Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie : 2015
ISBN 978-973-46-5672-1
Nr pagini : 392
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 44,95 lei la Editura, 38,21 lei la librariaonline (27,16 lei ebook-ul), 44,95 lei la librarie.net
pdf aici
Descrierea editurii:
Psihodiagnosticul personalitatii presupune evaluarea cu ajutorul
testelor psihometrice, in scopul orientarii in cariera, al angajarii de
personal, al obtinerii unor certificari, al facilitarii performantei la
locul de munca sau in scoala. Volumul analizeaza cele mai importante
chestionare de personalitate utilizate in prezent la nivel mondial,
precum si principalele instrumente validate disponibile in Romania,
dintre care trei sint concepute de specialisti din centrele universitare
Bucuresti, Iasi si Timisoara. Fiecare capitol prezinta istoricul
metodelor de evaluare, fundamentele lor teoretice, modul de interpretare
a scalelor si a scorurilor, intelegerea semnificatiilor acestora,
precum si beneficiile pe care le pot oferi. Tratatul de psihodiagnostic al personalitatii
se adreseaza atit studentilor la psihologie, cit si practicienilor care
lucreaza in domeniu sau care doresc sa se specializeze in testarea
psihologica.
Cuprins:
Prezentarea autorilor 11
Dragoș Iliescu este profesor universitar în cadrul Facultății de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității din București, unde conduce și școala doctorală, și profesor extraordinar în cadrul Universității din Stellenbosch. Pe lângă cariera sa academică a fost activ în consultanță de-a lungul ultimilor 25 de ani, fiind implicat sau conducând un număr de proiecte importante legate de testarea și evaluarea psihologică și educațională, în contexte comerciale sau guvernamentale, în Europa, Asia, Africa și America de Sud. Domenii de cercetare: psihologia aplicată în context ocupațional și în probleme de capital uman și testarea și evaluarea psihologică și educațională (cu o componentă interculturală puternică). Sursa Polirom
Lucrarile sale:
Psihologia reclamei si a consumatorului. Volumul I: Psihologia consumatorului, Comunicare.ro 2004
Psihologia reclamei si a consumatorului. Volumul II: Psihologia reclamei (coautor), Comunicare.ro 2007
Metodologia Q, Comunicare.ro 2005
Tratat de psihodiagnostic al personalitatii (coord), Polirom 2015
Teorii si modele in psihologia sanatatii ocupationale (coautor), Diacritic 2016
Diagnoza organizationala (coautor), Polirom 2023
Testarea standardizata in educatie, Humanitas 2023
Prezentarea autorilor 11
Cuvant-inainte 15
Introducere (Dragos Iliescu, Coralia
Sulea) 19
Partea I. Inventarele clasice: The golden age
Cap.1. Inventarul
Psihologic California (CPI) (Ioana
David, Dragos Iliescu) 29
1.1. Prezentarea generala 30
1.1.1. Introducere 30
1.1.2. Obiectivele 31
1.1.3. Componenta si
materialele testarii 31
1.1.4. Considerentele
istorice 33
1.1.5. Consideratiile
item-metrice 36
1.1.6. Metodologia elaborarii
sacalelor 36
1.2. Caracteristicile psihometrice 38
1.2.1. Fidelitatea 38
1.2.2. Validitatea 41
1.3. Administrarea si scorarea 41
1.3.1. Calificarea
utilizatorilor 41
1.3.2. Administrarea 42
1.3.3. Scorarea 43
1.4. Interpretarea 43
1.4.1. Introducere 43
1.4.2. Principii in
interpretare 44
1.4.3. Pasii necesari in
interpretare 46
1.5. Aplicabilitatea si concluzii 63
Bibliografie
65
Cap.2. Testul
de Personalitate in 16 Factori (16 PF) (Mariana
Tanase Manzat, Andrei Serban Zamfirescu)
69
2.1. Istoricul probei 70
2.2. Administrarea si scorarea 71
2.2.1. Administrarea 71
2.2.2. Scorarea 72
2.2.3. Limite in masurare 72
2.3. Interpretarea 73
2.3.1. Identificarea indicilor
stilului de raspuns 73
2.3.2. Analiza scalelor
factorilor globali 73
2.3.3. Evaluarea scalelor factorilor
primari 75
2.4. Caracteristicile psihometrice 82
2.4.1. Fidelitatea 82
2.4.2. Validitatea 83
2.4.3. Corelatiile cu alte
teste 86
2.4.4. Validitatea relativa la
criteriu 87
2.5. Utilitatea si aplicabilitatea 88
Bibliografie 89
Cap.3. Formularul
de Studiu al Personalitatii (PRF) (Andrei
Ion, Coralia Sulea) 91
3.1. Introducere 92
3.2. Considerentele istorice 92
3.2.1. Versiunile 92
3.2.2. Constructia 93
3.2.3. Detectarea
dezirabilitatii 97
3.2.4. Detectarea raspunsurilor
aleatorii 98
3.2.5. Dezvoltarea versiunii
e 98
3.3. Caracteristicile psihometrice 99
3.4. Administrarea si scorarea 102
3.4.1. Calificarea
utilizatorilor 102
3.4.2. Materialele
testarii 102
3.4.3. Procedurile de
administrare 103
3.4.4. Instructiunile de administrare 103
3.5. Interpretarea 104
3.5.1. Semnificatia
dimensiunilor 104
3.5.2. Interpretarea PRF in
psihologia clinica si psihologia sanatatii. 107
3.5.3. Sanatatea, stresul si
confortul psihologic 108
3.5.4. Interpretarea PRF in
psihologia organizationala 109
3.5.5. Interpretarea PRF in
psihologia educationala 111
Bibliografie 112
Cap.4.
Chestionarele Eysenck pentru Adulti: Chestionarul de Personalitate Eysenck
(EPQ-R) si Chestionarul de Impulsivitate Eysenck (IVE) (Romeo Zeno Cretu) 115
4.1. Teoria personalitatii si conceptia
psihometrica elaborate de Eysenk 116
4.1.1. Arousal-ul cortical si extravertirea 117
4.1.2. Arousal-ul cortical si nevrotismul
119
4.2. Etape in evoutia chestionarelor elaborate de Eysenk 122
4.3. Prezentarea generala : EPQ-R si
IVE 124
4.3.1. EPQ-R. Descrierea si
interpretarea datelor 124
4.3.2. IVE. Descrierea si
interpretarea datelor 126
4.3.3. Administrarea si
scorarea 128
4.3.4. Domeniile de
aplicabilitate 129
4.4. Caracteristicile psihometrice 130
4.4.1. Structura esantioanelor de
validare 130
4.4.2. Indicatori de fidelitate
pentru EPQ-R 132
4.4.3. Indicatori de fidelitate
pentru IVE 133
4.4.4. Intercorelatii ale
scalelor EPQ-R si IVE 135
4.4.5. Structura factoriala a scalelor
EPI, EPQ-R si IVE 137
4.4.6.Studii care sustin
validitatea scalelor elaborate de Eysenk
139
4.5.
Concluzii 143
Bibliografie 144
Cap.5.
Inventarul de Personalitate Freiburg (FPI) (Eugen Avram) 148
5.1. Considerentele istorice 149
5.1.1. Prezentarea
generala 149
5.1.2. Prezentarea variantei
FPI-G 150
5.2. Caracteristicile psihometrice ale
FPI-R 155
5.2.1. Fidelitatea 155
5.2.2. Validitatea 157
5.3. Administrarea si scorarea FPI-R
159
5.4. Interpretarea scalelor FPI_R 160
5.5. Discutii si concluzii 172
Bibliografie 174
Partea a II-a. Inventare Big five
Cap.6. Inventarul de Personalitate NEO (NEO PI-R) (Catalin Nedelcea) 179
6.1. Prezentarea generala 179
6.2. Considerentele istorice 182
6.3. Caracteristicile psihometrice 185
6.3.1. Fidelitatea 185
6.3.2. Validitatea 188
6.4. Administrarea si scorarea 195
6.4.1. Cerinte pentru
utilizatori 195
6.4.2. Administrarea 195
6.4.3. Instructiunile 197
6.4.4. Scorarea 197
6.5. Interpretarea scorurilor 200
6.5.1. Strategia de
interpretare 200
6.5.2. Scalele 203
6.5.3. Cele cinci domenii 203
6.5.4. Fatetele celor cinci
domenii 206
6.5.5. Interpretarea
multinivelara 209
6.5.6. Feedback-ul pentru
respondenti 230
6.6. Utilizarea si aplicatiile 211
6.6.1. Autoevaluarea vs
heteroevaluarea 212
6.6.2. Utilizarea NEO PI-R in
context clinic 212
6.6.3. Utilizarea NEO PI-R in
consilierea vocationala si in psihologia muncii si organizationala 215
6.6.4. Utilizarea NEO PI-R in
psihologia educationala 217
Bibliografie
217
Cap.7.
Inventarul NEO in Cinci Factori (NEO FFI) (Andrei Ion) 224
7.1. Introducere 224
7.2. Descrierea testului 226
7.2.1. Considerentele
istorice 226
7.2.2. Obiectivele 226
7.2.3. Componenta 226
7.3. Caracteristicile psihometrice 227
7.3.1. Fidelitatea 227
7.3.2. Validitatea 228
7.4. Administrarea si scorarea 230
7.4.1. Calificarea
utilizatorilor 230
7.4.2. Procedurile de
administrare 230
7.4.3. Instructiunile de
administrare 231
7.5. Interpretarea 231
7.5.1. Interpretarea NEO FFI in
psihologia clinica si psihologia sanatatii
232
7.5.2. Interpretarea NEO FFI in
psihologia organizationala 234
7.5.3. Interpretarea NEO FFI in
psihologia educationala 236
7.6. Concluzii 237
Bibliografie 237
Cap.8.
Chestionarul Big Five (BFQ) (Daniela
Vercellino, Tatiana Radu) 241
8.1. Introducere 242
8.2. Prezentarea generala a chestionarului 243
8.2.1. Descrierea 243
8.2.2. Considerentele
istorice 245
8.3. Caracteristicile psihometrice 246
8.3.1. Fidelitatea2 46
8.3.2. Validitatea 247
8.4. Administrarea si scorarea 250
8.5. Interpretarea scorurilor 252
8.5.1. Scala E (Energie, Energia)
252
8.5.2. Scala A (Agreabilitate, Amicalita) 254
8.5.3. Scala C (Constiinciozitate,
Conscienziosita) 256
8.5.4. Scala S (Stabilitate
emotionala, Stabilita emotiva) 259
8.5.5. Scala M (Deschidere
mintala, Apertura mentale) 261
8.6. Ariile de aplicare 265
8.6.1. Psihologia organizationala 264
8.6.2. Psihologia clinica si
psihologia sanatatii 265
8.6.3. Psihologia
educationala 265
Bibliografie 265
Cap.9.
Adjectivele Big Five (BFA) (Andreea
Butucescu, Daniela Vercellino) 270
9.1. Introducere 271
9.2. Constructia 271
9.2.1. Considerentele istorice
legate de masurarea personalitatii prin adjective 271
9.2.2. Dezvoltarea 273
9.3. Caracteristicile psihometrice 274
9.3.1. Esalonarea 274
9.3.2. Fidelitatea 275
9.3.3. Validitatea 277
9.4. Administrarea si scorarea 279
9.4.1. Calificarea
profesionala 279
9.4.2. Mediul evaluarii 280
9.4.3. Scala de evaluare 280
9.4.4. Timpul necesar
administrarii 280
9.5. Interpretarea 280
9.5.1. Scala E (Energie, Energia)
281
9.5.2. Scala A (Agreabilitate, Amicalita) 281
9.5.3. Scala C
(Constiinciozitate, Conscienziosita) 282
9.5.4. Scala S (Stabilitate
emotionala, Stabilita emotiva) 283
9.5.5. Scala M (Deschidere
mintala, Apertura mentale) 283
9.6. Aria de aplicabilitate 284
Bibliografie 286
Partea a III-a. Inventare nonverbale,
tipologice si autohtone
Cap.10.
Chestionarul Nonverbal de Personalitate (NPQ) si Chestionarul Nonverbal de
Personalitate in Cinci Factori (FF-NPQ) (Bogdan Oprea) 291
10.1. Introducere 292
10.2.
Considerentele istorice 294
10.3. Caracteristicile
psihometrice 296
10.3.1. Fidelitatea 297
10.3.2. Validitatea 299
10.3.3. Considerente
factoriale 300
10.4. Administrarea si scorarea 302
10.4.1. Calificarea
utilizatorilor 302
10.4.2. Procedurile de
administrare si instructajul 302
10.4.3. Procedurile de
scorare 303
10.5. Interpretarea 304
10.5.1. Scalele NPQ si
semnificatia acestora 304
10.5.2. Scalele FF-NPQ si
semnificatia acestora 311
10.5.3. Aplicabilitatea 314
10.5.4. Consilierea si
psihoterapia 314
10.5.5. Orientarea vocationala
si consultanta in cariera 315
10.5.6. Activitatea in domeniul
resurselor umane 316
Bibliografie 316
Cap.11.
Inventarul de Manifestare Tipologica Singer-Loomis (SL-TDI) (Lavinia Tanculescu) 319
11.1. Prezentarea generala 320
11.2. Considerentele istorice 321
11.3. Caracteristicile
psihometrice 323
11.3.1. Fidelitatea 323
11.3.2. Validitatea de
continut 324
11.3.3. Validitatea de
construct 325
11.4. Administrarea si scorarea 326
11.5. Semnificatia si interpretarea
scalelor 328
11.5.1. Tipurile atitudinale
generale (Extraversiune si
introversiune) 330
11.5.2. O maniera sintetica de
prezentare a modurilor cognitive: descrierile adjectivale 338
11.5.3. Modurile cognitive
dominante, auxiliare si inferioare 342
11.6. Aplicabilitatea probei SL-TDI
344
11.7. Concluzii 349
Bibliografie 350
Cap.12.
Chestionare autohtone de personalitate (ABCD-M, Big Five Plus, DECAS) (Andreea Butucescu) 353
12.1. Introducere 354
12.2. ABCD-M (autor: Mihaela Minulescu)
12.2.1. Prezentare
generala 355
12.2.2. Descrierea
factorilor 357
12.2.3. Administrarea si scorarea 359
12.2.4. scorarea raspunsurilor,
trasarea profilului si interpretarea 360
12.2.5. Caracteristicile
psihometrice 361
12.2.6. Aplicabilitatea 363
12.3. Big Five Plus (autor: Ticu Constantin) 364
12.3.1. Prezentare
generala 364
12.3.2. Caracteristicile
psihometrice 366
12.3.3. Administrarea si
scorarea 368
12.3.4. Interpretarea 369
12.4.DECAS (autor: Alin Florin Sava) 375
12.4.1. Prezentarea generala si
considerentele istorice 375
12.4.2. Caracteristicile
psihometrice 378
12.4.3. Administrarea si
scorarea 381
12.4.4. Interpretarea 382
12.4.5. Aplicabilitatea,
concluzii, alte aspecte 386
Bibliografie 386
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu