27/01/2024

CUM CONDUCEM? Intre amatorism si profesionalism

Autor: Ion Verboncu
Editura Universitara
Colectia Stiinte Economice
An aparitie : 2018
Editia I
ISBN 978-606-28-0775-7 
Nr pagini : 464
Format 170 x 240
Pretul la data postarii : 60 lei la Editura, 71,25 lei la diverta, 75 lei la libris
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Managementul este, indiscutabil, cel mai important factor de success pentru organizatii (intreprinderi publice si private, institutii publice) si economia nationala din care fac parte; calitatea, eficienta si eficacitatea acestuia sunt dependente de calitatea factorului uman, cu prioritate a managerilor. Un raspuns pertinent la intrebarea ce da titlul cartii nu poate fi dat decat in situatia in care, cei care exercita managementul la nivel de organizatii si componente ale acestora stiu management, adica stapanesc instrumentarul managerial si metodologiile de proiectare, reproiectare si intretinere a functionarii sistemului de management si a subsitemelor sale si sunt capabili sa le operationalizeze, in conditii de eficienta si eficacitate, cu sprijinul colaboratorilor. Eficientizarea managementului organizatiei este, asadar, conditionata de profesionalizarea managerilor prin metodologizare manageriala, training managerial continuu, ameliorarea managementului resurselor umane, stabilitate si coerenta in aplicarea unor reglementari normative.    

        Ion Verboncu este Profesor universitar emerit la Academia de Studii Economice din Bucuresti, s-a nascut la 11 iulie 1953 in Tismana, judetul Gorj si este absolvent al Facultatii de Economia Industriei, Constructiilor si Transporturilor, ca sef de promotie, in 1976. A parcurs toate treptele universitare, de la asistent la profesor universitar, la catedra de Management din cadrul Facultatii de Management. Din 2018 este Doctor Honoris Causa al Universitatii Cooperatist-Comerciale din Chisinau. Cele peste patru decenii de cariera universitara s-au concretizat in realizari notabile in domeniul cercetarii stiintifice (inclusiv cercetare pentru invatamant), didactica, profesionala si al serviciilor aduse comunitatii academice.

Cuprins:

Cuvânt înainte  11 

Partea I – MANAGEMENT ŞI ORGANIZAŢIE  15 

1. Clarificări terminologice  17
2. Procesele de management. Funcţiile (atributele) managementului  32    
Previziunea – cea mai importantă funcţie a managementului  32    
Organizarea – cea mai vulnerabilă dintre funcţiile managementului  34  
Coordonarea – cea mai plăcută funcţie 37    
Antrenarea – cel mai dificil de exercitat  38    
Control-evaluarea şi încheierea unui ciclu managerial  39    
Disfuncţionalităţi majore în exercitarea proceselor de management  40    
Relaţiile de management. Principii manageriale  41    
Ştiinţa managementului – managementul ştiinţific  42 
3. Organizaţia şi mediul ambiant  44   
Ce este organizaţia?  44    
Tipologia organizaţiilor  45    
Abordarea sistemică a organizaţiei  48    
Mediul ambiant, naţional şi internaţional  50    
Întreprinzătorul şi noua afacere  53 
4. Sistemul de management  56   
Abordarea sistemică a managementului organizaţiei  56    
Componenta metodologică a managementului  56       
Instrumentarul managerial: tipologie şi roluri  58       
Metodologiile manageriale  61       
Caracteristicile componentei metodologice a managementului  61       
Funcţiile componentei metodologice  61    
Componenta decizională  62       
Succinte consideraţii referitoare la sistemul decizional  62       
Tipologia deciziilor manageriale  63       
Riscurile decizionale  65       
Ce funcţii îndeplineşte componenta decizională?  67    
Componenta informaţională  68       
Ce este sistemul informaţional?  68       
Componentele sistemului informaţional şi tipologia acestora  68       
Funcţiile componentei informaţionale în management 70 
Componenta organizatorică  70       
Succinte consideraţii privind sistemul organizatoric  70       
Organizarea procesuală  71       
Organizarea structurală  73       
Organizarea de tip unitar versus organizarea dualistă  74       
Tipologia structurilor organizatorice  76       
Documente organizatorice  84       
Funcţiile componentei organizatorice  85    
Managementul resurselor umane. Cultura organizaţională  85       
În ce constă „managementul resurselor umane”?  85       
Funcţiile managementului resurselor umane  86       
Cultura organizaţională  86       
Funcţiile culturii organizaţionale  87 

Partea a II-a – ŞTIM SĂ CONDUCEM?  89 

5. Manageri şi lideri  91   
Definirea şi competenţa managerului  91    
Tipologia managerilor şi a stilurilor manageriale 95    
Timpul – cea mai importantă resursă a managerului  98    
Modalităţi de eficientizare a prestaţiei managerilor  100  
Liderul  108
6. Profesionalizarea managerilor şi a managementului  112   
Ce este un manager profesionist?  112    
Stadiul profesionalizării managerilor şi a managementului   114    
Modalităţi de profesionalizare a managerilor şi a managementului  121    
Impactul profesionalizării asupra calităţii şi eficienţei managementului133     

Partea a III-a – CUM CONDUCEM?  135 

7. Metodologizarea managerială. Maniera de abordare  137   
Consideraţii preliminare  137    
Introducere în universul metodologizării manageriale  139    
Despre componenta metodologică a managementului  142    
Modele de metodologizare managerială  145 
8. Reengineering.  De  la  reengineeringul  proceselor  de  afaceri  la reengineeringul managementului  152   
Ce este reengineeringul?  152 
De  la  reengineeringul  proceselor  de  afaceri  la  reengineeringul managementului  152    
Modele de reengineering managerial  160 
De ce întreprinderile româneşti aflate în dificultate nu apelează la reengineering?  171 
Restructurarea organizaţională – succinte consideraţii  172 
Restructurare versus reengineering managerial 174 
9. Diagnosticarea organizaţiei  177    
Introducere  177     
Definirea şi tipologia diagnosticării  178     
Cum elaborăm un studiu de diagnosticare?  180     
Analiza SWOT – conţinut metodologic  192     
Diagnosticare versus analiza SWOT  194 
10. Strategia şi managementul strategic  198     
Ce este strategia?  198     
Componentele strategiei organizaţiei  199     
Tipologia strategiilor organizaţionale  200     
Caracteristicile strategiei  203          
Determinanţii strategiei organizaţiei  204     
Abordare corelativă management strategic – planificare strategică  207    
Metodologia de management strategic  209 
11. Reproiectarea  procesuală  şi  structural-organizatorică  a managementului organizaţiei (procese şi structuri)  226     
Introducere  226     
Aspecte  privind  caracteristicile  dimensionale  şi  funcţionale  ale sistemului organizatoric  227
Analiza sistemului organizatoric  228     
Reproiectarea procesuală şi structural-organizatorică  232 
12. Oameni (manageri & executanţi)  235     
Reproiectarea managementului resurselor umane  236         
Prezentarea managementului resurselor umane  236         
Analiza managementului resurselor umane  237         
Reproiectarea managementului resurselor umane  238     
Reproiectarea decizională  239         
Premise  239         
Date şi informaţii referitoare la componenta decizională  243         
Analiza sistemului decizional  246         
Reproiectarea decizională  247         
Instrumentarul decizional   249     
Reproiectarea componentei informaţionale  265         
Premise  265         
Prezentarea sistemului informaţional  266         
Analiza componentei informaţionale a managementului  267     
Reproiectarea informaţională  269        
Reproiectarea metodologico-managerială  270         
Premise  270         
Prezentarea sistemului metodologic  270         
Analiza componentei metodologice a managementului  271         
Reproiectarea metodologică a managementului  272 
13. Instrumentarul  managerial.  Sisteme  (metode  complexe)  de management. Managementul pe baza centrelor de profit (MCP)  273         
Necesitate şi oportunitate  273         
Componentele managementului pe baza centrelor de profit  277     
Managementul prin obiective  298 
Managementul prin bugete  310     
Sistemul cost-oră-producţie  314          
Managementul prin excepţii  320     
Managementul prin proiecte  325     
Metode şi tehnici de management  339     
Tabloul de bord  339     
Delegarea  357     
Şedinţa  365     
Benchmarking  392 

Partea a IV-a – CALITATEA ŞI EFICIENŢA MANAGEMENTULUI   401 

14. Particularităţi în determinarea calităţii şi eficienţei managementului  403    
Consideraţii despre calitatea şi eficienţa managementului  403     
Calitatea managementului  407     
Eficienţa managementului. Performanţe manageriale şi economice   415 
Cum  influenţează  metodologizarea  managerială  calitatea  şi eficienţa managementului?  426
Impactul asupra exercitării proceselor de management  427     
Impactul asupra calităţii şi eficienţei managementului  432 
15. Reflecţii despre management, pentru manageri  436 

Bibliografie  457 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu