Coord: Elena Bonchis
Editura Universităţii Emanuel
An aparitie : 2002
Editia I
ISBN 973-85124-6-8
Nr pagini : 428
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd
Despre autor:
Elena Bonchiş este profesor doctor, iniţiator şi membru fondator al Asociaţiei Naţionale a Psihologilor Şcolari, preşedinte de onoare al acesteia, editor al Romanian Journal of School Psychology. A publicat numeroase studii şi articole în reviste de specialitate naţionale şi internaţionale. Sursa: Polirom
Dintre lucrarile sale:
Studierea imaginii de sine în copilărie şi adolescenţă (1997),
Copilul şi copilăria – o abordare psihopedagogică (1998),
Metodica predării psihologiei în liceu (1999),
Psihologia desenului copilului (2004),
Teorii ale dezvoltării copilului (2006),
Psihologia copilului (2004),
Desenul şi dezvoltarea cognitivă a copilului (2010),
Am fost prietena lui Trebuie (2016);
Practica pedagogică între tradiţie şi inovaţie (coautor)1997
Copilăria – fundament al personalităţii (coautor) 1997
Educaţia ieri‑azi‑mâine (coautor), 1998
Competenţe predictibile ale dascălului în perspectiva viitorului (2006),
Educăm şi vindecăm prin poveşti (coautor), Ed. Univ din Craiova 2008
Introducere în psihologia personalităţii (coautor), Editura Universitatii din Oradea, 2006, 2009
Dezvoltarea umană – aspecte psihosociale (coord), Editura Imprimeriei de Vest, 2000
Învăţarea şcolară. Teorii, modele, conditii, factori (coord), Ed. Univ. Emanuel, 2002
Psihologia vârstelor(coord), 2004),
Psihologie generală(coord), 2006),
Cunoaşterea psihologică a copilului – premisă a adaptării şcolare(coord), 2009
Impactul parentingului incomplet asupra dezvoltării socioemoţionale a copilului şi adolescentului(coord), 2010
Familia şi rolul ei în educarea copilului (coord), Polirom 2011
Psihologia jocului (coord.), SPER 2014
Învaţă să asculţi (coord), Polirom 2019
Generaţia Z (coord.), Polirom 2021
Plictiseala la copii şi adolescenţi. O perspectivă psihologică (coord.), Polirom 2022
Cuprins:
Cuvant introductiv 9
Capitolul I. CONCEPTUL DE INVATARE (Popa Simona) 13
Capitolul II. ABORDARI ALE INVATARII (Popa Simona) 19
2.1. Abordarea behavioristă a invatarii 19
2.1.1. lnvaţarea prin conditonare clasică 19
2.1.2. lnvaţarea prin conditonare operanta 22
2.2. Abordarea psihanalitică a invaţarii 33
2.3. Abordarea gestaltistă a invatarii 44
2.4. Abordarea umanista a invatarii 45
2.5. Abordarea cognitiva a invatarii 56
2.6. Abordarea constructivista a invatarii 67
Capitolul III. TIPURI/MODELE DE INVATARE (Bonchis Elena) 73
3.1. Piramida nevoilor de invatare 73
3.1.1. Invatarea de semnale 74
3.1.2. Invatarea stimul-raspuns 75
3.1.3. Invatarea motorie si verbala 77
3.1.4. Invatarea prin discriminare 80
3.1.5. Invatarea notiunilor 81
3.1.5.1. Ce sunt notiunile? 81
3.1.5.2. Clasificarea notiunilor 82
3.1.5.3. Invatarea notiunilor 83
3.1.6. Invatarea regulilor/principiilor 86
3.1.6.1. Ce esteo regula/principiu? 86
3.1.6.2. Cum se invata principiile? 86
3.1.7. Rezolvarea de probleme 88
3.1.7.1. Ce este o problema ? 88
3.1.7.2. Tipuri de probleme 89
3.1.7.3. Paradigma rezolvarii problemelor 90
Capitolul IV. CONDITII ALE INVATARII SCOLARE (Bonchis Elena) 97
4.1. Intelegerea 97
4.1.1. Scurt istoric al problemei 97
4.1.2. Conditii ale intelegerii materialului de invatat 98
4.2. Transferul 101
4.2.1. Scurt istoric al problemei 101
4.2.2. Definire si forme de transfer 102
4.3. Repetitiile si uitarea 104
4.3.1. Scurt istoric al problemei 104
4.3.2. Definire si tipuri de repetitii. Curba uitarii 105
4.3.3. Uitarea. Definire. Cauze. Forme 108
4.4. Metacognitia - conditie a invatarii eficiente 114
4.5. Deprinderile 118
4.5.1. Ce sunt deprinderile? 118
4.5.2. Clasificarea deprinderilor 119
4.5.3. Conditiile si etapele formarii deprinderilor 120
4.5.4. Transferul si interferenta deprinderilor 122
4.6. Atentia 123
4.6.1. Definire 123
4.6.2. Formele atentieie 124
4.6.3. Insusirile atentiei 125
Capitolul V. ROLUL PROCESELOR AFECTIV-MOTIVATIONALE IN INVATAREA SCOLARA (Popa Simona) 129
5.1. Conceptul de motivatie; conceptul de afectivitate 129
5.2. Teorii ale emotiilor 131
5.3. Teorii ale motivatiei 133
5.3.1. Scopuri si motivatie 149
5.3.2. Nevoi si motivatie 150
5.3.3. Atribuire, convingeri si motivatie 152
5.3.4. Anxietate si coping in clasa 156
5.3.5. Invatarea autoreglata 157
Capitolul VI. DIMENSIUNI ALE PERSONALITATII ELEVULUI (Bonchis Elena, Bonchis Radu) 161
6.1. Conceptul de personalitate 161
6.2. Temperamentul 163
6.3. Introversiune/extraversiune 169
6.4. Aptitudinile 171
6.4.1. Ce sunt aptitudinile? 171
6.4.2. Clasificarea aptitudinilor 174
6.4.3. Delimitarea si dezvoltarea aptitudinilor 175
6.5. Inteligenta ca aptitudine generala 176
6.5.1. Delimitare notionala 176
6.5.2. Masurarea inteligentei 178
6.5.3. Structura inteligentei 184
6.5.3.1. Modelul tridimensional al intelectului (J.P.Guilford)
6.5.3.2. Inteligenta ca proces. Teoria triarhica a inteligentei (R.Sternberg) 186
6.6. Aptitudinea scolara 188
6.7. Caracterul 191
6.7.1. Definirea caracterului 191
6.7.2. Elemente structurale ale caracterului 192
6.7.3. Formarea trasaturilor caracteriale 196
6.7.4. Trasaturi negative de caracter. Minciuna si lenea 199
6.8. Creativitatea 203
6.8.1. Delimitare conceptuala 203
6.8.2. Teorii asupra creativitatii 208
6.8.2.1. Teoria psihanalitica 208
6.8.2.2. Teoria asociationista 208
6.8.2.3. Teoria configurationista 209
6.8.2.4. Teoria behaviorista 209
6.8.2.5. Teoriile existentialiste 210
6.8.2.6. Teoria culturala 210
6.8.2.7. Teoria factoriala 211
6.8.3. Fazele procesului creativ 211
6.8.4. Factorii creativitatii 214
6.8.5. Invatarea creatoare 221
Capitolul VII. DESPRE PERSONALITATEA CADRULUI DIDACTIC (Bonchis Elena) 227
7.1. Ce este un educator si care este continutul activitatii sale? 227
7.2. Ce este aptitudinea didactica? 229
7.3. Care este structura aptitudinii didactice? 230
7.4. Despre empatie ca element structural al aptitudinii didactice 233
Capitolul VIII. COMUNICARE DIDACTICA SAU EDUCATIONALA (Bonchis Elena) 239
8.1. Schema si continutul comunicarii interumane 239
8.2. Comunicarea didactica 241
8.3. Locul si rolul comunicarii nonverbale in educatie 246
Capitolul IX. EVALUAREA SI AUTOEVALUAREA SCOLARA (Berce Carmen) 249
9.1. Delimitari conceptuale 249
9.2. Functiile evaluarii 254
9.3. Principiile docimologice contemporane 256
9.4. Taxonomia evaluarii 258
9.5. Continutul evaluarii 262
9.6. Metode si procedee de evaluare 263
9.6.1. Metode traditionale de evaluare 267
9.6.2. Metode complementare de evaluare 267
9.7. Notarea progresului scolar 273
9.8. Principalele orientari in docimologia didactica actuala 276
9.9. Factori de distorsiune in apreciere si notare 277
Capitolul X. CUNOASTEREA ELEVULUI - PREMISA SI REZULTAT AL ACTIVITATILOR DE INVATARE (Breban Delia) 283
10.1. Cunoasterea elevilor 283
10.2. Conceptul de metoda 284
10.3. Metode de cercetare 286
10.3.1. Observatia 286
10.3.2. Experimentul 291
10.3.3. Convorbirea 293
10.3.4. Studiul de caz 295
10.3.5. Ancheta psihologica 297
10.3.6. Metoda biografica (anamneza) 301
10.3.7. Analiza produselor activitatii 303
10.3.8. Testul 204
10.4. Fisa psiho-pedagogica 306
10.5. Activitati pentru cunoasterea si autocunoasterea la elevi 308
Capitolul XI. RELATII PROFESOR-ELEVI (Bonchis Elena) 313
11.1. Tipuri de relatii profesor-elevi 313
11.1.1. Relatia de tip autocratic 313
11.1.2. Relatia de tip democratic 314
11.1.3. Relatia de tip laissez-faire 315
11.2. Observatii asupra tipului de relatii profesor-elevi 316
11.3. Motivatie si autoritate in grupurile scolare 318
Capitolul XII. CLASA DE ELEVI CA GRUP SOCIAL (Bonchis Elena) 321
12.1. Ce este un grup social? 321
12.2. Care sunt parametrii unui microgrup social? 323
12.3. Clasa de elevi ca microgrup social 324
12.3.1. Mecanismele perceptiei sociale la varstele scolaritatii 327
12.3.2. Informarea prin comunicare ca premisa a participarii la elaborarea deciziilor in clasa scolara 330
12.3.3. Despre dimensiunea atractie-respingere-indiferenta 332
12.3.4. Competitia - forma motivationala a afirmarii de sine 335
12.3.5. Cooperarea 336
12.3.5. Conflictul 337
Capitolul XIII. DIVERSITATE IN CADRUL GRUPULUI CLASA (Secui Monica) 339
13.1. Categorizarea sociala - prima etapa in percetia celuilalt 340
13.2. Diversitate culturala si performanta scolara 345
13.2.1. Clasele sociale 346
13.2.2. Grupurile etnice 351
13.2.3. Diferente intre sexe 358
13.3. Pledoarie pentru o educatie interculturala 365
Capitolul XIV. ASPECTE ALE DEZVOLTARII PSIHICE UMANE (Bonchis Elena, Bonchis Radu) 357
14.1. Conceptul de de dezvoltare psihica umana 367
14.2. Factori ai dezvoltarii psihice umane 367
14.2.1. Ereditatea 368
14.2.2. Mediul 372
14.2.2.1. Rolul si influenta climatului familial asupra invatarii scolare 374
14.2.2.2. Rolul educatiei in formarea personalitatii 380
14.2.3. Despre interactiunea factorilor dezvoltarii psihice 381
14.3. Notiunea de stadiu de dezvoltare psihica 382
14.4. Teorii ale dezvoltarii psihice 384
Capitolul XV. CARACTERISTICI FIZICE SI SOCIALE LA VARSTA COPILARIEI SI ADOLESCENTEI (Popa Simona) 395
15.1. Dezvoltarea fizica 395
15.2. Dezvoltarea cognitiva 397
15.3. Dezvoltarea sociala 408
15.4. Dezvoltarea morala 414
BIBLIOGRAFIE 419
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu