23/12/2022

RECUPERAREA MEDICO-PEDAGOGICA A COPILULUI HANDICAPAT MINTAL


Redactor: Constantin Paunescu
Editura Medicala
An aparitie : 1990
Editia I
ISBN 973-390085-0
Nr pagini : 320
Format 170 x 240
Anticariat
Pretul la data postarii : 65 - 93  lei pe okazii
Disponibilitate BCU


Despre autor:

        Constantin Păunescu (1925 - 1999) a fost poet si psihopedagog. În 1968 devine doctor în psihologie, iar în 1970 este confirmat de UNESCO ca expert pentru problemele copiilor cu handicap, domeniu în care se va ilustra cu lucrări de referinţă. În 1973, după ce câştigă un concurs internaţional, este chemat ca profesor invitat în Elveţia, la Geneva (Institutul de Ştiinţe Sociale, unde ţine cursuri în cadrul sectorului pentru doctoranzi, condus de Jean Piaget, Lausanne şi Sion (Centrul de Formare a Profesorilor). Întors în ţară, este conferenţiar la Institutul Central pentru Perfecţionarea Personalului Didactic, Catedra de psihopedagogie specială, şi totodată cercetător ştiinţific la Institutul de Psihologie al Academiei Române. In cei 30 de ani dedicaţi cercetării ştiinţifice teoretice şi aplicative au adunat peste 30 de volume de specialitate, 
dintre care:  (sursa)
        Tulburari de limbaj la copil (redactor), Medicala 1984
        Agresivitatea si conditia umana, Tehnica 1994

Cuprins:

Introducere  7

1. Problematica personalitatii si disfunctiile neuro-psihice ale copilului  9
1.1. Factorii de structurarea a personalitatii 9
1.2. Nivelurile de dezvoltare a personalitatii  11
1.3. Situatia de inferioritate si dezvoltarea personalitatii 14
1.4. Personalitatea ca unitate psihologica 15
1.5. Teoria constructelor personale 17
1.6. Modelul psihopatologic al personalitatii  18
1.7. Modelul psihogenetic 30
1.8. Modelul etiologic 30

2. Compensarea si restructurarea personalitatii copilului cu disfunctii psihice  31
2.1. Procesul de compensare 31
     2.1.1. Functia de integrare si compensare 33
     2.1.2. Teoria sistemelor si compensarea  36
2.2. Integrarea personalitatii ca functie a procesului de compensare 39
     2.2.1. Dimensiunile procesului de integrare sociala  39
     2.2.2. Functiile integrarii 41
     2.2.2. Strategiile integrarii 42

3. Actiunea de terapie complexa recuperatorie integrata  44
3.1. Conceptele fundamentale   44
     3.1.1. Reeducarea  45
     3.1.2. Recuperarea  47
     3.1.3. Socializarea 48
3.2. Modelul de terapie complexa recuperatorie inetgrata 52

4. Psihoterapia ca functie a invatarii 55
4.1. Invatarea, paradigma conditiei umane 55
4.2. Functiile psihoterapeutice ale invatarii  57
     4.2.1. Intelegerea empatica 58
     4.2.2. Interesul pozitiv neconditionat  59
     4.2.3. Relatia de congruenta  59

5. Psihoterapia in structura procesului de recuperare 63
5.1. Psihoterapiile partiale. Aspecte generale  63
     5.1.1. Psihanaliza si aplicatiile ei terapeutica 64
     5.1.2. Psihanaliza in acceptiunea lui C.G.Jung 66
     5.1.3. Psihanaliza individuala a lui A. Adler  67
     5.1.4. Hipnoterapia  68
     5.1.5. Psihoterapia prin sugestie si persuasiune  70

6. Psihoterapiile comportamentale 76
6.1. Preliminarii teoretice  76
     6.1.1. Conceptele lui Dollard si Miller  77
     6.1.2. Teoria lui O. H. Mowrer 78
     6.1.3. Teoria factoriala a lui H.G. Eysenck 79
6.2. Tehnici de aplicare a terapiei comportamentale  80
     6.2.1. Programul de conditionari poxitiva 81
     6.2.2. Programul de deconditionari sau de contraconditionari 82
     6.2.3. Conditionarea operanta 83
     6.2.4. Modelarea sau invatarea prin observare 85

7. Actiunea de terapie si recuperare a psihomotricitatii  89
7.1. Activitatea motorie  89
7.2. Tulburarile psihomotorii. Clasificare 91
     7.2.1. Debilitatea motrica 91
     7.2.2. Instabilitatea psihomotorie 93
     7.2.3. Tulburari in realizarea motrica  95
7.2.3.1. Apraxia 96
7.2.3.2. Dispraxia 96
7.2.3.3. Disgrafia motrica 96

8. Metodologia recuperarii psihomotricitatii 99
8.1. Coordonatele generale si taxonomia obiectivelor actiunii de recuperare 99
     8.1.1. Schema metodologica Suzanne Naville  109
     8.1.2. Sistemul psihocinetic al lui Boulch 111
     8.1.3. Sistemul metodologic G. Lagrange 111
     8.1.4. Programul complex de invatare a psihomotricitatii 113
8.2. Formarea si dezvoltarea conduitelor si structurilor perceptiv-motrice 118
     8.2.1. Schema corporala 119
     8.2.2. Tulburarile schemei corporale 123
     8.2.3. Evaluarea psihomotricitatii 124
     8.2.4. Metodele de invatare si terapie functionala 124
8.3. Lateralitatea 135
     8.3.1. Tulburarile lateralitatii 137
     8.3.2. Metodele de invatare si terapie 139
8.4. Structura perceptiv-motrica de culoare 140
     8.4.1. Obiectivele educationale 140
     8.4.2. Principii  142
     8.4.3. Programe de activitati  143
     8.4.4. Etapele programului terapeutic 145
     8.4.5. Formarea comportamentului de identificare 145
     8.4.6. Activitati de discriminare 148
     8.4.7. Formarea comportamentului de operare 148
8.5. Structura perceptiv-motrica de forma 149
     8.5.1. Obiectivele educationale  149
     8.5.2. Principii  149
     8.5.3. Etapele invatarii si formarii comportamentului perceptiv-motric de forma 150
     8.5.4. Elaborarea comportamentului de identificare a formei 150
     8.5.5. Activitati de identificare a formelor-imagini 156
     8.5.6. Formarea comportamentului de discriminare 157
     8.5.7. Formarea comportamentului de operare 158
8.6. Structura perceptiv-motrica de orientare, organizare si structurare spatio-temporale pentru cunoastere 160
     8.6.1. Importanta orientarii spatio-temporale pentru cunoastere 160
     8.6.2. Cunoasterea notiunilor spatiale 162
     8.6.3. Program de activitati terapeutice 163
     8.6.4. Program de activitati pentru referintele corporale 164
     8.6.5. Schema metodologica generala 165
     8.6.6. Orientarea si structurarea temporala 173
     8.6.7. Ordinea si succesiunea 182
     8.6.8. Durata intervalelor 183
8.7. Kineziterapia  185
     8.7.1. Abilitatea manuala si educatia mainii dominante 185
     8.7.2. Programe de activitate kintoterapeutica 188
     8.7.3. Programul structurat pe valoarea economica si profesionala a gesturilor  190
     8.7.4. Programul de gimnastica pentru miscarile fundamentale  190
     8.7.5. Programul pentru antrenament gestual  193

9. Ergoterapia  196
9.1. Concept. Forme. Obiective  196

10. Psihoterapia relaxarii  202
10.1. Tonusul muscular in viata relationala  202
10.2. Training-ul autogen al lui Schultz  203
     10.2.1. Conditii prealabile  203
     10.2.2. Tehnicile de aplicare  204

11. Ludoterapia  212
11.1. Jocul ca proces de invatare si terapie recuperatorie  212
11.2. Jocul in cadrul procesului de recuperare  216
11.3. Psihoterapia prin joc in cadrul actiunii de terapie complexa recuperatorie integrata 220
11.4. Sistemul de operationalizare al psihoterapiei prin joc 221

12. Terapia cognitiva  228
12.1. Generalitati 228
12.2. Comportamentul cognitiv 229
12.3. Cunoasterea de sine si experienta interpersonala  233
12.4. Tehnicile terapiei cognitiva  236
12.5. Obiectivele operationale ale tehnicilor de terapie cognitiva 237
12.6. Programele de terapie cognitiva  238

13. Psihoterapia de expresie  240
13.1. Obiectivele psihoterapiei de expresie 240
13.2. Modalitatile psihoterapiei de expresie 241
     13.2.1. Artterapia 241
     13.2.2. Demersul terapeutic 246
13.3. Culoarea - instrument de optimizare a procesului de compensare 252
13.4. Culoarea - factor de optimizare a spatiului scolar 254
13.5. Muzicoterapia sau meloterapia 255
13.6. Psihoterapia de expresie corporala 257
13.7. Psihoterapia de expresie verbala 259
     13.7.1. Integrarea expresiei verbale in comportament 260

14. Psihoterapia unor tulburari ale relatiilor socio-afective 262
14.1. Tulburarile comportamentului intersexual 262
14.2. Structura si dinamica sexualitatii umane 263
     14.2.1. Forme de tulburari ale comportamentului sexual in ontogeneza 266
     14.2.2. Stadiile de evolutie a organizarii comportamentului sexual 266
     14.2.3. Perturbarile specifice perioadei copilariei si adolescentei 270
     14.2.4. Tulburarile psihologice consecutive unor modificari organice si functionale ale sexualitatii 275
     14.2.5. Tulburari de orientare a comportamentului sexual 279  
14.3. Terapia complexa a tulburarilor comportamentului sexual 285

15. Psihoterapia de grup 287 
15.1. Psihodrama 287
15.2. Elemente componente ale grupului terapeutic 290
     15.2.1. Grupul de terapie 291
     15.2.2. Conditiile materiale necesare 292
     15.2.3. Structura activitatii de psihodrama 292
     15.2.4. Aspecte interne ale psihodramei 293

16. Psihoterapia personalitatii integratoare si a relatiilor sociale 294
16.1. Principii generale  294
16.2. Fundamentarea teoretica a conceptiei terapeutice 296
     16.2.1. Notiunile cheie 296
     16.2.2. Principiile psihoterapiei integratoare 304
     16.2.3. Conditiile, procesele si efectele procesului terapeutic 305
     16.2.4. Procesele de baza ale terapiei 306
     16.2.5. Efectele psihoterapiei asupra personalitatii si comportamentului 308 
     16.2.6. Efectele psihoterapiei asupra unor tipuri de relatii umane 310

Bibliografie  313

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu