26/01/2024

DIAGNOZA ORGANIZATIONALA

Autor: Dragos Iliescu, Lavinia Tanculescu-Popa
Editura Polirom
Colectia Collegium. Psihologie
An aparitie : 2023
Editia I
ISBN 978-973-46-9489-1
Nr pagini : 280
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 32,97 lei la Editura, 54,95 lei la carturesti, 54,95 lei la libris



Descrierea editurii:

        "Preventia este o practica mai sanatoasa decat vindecarea": pornind de la aceasta convingere si de la ideea din stiintele organizationale conform careia "ceea ce nu se masoara nu exista", cartea isi propune sa-i echipeze nu doar pe specialistul in resurse umane (practicant sau in formare), ci si pe managerii, antreprenorii si consultantii de afaceri interesati cu setul de instrumente si fundamentarea teoretica necesare pentru a intelege cele mai importante constructe ce tin de comportamentul angajatilor si performanta organizationala. Volumul ofera o descriere amanuntita a abordarii diagnostice calitative si a celei cantitative, prezentand cateva concepte fundamentale, precum si o serie de chestionare dedicate masurarii acestora. Un ghid practic pentru dezvoltarea unei metode documentate de luare a deciziilor legate de oameni in mediul organizational, pornind de la analiza starii de fapt a anumitor aspecte ce tin de dezvoltarea si manifestarea capitalului uman, precum si de interventii posibile ce pot fi implementate pentru atingerea unei stari viitoare mult imbunatatite.

        Lavinia Țânculescu-Popa este doctor în psihologie, activând, în paralel cu activitatea de consultanță, din 2006, și în zona academică. Și-a început activitatea la Școala Națională de Studii Politice și Administrative, unde activează și în prezent în cadrul modulului de master în Comunicare managerială și resure umane. Colaborează cu departamentele de psihologie a patru universități din România. S-a specializat în managementul strategic al resurselor umane: diagnoză organizațională, indicatori de performanță, psihologie organizațională și managerială, managementul talentului, evaluare și dezvoltare în organizații.

        Dragoș Iliescu este profesor universitar în cadrul Facultății de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității din București, unde conduce și școala doctorală, și profesor extraordinar în cadrul Universității din Stellenbosch. Pe lângă cariera sa academică a fost activ în consultanță de-a lungul ultimilor 25 de ani, fiind implicat sau conducând un număr de proiecte importante legate de testarea și evaluarea psihologică și educațională, în contexte comerciale sau guvernamentale, în Europa, Asia, Africa și America de Sud. Domenii de cercetare: psihologia aplicată în context ocupațional și în probleme de capital uman și testarea și evaluarea psihologică și educațională (cu o componentă interculturală puternică). Sursa Polirom
        Lucrarile sale:
Psihologia reclamei si a consumatorului. Volumul I: Psihologia consumatorului, Comunicare.ro 2004
Psihologia reclamei si a consumatorului. Volumul II: Psihologia reclamei (coautor), Comunicare.ro 2007
Metodologia Q, Comunicare.ro 2005
Teorii si modele in psihologia sanatatii ocupationale (coautor), Diacritic 2016
Diagnoza organizationala (coautor), Polirom 2023

Cuprins:

Cuvânt-înainte   9

Capitolul 1. Introducere în diagnoza organizațională  13
1.1.  Studiile organizaționale ca expresie a ştiinţelor comportamentale  13
1.2.  Studiile organizaționale ca cercetare aplicată 15
1.3. Definiția diagnozei organizaționale  15
1.4. Demers diagnostic adaptat şi demers diagnostic standardizat  18
1.5. Abordăni calitative şi cantitative în diagnoza organizațională  20
1.6. Diagnoza pentru intervenție  23
1.7. Cadrele de diagnoză ca expresie a principiilor personale sau de management  26
1.8. Motive pentru realizarea unui demers diagnostic la nivel organizaţional 27
1.9. Condiţii pentru realizarea corectă a unei diagnoze 29
1.10. Aspecte etice legate de diagnoza organizațională 31
1.11. Eşantionare şi reprezentativitate 34
1.12. Conţinutul chestionarului  37
1.13. Scurte indicaţi pentru redactarea itemilor  41
1.14. Itemi deschişi şi itemi precodificați  44
1.15. Numărul de ancore în măsurare, asociate itemilor  46
1.16. Critica şi reacții la critici, legate de itemi, pentru consultanţi 48
1.17. Instrumente standardizate şi instrumente ad-hoc  51
1.18. Etaloane (norme)  94
1.19. Principule măsurării constructelor psihologice în organizaţii  57
1.20. Calitățile măsurărilor psihologice: fidelitatea şi validitatea   58

Capitolul 2. Cadre și modele de diagnoză calitativă  65
2.1. Introducere  65
2.2. Cadre, teorii şi modele de diagnoză  66
2.3. Modele diagnostice explicite  68
2.4. Introducere în constructivism  70
2.5. Metaforele ca modele mentale implicite în consultanță 71

Capitolul 3. Organizațiile ca sisteme deschise  80
3.1. Introducere  80
3.2. Avantaje ale abordării sistemice în diagnoza orgamzațională  82
3.3. Limitări ale abordări sistemice în studiul organizaţiilor  84
3.4. Cadru de analiză pentru aplicarea teoriei sistemelor deschise la studiul organizațional 86
3.5. Utilizarea concretă a cadrului sistemic în analiză  89
3.6. Analiza STEEP Culegerea şi structurarea datelor preliminare despre organizație  90
3.7. Analiza SWOT. Analiza datelor despre organizație şi mediu  93

Capitolul 4. Organizațiile ca arene politice  101
4.1. Introducere 101
4.2. Implicații politice ale diagnozei 102
4.3. Puterea de influenţă politică a actorilor organizaționali 104
4.4. Consecințele politice ale diagnozei  106
4.5. Analiza actorilor organizaţionali (stakeholder analysis)  108

Capitolul 5. Satisfacția cu munca  118
5.1. Definiția satisfacției muncii  118
5.2. Relaţia dintre satisfacția munci și diverse alte variabile 121
5.3. Măsurarea satisfacției muncii  127

Capitolul 6. Caracteristicile muncii  134
6.1. Modelul lui Hackman şi Oldham (1980)  134
6.2. Măsurarea caracteristicilor muncii  139
6.3. Caracteristici ale posturilor identificate şi teoretizate ca având potențial critic 141
6.4. Modelul cerinţelor şi resurselor postului (Job Demands - Job Resources)  146
6.5. Chestionarul Cerinţe-resurse ale muncii (Job Demands-Resources Questionnaire, JDRQ)  148
6.6. Scala Job Demands-Resources (Job Demands-Resources Scale, JDRS) 151
6.7. Chestionarul privind experienţele și evaluarea muncii (Questionnaire on the Experience and Assessment of Work, QEAW) 152

Capitolul 7. Stresul ocupațional  136
7.1. Modele explicative clasice ale stresului ocupaţional   156
7.2. Modele tranzacționale ale stresului ocupațional 162
7.3. Două mari modele tranzacționale  163
7.4.  Copingul ca proces 165
7.5. Stres şi personalitate. Patternul comportamental de tip A 167
7.6. Chestionarul Ways of Coping  169
7.7. Chestionarul COPE şi forma sa scurtă  170

Capitolul 8. Implicarea în muncă  177
8.1. Introducere şi definiție  177
8.2. Locul implicării în muncă în ansamblul conceptelor din sănătatea ocupațională 179
8.3. Predictori și consecinţe pentru implicarea în muncă   181
8.4. Scala Utrecht pentru implicarea în muncă (UWES)  183

Capitolul 9. Comportamentul civic în organizație 187
9.1. Introducere 187
9.2. OCB ca un comportament extra-rol  190
9.3. OCB ca CIVISM  193
9.4. Măsurarea OCB  196
9.5. Chestionarul Organizational Citizenship Behavior   197
9.6. Chestionarul Organizational Citizenship Behavior Checklist (OCB-C)   199
9.7. Chestionarul Workplace Relational Civility (WRC)  199

Capitolul 10. Comportamente contraproductive în organizație  203
10.1. Introducere şi definiție  203
10.2. Clasificare   205
10.3. Predictorii CWB   206
10.4. Costurile comportamentelor contraproductive  208
10.5. Chestionarul Workplace Deviance Scale (WDS)  209
10.6. Chestionarul Counterproductive Work Behavior Checklist (CWB-C)  210

Capitolul 11. Valorile la locul de muncă  214
11.1. Introducere  214
11.2. Definirea valorilor  216
11.3. Modalităţi de generare a valorilor la locul de muncă  217
11.4. Valori terminale şi valori instrumentale  218
11.5. Valori individuale, organizaționale şi naționale  219
11.6. Măsurarea valorilor la locul de muncă  220
11.7. Chestionarul Value Attainment  221
11.8. Chestionarul Work Value Survey 221

Anexe. Chestionarele descrise în volum
Job Satisfaction Survey 227
Chestionarul Cerinţe-resurse ale muncii (Job Demands-hesources Questionnaire, JIDRQ)   229
Scala Job Demands-Resources (JDRS)  237
Chestionarul privind experienţele şi evaluarea muncii (Questionnaire
on the Experience and Assessment of Work, QEAW)   240
Ways of Coping  254
Chestionarul COPE  258
Chestionarul COPE — forma scurtă  261
Utrecht Work Engagement Scale  203
Organizational Citizenship Behavior  265
Organizational Citizenship Behavior Checklist (OCB-C 20)  267
Workplace Deviance Scale (WDS)  209
Counterproductive Work Behavior Checklist (CWB-C)  271
Comportament civic relațional la locul de muncă (Workplace hRelational Civility, WRO)  273
Value Attainment  275
Work Value Survey  277

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu