05/12/2015

DEFICIENTA MINTALA SI PROCESUL INVATARII

Autor : Constantin Paunescu      
Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie : 1976
Nr pagini : 352
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 15 lei la carti de psihologie, 20 lei pret mediu pe okazii, 19 lei la anticariat.net
Disponibilitate BCU




Descriere:

Cadrele didactice care lucreaza in invatamantul special, fiind suprasolocitate prin munca foarte dificila pe care o desfasoara, nu pot urmari si literatura psiho-pedagogica generala. O carte atat de importanta - dar in acelas timp extrem de dificila - ca accea a lui Hilgard si Bown, privitoare la teoriile invatarii, nu pomeneste nimic despre deficienta mintala in toate cele 760 pagini ale sale. Este gru, daca nu imposibil, sa poti redimensiona teoriile expuse acolo in conformitate cu deficienta mintala. Ne-am luat aceasta sarcina extrem de riscanta [...]
Autorul (fragment din introducere)
        Constantin Păunescu (1925 - 1999) a fost poet si psihopedagog. În 1968 devine doctor în psihologie, iar în 1970 este confirmat de UNESCO ca expert pentru problemele copiilor cu handicap, domeniu în care se va ilustra cu lucrări de referinţă. În 1973, după ce câştigă un concurs internaţional, este chemat ca profesor invitat în Elveţia, la Geneva (Institutul de Ştiinţe Sociale, unde ţine cursuri în cadrul sectorului pentru doctoranzi, condus de Jean Piaget, Lausanne şi Sion (Centrul de Formare a Profesorilor). Întors în ţară, este conferenţiar la Institutul Central pentru Perfecţionarea Personalului Didactic, Catedra de psihopedagogie specială, şi totodată cercetător ştiinţific la Institutul de Psihologie al Academiei Române. In cei 30 de ani dedicaţi cercetării ştiinţifice teoretice şi aplicative au adunat peste 30 de volume de specialitate, 
dintre care:  (sursa)
        Tulburarile limbajului scris, EDP 1967
        Tulburari de limbaj la copil (redactor), Medicala 1984
        Agresivitatea si conditia umana, Tehnica 1994

Cuprins:


Introducere  3

SISTEMUL NOTIONAL AL PSIHO-PEDAGOGIEI COPILULUI DEFICIENT MINTAL   9

1. Necesitati axiomatice   9
2. Dialectica normalitătii şi deficienta mintală   18
3. Structura şi dinamica deficientei mintale   27
4. Scientica şi psiho-pedagogia deficientului  35

FORMELE CLINICE ALE DEFICIENTEI MINTALE   38

I. Eredopatiile metabolice 39
1. Oligofrenia fenil-piruvică  39
2. Tulburări ale metabolismului tirozinei   40
3. Tulburări ale metabolismului metioninei  41
4. Tulburări ale metabolismului histidinei  42
5. Maladia lui Hurler   44
6. Oligofrenia polidistrofică (Sanfilippo)  45
7. Maladia Niemann-Pick   45
8. Idioţia amaurotică (Tay-Sachs)   45
9. Forma juvenilă Spielmayer-Vogt   45
10. Maladia Wilson  45

II. Cromozonopatiile (aberatiile cromozomiale)  46
1. Sindromul Down   46
2. Sindromul Turner  49
3. Boala Klinefelter   50

Ill. Embriopatiile   51
1. Embriopatia rubeolică  51
2. Embriopatiile diabetice 51
3. Embriopatiile iatrogene  52
4. Fetopatiile 53
      a) Fetopatiile virotice  53
      b) Fetopatiile bacteriene  54
      c) Fetopatiile parazitare (toxoplasmoza congenitală)  54

IV. Prematuritatea  55

V. Patologia diferenţierii   55
1. Aencefalosindactilia sau sindromul Aport  56
2. Sindromul Pierre-Robin  56
3. Sindromul Rubinstein-Taybi   57
4. Maladia Little   57
5. Paralizia pseudobulbară infantilă   58
6. Malformatii cranio-encefalice   58
      a) Hidrocefalia congenitală internă   58

VI. Patologia intranatală  59
1. Accidentele intranatale  59
2. Travaliul prelungit   63
3. Instrumentală   64
4. Cezariană   65
5. Prezentaţia  65
6. Starea copilului la naştere  65
7. Sindromul neuro-vascular  67
8. Starea copilului în primele zile 67

VII. Patologia postnatală   68
1. Encefalitele acute ale sugarului şi ale copilului   68
2. Encefalita epidemică 69

VIII. Endocrinopatiile   71
1. Macrosomia hipofizară cu gigantism   72
2. Nanismul hipofizar   72
3. Hipotiroidia   73
      a) Mixedemul congenital   73
      b) Mixedemul infantil   74
      c) Cretinismul endemic  74

INADVERTENTE ŞI CONDAMNARI   74
Diversitate si unitate  81

HANDICAPUL INTELECTUAL  85
1. Disritmiile dezvoltării psiho-intelectuale  91
       a) Disritmiile dezvoltării psiho-intelectuale de evoluţie   91
       b) Disritmiile dezvoltării psiho-intelectuale disfunctionale  92

PROCESUL ÎNVATARII ŞI ORGANIZAREA MINTALA  93

I.Starea de învăţare  105
1. Starea de veghe   110
2. Reacţia de orientare-investigare  113
3. Condiţia afectogenă  116
4. Starea motivaţională  122
5. Nivelul de aspiratie 124

II. Organizarea cunoaşterii  125
1. Memoria ca funcţie de integrare 125
2. Releul reprezentării 130
3. Atenţia 134

III. Esenţializarea  138
1. Funcţia de esentializare  138

IV. Funcţiile operaţionale ale intelectului şi învăţarea  141
1. Planuri si strategii 144

V. Factorii de organizare mintală  151
A. Factori de organizare  151
1. Autonomia funcţională si sensibilitatea sistemului   154
2. lerarhizare si integrare   155
3. Capacitatea de comunicare   155
4. Varietatea şi diferenţierea motivelor şi afectelor  156
5. Capacitatea antientropică  156
6. Feed-back-ul  156
7. Starea de echilibru   156
8. Sensibilitatea la factorii de progres  156
9. Autonomia relatională   156
10. Reversibilitatea operaţională  157
11. Capacitatea de anticipaţie   157
B. Factorii de perturbare organizaţională  157
1. Factori nonevolutivi şi involutivi  157
2. Factori dismaturativi   158
3. Factori de perturbare ai cognaţiei  158
4. Factori dismotivaţionali 158
5. Factori de asonanţă afectivă  158
6. Factori de perturbare ai intelectivităţii  158
7. Factori de perturbare a comunicării   158
8. Factori de perturbare a procesului de dezvoltare-progres 158
C. Diferentierea intre organizarea mintală a normalităţii şi a deficientei mintale  159
1. Deficienţa mintală de tip A.C.C.I. (de bază)   159
2. Tipul de organizare mintală D.C.C.I. (de bază)  161

ORIZONTUL TAXONOMIC AL OBIECTIVELOR EDUCATIONALE  166
   1. Principiile ştiinţifice ale taxonomiei obiectivelor educaţionale  169
   2. Obiectivele învăţămîntului general (normal) şi cel pentru deficienţii mintali 
A. Obiectivele cognitiv-operaţionale  170
B. Obiectivele afectiv-relationale   179
C. Comportamentul psihomotor   186
D. Compensarea  187
E. Integrarea  189

TEORIA COMUTATIVA A ÎNVATARII  192
1. Dificultăţi si posibilităţi  192
2. Cercetări şi soluţii în studierea procesului de învăţare la deficienţii mintali  194
     a) Învăţarea verbală   194
     b) Medierea verbală  195
     c) Învăţarea discriminativă   195
     d) Aspectul motor al învăţării   196
     e) Condiţionarea operantă   197
     f) Teoria model-ului atenţional   198
     g) Teoria urmei (trace)   199
     h) Teoria disfunctiei verbale   200
3. Principiile unei teorii a învăţării la deficienţii mintali  201
4. Principiile neurodinamice ale unei teorii a învăţării   205
     a) Principiul organizării ierarhice şi diferenţiate   205
     b) Principiul circuitelor integrate   206
     e) Principiul nivelurilor integrative   208
     d) Organizarea la cel mai înalt nivel   209
5. Formele procesului de învăţare   215
A. Învăţarea ca formă de organizare a cunoaşterii  217
     a) Dezvoltarea structurilor morfo-funcţionale  217
     b) Reglarea stării de veghe   220
     e) Reglarea stărilor de ex-citaţie-inhibiţie  226
     d) Învăţarea spontană   231
     e) Tensiunea afectiv-motivaţională   234
     f) Învăţarea reflex-condiţionată   235
B. Condiţionarea operantă   246
C. Jocul - învăţare   268
D. Învăţarea - acţiune   275
E. Învăţarea categorială   287
     a) Mecanismul semiotic   288
     b) Mecanismele de esenţializare şi integrare  295
     c) Inducţia contextuală  306
F. Învăţarea motivaţională   318
G. Învăţarea decizională   322
     În loc de concluzii  326

Résumé  330
Summary  336



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu