Editura Didactica si Pedagogica
Colectia Pedagogia secolului XX
An aparitie : 1977
Editia a IV-a complet revizuita
Traducerea Ana Aronescu, Lorentz Aronescu
Nr pagini : 360
Format 130 x 200
Anticariat
Anticariat
Pretul la data postarii : 15 lei la carti de psihologie,
35 lei la anticariatacademic, 36,50 lei la anticariarbazar
Disponibilitate BCU
Intre mijloacele de educatie, un rol deosebit acorda autorul jocului si muncii. Jocul este privit ca un fenomen antropologic, complex, cu valente educative deosebite in dezvoltarea personalitatii copilului, putand fi folosit in procesul invatarii si in pregatirea pentru munca. Cat priveste munca, el o considera un mijloc fundamental de educatie, in stare sa contribuie esential la construirea unei personalitati plenare, care sa se integreze armonios in viata si in munca.
Lucrarea profesorului Erich E. Geissler este de o profunzime si tinuta stiintifica deosebita, avand totodata o importanta practica imediata pentru orice profesor, pentru orice educator.
Prof.univ.dr.Iosf Antohi
Cuprins:
Prefaţa
5
Prefaţa la ediţia românească 7
1. SCOPURILE EDUCATIEI - MIJLOACE DE
EDUCATIE – CAMPUL EDUCATIEI 17
1.1. Despre
educaţie şi scopurile educaţiei 17
1.1.1. Tendinţe asimilatorii 17
1.1.2. Individualitate 18
1.1.3. Autonomia 20
1.1.4. Educaţia ca formă de conducere
tutelară. Caracterul-interimar al educaţiei
21
1.2.
Mijloace de educaţie 25
1.2.1. Despre termenul „mijloace“ în
limbajul pedagogic, de specialitate 25
1.2.2. Locul sistematic al mijloacelor
de educaţie 27
1.2.3. Transformarea, element de bază al
mijloacelor de educaţie 30
1.2.4. Obiecţii impotriva
sistematizării 33
1.2.5. Diferite încercări de
clasificare 35
1.3. Campul
educaţional. Despre raportul dintre educaţia funcţională şi cea intenţională şi
influenţa acţiunilor secundare neintenţionate 37
1.3.1. Cimpul educaţional 37
1.3.2. Despre corelaţia dintre educaţia
funcţională şi cea intenţională 38
1.3.3. Legea efectelor pedagogice secundare
şi „instruirea educaţională“ 43
1.3.4. Cu privire la metodă 48
2. BAZELE MIJLOACELOR DE EDUCATIE 49
2.1.
Consideraţii cu privire la problema autorităţii 49
2.1.1. Dirijare de la distanţă sau
autoreglare? 49
2.1.2. Necesitatea educării şi
responsabilitatea pedagogică 51
2.1.3. Intenţie si experienţă 53
2.1.4. Traditie si viitor 57
2.2.
Autoritate-forme şi funcţii 59
2.2.1. Cu privire la foioasele
termenului de „autoritate“ 59
2.2.1.1. O primă analiză a noţiunii 59
2.2.1.2. Aspectul
filosofico-antropologic 60
2.2.1.3. Aspectul
istorico-psihologic 63
2.2.1.4. Aspectul genetica-pedagogic 65
2.2.2. Cu privire la termenul „stil de
conducere autoritar“ 65
2.2.3. Forme de manifestare şi geneză 67
2.2.3.1. Fenomenologia raporturilor de
putere 67
2.2.3.2. Analize lămuritoare 70
2.2.4. Stiluri adecvate de
conducere 75
2.2.5. Educaţia antiautoritară 79
2.2.6. Cu privire la limitele
autorităţii 83
2.3.
Supunere - importanţa, limite şi pericole
85
2.3.1. Supunerea în educaţie 85
2.3.2. Funcţiile supunerii 90
2.3.3. Limitele responsabilităţii 95
2.3.4. Educarea spre supunere 100
2.3.5. Efecte practice 107
3. INTARIRI ŞI ÎNCURAJARI 111
3.1.
Principiul încurajării 111
3.1.1. Modelul barierei 111
3.1.2. Sprijinirea învăţării si
asigurarea ei 112
3.2. Formele
laudei 114
3.2.1. Lauda confidenţială 114
3.2.2. Lauda publică 115
3.2.3. Lauda simbolizatoare 117
3.3.
Obiectul laudei 118
3.3.1. Laudă si randament 118
3.3.2. Bunăvoinţa care reclamă
sprijin 119
3.3.3. Raportul dintre laudă şi ordine 120
3.4. Efectul
pedagogic al laudei 120
3.4.1. Influenţa laudei asupra celui
lăudat 121
3.4.2. Raportul dintre cel care laudă şi
cel lăudat 124
3.4.3. Persoana lăudată şi grupul 127
3.4.4. Lauda adresată unui grup 130
3.3.5. Pervertirea laudei: ironia 130
3.5.1. Intenţia ironiei 130
3.5.2. Ironia socratică 131
3.5.3. Efecte secundare 132
3.6.
Recompense 133
3.6.1. Delimitarea recompense-lor şi
pedepselor (laudă şi dojana) 133
3.6.2. Formele recompensei
pedagogice 135
4. SOMATIA-ADMONESTAREA-BLAMUL 138
4.1. Somaţia
şi admonestarea 138
4.1.1. Determinarea notiunilor 138
4.1.2. Consecinţe pedagogice 139
4.1.3. Umilire sau sprijin? 141
4.1.4. Rugămintea (apelul) în slujba
somaţiei 141
4.2.
Blamul 142
4.2.1. Premisele blamului 142
4.2.2. Forme eronate 142
4.2.2.1. Blamul total 142
4.2.2.2. Blamul permanent 145
4.2.2.3. Blamul cauzat de
dezamăgire 146
4.2.2.4. Amărăciunea şi geneza ei 147
4.2.2.5. Efectul indispoziţiei
educatorului asupra comportamentului copiilor
148
4.2.3. Blamarea diferenţiată 150
4.2.4. Relatiile de simpatie şi
transmiterea cunoştinţelor. Componenta activă a proceselor cognitive 151
5. PEDEAPSA
153
5.1.
Fundamentare 1503
5.1.1. Teorii asupra pedepsei şi
practica pedagogică 153
5.1.2. Teorii asupra pedepsei şi
importanţa lor pedagogică 156
5.1.2.1. Pedeapsa ca noţiune morală 156
5.1.2.2. Pedeapsa ca mijloc de formare a
obişnuinţelor 158
5.1.2.3. Cu privire la pedepsele
raportate la faptă şi la făptaş 159
5.1.3. Suferinta cauzată de
pedeapsă 161
5.1.3.1. Efectele secundare ale
suferinţei cauzate de pedeapsă 161
5.1.3.2. Suferinta cauzată de pedeapsă,
teamă şi spaimă . 163
5.1.4. Deplasari În aprecierea
diferitelor mijloace de educaţie . 165
5.1.5. Componenta cultural-istorică a
problemei pedepsei: conformism si maturitate 165
5.1.6. Cu privire la deosebirea dintre
pedeapsa disciplinară şi cea educativă
168
5.2.
Pedeapsa disciplinară 169
5.2.1. Funcţia pedagogică a pedepsei
disciplinare 169
5.2.2. Ambivalenţa disciplinei 171
5.2.3 Reguli de aplicare 172
5.2.4. Analiza diferitelor forme de
pedepse 176
5.2.5. Cu privire la limitele
disciplinei 179
5.3 Pedeapsa
educativă 180
5.3.1. Premisele generale ale unei
pedepse educative 180
5.3.2. Premisele pedepsei educative la
educator 181
5.3.2.1. Pedepsele educative sînt
pedepse date la apreciere 181
5.3.2.2. Pedepsele educative presupun o
relaţie personală între educator şi copil
182
5.3.3. Premisele unei pedepse educative
la copil 183
5.3.4. Posibilităţi de aplicare a
pedepselor educative 185
5.3.4.1. Analiza cîmpului antropologic
al problemei 185
5.3.4.2. Forme 187
6. JOCUL
191
6.1. Jocul,
un fenomen antropologic complex 191
6.1.1. Forme ale jocului 191
6.1.1.1. Clasificare 191
6.1.1.2. Spontaneitatea opusă
reacţiei 193
6.1.2. Particularităţile jocului 196
6.1.2.1.Plăcerea funcţională 196
6.1.2.2. La origine, jocul este
spontan 196
6.1.2.3. Jocul este marcat de plăcere şi
apare ca „savoarea vieţii“ 197
6.1.2.4. Jocul - o lume iluzorie 199
6.1.2.5. Jocul nu are un scop conştient,
dar are o semnificaţie 199
6.1.2.6. Jocul poate deveni simbol 200
6.1.3. Fenomene înrudite jocului 201
6.1.4. Funcţiile jocului 201
6.1.4.1. Jocul ca ocupaţie a timpului
liber (distractie-petrecere) 201
6.1.4.2. Jocul ca destindere 202
6.1.4.3. Jocul ca terapie 203
6.1.4.4. Jocul ca treaptă a
evoluţiei 204
6.1.4.5. Jocul ca exerciţiu 205
6.1.4.6. Jocul - aventură şi
cutezanţă 207
6.1.4.7. Jocul - principiu estetic 208
6.1.4.8. Jocul - element cultural
dinamic 209
6.1.4.9. Jocul - simbol al lumii şi
cult 210
6.2. Funcţia
pedagogică a jocului 211
6.2.1. Obiecţii împotriva formelor de
învăţare cu ajutorul jocului 211
6.2.2. Jocul - mijloc instructiv,
însoţit de efecte educative 213
6.2.2.1. Interesul obiectiv şi procesul
instructiv 213
6.2.2.2. Valente emoţionale şi aprecieri
valorice 214
6.2.2.3. Probleme legate de învăţarea
fără sancţiuni 215
6.2.2.4. Elemente de joc ca motivare
secundară a învăţării 216
6.2.3. Jocul - mijloc de educaţie 218
6.2.3.1. Obiectul, structura şi regulile
jocului (75) 218
6.2.3.2. Coordonare şi subordonare 220
6.2.3.3. Teoria transferului şi ipoteza
generalizării 223
6.2.4. Jocul - mijloc
pedagogic-terapeutic 224
6.2.4.1. Jocul - sprijin în tulburările
de evoluţie 224
6.2.4.2. Jocul - mijloc terapeutic în
cazul copiilor nevrotici 226
6.2.4.3. Capacitatea jocului de a deveni
simbol în sprijinul diagnosticului pedagogic-terapeutic 228
6.2.4.4. Jocul terapeutic. Efectul
armonizator al jocului mijloc al terapiei pedagogice 229
6.2.5. Jocul - mijloc instructiv 231
7. MUNCA
233
7.1.Premise 233
7.2.
Fenomenologia muncii 234
7.2.1. Două concepţii
contradictorii 234
7.2.2. Munca - „luptă pentru viaţă“ şi
„trudă“ (laborare) 234
7.2.3. Munca - structurare a lucrării
(operari) 235
7.2.4. Munca este o realizare creatoare,
devenind activitate eliberatoare (labor omnia vincit improbus) 241
7.2.5. Munca formează pe cel ce munceşte
(omne agends agenda perficitur) 243
7.2.6. Munca, realizare şi
instrucţie 247
7.2.6.1. Instrucţia care nu urmăreşte un
scop şi perfecţionarea orientată asupra unui scop 247
7.2.6.2. Obiecţii împotriva educaţiei
pentru muncă 248
7.2.6.3. Instrucţia şi realizarea 250
7.2.7. Consecinţe 251
7.3. Funcţia
pedagogică a muncii: analiza diferitelor teorii despre muncă sub aspectul
consecinţelor lor pedagogice 252
7.3.1. Invăţarea - o muncă anevoioasă
7.3.2. Invatarea - un proces de muncă
creatoare 253
7.3.3. Munca - factor creator de
cultură 255
7.3.4. Munca - proces instructiv 252
7.4.
Principiul şcolii muncii şi importanţa sa pentru mijlocul educational
„munca“ 257
7.4.1. Noţiunea economică a muncii în
didactică 257
7.4.1.1. Predarea aptitudinilor
manuale 257
7.4.1.2. Importanţa mijlocului de
educaţie: munca pentru raportul dintre cultura generală şi pregătirea
profesională 259
7.4.2. Noţiunea metodică de muncă în
didactică 259
7.4.2.1. Munca (lucrul manual) - formă
de predare şi învăţare adecvată copilului si tînărului: raportul dintre
receptivitate şi activitate 259
7.4.2.2. Munca - factor al cunoaşterii:
principiul intuitiei 262
7.4.2.3. Munca - expresie a autonomiei:
principiul spontaneităţii 263
7.4.2.4. Recapitulare: Despre efectele
educative secundare ale metodelor de predare 267
7.4.3. Noţiunea pedagogică a muncii 269
7.5. Funcţia
pedagogica-terapeutică a muncii 271
7.6. Privire
recapitulativă asupra directiilor principale ale pedagogiei muncii 272
8. EMULATIE, CONCURENTA ŞI COOPERARE 274
8.1.
Determinarea noţiunilor la tema educaţie
274
8.1.1. Diferentierea analitică a
noţiunilor: luptă, întrecere, emulaţie
274
8.1.1.1. Consideraţiuni metodologice
preliminare 275
8.1.1.2. Diferenţieri semantice 275
8.1.2. Principiul concurenţei 278
8.1.2.1. Comparatii istorice şi o primă
analiză hermeneutică 278
8.1.2.2. Principiul concurenţei -
normativ politico-social dominant al prezentului 284
8.2. Analize
la tema : succes şi insucces 288
8.2.1. Problematica motivatională în
comportamentul dictate de concurenţă
288
8.2.2. Succes şi insucces 290
8.2.2.1. Criteriul „succes“ 290
8.2.2.2. Nivelul cerintelor 291
8.2.2.3. Motivatia prin succes şi
insucces (23) 292
8.2.3. Constrîngere funcţională şi
personalizare 294
8.3.
Emulaţie şi educaţie 297
8.3.1. Puncte de vedere in istoria
pedagogiei 297
8.3.1.1. Adversarii emulaţiei 297
8.3.1.2. Sprijinitorii emulaţiei 298
8.3.2. Analiză sistematică cu privire la
raportul dintre emulaţie şi educaţie 300
8.3.3. Indicaţii practice 301
8.4.
Cooperarea 304
8.4.1. A fi impreună cu alţii
(„Miteinander“) 304
8.4.2. Grupul 306
8.4.3. Interactiunea 309
8.4.4. Dinamica de grup 311
8.4.5. Influenta diferentiata a
situatiilor de predare asupra posibilitatilor de cooperare 314
8.4.6. Schite de desfasurare a unei
secvente instructive, orientate in directia cooperarii 317
8.4.7. Recapitulare 319
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu