11/01/2024

PSIHOLOGIA INVATARII. . Nu suntem atat de diferiti de cainele lui Pavlov

Autor: Juan M. Rosas Santos
Editura Litera
Colectia Descopera psihologia Vol 10
An aparitie : 2022
Editia I
Editia originala: Psicología del aprendizaje. No tan distintos del perro de Pavlov
Traducerea Mihaela Coman
ISBN 978-606-33-8885-9
Nr pagini : 144
Format 160 x 230
Pretul la data postarii : 9,98 lei la Editura, 29,93 lei la librarie.net, 31,92 lei la libris


Descrierea editurii:

        Această carte analizează acele forme de învățare care sunt împărtășite de diferite specii de animale și sunt reunite sub denumirea generică de „învățare asociativă“. Prin această sintagmă indicăm procesul care îi permite individului să anticipeze apariția unui eveniment pe baza existenței altuia. Cu alte cuvinte, ceea ce ne permite să anticipăm ce se va întâmpla în viitor pe baza experienței din trecut.
        În paginile acestui volum, studiem două dintre fenomenele de bază ale învățării, obișnuința și sensibilizarea. Acestea sunt procese care pot explica, de exemplu, de ce a suta mângâiere a persoanei de care suntem îndrăgostiți nu ne produce aceeași senzație ca și prima mângâiere sau de ce suntem din ce în ce mai deranjați, în fiecare noapte, de zgomotul care vine dinspre stradă, când încercăm să dormim.
        De asemenea, autorul explică, într-un mod amuzant și bazându-se atât pe experiențe personale, cât și pe cercetări științifice de vârf, cum învățăm să anticipăm și să ne controlăm lumea și cum sunt înțelese dependența și procesele similare din perspectiva învățării asociative. Totodată se întreabă și ce se poate dezvăța și cum putem face acest lucru, și abordează aceste probleme prin alte întrebări precum „de ce ne este atât de greu să ne lăsăm de fumat?“.

        Juan M. Rosas Santos este Profesor specializat în Psihologie Fundamentală, la Universitatea din Jaén

Cuprins:

Introducere 7

Învăţarea asociativă: atunci când a învăţa înseamnă să poţi prezice viitorul 15
Învăţarea schimbă ceea ce facem sau schimbă ceea ce știm, chiar dacă nu schimbăm ceea ce facem? 17
Ce, cum și când învăţăm 21
Studierea învăţării 34

Obișnuinţă şi sensibilizare: avantaje și dezavantaje ale vieții în rutină 45
De ce uneori cădem în rutină și alteori, nu 46
Cum ne protejăm de efectele nedorite ale rutinei 52
Cum învăţăm să anticipăm și să controlăm lumea în care trăim 61
Condiţionarea clasică: să poţi anticipa ceea ce urmează să se întâmple 62
Condiţionarea instrumentală: să poţi controla ceea ce se întâmplă 75
Fără frustrare nu există rezilienţă, iar cu frustrare, o putem pierde 95
Învăţarea din experienţa altora 101

Încercăm să schimbăm ceea ce știm deja, dar nu cumva învăţarea este eternă? 109
Schimbarea comportamentelor, a cogniţiilor și a emoțiilor care nu ne convin 110
Un tratament eficient nu elimină întotdeauna problema 114
Context, eroare de predicţie şi explicații pentru recidiva după tratamentul psihologic 120

Epilog 127
O doză de vaccin psihologic 127

Învăţarea asociativă în zece propoziții 135

Bibliografie consultată 137

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu