, să-i ardem pe rug / 35
II. Să-l distrugem pe Nietzsche, zise el... / 41
III. Freudismul, un nietzscheanism? / 52
IV. Copernic, Darwin – ori nimic... / 61
V. Cum să asasinezi filozofia? / 67
Partea a doua
GENEALOGIE. CRANIUL LUI FREUD PE CÂND ERA COPIL / 73
Teza nr. 2:Psihanaliza nu are de-a face cu ştiinţa, ci cu autobiografia filozofică
I. O „psihonevroză foarte gravă“... / 75
II. Mama, aurul şi intestinele lui Sigmund / 89
III. Oedip, o iluzie într-un vagon-lit / 104
IV. Marea pasiune incestuoasă / 114
V. A boteza, a numi, a determina... / 129
VI. Să fii născut sub semnul isteriei / 138
VII. O viaţă oedipiană / 144
VIII. Adevărul „mitului ştiinţific“ / 150
IX. Să-ţi ucizi tatăl, iar şi iar / 157
X. Antigona, fecioară şi martiră / 176
Partea a treia
METODOLOGIE. UN CASTEL ÎN SPANIA / 189
Teza nr. 3:Psihanaliza nu este un continuum ştiinţific, ci un talmeş-balmeş existenţial
I. Curtea miracolelor freudiene / 191
II. Vânătoarea de taţi perverşi / 207
III. Un conchistador într-o lumină întunecată / 216
IV. Ficţiunea performativă a inconştientului / 225
V. Cum să întorci spatele corpului?/ 242
Partea a patra
TAUMATURGIE. RESORTURILE CANAPELEI / 259
Teza nr. 4:Tehnica psihanalitică ţine de gândirea magică
I. Sigmund în ţara minunilor / 261
II. Imperiul cauzalităţii magice / 271
III. Canapeaua, un covor zburător cu gaz ilariant / 290
IV. Belşug de vindecări pe hârtie / 308
V. Freud n-a inventat psihanaliza / 329
VI. Blocarea sofistică a oricărei critici / 341
Partea a cincea
IDEOLOGIE. REVOLUŢIA CONSERVATOARE / 355
Teza nr. 5:Psihanaliza nu este liberală, ci conservatoare
I. Răul e întotdeauna sigur / 357
II. O eliberare sexuală clandestină / 366
III. Masturbarea, boala copilăriei freudismului / 373
IV. Penisul atrofiat al femeilor / 379
V. „Salut respectuos“ adresat de Freud dictatorilor / 389
VI. Supraomul freudian şi hoarda primitivă / 400
Încheiere
O ILUZIE DIALECTICĂ / 413
Bibliografie / 437
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu