Editura Trei
Colectia Psihologie-Psihoterapie
An aparitie : 2015
ISBN 978-606-719-355-8
Nr pagini : 624
Format 145 x 205
Pretul la data postarii : 62,10 lei la Editura, 46,92 lei la elefant , 69 lei la librarie.net
Descrierea editurii:
Evaluarea psihologica in context clinic, scolar sau organizational reprezinta o conditie esentiala pentru psihologul practician. Doar printr-o evaluare eficienta, relevanta si valida, vor putea fi identificate punctele forte si limitarile persoanei, grupului sau organizatiei si vor putea fi luate cele mai adecvate decizii pentru a asigura calitatea vietii psihice a individului sau „sanatatea" organizatiei.
Autorii volumului puncteaza principalele etape ale procesului de evaluare psihologica, trec in revista cele mai relevante si actuale instrumente de evaluare, precizeaza modalitatile de redactare a rapoartelor psihologice, dar subliniaza si erorile frecvente din procesul de evaluare.
Obiectivul major al cartii este acela de a propune o sinteza de actualitate a problematicii evaluarii psihologice in principalele sale arii aplicative (clinica, educationala si organizationala), oferind un ghid teoretic si practic atat pentru studenti, cat si pentru psihologii practicieni aflati in primii ani de cariera.
Cuprins:
Introducere
11
Partea I. Principiile evaluarii psihologice
(Nicolae Martin) 19
1. Evaluare
psihologica sau psihodiagnostic 19
2.
Specificul evaluarii psihologice 23
3. Evaluare
psihologica versus testare psihologica
25
4. Structura
si caracterul procesual al evaluarii psihologice 29
4.1. Psihologul - principalul instrument
al evaluarii 29
4.2. Structura evaluarii psihologice 30
5.
Colectarea datelor 31
5.1. Criterii posibile in selectia
surselor de informatie necesara evaluarii psihologice 31
5.2. Scopul evaluarii psihologice 35
5.3. Metodele evaluarii psihologice 36
5.4. Etica colectarii datelor de evaluare 40
5.5. Alcatuirea bateriei de metode 43
6. Surse de
deformari in procesul de colectare a datelor
52
6.1. Deformari datorate metodei 52
6.2. Deformari datorate evaluatorului 56
6.3. Deformarile datorate persoanei evaluate 63
7. Colectarea
computerizata a datelor 65
8.
Interpretarea datelor 69
8.1. Interpretarea intuitiva si conceptuala 74
8.2. Principii ale interpretarii 82
8.2.1. Principii in interpretarea bazata
pe concepte 82
8.2.2. Principiile interpretarii
fundamentate statistic 83
8.2.3. Despre asa-zisul simt clinic 88
8.2.4. Nomotetic si idiografic 92
9.
Specificul, avantajele si dezavantajele interpretarii asistate de computer 95
10.
Amenintari la adresa adecvarii procesului interpretativ 105
10.1. Mobilurile disimularii 106
11. Alte
principii interpretative 110
11.1. Principiul integrarii informatiei 110
11.2. Principiul orientarii pozitive a
interpretarii 118
11.3. Principiul variabilitatii fortei
argumentelor 119
12. Problema
deciziei in evaluarea psihologica 119
Bibliografie 129
Partea a II-a. Evaluarea psihologica in
context clinic (Iulia Ciorbea, Rodica Enache, Claudia Salceanu) 137
1. Repere
teoretice ale psihologiei clinice 137
1.1.
Activitatile psihologului clinician 137
1.2.
Abordari teoretice actuale in psihologia clinica 142
1.3.
Conceptualizarea clinica 150
1.3.1.
Abordarea psihodinamica 154
1.3.2.
Abordarea cognitiv-comportamentala 157
1.3.3.
Abordarea umanist-experientiala 159
1.3.4. Utilizarea
eficienta a abordarilor teoretice 161
1.4. Clasificarea
tulburarilor psihice 166
2. Procesul
de evaluare clinica 176
2.1.
Definirea, etapele si caracteristicile procesului de evaluare clinica 176
2.2.
Contributia principalelor modele clinice in procesul de evaluare psihologica 186
2.2.1.
Evaluarea clinica in abordarea psihodinamica
187
2.2.2.
Evaluarea clinica in abordarea cognitiv-comportamentala 195
2.2.3.
Evaluarea clinica in abordarea umanist-experientiala 202
2.2.4.
Evaluarea clinica din perspectiva modelului biopsihosocial 210
2.3. Alianta
de lucru 223
2.4. Metode
de evaluare clinica 233
2.4.1.
Interviul clinic 235
2.4.2.
Observatiile comportamentale 247
2.4.3.
Instrumente psihometrice 254
2.5.
Rationamentul clinic/judecata clinica in evaluarea psihologica 268
2.6.
Raportul de evaluare clinica 290
Bibliografie 297
Partea a III-a. Evaluarea psihologica in
context educational (Valeria Negovan, Margareta Dinca) 311
1. Repere
teoretice ale psihologiei educatiei 311
1.1. Abordari teoretice actuale ale
psihologiei aplicate in domeniul educatiei
311
1.2. Aspecte generale, activitati si
competente specifice ale psihologului in domeniul educatiei 327
2. Procesul
de evaluare psihologica in context educational
336
2.1. Definire, etape si caracteristici ale
procesului de evaluare psihologica in context educational 336
2.2. Metode de evaluare psihologica in
context educational 341
2.2.1. Observatia 343
2.2.2. Interviul 345
2.2.3. Testele 350
2.3. Raportul de evaluare psihologica in
context educational 377
Bibliografie
383
Anexa 1
397
Anexa 2
401
Partea a IV-a. Evaluarea psihologica in
context organizational (Dragos Iliescu, Catalin Nedelcea, Andrei Ion) 407
1.
Activitatea de evaluare psihologica in organizatii 407
1.1. Introducere 407
1.2. Procesul de evaluare psihologica 408
1.2.1. Scopul evaluarii 413
1.2.2. Criteriile evaluarii 418
1.2.3. Predictori 419
1.2.4. Metode 419
1.2.5. Instrumente 420
1.2.6. Derularea propriu-zisa a evaluarii 421
1.2.7. Interpretarea rezultatelor 426
1.2.8. Raportarea rezultatelor 429
1.3. Principiul cadrelor multiple in
evaluare 432
2. Criterii 435
2.1. Performanta in munca 435
2.1.1. Performanta in sarcina 439
2.1.2. Performanta contextuala 439
2.1.3. Comportamentele contraproductive 442
2.2. Plecarile voluntare din organizatie 446
2.3. Succesul in cariera/avansarea in
cariera 448
2.4. Integrarea criteriilor 450
3.
Predictori 452
3.1. Modele de predictori 452
3.2. Taxonomii de aptitudini (Fleishman) 456
3.3. Predictori specifici 459
3.3.1. Aptitudinile cognitive 459
3.3.2. Personalitatea 465
3.3.3. Inteligenta emotionala 478
3.4. Taxonomii de competente 485
4. Metode de
evaluare 495
4.1. Teste
487
4.2. Chestionare si inventare 500
4.3. Interviul 508
5. Situatii
tipice de evaluare in organizatii 519
5.1. Evaluarea in scop de selectie
profesionala 519
5.1.1. Practici organizationale 520
5.1.2. Procesul de evaluare in selectia de
personal - repere si recomandari practice
523
5.2. Evaluarea capacitatii de munca 531
5.3. Evolutii in evaluarea aplicata in
organizatii 535
5.3.1. Centrele de evaluare (assessment
centers) 535
5.3.2. Centrele de dezvoltare - un caz special
al centrelor de evaluare 541
Bibliografie 547
Partea a V-a. Etica evaluarii psihologice
(Michael Stevens) 565
(Traducere si adaptare: Ramona Budui,
Iuliana Lungu)
Nota
coordonatorului 565
1. Introducere 566
2.
Declaratia Universala 568
3. Codul
deontologic al profesiei de psiholog cu drept de libera practica 571
3.1. Standarde etice generale 572
3.2. Standarde etice specifice 573
3.3. Preocupari etice globale 578
4. Luarea de
decizii etice 585
5. Aspecte
etice in evaluarea psihologica in context clinic 587
6. Aspecte
etice in evaluarea psihologica in context juridic 593
7. Aspecte
etice in evaluarea psihologica in context scolar/educational 597
8. Aspecte
etice in evaluarea psihologica in context organizational 604
9. Riscul de
dezangajare morala 609
Bibliografie
611
Prezentarea autorilor 615
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu