Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie : 2013
Traducerea Miruna Andriescu
ISBN 978-973-46-3341-8
Nr pagini : 504
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 44,95 lei la Editura, 41,80 lei la cartepedia ( 26,96 lei ebook-ul), 44,95 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
pdf aici
Descrierea editurii:
Modul in care comunicam ne influenteaza decisiv relatiile cu ceilalti. Daca o buna comunicare reprezinta garantia unei convietuiri armonioase, o comunicare proasta duce de multe ori la deteriorarea relatiilor, ceea ce ne poate afecta starea de spirit si chiar sanatatea. Rezultat al cercetarilor autorului in domeniul proceselor interpersonale, volumul ofera o perspectiva actuala asupra comunicarii, cu o atentie speciala acordata impactului comunicarii mediate de calculator. Expunerile teoretice, sintetizate in note marginale si casete, sint completate de numeroase intrebari si teste recapitulative utile atit profesorilor, cit si studentilor de la facultatile de psihologie, stiinte ale educatiei si sociologie. Psihologii si publicul larg interesat de tema comunicarii interpersonale gasesc in acest manual metode de dezvoltare a aptitudinilor de comunicare esentiale in toate aspectele vietii – academice, personale si profesionale.
Kory Floyd este profesor de comunicare la Arizona State University, unde sustine si cursuri doctorale de psihologie clinica, psihologie sociala si sanatate globala.
Cuprins:
Descrierea editurii:
Modul in care comunicam ne influenteaza decisiv relatiile cu ceilalti. Daca o buna comunicare reprezinta garantia unei convietuiri armonioase, o comunicare proasta duce de multe ori la deteriorarea relatiilor, ceea ce ne poate afecta starea de spirit si chiar sanatatea. Rezultat al cercetarilor autorului in domeniul proceselor interpersonale, volumul ofera o perspectiva actuala asupra comunicarii, cu o atentie speciala acordata impactului comunicarii mediate de calculator. Expunerile teoretice, sintetizate in note marginale si casete, sint completate de numeroase intrebari si teste recapitulative utile atit profesorilor, cit si studentilor de la facultatile de psihologie, stiinte ale educatiei si sociologie. Psihologii si publicul larg interesat de tema comunicarii interpersonale gasesc in acest manual metode de dezvoltare a aptitudinilor de comunicare esentiale in toate aspectele vietii – academice, personale si profesionale.
Kory Floyd este profesor de comunicare la Arizona State University, unde sustine si cursuri doctorale de psihologie clinica, psihologie sociala si sanatate globala.
Cuprins:
Cuvînt
înainte 17
Colaboratori
19
Mulţumiri
21
Partea I
FUNDAMENTE
ALE COMUNICĂRII INTERPERSONALE
Capitolul 1. Despre
comunicare 23
1. De ce comunicăm 25
Comunicarea
satisface necesităţi fizice 25
Comunicarea
satisface necesităţi relaţionale 26
Comunicarea
satisface necesităţi identitare 27
Comunicarea
satisface necesităţi spirituale 28
Comunicarea
satisface necesităţi instrumentale 28
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 29
2. Specificul comunicării 29
Trei
modele ale comunicării umane 30
Şase
caracteristici ale comunicării 34
Eliminarea
unor mituri privind comunicarea 39
Învăţaţi. Aplicaţi. Reflectaţi 41
3. Cum comunicăm la nivel interpersonal 42
Caracteristicile
comunicării interpersonale 42
De ce
este importantă comunicarea interpersonală 44
Învăţaţi. Aplicaţi. Reflectaţi 45
4. Consolidarea competenţelor de comunicare 46
Ce
presupune comunicarea competentă 46
Caracteristicile
celor care comunică în mod competent 48
Învăţaţi. Aplicaţi. Reflectaţi 50
Capitolul 2. Cultură
şi gen 55
1. Înţelegerea culturii şi comunicării 57
Definirea
culturii 57
Componentele
culturii 59
Culturi
şi subculturi 61
Cum
comunicăm conştientizînd apartenenţa culturală 62
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 63
2. Influenţa culturii asupra comunicării 64
Individualism
şi colectivism 64
Culturi slab contextuale şi culturi
puternic contextuale 65
Culturi cu distantă ierarhică mare şi
culturi cu distanţă ierarhică mică 66
Culturi masculine şi culturi feminine 67
Culturi monocronice şi culturi
policronice 67
Evitarea incertitudinii 68
Coduri de comunicare culturală 68
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 70
3. Înţelegerea genului şi a
comunicării 70
Rolurile de gen şi comunicarea 71
Sexul biologic şi comunicarea 74
Orientarea sexuală şi comunicarea 75
Cîteva explicaţii privind comunicarea
influenţată de gen 77
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 79
4. Influenţa genului asupra
comunicării 79
Genul şi comunicarea verbală 79
Genul şi comunicarea nonverbală 84
Învăţaţi. Aplicaţi. Reflectaţi 87
Capitolul 3. Comunicarea şi sinele 91
1. Înţelegerea sinelui: concepţia
despre sine 93
Ce este concepţia despre sine ? 93
Cum se dezvoltă concepţia despre sine 97
Conştientizarea şi managementul
concepţiei despre sine 100
Învăţaţi. Aplicaţi. Reflectaţi 103
2. Valorizarea sinelui: stima de
sine 103
Avantaje şi dezavantaje ale stimei de
sine 104
Cultura, sexul şi stima de sine 106
Sinele şi necesităţile interpersonale
107
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 109
3. Prezentarea sinelui:
managementul imaginii 109
Principiile managementului imaginii 109
Managementul necesităţilor legate de
faţa curată 113
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 116
4. Comunicarea sinelui:
autodezvăluirea 116
Principiile autodezvăluirii 116
Avantajele autodezvăluirii 121
Riscurile autodezvăluirii 122
Riscurile dezvăluirilor online 123
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 124
Capitolul 4. Percepţia interpersonală 129
1. Procesul percepţiei 131
Definirea percepţiei interpersonale 131
Cele trei etape ale procesului
percepţiei 131
Influenţe asupra acurateţii perceptuale
135
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 138
2. Influenţe fundamentale în
percepţia interpersonală 138
Stereotipizarea se bazează pe
generalizare 138
Efectul informaţiei primare influenţează
primele impresii 140
Efectul informaţiei recente influenţează
percepţia 141
Ansamblul perceptual limitează ceea ce
percepem 142
Egocentrismul ne limitează perspectiva
144
Biasurile pozitive şi negative
influenţează percepţia 145
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 146
3. Cum se explică ceea ce
percepem 146
Explicarea comportamentului prin
atribuiri 146
Recunoaşterea erorilor comune privind
atribuirea 149
Învăţaţi. Aplicaţi. Reflectaţi 154
4. Îmbunătăţirea abilităţilor
perceptuale 154
Conştientizaţi-vă propriile percepţii
155
Verificarea percepţiilor 157
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 161
Partea
a ll-a
UTILIZAREA
APTITUDINILOR DE COMUNICARE INTERPERSONALĂ
Capitolul 5. Limbajul 165
1. Specificul limbajului 167
Limbajul este simbolic 168
Limbajul este (predominant) arbitrar 169
Limbajul este guvernat de reguli 169
Limbajul are semnificaţii stratificate
170
Claritatea limbajului variază 171
Limbajul este strîns legat de context şi
de cultură 172
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 173
2. Evaluarea forţei cuvintelor
174
Numele ne defineşte şi ne diferenţiază
174
Folosim cuvintele pentru a convinge 176
Credibilitatea ne conferă putere 178
Limbajul exprimă afecţiune şi intimitate
181
Cuvintele aduc alinare şi mîngîiere 182
Învăţaţi. Aplicaţi. Reflectaţi 184
3. Uzul limbajului şi abuzul de
limbaj 184
Umorul: ce-i aşa de amuzant? 184
Eufemismele 185
Argoul: limbajul subculturilor 186
Defăimarea 187
Limbajul ofensator 188
Limbajul ostil 189
Învăţaţi. Aplicaţi. Reflectaţi 190
4. Perfecţionarea utilizării
limbajului 191
Ţineţi cont de efectul pe care doriţi să
îl creaţi 191
Separaţi opiniile de afirmaţiile
factuale 192
Exprimaţi-vă la un nivel adecvat 194
Asumaţi-vă gîndurile şi sentimentele 195
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 197
Capitolul 6. Comunicarea nonverbală 201
1. Specificul comunicării
nonverbale 203
Ce este comunicarea nonverbală? 203
Cinci caracteristici ale comunicării
nonverbale 204
Funcţiile comunicării nonverbale 209
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 215
2. Zece canale ale comunicării
nonverbale 215
Mimica feţei 215
Comportamentele vizuale 218
Mişcările şi gesturile 219
Comportamentele de atingere 220
Comportamentele vocale 222
Folosirea mirosului 223
Utilizarea spaţiului 224
Aspectul fizic 225
Folosirea timpului 226
Folosirea artefactelor 227
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 228
3. Cultura, sexul şi comunicarea
nonverbală 228
Cultura influenţează comunicarea
nonverbală 228
Sexul influenţează comunicarea
nonverbală 230
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 232
4. Perfecţionarea aptitudinilor
de comunicare nonverbală 232
Interpretarea comunicării nonverbale 232
Exprimarea mesajelor nonverbale 234
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 235
Capitolul 7. Ascultarea 239
1. Specificul ascultării 241
Ce este ascultarea ? 241
Importanţa ascultării eficiente 242
Concepţii greşite privind ascultarea 243
Cultura şi sexul influenţează
comportamentul de ascultare 245
Învăţaţi. Aplicaţi. Reflectaţi 245
2. Modalităţi de ascultare 246
Etapele ascultării eficiente 246
Tipuri de ascultare 250
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 252
3. Obstacole comune în calea
ascultării eficiente 252
Zgomotul 252
Pseudoascultarea şi atenţia selectivă
253
Supraîncărcarea informaţională 253
Reveria 255
Tendinţa de respingere 256
Obtuzitatea 257
Întreruperea competitivă 257
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 258
4. Cum să deveniţi un ascultător
mai bun 258
Perfecţionarea capacităţii de ascultare
informaţională 259
Perfecţionarea capacităţii de ascultare
critică 261
Perfecţionarea capacităţii de ascultare
empatică 263
Învăţaţi. Aplicaţi. Reflectaţi 265
Capitolul 8. Emoţia 269
1. Emoţia în comunicarea
interpersonală 271
Ce este emoţia ? 271
Emoţii de bucurie/afectuoase: fericirea,
iubirea, pasiunea şi simpatia 272
Emoţii de ostilitate: mînia, dispreţul,
dezgustul, gelozia şi invidia 273
Emoţii de tristeţe/anxietate : tristeţea,
depresia, suferinţa, teama şi anxietatea socială 276
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 278
2. Specificul emoţiei 279
Emoţiile sînt multidimensionale 279
Emoţiile variază sub aspectul valenţei şi
al intensităţii 282
Emoţiile se manifestă sub forme primare şi
secundare 283
Uneori emoţiile sînt metaemoţii 284
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 284
3. Influenţe asupra trăirii şi
exprimării emoţiilor 285
Cultura 285
Reguli de manifestare 286
Tehnologia 287
Contagiunea emoţională 288
Sexul şi genul 289
Personalitatea 290
Inteligenţa emoţională 291
Învăţaţi. Aplicaţi. Reflectaţi 292
4. Perfecţionarea aptitudinilor
de comunicare emoţională 293
Identificarea emoţiilor 293
Reevaluarea emoţiilor negative 294
Acceptarea responsabilităţii pentru emoţii
295
Separarea emoţiilor de acţiuni 296
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 296
Partea
a lll-a
ELEMENTE
DE DINAMICĂ A COMUNICĂRII INTERPERSONALE
Capitolul 9. Comunicarea interpersonală în prietenii şi relaţii profesionale 301
1. De ce sînt importante
relaţiile sociale 303
Stabilim relaţii pentru că simţim nevoia de
apartenenţă 303
Relaţiile sociale aduc beneficii 304
Relaţiile sociale presupun şi costuri, şi
beneficii 306
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 307
2. Crearea şi menţinerea
legăturilor sociale 307
Teoria atracţiei 307
Teoria diminuării incertitudinilor 311
Teoria valorii rezultatului anticipat 311
Înţelegerea creării relaţiilor 312
Teorii despre costuri şi beneficii 313
Comportamente de menţinere a relaţiilor 316
Înţelegerea menţinerii relaţiilor 318
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 319
3. Caracteristicile prieteniilor
319
Prieteniile sînt voluntare 320
De obicei, prieteniile se leagă între egali
320
Prieteniile sînt guvernate de reguli 321
Prieteniile diferă în funcţie de sex 321
Prieteniile au o anumită durată de viaţă
324
Învăţaţi. Aplicaţi. Reflectaţi 326
4. Relaţiile sociale la locul de
muncă 326
Relaţiile sociale cu colegii de serviciu
326
Relaţiile sociale dintre superiori şi
subordonaţi 327
Relaţiile sociale cu clienţii 329
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 331
Capitolul 10. Comunicarea
interpersonală în relaţiile de cuplu şi familiale 335
1. Specificul relaţiilor
apropiate 337
Relaţiile apropiate necesită o dedicare
profundă 337
Relaţiile apropiate induc interdependenţă
338
Relaţiile apropiate necesită investiţii
continue 338
Relaţiile apropiate generează tensiuni
dialectice 339
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 341
2. Comunicarea în relaţiile de
cuplu 341
Caracteristicile relaţiilor de cuplu 341
Implicarea: formarea relaţiilor de cuplu
345
Tipuri relaţionale diferite la cupluri 347
Comunicarea interpersonală în relaţiile de
cuplu 348
Despărţirea: disoluţia relaţiilor de cuplu
352
Învăţaţi. Aplicaţi. Reflectaţi 353
3. Comunicarea în familii 354
Ce este familia? 354
Tipuri de familii 356
Probleme de comunicare în familii 357
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 359
4. Crearea unui climat de
comunicare pozitivă 359
Folosirea mesajelor de confirmare şi
minimalizarea mesajelor de infirmare 360
Evitaţi să-i faceţi pe cei din jur să intre
în defensivă 362
Furnizarea feedbackului eficient 363
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 366
Capitolul 11. Conflictul interpersonal 371
1. Specificul conflictului
interpersonal 373
Definirea conflictului interpersonal 373
Convingeri despre conflictul interpersonal
374
Învăţaţi. Aplicaţi. Reflectaţi 376
2. Conflictul în relaţiile
personale 376
Caracteristicile conflictului interpersonal
376
Cele mai frecvente surse de conflict 380
Influenţa sexului şi a genului asupra
conflictului 381
Influenţa culturii asupra conflictelor 383
Conflictul online 384
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 385
3. Puterea şi conflictul 385
Caracteristicile puterii 385
Tipuri de putere 388
Sex, gen şi putere 389
Cultură şi putere 392
Învăţaţi. Aplicaţi. Reflectaţi 393
4. Gestionarea conflictului
interpersonal 393
Comportamente problematice în timpul
conflictului 393
Strategii de gestionare cu succes a
conflictelor 395
Învăţaţi. Aplicaţi. Reflectaţi 398
Capitolul 12. Comunicarea înşelătoare 403
1. Specificul înşelării
interpersonale 405
Definirea înşelării 406
Elementele denaturării adevărului 407
Denaturarea adevărului - un comportament
frecvent 409
Învăţaţi. Aplicaţi. Reflectaţi 411
2. Diversitatea actelor de
denaturare a adevărului 411
Motive pentru care oamenii distorsionează
adevărul 412
Unele acte de distorsionare a adevărului
sînt acte de simulare 413
Unele acte de distorsionare a adevărului
sînt acte de disimulare 414
Învăţaţi. Aplicaţi. Reflectaţi 415
3. Comportamentele
comunicaţionale şi înşelarea 416
Detectarea distorsionării adevărului este
dificilă 416
Unele comportamente sînt comune în timpul actelor
de distorsionare a adevărului 417
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 420
4. Detectarea minciunilor în
diferite contexte 421
Familiaritatea afectează succesul
detectării minciunilor 422
Persoanele expresive se pricep mai bine să
mintă 423
Cultura contează, însă doar uneori 423
Motivaţia nu este întotdeauna benefică 423
Suspiciunea poate afecta capacitatea de
detectare a minciunilor 424
Contextele noninteractive sînt cele mai
propice detectării minciunilor 425
Învăţaţi.
Aplicaţi. Reflectaţi 426
Note
429
Glosar
473
Indice
481
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu