30/12/2022

INVATAREA SCOLARA. Teorii, modele, conditii, factori

Coord: Elena Bonchis
Editura Universităţii Emanuel
An aparitie : 2002
Editia I
ISBN 973-85124-6-8
Nr pagini : 428
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd


Despre autor:

        Elena Bonchiş este profesor doctor, iniţiator şi membru fondator al Asociaţiei Naţionale a Psihologilor Şcolari, preşedinte de onoare al acesteia, editor al Romanian Journal of School Psychology. A publicat numeroase studii şi articole în reviste de specialitate naţionale şi internaţionale. Sursa: Polirom
        Dintre lucrarile sale
Studierea imaginii de sine în copilărie şi adolescenţă (1997), 
Copilul şi copilăria – o abordare psihopedagogică (1998), 
Metodica predării psihologiei în liceu (1999), 
Psihologia desenului copilului (2004), 
Teorii ale dezvoltării copilului (2006), 
Psihologia copilului (2004), 
Desenul şi dezvoltarea cognitivă a copilului (2010), 
Am fost prietena lui Trebuie (2016); 
Practica pedagogică între tradiţie şi inovaţie (coautor)1997 
Copilăria – fundament al personalităţii (coautor) 1997 
Educaţia ieri‑azi‑mâine (coautor), 1998 
Competenţe predictibile ale dascălului în perspectiva viitorului (2006), 
Educăm şi vindecăm prin poveşti (coautor), Ed. Univ din Craiova 2008
Introducere în psihologia personalităţii (coautor), Editura Universitatii din Oradea, 2006, 2009 
Dezvoltarea umană – aspecte psihosociale (coord), Editura Imprimeriei de Vest, 2000 
Învăţarea şcolară. Teorii, modele, conditii, factori (coord), Ed. Univ. Emanuel, 2002
Psihologia vârstelor(coord), 2004), 
Psihologie generală(coord), 2006), 
Cunoaşterea psihologică a copilului – premisă a adaptării şcolare(coord), 2009
Impactul parentingului incomplet asupra dezvoltării socioemoţionale a copilului şi adolescentului(coord), 2010 
Psihologia jocului (coord.), SPER 2014
Învaţă să asculţi (coord), Polirom 2019
Generaţia Z (coord.), Polirom 2021
Plictiseala la copii şi adolescenţiO perspectivă psihologică (coord.), Polirom 2022

Cuprins:

Cuvant introductiv  9

Capitolul I. CONCEPTUL DE INVATARE (Popa Simona) 13

Capitolul II. ABORDARI ALE INVATARII  (Popa Simona) 19
2.1. Abordarea behavioristă a invatarii  19
      2.1.1. lnvaţarea prin conditonare clasică  19
      2.1.2. lnvaţarea prin conditonare operanta  22
2.2. Abordarea psihanalitică a invaţarii  33 
2.3. Abordarea gestaltistă a invatarii  44
2.4. Abordarea umanista a invatarii  45
2.5. Abordarea cognitiva a invatarii  56
2.6. Abordarea constructivista a invatarii  67

Capitolul III. TIPURI/MODELE DE INVATARE (Bonchis Elena) 73
3.1. Piramida nevoilor de invatare  73
      3.1.1. Invatarea de semnale  74
      3.1.2. Invatarea stimul-raspuns  75
      3.1.3. Invatarea motorie si verbala 77
      3.1.4. Invatarea prin discriminare  80
      3.1.5. Invatarea notiunilor  81
3.1.5.1. Ce sunt notiunile? 81
3.1.5.2. Clasificarea notiunilor  82
3.1.5.3. Invatarea notiunilor 83
      3.1.6. Invatarea regulilor/principiilor  86
3.1.6.1. Ce esteo regula/principiu?  86
3.1.6.2. Cum se invata principiile?  86
      3.1.7. Rezolvarea de probleme 88
3.1.7.1. Ce este o problema ? 88
3.1.7.2. Tipuri de probleme  89
3.1.7.3. Paradigma rezolvarii problemelor  90

Capitolul IV. CONDITII ALE INVATARII SCOLARE (Bonchis Elena) 97
4.1. Intelegerea  97
      4.1.1. Scurt istoric al problemei  97
      4.1.2. Conditii ale intelegerii materialului de invatat  98
4.2. Transferul  101
      4.2.1. Scurt istoric al problemei 101
      4.2.2. Definire si forme de transfer 102
4.3. Repetitiile si uitarea  104
      4.3.1. Scurt istoric al problemei 104
      4.3.2. Definire si tipuri de repetitii. Curba uitarii  105
      4.3.3. Uitarea. Definire. Cauze. Forme  108
4.4. Metacognitia - conditie a invatarii eficiente  114
4.5. Deprinderile  118
      4.5.1. Ce sunt deprinderile? 118
      4.5.2. Clasificarea deprinderilor  119
      4.5.3. Conditiile si etapele formarii deprinderilor 120
      4.5.4. Transferul si interferenta deprinderilor 122
4.6. Atentia  123
      4.6.1. Definire 123
      4.6.2. Formele atentieie 124
      4.6.3. Insusirile atentiei  125

Capitolul V. ROLUL PROCESELOR AFECTIV-MOTIVATIONALE IN INVATAREA SCOLARA (Popa Simona) 129
5.1. Conceptul de motivatie; conceptul de afectivitate  129
5.2. Teorii ale emotiilor  131
5.3. Teorii ale motivatiei  133
      5.3.1. Scopuri si motivatie  149
      5.3.2. Nevoi si motivatie 150
      5.3.3. Atribuire, convingeri si motivatie  152
      5.3.4. Anxietate si coping in clasa  156
      5.3.5. Invatarea autoreglata 157

Capitolul VI. DIMENSIUNI ALE PERSONALITATII ELEVULUI (Bonchis Elena, Bonchis Radu) 161
6.1. Conceptul de personalitate 161
6.2. Temperamentul  163
6.3. Introversiune/extraversiune  169
6.4. Aptitudinile  171
      6.4.1. Ce sunt aptitudinile? 171
      6.4.2. Clasificarea aptitudinilor  174
      6.4.3. Delimitarea si dezvoltarea aptitudinilor  175
6.5. Inteligenta ca aptitudine generala  176
      6.5.1. Delimitare notionala  176
      6.5.2. Masurarea inteligentei 178
      6.5.3. Structura inteligentei  184
6.5.3.1. Modelul tridimensional al intelectului (J.P.Guilford)
6.5.3.2. Inteligenta ca proces. Teoria triarhica a inteligentei (R.Sternberg) 186
6.6. Aptitudinea scolara 188
6.7. Caracterul 191
      6.7.1. Definirea caracterului  191
      6.7.2. Elemente structurale ale caracterului  192
      6.7.3. Formarea trasaturilor caracteriale  196
      6.7.4. Trasaturi negative de caracter. Minciuna si lenea  199
6.8. Creativitatea  203
      6.8.1. Delimitare conceptuala 203
      6.8.2. Teorii asupra creativitatii  208
6.8.2.1. Teoria  psihanalitica  208
6.8.2.2. Teoria asociationista  208 
6.8.2.3. Teoria configurationista  209
6.8.2.4. Teoria  behaviorista  209
6.8.2.5. Teoriile  existentialiste  210
6.8.2.6. Teoria culturala  210
6.8.2.7. Teoria factoriala  211
      6.8.3. Fazele procesului creativ  211
      6.8.4. Factorii creativitatii  214
      6.8.5. Invatarea creatoare  221

Capitolul VII. DESPRE PERSONALITATEA CADRULUI DIDACTIC (Bonchis Elena) 227
7.1. Ce este un educator si care este continutul activitatii sale? 227
7.2. Ce este aptitudinea didactica?  229
7.3. Care este structura aptitudinii didactice?  230
7.4. Despre empatie ca element structural al aptitudinii didactice  233

Capitolul VIII. COMUNICARE DIDACTICA SAU EDUCATIONALA (Bonchis Elena) 239
8.1. Schema si continutul comunicarii interumane  239
8.2. Comunicarea didactica  241
8.3. Locul si rolul comunicarii nonverbale in educatie  246

Capitolul IX. EVALUAREA SI AUTOEVALUAREA SCOLARA (Berce Carmen) 249
9.1. Delimitari conceptuale  249
9.2. Functiile evaluarii  254
9.3. Principiile docimologice contemporane 256
9.4. Taxonomia evaluarii  258
9.5. Continutul evaluarii  262
9.6. Metode si procedee de evaluare  263
      9.6.1. Metode traditionale de evaluare  267
      9.6.2. Metode complementare de evaluare  267
9.7. Notarea progresului scolar  273
9.8. Principalele orientari in docimologia didactica actuala  276
9.9. Factori de distorsiune in apreciere si notare  277

Capitolul X. CUNOASTEREA ELEVULUI - PREMISA SI REZULTAT AL ACTIVITATILOR DE INVATARE (Breban Delia) 283
10.1. Cunoasterea elevilor  283
10.2. Conceptul de metoda  284
10.3. Metode de cercetare 286
      10.3.1. Observatia  286
      10.3.2. Experimentul  291
      10.3.3. Convorbirea  293
      10.3.4. Studiul de caz  295
      10.3.5. Ancheta psihologica  297
      10.3.6. Metoda biografica (anamneza) 301
      10.3.7. Analiza produselor activitatii  303
      10.3.8. Testul  204
10.4. Fisa psiho-pedagogica  306
10.5. Activitati pentru cunoasterea si autocunoasterea la elevi  308

Capitolul XI. RELATII PROFESOR-ELEVI (Bonchis Elena) 313
11.1. Tipuri de relatii profesor-elevi  313
      11.1.1. Relatia de tip autocratic  313
      11.1.2. Relatia de tip democratic  314
      11.1.3. Relatia de tip laissez-faire  315
11.2. Observatii asupra tipului de relatii profesor-elevi  316
11.3. Motivatie si autoritate in grupurile scolare  318

Capitolul XII. CLASA DE ELEVI CA GRUP SOCIAL (Bonchis Elena) 321
12.1. Ce este un grup social?  321
12.2. Care sunt parametrii unui microgrup social? 323
12.3. Clasa de elevi ca microgrup social 324
      12.3.1. Mecanismele perceptiei sociale  la varstele scolaritatii  327
      12.3.2. Informarea prin comunicare ca premisa a participarii la elaborarea deciziilor in clasa scolara  330
      12.3.3. Despre dimensiunea atractie-respingere-indiferenta  332
      12.3.4. Competitia - forma motivationala a afirmarii de sine  335
      12.3.5. Cooperarea  336
      12.3.5. Conflictul  337

Capitolul XIII. DIVERSITATE IN CADRUL GRUPULUI CLASA (Secui Monica) 339
13.1. Categorizarea sociala - prima etapa in percetia celuilalt  340
13.2. Diversitate culturala si performanta scolara  345
      13.2.1. Clasele sociale  346
      13.2.2. Grupurile etnice  351
      13.2.3. Diferente intre sexe 358
13.3. Pledoarie pentru o educatie interculturala  365

Capitolul XIV. ASPECTE ALE DEZVOLTARII PSIHICE UMANE (Bonchis Elena, Bonchis Radu) 357
14.1. Conceptul de de dezvoltare psihica umana 367
      14.2. Factori ai dezvoltarii psihice umane  367
      14.2.1. Ereditatea  368
      14.2.2. Mediul  372
14.2.2.1.  Rolul si influenta climatului familial asupra invatarii scolare 374
14.2.2.2.  Rolul educatiei in formarea personalitatii  380
      14.2.3. Despre interactiunea factorilor dezvoltarii psihice 381 
14.3. Notiunea de stadiu de dezvoltare psihica 382
14.4. Teorii ale dezvoltarii psihice  384

Capitolul XV. CARACTERISTICI FIZICE SI SOCIALE LA VARSTA COPILARIEI SI ADOLESCENTEI  (Popa Simona) 395
15.1. Dezvoltarea fizica  395
15.2. Dezvoltarea cognitiva  397
15.3. Dezvoltarea sociala  408
15.4. Dezvoltarea morala  414

BIBLIOGRAFIE 419

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu