Editura Didactica si Pedagogica
Colectia Pedagogia secolului XX
An aparitie : 1942,1974
Editia a II-a
Editia a II-a
Nr pagini : 400
Format 130 x 200
Anticariat
Anticariat
Pretul la data postarii : 9 lei pret mediu pe okazii, 10
lei la carti de psihologie, 20 lei la anticariatsophia
Disponibilitate BCU
Doua idei, se pare, ca domina azi cercetarile psihologice: ideea Configuratiei si ideea Biologica a motivarii. In sintezele noastre de interpretare a individualitatii si procesului de invatare am cautat sa imbinam aceste doua idei pentru a avea drum deschis si spre o noua viziune integrala a individualitatii psihice si spre emiterea unei noi teorii despre invatare ("teoria gradient-dinamica"), menita sa cuprinda, in o noua forma explicativa, complicatul proces de formare si transformare psihica. Toate corolarele noastre educative deriva din considerarea acestor idei dominante.
Autorul
Cuprins:
In loc de prefaţă 7
PROBLEME INTRODUCTIVE
Capitolul I - Temeliile educaţiei
1.
Semnificaţia noţiunii „educaţie“ 10
2. Filosofia
educaţiei 20
3. Temeliile
educaţiei 25
A) Temelia biologică 25
(1) Aspectul morfofiziologic 25
(2) Aspectul psihologic 35
B) Temelia sociologică 37
Capitolul II - Domeniul şi metodele
psihopedagogiei
1. Domeniul
psihopedagogiei 44
2. Metodele
psihopedagogiei 50
Partea I - INDIVIDUALITATE
ŞI EDUCATIE
Capitolul III - Natura şi structura
individualităţii
1. Unghiuri
de vedere 62
2. Conceptul
de individualitate 64
A) Noţiuni descriptive şi planuri de
organizare 64
(a) Dimensiunile active 66
(b) Configuraţiile structurale 67
(1) Configuraţia formală 67
(2) Configuraţia materială (de
conţinut) 73
(a) Tendinţe (dispoziţii) primare
(originare) 73
(b) Caracterul 74
(c) Personalitatea 78
B) Notiuni explicative, teorii şi
principii 79
(a) E. J. Kempf 79
(b) S. Freud 80
(c)
A. Adler 82
(d)
C. G. Jung 85
(e)
W. McDougall 90
(f)
R. S. Woodworth 97
(g)
G. W. Allport 99
(h)
L. Klages 105
(i)
K. Lewin 110
3. „Stilul'“
personal de viată 116
A)
Norma individuală 116
B)
Reprezentarea structurală a individualitatii
122
(1)
Unitate 129
(2)
Specificitate-generalitate 132
Capitolul IV - Ereditate, maturizare,
dezvoltare şi mediu
1.
Ereditatea 136
A)
Variatii (ereditare şi neereditare) ; ereditatea caracterelor dobîndite 136
B)
Mecanismul şi legile ereditatii 138
C)
Ereditatea umană 153
2.
Maturizarea 159
3.
Mediul 161
4.
Individualitate = f (ereditate x mediu)
170
Capitolul V – Determinarea individualităţii
şi mediului
1.Generalităţi
177
A)
Perspective 177
B)
Ciclul vieţii 179
C)
Varste 182
D)
Consideraţii metodologice 185
2.
Determinarea nivelului de evoluţie in prima copilarie (Epoca „preşcolară“) 192
A)
Procedeele metodice ale lui A. Gesell
193
B)
Procedeele metodice ale Charlottei Buhler
201
C)
Sensul evolutiei psihice în prima copilărie 206
3.
Determinarea individualitatii în a doua copilărie şi tinereţe (Epoca
„şcolară“) 212
4.
Psihograma 223
5.
Determinarea mediului 225
6. „Etăţile“
ciclului vieţii 229
Capitolul VI - Diferenţele individuale şi
şcoala
1. Natura şi
întinderea diferenţelor individuale 232
2. Corolare
educationale 234
A)
Planul grupării după aptitudini 236
B)
Planul Dalton 238
C)
Planul Winnetka 238
Capitolul VII - Motivare, adaptare şi
educaţie
1.
Semnificaţia „motivării“ 240
A)
Motive şi imbolduri 240
B)
Imboldurile şi situaţiile externe 243
2. Adaptarea
si dinamica psihică 248
A)
Natura adaptării şi conflictele emotive
248
B)
Mecanisme de graniţă 251
Partea a II-a -
ÎNVATARE ŞI EDUCATIE
Capitolul VIII - Natura şi formele
învăţării
1. Învăţare
şi maturizare 258
2.
Inteligenţă, instinct si învăţare 263
3. Condiţii
interne şi natura învăţării 267
4. Formele
învăţării 270
A)
Asociaţie şi condiţionare 270
B)
Descoperirea si extinderea semnificaţiilor
277
C)
Explorare-eliminare 279
D)
„Intărirea“ pozitivă sau negativă 281
E)
Învăţarea inteligentă 283
5. Dinamica
factorială în învăţare 290
Capitolul IX - Principiile învăţării
1. Principii
asociaţioniste 293
A)
Asociaţionism 293
B)
Reflexologie, behaviorism 294
2.
Principiul „exerciţiului“ şi „efectului“
298
3. Principii
configuraţioniste 301
4. Teoria
gradient-dinamică a învăţării 303
5. Crearea
motivelor şi controlul tendinţelor 313
A)
Crearea noilor motive 313
B)
Controlul tendinţelor şi „formarea“ caracterului 316
C)
Disciplina şcolară 321
Capitolul X - Dezvoltarea şi permanenţa
învăţării
1. Curba
învăţării 324
2.
„Situaţia“ în procesul învăţării 327
A)
Condiţii perceptive 327
B)
Condiţii ale fixării şi ajustării centrale
331
C)
Re-învăţare şi supra-învăţare 335
Capitolul XI
- Învăţare şi oboseală
1. Natura şi
cauzele oboselii 338
2. Măsurarea
oboselii 341
3. Oboseala
în şcoală 342
Capitolul XII - Transferul învăţării
1. Vederi
teoretice 344
2. Tehnica experimentală
în studiul transferului 351
3. Corolare
educaţionale 353
Capitolul XIII - Determinarea progresului
în învăţare
1. Natura şi
funcţiunea examinărilor 357
2. Forme de
examinare 358
3.
Coeficientul educaţional şi de realizare
364
Capitolul XIV - Economia învăţării
1. Condiţii
optime de învăţare 368
A)
Conditii generale 368
(1) Sănătatea biopsihică 368
(2) Influenţa drogurilor 369
(3) Influenţa unor factori de mediu 371
B)
Condiţii speciale 372
(1) Motivarea
372
(2) Cunoaşterea rezultatelor 374
(3) „Tot“ şi „parte“ în învăţare 377
(4) Perioade de exerciţiu şi pauze
recreative 378
2.Simultaneitatea
condiţiilor în învăţare 381
Capitolul XV - Mediul educaţional
1. Viziunea
unitară asupra individualităţii 383
2. Individualizare,
orientare si selecţie 386
Bibliografie 387
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu