Coord: Liliana Stan
Editura Polirom
Colectia Collegium. Stiintele Educatiei
An aparitie : 2016
Editia I
ISBN 978-973-46-5669-1
Nr pagini : 312
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 39,95 lei la Editura, 33,95 lei la elefant, 37,95 lei la libris
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Anii anteprescolaritatii si prescolaritatii ridica o serie de probleme cu care se confrunta atit pedagogii, cit si psihologii, medicii pediatri si asistentii sociali. In contextul cresterii interesului pentru formarea copilului in primii ani de viata, Dezvoltarea copilului si educatia timpurie prezinta o serie de aspecte teoretice si practice ale educatiei timpurii, relative la caracteristicile dezvoltarii psihice a copiilor, trasaturile curriculumului formal si informal pentru cei mici, conditiile optime pentru realizarea influentelor formative sau situatiile disfunctionale cu care se confrunta copilul si familia sa. Un accent special este pus pe formarea agentilor implicati in modelarea personalitatii copiilor – parintii si personalul specializat din institutiile de profil. Volumul se adreseaza atit studentilor la facultatile de stiinte ale educatiei, psihologie, asistenta sociala, cit si practicienilor din aceste domenii sau celor care doresc sa dobindeasca o mai buna cunoastere in problematica educatiei timpurii.
Liliana Stan este prof. univ. dr. la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iasi. Domeniile sale de competenta profesional-stiintifica includ etica si deontologia profesionala, pedagogia invatamintului prescolar si a invatamintului primar, didactica stiintelor educatiei, fundamentele succesului educational, teoria si metodologia curriculumului, instruirii si evaluarii.
Cuprins:
Prefata (Constantin Cucoş) 9
Partea I. PREMISE EXPLICATIVE IN PROBLEMATICA EDUCAŢIEI TIMPURII
Capitolul 1. Un areal investigativ de interes actual: educatia timpurie (Liliana Stan) . . 15
1.1. Repere definitorii ale educatiei timpurii 16
1.2. Educatia timpurie - o problemă de interes internaţional 16
1.3. Instituirea educatiei timpurii in Romania 18
Referinţe bibliografice 23
Capitolul 2. Diversificarea metdologiei cercetării in educaţia timpurie. Abordări creative (Nicoleta Laura Popa) 24
2.1. De la adulto-centrism la centrarea pe copil: participarea copiilor de vărsta mică la realizarea cercetărilor educationale 21
2.2. Alternative metodologice creative in cercetarea specifică educaţiei timpurii 26
2.3. Deschideri şi limite in utilizarea metodelor creative de cercetare in educaţia timpurie: pledoarie pentru complementaritate 33
Referinţe bibliografice 34
Capitolul 3. Premise neurobiologice ale educaţiei timpurii (Andrei Dumbrava) 36
3.1. Creier si educatie (către o "neuroeducatie") 36
3.2. Parametrii generali de dezvoltare postnatală a sisternului nervos central 37
3.3. Căteva repere neurale ale dezvoltării psihologice postnatale timpurii 42
3.4. Dezvoltarea comportamentului perceptual 44
3.5. Imitatia si neuronii-oglindă 46
3.6. Dezvoltarea perceptiei faciale ("prosopolexiei") 47
3.7. Insuşirea şi dezvoltarea limbajului verbal 48
3.8. Debutul insusirii citirii si scrierii 51
3.9. Insuşirea abilitatilor cantitativ-numerice elementare 51
3.10. Dezvoltarea memoriei 52
3.11. Dezvoltarea controlului comportamental 55
3.12. Dezvoltarea afectivităţii 56
3.13. Implicatii educaţionale ale datelor referitoare la dezvoltarea postnatală timpurie a sistemului nervos central 59
3.14. Pledoarie finală 59
Referinţe bibliografice 63
Partea a II-a . DIMENSIUNI ALE DEZVOLTARII COPILULUI DE VARSTA MICA
Capitolul 4. Nou-născutul. Buturuga mică ce răstoarnă, repetat, carul mare (Luminita Mihaela lacob) 75
4.1. Context 75
4.2. Principii şi tehnici de cercetare 76
4.3. Competente prezente in prima luna de viata 80
4.4. In loc de concluzii sau despre "abilitatile einsteiniene... din staul" 85
Referinţe bibliografice 86
Capitolul 5. Dezvoltarea cognitivă in copilăria mică şi in preşcolaritate (Mihaela Boza) 90
5.1. Perioada copilăriei mici - 0-2 ani 90
5.2. Perioada preşcolarităţii - 2-6 ani 93
Referinţe bibliografice 101
Capitolul 6. Dezvoltarea motricitătii in copilăria timpurie (Florin Frumos) 102
6.1. Introducere 102
6.2. Caracteristici generale ale motricităţii in educaţia timpurie 103
6.3. Evaluarea motricitătii la vărstele timpurii: determinanti, instrumente, limite. 107
6.4. Educaţia motrică 113
Referinţe bibliografice 115
Capitolul 7. Dezvoltarea motricitătii fine. Digitalizarea şi provocările ei pentru copiii mici (Oana Danila) 118
7.1. Repere generale in dezvoltarea motricitatii fine 119
7.2. Abilităţile motrice fine şi implicatiile lor asupra altor arii de dezvoltare 121
7.3. Digitalizarea şi provocările ei 122
Referinţe bibliografice 126
Capitolul 8. Dezvoltarea şi educaţia timpurie a emotiilor ce implică sinele (Dorin Nastas) 127
8.1. Elemente de psihologie a emoţiilor ce implică sinele 128
8.2. Elemente de pedagogie a emoţiilor ce implică sinele 134
Referinţe bibliografice 141
Capitolul 9. Dezvoltarea moralitatii la copiii mici (Andrei Holman) 144
9.1. Teoria lui Piaget asupra dezvoltării moralităţii 145
9.2. Teoria lui Kohlberg asupra dezvoltării moralităţii 147
9.3. Critici aduse celor două teorii: subestimarea dezvoltarii morale a copillor 149
9.4. Educarea judecăţilor morale 152
9.5. Dezvoltarea şi educarea altor componente ale moralităţii 153
Referinţe bibliografice 155
Partea a III-a COMUNICARE SI INVATARE IN PRIMII ANI VE VIATA
Capitolul 10. Specificitatea comunicarii la copiii de varsta mica (Liliana Stan) 159
10.1. Cateva observatii despre comunicare 159
10.2. Particularităţi ale actului comunicării la copiii de vântă mică 160
10.3. Efectele cunoaşterii limbajului secret al copilului 163
Referinţe bibliografice 164
Capitolul 11. Comunicarea verbală, nonverbala şi paraverbală la varsta preşcolară: datum si contextualizări didactice (Angelica Hobjila) 165
11.1. Caracteristici ala comunicării preşcolarilor/cu preşcolarii reperabile la nivel verbal, nonverbal şi paraverbal 165
11.2. Repere didactice in optimizarea comunicării preşcolarilor 168
Referinţe bibliografice 171
Capitolul 12. Bilingvismul in copilăria timpurie (Mariana Purtuc) 173
12.1. Definirea conceptului de bilingvism 173
12.2. Taxonomia etapelor invăţării bilingve 175
12.3. Efectele bilingvismului asupra dezvoltării personalităţii copilului preşcolar 178
12.4. Tipuri de organizare a curriculumului in context bilingv 179
Referinţe bibliografice 181
Capitolul 13. TuIburările limbajului la copil. Modalităţi de prevenţie şi interventie precoce (lolanda Tobolcea) 183
13.1. Introducere 183
13.2. Caracteristicile esenţiale ale familiei şi ale scolii 184
13.3. Aplicarea tratamentului logo-terapeutic pe fondul instituirii relaţiei familie-şcoală 185
13.4. Folosirea tehnologiei informaţiei şi comunicirii (TIC) in procesul de invăţare a copiilor cu deficienţe de limbaj 187
13.5. Impactul mijloacelor informatice in activitatile specialiştilor terapeuţi, educatorilor şi părintilor 188
Referinţe bibliografice 190
Capitolul 14. Invăţarea la vârstele timpurii - un cadru general (Valerica Anghelache). .191
14.1. Clarificări conceptuale 191
14.2. Modele explicative ale invăţării. O scura analiza din perspectiva vărstelor timpurii 192
14.3. Particularităţi ale invăţării la vârstele timpurii 203
Referinţe bibliografice 210
Partea a IV-a. COPIII CU CERINTE EDUCATIVE SPECIALE
Capitolul 15. Educaţie şi intervenţie timpurie la copiii cu cerinţe speciale sau afiati in situaţii de risc (Alois Ghergut) 215
15.1. Preliminarii 115
15.2. Psihodiagnza la vărstele mici 117
15.3. Evaluare şi intervenţie timpurie la copiii cu deficienţe cognitive/de intelect 219
15.4. Evaluare şi intervenţie timpurie la copiii cu deficienţe/tulburări de auz 222
15.5. Evaluare şi intervenţie timpurie la copiii cu tulburări de vedere 226
15.6. Evaluare şi intervenţie timpurie la copiii cu tulburări de dezvoltare a psihomotricităţii 229
15.7. Evaluare, diagnostic şi intervenţie la copiii cu tulburări din spectrul autist 234
15.8. Evaluare, diagnostic şi intervenţie la copiii cu ADHD 238
Referinţe bibliografice 243
Capitolul 16. Intervenţia psihopedagogică timpurie la copiii cu deficiente de auz (Cornel Celmare) 245
16.1. Introducere in problematica deficienţei de auz 245
16.2. Intervenţia psihopedagogică ca formă a educaţiei timpurii 246
16.3. Efectele programelor de intervenţie timpurie pentru deficientii de auz 247
16.4. Incluziunea educaţională şi socială a deficienţilor de auz, condiţie şi rezultat ale educaţiei timpurii 250
Referinţe bibliografice 255
Capitolul 17. Educaţia incluzivă timpurie (Luciana Frumos) 253
17.1. Cadrul de referintă 533
17.2. Problematica şi importanţa educaţiei incluzive in perioada copilăriei timpurii 254
17.3. Efectele incluziunii asupra copiilor cu cerinţe educative speciale şi asupra celor cu dezvoltare tipică 257
17.4. Variabile care influenţează atitudinile cadrelor didactice faţă de educaţia incluzivă 259
17.5. Atitudinile părinţilor faţă de educaţia incluzivă 263
17.6. Paşi către schimbare in educaţia incluzivă timpurie 265
Referinţe bibliografice 270
Partea a V-a. GRUPUL COPIILOR DE VĂRSTĂ MICĂ
Capitolul 18. Competenţa socială şi emoţională la prescolari (Mihai Curelaru) 275
18.1. Căteva probleme introductive 274
18.2. Perspective teoretice asupra competentei sociale şi emoţionale 278
18.3. Dezvoltarea abilitatilor sociale şi emoţionale 281
Referinţe bibliografice 285
Capitolul 19. Rolul educatiei timpurii in dezvoltarea abilitătilor socioemoţionale la prescolari (Adina Karner-Huţuleac) 288
19.1. Aspecte generale ale dezvoltării socioemoţionale la preşcolari 288
19.2. Caracteristicile comportamentului prosocial la preşcolari 290
19.3. Factorii intra- şi interpersonali ai reglării emoţionale 291
19.4. Expresivitatea emoţională - dileme si provocări 293
Referinţe bibliografice 296
Capitolul 20. Relaţille cu egalii (Stefan Boncu) 298
20.1. Ceie două lumi ale copilăriei 299
20.2. Status si comportament social 303
20.3. Efecte ale respingerii 306
Referinţe bibliografice 308
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu