Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Asistenta sociala
An aparitie : 2009
ISBN 978-973-46-1335-9
Nr pagini : 224
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : Stoc epuizat la Editura, 15 lei la carti de psihologie, 24,95 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Volumul prezinta profilul ocupational al asistentului social care isi desfasoara activitatea in spatiul carceral si principalele reglementari interne si internationale privind activitatea in penitenciare. Sint expuse principalele teorii care pot contribui la intelegerea comportamentului infractional si care fundamenteaza interventiile ce au ca scop schimbarea comportamentala. Sectiuni distincte analizeaza procedurile, metodele si tehnicile specifice asistentei sociale in penitenciar (planificarea executarii pedepsei, evaluarea initiala, lucrul la nivel individual si cu grupul) si particularitatile interventiilor in cazul detinutilor vulnerabili (minori, femei, detinuti cu deficiente mintale etc.). Lucrarea se adreseaza studentilor de la facultatile de asistenta sociala care se specializeaza in probatiune, asistentilor sociali care intentioneaza sa-si desfasoare activitatea in penitenciare, precum si celor ce reglementeaza activitatea acestora in spatiul carceral.
Cuprins:
Cuvânt înainte 13
Partea
întâi. Noţiuni introductive
Capitolul 1. Asistentul
social în penitenciar. Un profil ocupaţional 17
1.1. Chestionarul 18
1.1.1. Asistentul social. Un profil demografic 18
1.1.2. Filosofie şi valori 18
1.1.3. Roluri şi atribuţii 18
1.1.4. Plasarea rolului asistentului social în
raport cu psihologul si educatorul 19
1.1.5. Momentul intervenţiei 20
1.1.6. Abilitătile şi cunoştinţele necesare
asistentului social din penitenciar 20
1.1.7. Evaluarea activitătii asistentului
social 21
1.2. Interviul 21
1.2.1. Interviul cu asistenţii sociali 21
1.2.2. Interviul cu cei doi directori de
penitenciar 22
1.3. Focus-grupul
23
1.4. Asistentul social din perspectivă
europeană 24
1.5. Concluzii 29
Bibliografie 31
Capitolul 2.Inchisoarea:
istorie şi tendinţe contemporane 33
2.1. Scurt istoric al ideii de închisoare în lume
şi în Tările Române 33
2.1.1. Sistemul de pedepse şi închisoarea sau
naşterea ideii de închisoare 33
2.1.2. Sistemul penitenciar roman: scurtă
prezentare istorică 35
2.2. Contextul legislativ intenaţional 37
2.2.1. Declaratii, convenţii şi recomandări în
materie de protecţie şi reintegrare a detinutilor 37
2.2.2. Ansamblul Regulilor Minime de Tratament al
Detinutilar 39
2.2.3.
Recomandarea Consiliului Europei nr. (87) 3 asupra Regulilor Europene privind
Penitenciarele 40
2.2.4.
Recomandarea Consiliului Europei nr. (2006) 2 asupra Regulilor Europene privind
Penitenciarele 42
2.2.5.
Alte recomandări ale Consiliului Europei ce au în vedere politica sau practica
penitenciară 43
2.3.
„Reeducarea” în sistemul penitenciar românesc 43
Bibliografie 49
Partea a doua. Teorie generală
Capitolul
3. Elemente de etiologie a
comportamentului delincvent 53
3.1.
Teoriile sociologice 53
3.1.1.
Teoriile anomiei 53
3.1.2.
Teoriile comportamentului delincvent ca produs al învăţării 55
3.1.3.
Teoriile culturaliste 56
3.1.4.
Teoriile reactiei sociale 58
3.1.5.
Teoriile controlului social 59
3.2.
Teoriile psihologice 60
3.2.1.
Capacitatea mintală 61
3.2.2.
Structura personalităţii 61
3.2.3.
Dezvoltarea personalităţii 62
3.2.4.
Studii recente asupra carierei infractionale
62
Bibliografie 64
Capitolul
4. Teoriile intervenţiei 67
4.1.
Aspecte generale 67
4.2.
Teoriile cognitiv-comportamentaliste
69
4.3.
Teoria intervenţiei centrate pe sarcină
76
4.4.
Teoria centrată pe rezolvarea de probleme
78
4.5.
Teoria punctelor tari 80
4.6.
Teoria Sistemelor 81
4.7.
Empowerment şi advocacy 82
4.8.
Paradigma desistarii 83
Bibliografie 85
Capitolul
5. Despre lumea captivilor. Efectele
încarcerării 87
5.1.
Viziunea sociologică (Sykes şi Goffman) 87
5.2.
Efecte psihologice ale încarcerării (Goffman, Sykes şi Bondeson) 92
5.3.
Efecte pozitive ale încarcerării (Bondeson) 94
Bibliografie 95
Partea a treia. Intervenţia
Capitolul
6. Planificarea executării pedepsei.
Individualizarea regimului de executare a pedepsei cu închisoarea 99
6.1.
Procesul planificării executării sentinţei 103
Bibliografie
105
Capitolul
7. Evaluarea iniţială 107
7.1.
Locuinţa 109
7.2.
Locul de muncă 110
7.3.
Evaluarea abilităţilor sociale 111
7.4.
Probleme ale dependenţei 112
7.5.
Evaluarea stimei de sine 113
7.6.
Evaluarea comportamentului infracţional
114
7.7.
Evaluarea sănătăţii mintale 115
7.8.
Asistenţa socială între ştiinţă şi artă 115
Bibliografie
116
Capitolul
8. Lucrul la nivel individual 117
8.1.
Interviul 117
8.1.1.
Pregătirea interviului 118
8.1.2.
Etapele interviului 120
8.1.3.
Abilităţile necesare pentru realizarea interviului 121
8.2.
Consilierea 123
8.2.1.
Empatia 124
8.2.2.
"Căldura"non-posesivă 124
8.2.3.
Autenticitatea 125
8.2.4.
Acceptarea necondiţionată 125
8.3.
Interviul motivaţional 128
8.3.1.
Exprimarea empatiei 131
8.3.2.
Dezvoltarea discrepanţelar 132
8.3.3.
Evitarea disensiunilor 132
8.3.4.
Depăşirea rezistenţei 133
8.3.5.
Dezvoltarea încrederii în sine 133
Bibliografie 133
Capitolul
9. Lucrul cu grupul 135
9.1.
Context general 135
9.2.
Un model de program de grup 143
9.2.1.
Sesiunea întâi : să ne cunoaştem 144
9.2.2.
Sesiunea a doua: să cunoaştem legea 144
9.2.3.
Sesiunea a treia: analiza infracţiunii (partea întâi) 145
9.2.4.
Sesiunea apatra: analiza infractiunii (partea a doua) 146
9.2.5.
Sesiunea a cincea: perspectiva victimei 147
9.2.6.
Sesiunea a şasea: analiza motivaţianală 148
9.2.7.
Sesiunea a şaptea: prevenirea 149
Bibliografie 150
Capitolul
10. Deţinuţii vulnerabili 153
10.1.Deţinuţii
cu deficienţe mintale 154
10.2.
Femeile-deţinut157
10.3.
Minori în detenţie 159
10.4.
Deţinuţii străini 161
Bibliografie 163
Capitolul
11. Strategii de lucru cu deţinuţii
condamnaţi pentru infracţiuni sexuale 165
11.1.
Introducere 165
11.2.
Perspectivele teoretice 165
11.3.
Etapele de lucru 167
11.3.1
Strategii defensive 167
11.3.2.
Procesul antecedente-comportament-consecinţe (ACC) 168
Bibliografie
171
Capitolul
12. Asistenţa postpenală 173
12.1.
Introducere 173
12.2.
Procesul asistenţei postpenale 174
12.2.1.
Prima etapă: interviul de liberare 174
12.2.2.
A doua etapă : program intensiv de pregătire pentru liberare 175
12.2.3.
A treia etapă: preluarea clientului de către consilierul de probaţiune sau
asistentul social 176
12.2.4.
A patra etapă: închiderea cazului 176
Bibliografie 177
Bibliografie
generală
179
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu