22/12/2022

DEZVOLTAREA COPILULUI SI EDUCATIA TIMPURIE

Coord: Liliana Stan
Editura Polirom
Colectia Collegium. Stiintele Educatiei
An aparitie : 2016
Editia I
ISBN 978-973-46-5669-1
Nr pagini : 312
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 39,95 lei la Editura, 33,95 lei la elefant, 37,95 lei la libris
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Anii anteprescolaritatii si prescolaritatii ridica o serie de probleme cu care se confrunta atit pedagogii, cit si psihologii, medicii pediatri si asistentii sociali. In contextul cresterii interesului pentru formarea copilului in primii ani de viata, Dezvoltarea copilului si educatia timpurie prezinta o serie de aspecte teoretice si practice ale educatiei timpurii, relative la caracteristicile dezvoltarii psihice a copiilor, trasaturile curriculumului formal si informal pentru cei mici, conditiile optime pentru realizarea influentelor formative sau situatiile disfunctionale cu care se confrunta copilul si familia sa. Un accent special este pus pe formarea agentilor implicati in modelarea personalitatii copiilor – parintii si personalul specializat din institutiile de profil. Volumul se adreseaza atit studentilor la facultatile de stiinte ale educatiei, psihologie, asistenta sociala, cit si practicienilor din aceste domenii sau celor care doresc sa dobindeasca o mai buna cunoastere in problematica educatiei timpurii.

        Liliana Stan este prof. univ. dr. la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iasi. Domeniile sale de competenta profesional-stiintifica includ etica si deontologia profesionala, pedagogia invatamintului prescolar si a invatamintului primar, didactica stiintelor educatiei, fundamentele succesului educational, teoria si metodologia curriculumului, instruirii si evaluarii. 

Cuprins:

Prefata (Constantin Cucoş)  9
 
Partea I. PREMISE EXPLICATIVE IN PROBLEMATICA EDUCAŢIEI TIMPURII

Capitolul 1. Un areal investigativ de interes actual: educatia timpurie (Liliana Stan) . . 15 
1.1. Repere definitorii ale educatiei timpurii   16 
1.2. Educatia timpurie - o problemă de interes internaţional   16 
1.3. Instituirea educatiei timpurii in Romania  18 
Referinţe bibliografice   23 

Capitolul 2. Diversificarea metdologiei cercetării in educaţia timpurie. Abordări creative (Nicoleta Laura Popa)   24 
2.1. De la adulto-centrism la centrarea pe copil: participarea copiilor de vărsta mică la realizarea cercetărilor educationale   21 
2.2. Alternative metodologice creative in cercetarea specifică educaţiei timpurii  26
2.3. Deschideri şi limite in utilizarea metodelor creative de cercetare in educaţia timpurie: pledoarie pentru complementaritate   33
Referinţe bibliografice   34 

Capitolul 3. Premise neurobiologice ale educaţiei timpurii (Andrei Dumbrava) 36 
3.1. Creier si educatie (către o "neuroeducatie")  36 
3.2. Parametrii generali de dezvoltare postnatală a sisternului nervos central   37 
3.3. Căteva repere neurale ale dezvoltării psihologice postnatale timpurii 42  
3.4. Dezvoltarea comportamentului perceptual   44 
3.5. Imitatia si neuronii-oglindă  46 
3.6. Dezvoltarea perceptiei faciale ("prosopolexiei")   47 
3.7. Insuşirea şi dezvoltarea limbajului verbal  48
3.8. Debutul insusirii citirii si scrierii  51 
3.9. Insuşirea abilitatilor cantitativ-numerice elementare  51 
3.10. Dezvoltarea memoriei   52 
3.11. Dezvoltarea controlului comportamental   55
3.12. Dezvoltarea afectivităţii   56
3.13. Implicatii educaţionale ale datelor referitoare la dezvoltarea postnatală timpurie a sistemului nervos central   59
3.14. Pledoarie finală 59 
Referinţe bibliografice   63 

Partea a II-a . DIMENSIUNI ALE DEZVOLTARII COPILULUI DE VARSTA MICA

Capitolul 4. Nou-născutul. Buturuga mică ce răstoarnă, repetat, carul mare (Luminita Mihaela lacob)   75 
4.1. Context   75 
4.2. Principii şi tehnici de cercetare  76 
4.3. Competente prezente in prima luna de viata  80 
4.4. In loc de concluzii sau despre "abilitatile einsteiniene... din staul"  85 
Referinţe bibliografice  86 

Capitolul 5. Dezvoltarea cognitivă in copilăria mică şi in preşcolaritate (Mihaela Boza) 90 
5.1. Perioada copilăriei mici - 0-2 ani   90 
5.2. Perioada preşcolarităţii - 2-6 ani  93
Referinţe bibliografice  101 

Capitolul 6. Dezvoltarea motricitătii in copilăria timpurie (Florin Frumos)  102
6.1. Introducere 102 
6.2. Caracteristici generale ale motricităţii in educaţia timpurie  103 
6.3. Evaluarea motricitătii la vărstele timpurii: determinanti, instrumente, limite.  107 
6.4. Educaţia motrică  113 
Referinţe bibliografice  115

Capitolul 7. Dezvoltarea motricitătii fine. Digitalizarea şi provocările ei pentru copiii mici (Oana Danila)  118 
7.1. Repere generale in dezvoltarea motricitatii fine  119
7.2. Abilităţile motrice fine şi implicatiile lor asupra altor arii de dezvoltare 121 
7.3. Digitalizarea şi provocările ei   122
Referinţe bibliografice   126 

Capitolul 8. Dezvoltarea şi educaţia timpurie a emotiilor ce implică sinele (Dorin Nastas)   127
8.1. Elemente de psihologie a emoţiilor ce implică sinele 128
8.2. Elemente de pedagogie a emoţiilor ce implică sinele   134 
Referinţe bibliografice  141 

Capitolul 9. Dezvoltarea moralitatii la copiii mici (Andrei Holman)  144
9.1. Teoria lui Piaget asupra dezvoltării moralităţii 145   
9.2. Teoria lui Kohlberg asupra dezvoltării moralităţii   147 
9.3. Critici aduse celor două teorii: subestimarea dezvoltarii morale a copillor 149
9.4. Educarea judecăţilor morale  152
9.5. Dezvoltarea şi educarea altor componente ale moralităţii   153 
Referinţe bibliografice   155 

Partea a III-a  COMUNICARE SI INVATARE IN PRIMII ANI VE VIATA

Capitolul 10. Specificitatea comunicarii la copiii de varsta mica (Liliana Stan) 159
10.1. Cateva observatii despre comunicare  159
10.2. Particularităţi ale actului comunicării la copiii de vântă mică  160 
10.3. Efectele cunoaşterii limbajului secret al copilului 163 
Referinţe bibliografice 164

Capitolul 11. Comunicarea verbală, nonverbala şi paraverbală la varsta preşcolară: datum si contextualizări didactice (Angelica Hobjila)  165 
11.1. Caracteristici ala comunicării preşcolarilor/cu preşcolarii reperabile la nivel verbal, nonverbal şi paraverbal   165
11.2. Repere didactice in optimizarea comunicării preşcolarilor   168
Referinţe bibliografice  171 

Capitolul 12. Bilingvismul in copilăria timpurie (Mariana Purtuc)   173 
12.1. Definirea conceptului de bilingvism 173 
12.2. Taxonomia etapelor invăţării bilingve  175 
12.3. Efectele bilingvismului asupra dezvoltării personalităţii copilului preşcolar 178 
12.4. Tipuri de organizare a curriculumului in context bilingv   179 
Referinţe bibliografice    181 

Capitolul 13. TuIburările limbajului la copil. Modalităţi de prevenţie şi interventie precoce (lolanda Tobolcea) 183 
13.1. Introducere   183
13.2. Caracteristicile esenţiale ale familiei şi ale scolii  184 
13.3. Aplicarea tratamentului logo-terapeutic pe fondul instituirii relaţiei familie-şcoală  185 
13.4. Folosirea tehnologiei informaţiei şi comunicirii (TIC) in procesul de invăţare a copiilor cu deficienţe de limbaj   187 
13.5. Impactul mijloacelor informatice in activitatile specialiştilor terapeuţi, educatorilor şi părintilor 188
Referinţe bibliografice  190  

Capitolul 14. Invăţarea la vârstele timpurii - un cadru general (Valerica Anghelache). .191 
14.1. Clarificări conceptuale  191 
14.2. Modele explicative ale invăţării. O scura analiza din perspectiva vărstelor timpurii   192 
14.3. Particularităţi ale invăţării la vârstele timpurii  203
Referinţe bibliografice  210

Partea a IV-a. COPIII CU CERINTE EDUCATIVE SPECIALE 

Capitolul 15. Educaţie şi intervenţie timpurie la copiii cu cerinţe speciale sau afiati in situaţii de risc (Alois Ghergut)  215 
15.1. Preliminarii   115 
15.2. Psihodiagnza la vărstele mici   117 
15.3. Evaluare şi intervenţie timpurie la copiii cu deficienţe cognitive/de intelect 219
15.4. Evaluare şi intervenţie timpurie la copiii cu deficienţe/tulburări de auz  222
15.5. Evaluare şi intervenţie timpurie la copiii cu tulburări de vedere  226
15.6. Evaluare şi intervenţie timpurie la copiii cu tulburări de dezvoltare a psihomotricităţii   229 
15.7. Evaluare, diagnostic şi intervenţie la copiii cu tulburări din spectrul autist   234 
15.8. Evaluare, diagnostic şi intervenţie la copiii cu ADHD   238
Referinţe bibliografice   243 

Capitolul 16. Intervenţia psihopedagogică timpurie la copiii cu deficiente de auz (Cornel Celmare) 245
16.1. Introducere in problematica deficienţei de auz  245 
16.2. Intervenţia psihopedagogică ca formă a educaţiei timpurii   246 
16.3. Efectele programelor de intervenţie timpurie pentru deficientii de auz  247 
16.4. Incluziunea educaţională şi socială a deficienţilor de auz, condiţie şi rezultat ale educaţiei timpurii   250
Referinţe bibliografice    255 

Capitolul 17. Educaţia incluzivă timpurie (Luciana Frumos)   253 
17.1. Cadrul de referintă   533 
17.2. Problematica şi importanţa educaţiei incluzive in perioada copilăriei timpurii  254 
17.3. Efectele incluziunii asupra copiilor cu cerinţe educative speciale şi asupra celor cu dezvoltare tipică   257 
17.4. Variabile care influenţează atitudinile cadrelor didactice faţă de educaţia incluzivă   259 
17.5. Atitudinile părinţilor faţă de educaţia incluzivă   263 
17.6. Paşi către schimbare in educaţia incluzivă timpurie  265 
Referinţe bibliografice   270 

Partea a V-a. GRUPUL COPIILOR DE VĂRSTĂ MICĂ 

Capitolul 18. Competenţa socială şi emoţională la prescolari (Mihai Curelaru)   275 
18.1. Căteva probleme introductive  274 
18.2. Perspective teoretice asupra competentei sociale şi emoţionale 278 
18.3. Dezvoltarea abilitatilor sociale şi emoţionale  281
Referinţe bibliografice  285

Capitolul 19. Rolul educatiei timpurii in dezvoltarea abilitătilor socioemoţionale la prescolari (Adina Karner-Huţuleac)   288
19.1. Aspecte generale ale dezvoltării socioemoţionale la preşcolari  288
19.2. Caracteristicile comportamentului prosocial la preşcolari 290  
19.3. Factorii intra- şi interpersonali ai reglării emoţionale 291
19.4. Expresivitatea emoţională - dileme si provocări 293 
Referinţe bibliografice   296

Capitolul 20. Relaţille cu egalii (Stefan Boncu)  298
20.1. Ceie două lumi ale copilăriei  299
20.2. Status si comportament social   303
20.3. Efecte ale respingerii  306
Referinţe bibliografice  308

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu