Redactor: Constantin Paunescu
Editura Medicala
An aparitie : 1990
Editia I
ISBN 973-390085-0
Nr pagini : 320
Format 170 x 240
Anticariat
Pretul la data postarii : 65 - 93 lei pe okazii,
Disponibilitate BCU
Despre autor:
Constantin Păunescu (1925 - 1999) a fost poet si psihopedagog. În 1968 devine doctor în psihologie, iar în 1970 este confirmat de UNESCO ca expert pentru problemele copiilor cu handicap, domeniu în care se va ilustra cu lucrări de referinţă. În 1973, după ce câştigă un concurs internaţional, este chemat ca profesor invitat în Elveţia, la Geneva (Institutul de Ştiinţe Sociale, unde ţine cursuri în cadrul sectorului pentru doctoranzi, condus de Jean Piaget, Lausanne şi Sion (Centrul de Formare a Profesorilor). Întors în ţară, este conferenţiar la Institutul Central pentru Perfecţionarea Personalului Didactic, Catedra de psihopedagogie specială, şi totodată cercetător ştiinţific la Institutul de Psihologie al Academiei Române. In cei 30 de ani dedicaţi cercetării ştiinţifice teoretice şi aplicative au adunat peste 30 de volume de specialitate,
dintre care: (sursa)
Tulburari de limbaj la copil (redactor), Medicala 1984
Recuperarea medico-pedagogica a copilului handicapat mintal (coautor), Medicala 1990
Agresivitatea si conditia umana, Tehnica 1994
Cuprins:
Introducere 7
1. Problematica personalitatii si disfunctiile neuro-psihice ale copilului 9
1.1. Factorii de structurarea a personalitatii 9
1.2. Nivelurile de dezvoltare a personalitatii 11
1.3. Situatia de inferioritate si dezvoltarea personalitatii 14
1.4. Personalitatea ca unitate psihologica 15
1.5. Teoria constructelor personale 17
1.6. Modelul psihopatologic al personalitatii 18
1.7. Modelul psihogenetic 30
1.8. Modelul etiologic 30
2. Compensarea si restructurarea personalitatii copilului cu disfunctii psihice 31
2.1. Procesul de compensare 31
2.1.1. Functia de integrare si compensare 33
2.1.2. Teoria sistemelor si compensarea 36
2.2. Integrarea personalitatii ca functie a procesului de compensare 39
2.2.1. Dimensiunile procesului de integrare sociala 39
2.2.2. Functiile integrarii 41
2.2.2. Strategiile integrarii 42
3. Actiunea de terapie complexa recuperatorie integrata 44
3.1. Conceptele fundamentale 44
3.1.1. Reeducarea 45
3.1.2. Recuperarea 47
3.1.3. Socializarea 48
3.2. Modelul de terapie complexa recuperatorie inetgrata 52
4. Psihoterapia ca functie a invatarii 55
4.1. Invatarea, paradigma conditiei umane 55
4.2. Functiile psihoterapeutice ale invatarii 57
4.2.1. Intelegerea empatica 58
4.2.2. Interesul pozitiv neconditionat 59
4.2.3. Relatia de congruenta 59
5. Psihoterapia in structura procesului de recuperare 63
5.1. Psihoterapiile partiale. Aspecte generale 63
5.1.1. Psihanaliza si aplicatiile ei terapeutica 64
5.1.2. Psihanaliza in acceptiunea lui C.G.Jung 66
5.1.3. Psihanaliza individuala a lui A. Adler 67
5.1.4. Hipnoterapia 68
5.1.5. Psihoterapia prin sugestie si persuasiune 70
6. Psihoterapiile comportamentale 76
6.1. Preliminarii teoretice 76
6.1.1. Conceptele lui Dollard si Miller 77
6.1.2. Teoria lui O. H. Mowrer 78
6.1.3. Teoria factoriala a lui H.G. Eysenck 79
6.2. Tehnici de aplicare a terapiei comportamentale 80
6.2.1. Programul de conditionari poxitiva 81
6.2.2. Programul de deconditionari sau de contraconditionari 82
6.2.3. Conditionarea operanta 83
6.2.4. Modelarea sau invatarea prin observare 85
7. Actiunea de terapie si recuperare a psihomotricitatii 89
7.1. Activitatea motorie 89
7.2. Tulburarile psihomotorii. Clasificare 91
7.2.1. Debilitatea motrica 91
7.2.2. Instabilitatea psihomotorie 93
7.2.3. Tulburari in realizarea motrica 95
7.2.3.1. Apraxia 96
7.2.3.2. Dispraxia 96
7.2.3.3. Disgrafia motrica 96
8. Metodologia recuperarii psihomotricitatii 99
8.1. Coordonatele generale si taxonomia obiectivelor actiunii de recuperare 99
8.1.1. Schema metodologica Suzanne Naville 109
8.1.2. Sistemul psihocinetic al lui Boulch 111
8.1.3. Sistemul metodologic G. Lagrange 111
8.1.4. Programul complex de invatare a psihomotricitatii 113
8.2. Formarea si dezvoltarea conduitelor si structurilor perceptiv-motrice 118
8.2.1. Schema corporala 119
8.2.2. Tulburarile schemei corporale 123
8.2.3. Evaluarea psihomotricitatii 124
8.2.4. Metodele de invatare si terapie functionala 124
8.3. Lateralitatea 135
8.3.1. Tulburarile lateralitatii 137
8.3.2. Metodele de invatare si terapie 139
8.4. Structura perceptiv-motrica de culoare 140
8.4.1. Obiectivele educationale 140
8.4.2. Principii 142
8.4.3. Programe de activitati 143
8.4.4. Etapele programului terapeutic 145
8.4.5. Formarea comportamentului de identificare 145
8.4.6. Activitati de discriminare 148
8.4.7. Formarea comportamentului de operare 148
8.5. Structura perceptiv-motrica de forma 149
8.5.1. Obiectivele educationale 149
8.5.2. Principii 149
8.5.3. Etapele invatarii si formarii comportamentului perceptiv-motric de forma 150
8.5.4. Elaborarea comportamentului de identificare a formei 150
8.5.5. Activitati de identificare a formelor-imagini 156
8.5.6. Formarea comportamentului de discriminare 157
8.5.7. Formarea comportamentului de operare 158
8.6. Structura perceptiv-motrica de orientare, organizare si structurare spatio-temporale pentru cunoastere 160
8.6.1. Importanta orientarii spatio-temporale pentru cunoastere 160
8.6.2. Cunoasterea notiunilor spatiale 162
8.6.3. Program de activitati terapeutice 163
8.6.4. Program de activitati pentru referintele corporale 164
8.6.5. Schema metodologica generala 165
8.6.6. Orientarea si structurarea temporala 173
8.6.7. Ordinea si succesiunea 182
8.6.8. Durata intervalelor 183
8.7. Kineziterapia 185
8.7.1. Abilitatea manuala si educatia mainii dominante 185
8.7.2. Programe de activitate kintoterapeutica 188
8.7.3. Programul structurat pe valoarea economica si profesionala a gesturilor 190
8.7.4. Programul de gimnastica pentru miscarile fundamentale 190
8.7.5. Programul pentru antrenament gestual 193
9. Ergoterapia 196
9.1. Concept. Forme. Obiective 196
10. Psihoterapia relaxarii 202
10.1. Tonusul muscular in viata relationala 202
10.2. Training-ul autogen al lui Schultz 203
10.2.1. Conditii prealabile 203
10.2.2. Tehnicile de aplicare 204
11. Ludoterapia 212
11.1. Jocul ca proces de invatare si terapie recuperatorie 212
11.2. Jocul in cadrul procesului de recuperare 216
11.3. Psihoterapia prin joc in cadrul actiunii de terapie complexa recuperatorie integrata 220
11.4. Sistemul de operationalizare al psihoterapiei prin joc 221
12. Terapia cognitiva 228
12.1. Generalitati 228
12.2. Comportamentul cognitiv 229
12.3. Cunoasterea de sine si experienta interpersonala 233
12.4. Tehnicile terapiei cognitiva 236
12.5. Obiectivele operationale ale tehnicilor de terapie cognitiva 237
12.6. Programele de terapie cognitiva 238
13. Psihoterapia de expresie 240
13.1. Obiectivele psihoterapiei de expresie 240
13.2. Modalitatile psihoterapiei de expresie 241
13.2.1. Artterapia 241
13.2.2. Demersul terapeutic 246
13.3. Culoarea - instrument de optimizare a procesului de compensare 252
13.4. Culoarea - factor de optimizare a spatiului scolar 254
13.5. Muzicoterapia sau meloterapia 255
13.6. Psihoterapia de expresie corporala 257
13.7. Psihoterapia de expresie verbala 259
13.7.1. Integrarea expresiei verbale in comportament 260
14. Psihoterapia unor tulburari ale relatiilor socio-afective 262
14.1. Tulburarile comportamentului intersexual 262
14.2. Structura si dinamica sexualitatii umane 263
14.2.1. Forme de tulburari ale comportamentului sexual in ontogeneza 266
14.2.2. Stadiile de evolutie a organizarii comportamentului sexual 266
14.2.3. Perturbarile specifice perioadei copilariei si adolescentei 270
14.2.4. Tulburarile psihologice consecutive unor modificari organice si functionale ale sexualitatii 275
14.2.5. Tulburari de orientare a comportamentului sexual 279
14.3. Terapia complexa a tulburarilor comportamentului sexual 285
15. Psihoterapia de grup 287
15.1. Psihodrama 287
15.2. Elemente componente ale grupului terapeutic 290
15.2.1. Grupul de terapie 291
15.2.2. Conditiile materiale necesare 292
15.2.3. Structura activitatii de psihodrama 292
15.2.4. Aspecte interne ale psihodramei 293
16. Psihoterapia personalitatii integratoare si a relatiilor sociale 294
16.1. Principii generale 294
16.2. Fundamentarea teoretica a conceptiei terapeutice 296
16.2.1. Notiunile cheie 296
16.2.2. Principiile psihoterapiei integratoare 304
16.2.3. Conditiile, procesele si efectele procesului terapeutic 305
16.2.4. Procesele de baza ale terapiei 306
16.2.5. Efectele psihoterapiei asupra personalitatii si comportamentului 308
16.2.6. Efectele psihoterapiei asupra unor tipuri de relatii umane 310
Bibliografie 313
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu