27/01/2024

CULTURA ORGANIZATIONALA


Autor: Stefan Catalin Popa
Editura Pro Universitaria
Colectia Biblioteca de Management
An aparitie : 2022
Editia I
ISBN 978-606-26-1606-9
Nr pagini : 170
Format 170 x 240
Pretul la data postarii : 38 lei la Editura, 38 lei la carturesti, 34,20 lei la libris


Descrierea editurii:

        Desi cultura organizationala nu este un concept nou, acesta este insa unul extrem de actual, mai ales in contextul schimbarilor survenite in ultimii ani la nivel socio-economic, ceea ce face ca organizatiile sa caute modalitati noi sau imbunatatite de adaptare a proceselor de management. In lucrarea de fata s-a incercat evidentierea importantei si influentei culturii asupra managementului organizatiilor - in general, si asupra IMM-urilor - in particular, organizatii in care valentele acesteia nu sunt inca pe deplin puse in valoare.
        Lucrarea Cultura Organizationala se remarca printr-o tratare complexa a conceptului de cultura organizationala, cu accent pe definirea conceptelor, tipuri de cultura, evolutia culturii in cadrul organizatiilor, interdependente dintre cultura organizationala si componentele managementului, importanta culturii in intreprinderile mici si mijlocii (IMM-uri). 
        Lucrarea se adreseaza in primul rand studentilor, masteranzilor si doctoranzilor din domeniul economic in general, si in domeniul managementului in special. Totodata, grupul tinta vizat este mult mai larg, incluzand toti cercetatorii, specialistii in domeniul managementului, dar si managerii si angajatii din cadrul organizatiilor care doresc sa se familiarizeze cu notiunile privind cultura organizationala.

        Stefan Catalin Popa este doctor în domeniul Management din anul 2020 și asistent universitar în cadrul Facultății de Management, Academia de Studii Economice din București. Activitatea sa de cercetare s-a axat în principal asupra culturii organizaționale. 

Cuprins:

PREFAȚĂ  9

CAPITOLUL 1. CONCEPTE PRIVIND CULTURA ORGANIZAȚIONALĂ  11
1.1. Definirea conceptului de cultura organizațională  11
1.2. Caracteristicile culturii organizaționale  14
1.3. Importanța culturii organizaționale  18
1.3.1. Importanța culturii organizaționale în dezvoltarea competențelor angajaților  19
1.3.2. Importanța culturii organizaționale în cadrul întreprinderii  21
1.4. Particularități ale culturii organizaționale la nivel național și internațional  22
1.5. Modalități de manifestare a culturii organizaționale  25
1.6. Componentele de bază ale culturii organizaționale  36
1.7. Funcțiile culturii organizaționale  39
1.8. Cultura organizațională și climatul organizațional  43
1.8.1. Conceptul de climat organizațional  43
1.8.2. Contrastul cultură organizațională-climat organizațional  44
1.9. Evoluția cercetărilor efectuate în domeniul culturii organizaționale – o analiză bibliometrică  46

CAPITOLUL 2. TIPURI DE CULTURĂ ORGANIZAȚIONALĂ  53
2.1. Tipologiile culturii organizaționale  53
2.1.1. Tipologia lui Gert Hofstede (1980)  55
2.1.2. Tipologia lui Deal & Kennedy (1982)  59
2.1.3. Tipologia lui Charles Handy (1985)  61
2.1.4. Tipologia lui Jeffrey Sonnenfeld (1988)  64
2.1.5. Tipologia lui Fons Trompenaars (1997)  65
2.1.6. Tipologia lui Cameron & Quinn (1999)  67
2.1.7. Tipologia lui Daniel Denison (2000)  70
2.2. Managementul dimensiunilor-cheie ale culturii organizaționale  72

CAPITOLUL 3. EVOLUȚIA CULTURII ORGANIZAȚIONALE  77
3.1. Formarea culturii organizaționale  77
3.2. Schimbarea culturii organizaționale  79
3.2.1. Necesitatea schimbării culturii organizaționale  79
3.2.2. Mijloace de schimbare cu succes a culturii organizaționale  81
3.3. Factori determinanți ai culturii organizaționale  86
3.3.1. Factori extraorganizaționali  86
3.3.2. Factori intraorganizaționali  90
3.4. Cultura organizațională în cadrul organizațiilor bazate pe cunoștințe  96

CAPITOLUL 4. MANAGEMENTUL ORGANIZAȚIEI ȘI CULTURA ORGANIZAȚIONALĂ  101
4.1. Conceptul de management al organizației  101
4.2. Managementul culturii organizaționale  106
4.3. Relația dintre cultura organizațională și componentele managementului  110
4.3.1. Interdependența Cultură organizațională – Structură organizatorică  111
4.3.2. Interdependența Cultură organizațională– Strategie  113
4.3.3. Interdependența Cultură organizațională – Inovare  114
4.3.4. Interdependența Cultură organizațională – Managementul resurselor umane  118
4.4. Comunicarea și cultura organizațională  121
4.5. Cultura managerială  123
4.6. Performanța organizației și cultura organizațională  126
4.6.1. Conceptul de performanță  126
4.6.2. Interdependența dintre performanță și cultura organizațională  128

CAPITOLUL 5. CULTURA ORGANIZAȚIONALĂ ÎN ÎNTREPRINDERILE MICI ȘI MIJLOCII (IMM-URI)  133
5.1. IMM-urile în Uniunea Europeană  133
5.1.1. Importanța IMM-urilor la nivel european  134
5.1.2. Clasificarea IMM-urilor  135
5.1.3. Analiza sectorului IMM-urilor la nivel european  136
5.2. IMM-urile în România  139
5.2.1. Importanța IMM-urilor la nivel național  139
5.2.2. Analiza sectorului IMM-urilor la nivel național  141
5.3. Performanțele IMM-urilor  143
5.4. Particularități ale culturii organizaționale în IMM-uri  145
5.4.1. Definirea conceptului de cultură antreprenorială  146
5.4.2. Caracteristicile culturii antreprenoriale în cadrul IMM-urilor  149

BIBLIOGRAFIE  155

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu