08/01/2024

MOTIVATIA. De ce facem ceea ce facem?

Autor: Mariano Choliz Montanes
Editura Litera
Colectia Descopera psihologia Vol 36
An aparitie : 2023
Editia I
Editia originala: Motivación: ¿Por qué hacemos las cosas?
Traducerea Gabriela Toma
ISBN 978-606-33-9392-1
Nr pagini : 144
Format 160 x 230
Pretul la data postarii : 15,96 lei la Editura, 29,93 lei la librarie.net, 31,92 lei la libris


Descrierea editurii:

        În descrierea comportamentului motivat sunt reflectate două dintre principalele dimensiuni ale motivației: orientarea, adică tendința de a se apropia sau de a evita un anumit obiectiv sau scop (a urca până în vârful muntelui, susținerea unor examene sau câștigul de bani în cazul unui joc de noroc); și intensitatea, adică amploarea comportamentului de apropiere sau de evitare (efort fizic mare, ore foarte multe dedicate studiului și, respectiv, pierderi financiare mari). Premisa principală a acestei cărți este că analiza motivației trebuie să abordeze două aspecte importante. În primul rând, condițiile care determină persoana să se simtă acaparată de realizarea comportamentului. Este ceea ce se numește nevoie sau predispoziție. Acestea pot fi condiții externe sau interne, fizice sau mintale, observabile sau neobservabile, care creează o stare ce face necesară acțiunea. A doua chestiune importantă este scopul motivației, obiectivele care sunt vizate. Acest lucru se numește stimulent sau imbold. Poate avea o mai mare sau mai mică valoare sau poate fi mai ușor sau mai dificil de obținut. Concursul ambelor procese, predispoziție și stimulent, va genera în persoană o tendință de a se comporta, care este impulsul.

        Mariano Chóliz Montañés este Profesor de Psihologie și director al Unității de Cercetare: „Jocuri de noroc și dependențe tehnologice“ de la Universitate din Valencia

Cuprins:

Introducere 7

Formula motivaţiei 15

Nevoie sau predispoziţie
I. Dimensiunea biologică 23
Homeostazia 23
Activarea 30

Nevoie sau predispoziţie
II. Dimensiunea personală 37
Gen și comportament motivațional 38
Personalitate 40
Tulburări mintale 42
Motive sociale 47

Nevoie sau predispoziţie
III. Dimensiunea cognitivă 55
Scopuri, obiective, planuri 56
Congruenţă și consistență 58

Nevoie sau predispoziţie
IV. Dimensiunea afectivă  63
Hedonism  64
Emoţii de bază (primare)  69
Emoţii morale (autovalorizări)  71

Nevoie sau predispoziţie
V. Dimensiunea comportamentală  75
Instinctul  76
Reflexe și obiceiuri  79
Controlul stimulilor  81

Nevoie sau predispoziţie
VI. Dimensiunea socială  87
Atitudini  87
Norme și roluri  89
Valori și principii morale  92

Stimulent  95
Valoarea stimulentului  98
Probabilitatea de succes  104
Motivația intrinsecă  115

Integrarea proceselor motivaţionale
Dinamica motivaţiei  119
Impulsul  119
Conflictul  122
Frustrarea  129

Concluzii  137

Bibliografie  143

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu