Colectia Collegium. Psihologie
An aparitie : 2023
Editia I
ISBN 978-973-46-9489-1
Nr pagini : 280
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 32,97 lei la Editura, 54,95 lei la carturesti, 54,95 lei la libris
Descrierea editurii:
"Preventia este o practica mai sanatoasa decat vindecarea": pornind de la aceasta convingere si de la ideea din stiintele organizationale conform careia "ceea ce nu se masoara nu exista", cartea isi propune sa-i echipeze nu doar pe specialistul in resurse umane (practicant sau in formare), ci si pe managerii, antreprenorii si consultantii de afaceri interesati cu setul de instrumente si fundamentarea teoretica necesare pentru a intelege cele mai importante constructe ce tin de comportamentul angajatilor si performanta organizationala. Volumul ofera o descriere amanuntita a abordarii diagnostice calitative si a celei cantitative, prezentand cateva concepte fundamentale, precum si o serie de chestionare dedicate masurarii acestora. Un ghid practic pentru dezvoltarea unei metode documentate de luare a deciziilor legate de oameni in mediul organizational, pornind de la analiza starii de fapt a anumitor aspecte ce tin de dezvoltarea si manifestarea capitalului uman, precum si de interventii posibile ce pot fi implementate pentru atingerea unei stari viitoare mult imbunatatite.
Lavinia Țânculescu-Popa este doctor în psihologie, activând, în paralel cu activitatea de consultanță, din 2006, și în zona academică. Și-a început activitatea la Școala Națională de Studii Politice și Administrative, unde activează și în prezent în cadrul modulului de master în Comunicare managerială și resure umane. Colaborează cu departamentele de psihologie a patru universități din România. S-a specializat în managementul strategic al resurselor umane: diagnoză organizațională, indicatori de performanță, psihologie organizațională și managerială, managementul talentului, evaluare și dezvoltare în organizații.
Dragoș Iliescu este profesor universitar în cadrul Facultății de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității din București, unde conduce și școala doctorală, și profesor extraordinar în cadrul Universității din Stellenbosch. Pe lângă cariera sa academică a fost activ în consultanță de-a lungul ultimilor 25 de ani, fiind implicat sau conducând un număr de proiecte importante legate de testarea și evaluarea psihologică și educațională, în contexte comerciale sau guvernamentale, în Europa, Asia, Africa și America de Sud. Domenii de cercetare: psihologia aplicată în context ocupațional și în probleme de capital uman și testarea și evaluarea psihologică și educațională (cu o componentă interculturală puternică). Sursa Polirom
Lucrarile sale:
Psihologia reclamei si a consumatorului. Volumul I: Psihologia consumatorului, Comunicare.ro 2004
Psihologia reclamei si a consumatorului. Volumul II: Psihologia reclamei (coautor), Comunicare.ro 2007
Metodologia Q, Comunicare.ro 2005
Tratat de psihodiagnostic al personalitatii (coord), Polirom 2015
Teorii si modele in psihologia sanatatii ocupationale (coautor), Diacritic 2016
Diagnoza organizationala (coautor), Polirom 2023
Testarea standardizata in educatie, Humanitas 2023
Cuprins:
Cuvânt-înainte 9
Capitolul 1. Introducere în diagnoza organizațională 13
1.1. Studiile organizaționale ca expresie a ştiinţelor comportamentale 13
1.2. Studiile organizaționale ca cercetare aplicată 15
1.3. Definiția diagnozei organizaționale 15
1.4. Demers diagnostic adaptat şi demers diagnostic standardizat 18
1.5. Abordăni calitative şi cantitative în diagnoza organizațională 20
1.6. Diagnoza pentru intervenție 23
1.7. Cadrele de diagnoză ca expresie a principiilor personale sau de management 26
1.8. Motive pentru realizarea unui demers diagnostic la nivel organizaţional 27
1.9. Condiţii pentru realizarea corectă a unei diagnoze 29
1.10. Aspecte etice legate de diagnoza organizațională 31
1.11. Eşantionare şi reprezentativitate 34
1.12. Conţinutul chestionarului 37
1.13. Scurte indicaţi pentru redactarea itemilor 41
1.14. Itemi deschişi şi itemi precodificați 44
1.15. Numărul de ancore în măsurare, asociate itemilor 46
1.16. Critica şi reacții la critici, legate de itemi, pentru consultanţi 48
1.17. Instrumente standardizate şi instrumente ad-hoc 51
1.18. Etaloane (norme) 94
1.19. Principule măsurării constructelor psihologice în organizaţii 57
1.20. Calitățile măsurărilor psihologice: fidelitatea şi validitatea 58
Capitolul 2. Cadre și modele de diagnoză calitativă 65
2.1. Introducere 65
2.2. Cadre, teorii şi modele de diagnoză 66
2.3. Modele diagnostice explicite 68
2.4. Introducere în constructivism 70
2.5. Metaforele ca modele mentale implicite în consultanță 71
Capitolul 3. Organizațiile ca sisteme deschise 80
3.1. Introducere 80
3.2. Avantaje ale abordării sistemice în diagnoza orgamzațională 82
3.3. Limitări ale abordări sistemice în studiul organizaţiilor 84
3.4. Cadru de analiză pentru aplicarea teoriei sistemelor deschise la studiul organizațional 86
3.5. Utilizarea concretă a cadrului sistemic în analiză 89
3.6. Analiza STEEP Culegerea şi structurarea datelor preliminare despre organizație 90
3.7. Analiza SWOT. Analiza datelor despre organizație şi mediu 93
Capitolul 4. Organizațiile ca arene politice 101
4.1. Introducere 101
4.2. Implicații politice ale diagnozei 102
4.3. Puterea de influenţă politică a actorilor organizaționali 104
4.4. Consecințele politice ale diagnozei 106
4.5. Analiza actorilor organizaţionali (stakeholder analysis) 108
Capitolul 5. Satisfacția cu munca 118
5.1. Definiția satisfacției muncii 118
5.2. Relaţia dintre satisfacția munci și diverse alte variabile 121
5.3. Măsurarea satisfacției muncii 127
Capitolul 6. Caracteristicile muncii 134
6.1. Modelul lui Hackman şi Oldham (1980) 134
6.2. Măsurarea caracteristicilor muncii 139
6.3. Caracteristici ale posturilor identificate şi teoretizate ca având potențial critic 141
6.4. Modelul cerinţelor şi resurselor postului (Job Demands - Job Resources) 146
6.5. Chestionarul Cerinţe-resurse ale muncii (Job Demands-Resources Questionnaire, JDRQ) 148
6.6. Scala Job Demands-Resources (Job Demands-Resources Scale, JDRS) 151
6.7. Chestionarul privind experienţele și evaluarea muncii (Questionnaire on the Experience and Assessment of Work, QEAW) 152
Capitolul 7. Stresul ocupațional 136
7.1. Modele explicative clasice ale stresului ocupaţional 156
7.2. Modele tranzacționale ale stresului ocupațional 162
7.3. Două mari modele tranzacționale 163
7.4. Copingul ca proces 165
7.5. Stres şi personalitate. Patternul comportamental de tip A 167
7.6. Chestionarul Ways of Coping 169
7.7. Chestionarul COPE şi forma sa scurtă 170
Capitolul 8. Implicarea în muncă 177
8.1. Introducere şi definiție 177
8.2. Locul implicării în muncă în ansamblul conceptelor din sănătatea ocupațională 179
8.3. Predictori și consecinţe pentru implicarea în muncă 181
8.4. Scala Utrecht pentru implicarea în muncă (UWES) 183
Capitolul 9. Comportamentul civic în organizație 187
9.1. Introducere 187
9.2. OCB ca un comportament extra-rol 190
9.3. OCB ca CIVISM 193
9.4. Măsurarea OCB 196
9.5. Chestionarul Organizational Citizenship Behavior 197
9.6. Chestionarul Organizational Citizenship Behavior Checklist (OCB-C) 199
9.7. Chestionarul Workplace Relational Civility (WRC) 199
Capitolul 10. Comportamente contraproductive în organizație 203
10.1. Introducere şi definiție 203
10.2. Clasificare 205
10.3. Predictorii CWB 206
10.4. Costurile comportamentelor contraproductive 208
10.5. Chestionarul Workplace Deviance Scale (WDS) 209
10.6. Chestionarul Counterproductive Work Behavior Checklist (CWB-C) 210
Capitolul 11. Valorile la locul de muncă 214
11.1. Introducere 214
11.2. Definirea valorilor 216
11.3. Modalităţi de generare a valorilor la locul de muncă 217
11.4. Valori terminale şi valori instrumentale 218
11.5. Valori individuale, organizaționale şi naționale 219
11.6. Măsurarea valorilor la locul de muncă 220
11.7. Chestionarul Value Attainment 221
11.8. Chestionarul Work Value Survey 221
Anexe. Chestionarele descrise în volum
Job Satisfaction Survey 227Chestionarul Cerinţe-resurse ale muncii (Job Demands-hesources Questionnaire, JIDRQ) 229Scala Job Demands-Resources (JDRS) 237Chestionarul privind experienţele şi evaluarea muncii (Questionnaireon the Experience and Assessment of Work, QEAW) 240Ways of Coping 254Chestionarul COPE 258Chestionarul COPE — forma scurtă 261Utrecht Work Engagement Scale 203Organizational Citizenship Behavior 265Organizational Citizenship Behavior Checklist (OCB-C 20) 267Workplace Deviance Scale (WDS) 209Counterproductive Work Behavior Checklist (CWB-C) 271Comportament civic relațional la locul de muncă (Workplace hRelational Civility, WRO) 273Value Attainment 275Work Value Survey 277
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu