Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie : 1977
Nr pagini : 380
Format 130 x 200
Anticariat
Anticariat
Pretul la data postarii : 20 lei la carti de psihologie, 40
lei pe okazii, 40 lei la galeriasigma
Disponibilitate BCU
Considerand ca actul educational se bazeaza pe procesul de invatare, lucrarea de fata constituie o urmare a lucrarii precedente (Deficienta mintala si procesul invatarii), fapt care explica absenta capitolului despre activitatea intelectului din acest volum. Ea nu intentioneaza sa fie o monografie descriptiva a problemei personalitatii deficientului mintal, ci o explicitare a mecanismelor prin care tipul specific de organizare mintala determina forme caracteristice de organizare a personalitatii.
Cunoasterea mecanismului de decompensare a personalitatii va permite educatorului sa structureze o conduita educationala adaptata si eficienta, cu atat mai mult cu cat aceleasi mecanisme pot produce "armonice" ale formelor de organizare ale personalitatii deficientului mintal.
Autorul
Constantin Păunescu (1925 - 1999) a fost poet si psihopedagog. În 1968 devine doctor în psihologie, iar în 1970 este confirmat de UNESCO ca expert pentru problemele copiilor cu handicap, domeniu în care se va ilustra cu lucrări de referinţă. În 1973, după ce câştigă un concurs internaţional, este chemat ca profesor invitat în Elveţia, la Geneva (Institutul de Ştiinţe Sociale, unde ţine cursuri în cadrul sectorului pentru doctoranzi, condus de Jean Piaget, Lausanne şi Sion (Centrul de Formare a Profesorilor). Întors în ţară, este conferenţiar la Institutul Central pentru Perfecţionarea Personalului Didactic, Catedra de psihopedagogie specială, şi totodată cercetător ştiinţific la Institutul de Psihologie al Academiei Române. In cei 30 de ani dedicaţi cercetării ştiinţifice teoretice şi aplicative au adunat peste 30 de volume de specialitate,
dintre care: (sursa)
Tulburari de limbaj la copil (redactor), Medicala 1984
Recuperarea medico-pedagogica a copilului handicapat mintal (coautor), Medicala 1990
Agresivitatea si conditia umana, Tehnica 1994
Introducere
11
1. DEFICIENTA MINTALA ŞI PROBLEMATICA
PERSONALITATII 13
1.1. R. L.
Cromwell şi „constructele“ psihologiei personalităţii deficientului mintal 15
1.2. R.
Perron : reprezentarea de sine şi situaţia de inferioritate 21
1.3. A.
Buseman: fenomenul de disteleologie 23
1.4.
Modalităţile descriptive ale psihopedagogiei generale 25
1.5. Modelul
factorial 29
1.6. Modelul
psihanalitic 30
1.7.
Personalitatea: unitate psihologică (G. Allport) 33
1.8. Teoria
constructelor (Kelly) 37
1.9.
Marxismul si teoria personalităţii (L. Séve) 40
1.10.
Personalitatea in viziunea clinicii de neuropsihiatrie 44
1.11.
Modelul psihopatologic al personalităţii
53
1.12. Teoria
sistemelor si deficienta mintală 61
2. STRUCTURILE IERARHIZATE ALE
PERSONALITATII 69
2.1. Formele
handicapului mintal 70
2.2.
Funcţiile eu-lui în organizarea personalităţii 73
2.3.
Structura eu-lui 75
2.4.
Ipostazele eu-lui si formarea personaliăţii
73
2.5.
Eu-personalitate-conştiinţă 87
3. STRUCTURILE ACTIUNII 93
3.1. Teoria
acţiunii umane 93
A. Structura psiho-motricităţii 99
3.1.
Mecanismele neurofiziologice ale actelor motorii 101
3.2. Caracteristicile
psihomotricităţii la deficientul mintal 100
3.3. Actele
comportamentale specializate 110
3.4.
Acţiunea şi reprezentarea eu-lui 122
3.5.
Reprezentarea cromatică a eu-lui 126
B. Acţiunile ludice şi organizarea
personalităţii 133
3.1.
Acţiunea ludică şi comportamentul psiho-motor 137
3.2.
Acţiunea ludică şi organizarea mintală
141
3.3.
Acţiunea ludică şi organizarea proceselor afectiv motivationale 147
3.4.
Acţiunea ludică şi organizarea structurilor relaţionale ale personalităţii 154
3.5.
Comportamentul ludic 163
C. Cercetarea comparativă a acţiunilor
ludice 167
3.1.
Structura cercetării 169
3.2.
Metodologia de investigare 169
3.3.
Interpretarea rezultatelor 170
4. DINAMICA STRUCTURILOR RELATIONALE 180
A. Structura relaţiilor afectiv-emoţionale 180
4.1.
Structurile profunde ale comportamentului afectiv emoţional 181
4.2.
Substratul neural al trăirilor emoţionale
184
4.3.
Modificările fiziologice 191
4.4. Caracteristicile
structurilor afective ale deficientului mintal
192
4.5.
Simptomatologia comportamentului afectiv
193
4.6. Formele
diferenţiate ale afectivităţii 195
4.7.
Conflictualitatea afectivă şi organizarea personalităţii 197
4.8. Funcţia
mediatoare a afectivităţii 200
4.9.
Fenomenul de frustratie 206
4.10.
Tipurile de rezolvare a stărilor conflictuale
209
4.11. Testul
R.C. 216
B. Structura şi dinamica relatiilor sociale
229
4.1.
Relaţiile sociale, forme de modelare a personalităţii 230
4.2.
Capacitatea empatică 235
4.3.
Iradierea afectivă în trecerea de la grupul primar la grupul secundar 239
4.4.
Structura si dinamica relatiilor in microgrupul şcolar 243
4.5. Modele
şi antimodele 248
5. STRUCTURILE COMUNICARII SI ARHITECTURA
PERSONALITATII 253
5.1.
Cunoastere şi comunicare 253
5.2.
Sistemul de comunicare al limbajului 253
5.3.
Mecanismul comun interstructural 256
5.4.
Tulburările structurilor şi ale funcţiei integratoare 258
5.5.
Distorsiunile functiei simbolice 261
5.6.
Valoarea operaţională a limbajului la deficientul mintal 266
5.7.
Conceptele 269
6. COMPLEXUL MOTIVATIONAL AL ACTIUNILOR ŞI
RELATIILOR UMANE 281
6.1.
Conceptul de motivaţie 281
6.2.
Teoriile contemporane asupra motivatiei
282
6.3. Aspecte
generale ale mecanismelor neurofiziologice ale complexului motivaţional 286
6.4.
Existenţă şi motivaţie 289
6.5.
Complexul motivaţional 292
6.6. Nevoia
de definire ca formă a motivaţiei 297
6.7.
Motivele devenirii şi autoevaluarea 301
6.8. Nivelul
de aspiraţie 305
6.9. Nivelul
de aspiraţie si statutul socio-profesional
313
6.10.
Distorsiunile blocului D.A. 320
6.11.
Contrarietăţile motivationale competiţionale
323
7. PERSONALITATEA DEFICIENTULUI MINTAL - UN
SISTEM DECOMPENSAT 335
7.1. Nucleul
antihomeostazic 335
7.2.
Emiţătorul conflictual 335
7.3.
Conflictualitatea interstructurală 341
7.4.
Contrarietatea modelelor 344
7.5.
Distorsiunile spaţiului de aspiraţie
346
7.6.
Succesul şi eşecul 347
7.7. Formula
personalităţii decompensate 349
8. DIMENSIUNILE PSIHO-SOCIALE ALE
PROCESULUI COMPENSATOR 352
8.1.
Noţiunea de compensare 352
8.2.
Compensarea, mecanism fundamental al existenţei
354
8.3. Funcţia
de integrare si compensare 358
8.4. Teoria
sistemelor şi compensarea 361
8.5.
Integrarea bipolara, ca strategie a compensării
366
8.6.
Dinamica procesului de integrare socială
366
8.7.
Funcţiile integrării bipolare 370
8.8.
Strategiile integrării 372
Abstract
378
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu