Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie : 1976
Nr pagini : 352
Format 130 x 200
Anticariat
Anticariat
Pretul la data postarii : 15 lei la carti de psihologie, 20
lei pret mediu pe okazii, 19 lei la anticariat.net
Disponibilitate BCU
Cadrele didactice care lucreaza in invatamantul special, fiind suprasolocitate prin munca foarte dificila pe care o desfasoara, nu pot urmari si literatura psiho-pedagogica generala. O carte atat de importanta - dar in acelas timp extrem de dificila - ca accea a lui Hilgard si Bown, privitoare la teoriile invatarii, nu pomeneste nimic despre deficienta mintala in toate cele 760 pagini ale sale. Este gru, daca nu imposibil, sa poti redimensiona teoriile expuse acolo in conformitate cu deficienta mintala. Ne-am luat aceasta sarcina extrem de riscanta [...]
Autorul (fragment din introducere)
Constantin Păunescu (1925 - 1999) a fost poet si psihopedagog. În 1968 devine doctor în psihologie, iar în 1970 este confirmat de UNESCO ca expert pentru problemele copiilor cu handicap, domeniu în care se va ilustra cu lucrări de referinţă. În 1973, după ce câştigă un concurs internaţional, este chemat ca profesor invitat în Elveţia, la Geneva (Institutul de Ştiinţe Sociale, unde ţine cursuri în cadrul sectorului pentru doctoranzi, condus de Jean Piaget, Lausanne şi Sion (Centrul de Formare a Profesorilor). Întors în ţară, este conferenţiar la Institutul Central pentru Perfecţionarea Personalului Didactic, Catedra de psihopedagogie specială, şi totodată cercetător ştiinţific la Institutul de Psihologie al Academiei Române. In cei 30 de ani dedicaţi cercetării ştiinţifice teoretice şi aplicative au adunat peste 30 de volume de specialitate,
dintre care: (sursa)
Tulburarile limbajului scris, EDP 1967
Tulburari de limbaj la copil (redactor), Medicala 1984
Recuperarea medico-pedagogica a copilului handicapat mintal (coautor), Medicala 1990
Agresivitatea si conditia umana, Tehnica 1994
Introducere
3
SISTEMUL NOTIONAL AL PSIHO-PEDAGOGIEI
COPILULUI DEFICIENT MINTAL 9
1.
Necesitati axiomatice 9
2.
Dialectica normalitătii şi deficienta mintală
18
3. Structura
şi dinamica deficientei mintale 27
4. Scientica
şi psiho-pedagogia deficientului 35
FORMELE CLINICE ALE DEFICIENTEI MINTALE 38
I. Eredopatiile metabolice 39
1.
Oligofrenia fenil-piruvică 39
2. Tulburări
ale metabolismului tirozinei 40
3. Tulburări
ale metabolismului metioninei 41
4. Tulburări
ale metabolismului histidinei 42
5. Maladia
lui Hurler 44
6.
Oligofrenia polidistrofică (Sanfilippo)
45
7. Maladia
Niemann-Pick 45
8. Idioţia
amaurotică (Tay-Sachs) 45
9. Forma
juvenilă Spielmayer-Vogt 45
10. Maladia
Wilson 45
II. Cromozonopatiile (aberatiile
cromozomiale) 46
1. Sindromul
Down 46
2. Sindromul
Turner 49
3. Boala
Klinefelter 50
Ill. Embriopatiile 51
1.
Embriopatia rubeolică 51
2.
Embriopatiile diabetice 51
3.
Embriopatiile iatrogene 52
4.
Fetopatiile 53
a) Fetopatiile virotice 53
b) Fetopatiile bacteriene 54
c) Fetopatiile parazitare (toxoplasmoza
congenitală) 54
IV. Prematuritatea 55
V. Patologia diferenţierii 55
1.
Aencefalosindactilia sau sindromul Aport
56
2. Sindromul
Pierre-Robin 56
3. Sindromul
Rubinstein-Taybi 57
4. Maladia
Little 57
5. Paralizia
pseudobulbară infantilă 58
6.
Malformatii cranio-encefalice 58
a) Hidrocefalia congenitală internă 58
VI. Patologia intranatală 59
1.
Accidentele intranatale 59
2. Travaliul
prelungit 63
3.
Instrumentală 64
4.
Cezariană 65
5.
Prezentaţia 65
6. Starea
copilului la naştere 65
7. Sindromul
neuro-vascular 67
8. Starea
copilului în primele zile 67
VII. Patologia postnatală 68
1.
Encefalitele acute ale sugarului şi ale copilului 68
2.
Encefalita epidemică 69
VIII. Endocrinopatiile 71
1.
Macrosomia hipofizară cu gigantism 72
2. Nanismul
hipofizar 72
3.
Hipotiroidia 73
a) Mixedemul congenital 73
b) Mixedemul infantil 74
c) Cretinismul endemic 74
INADVERTENTE ŞI CONDAMNARI 74
Diversitate
si unitate 81
HANDICAPUL INTELECTUAL 85
1.
Disritmiile dezvoltării psiho-intelectuale
91
a) Disritmiile dezvoltării
psiho-intelectuale de evoluţie 91
b) Disritmiile dezvoltării
psiho-intelectuale disfunctionale 92
PROCESUL ÎNVATARII ŞI ORGANIZAREA MINTALA 93
I.Starea de învăţare 105
1. Starea de
veghe 110
2. Reacţia
de orientare-investigare 113
3. Condiţia
afectogenă 116
4. Starea
motivaţională 122
5. Nivelul
de aspiratie 124
II. Organizarea cunoaşterii 125
1. Memoria
ca funcţie de integrare 125
2. Releul
reprezentării 130
3. Atenţia
134
III. Esenţializarea 138
1. Funcţia
de esentializare 138
IV. Funcţiile operaţionale ale intelectului
şi învăţarea 141
1. Planuri
si strategii 144
V. Factorii de organizare mintală 151
A. Factori de organizare 151
1. Autonomia
funcţională si sensibilitatea sistemului
154
2.
lerarhizare si integrare 155
3.
Capacitatea de comunicare 155
4.
Varietatea şi diferenţierea motivelor şi afectelor 156
5.
Capacitatea antientropică 156
6.
Feed-back-ul 156
7. Starea de
echilibru 156
8.
Sensibilitatea la factorii de progres
156
9. Autonomia
relatională 156
10.
Reversibilitatea operaţională 157
11.
Capacitatea de anticipaţie 157
B. Factorii de perturbare
organizaţională 157
1. Factori
nonevolutivi şi involutivi 157
2. Factori
dismaturativi 158
3. Factori
de perturbare ai cognaţiei 158
4. Factori
dismotivaţionali 158
5. Factori
de asonanţă afectivă 158
6. Factori
de perturbare ai intelectivităţii 158
7. Factori
de perturbare a comunicării 158
8. Factori
de perturbare a procesului de dezvoltare-progres 158
C. Diferentierea intre organizarea mintală a
normalităţii şi a deficientei mintale
159
1.
Deficienţa mintală de tip A.C.C.I. (de bază)
159
2. Tipul de
organizare mintală D.C.C.I. (de bază)
161
ORIZONTUL TAXONOMIC AL OBIECTIVELOR
EDUCATIONALE 166
1. Principiile ştiinţifice ale taxonomiei
obiectivelor educaţionale 169
2. Obiectivele învăţămîntului general
(normal) şi cel pentru deficienţii mintali
A.
Obiectivele cognitiv-operaţionale 170
B.
Obiectivele afectiv-relationale 179
C.
Comportamentul psihomotor 186
D.
Compensarea 187
E.
Integrarea 189
TEORIA COMUTATIVA A ÎNVATARII 192
1.
Dificultăţi si posibilităţi 192
2. Cercetări
şi soluţii în studierea procesului de învăţare la deficienţii mintali 194
a) Învăţarea verbală 194
b) Medierea verbală 195
c) Învăţarea discriminativă 195
d) Aspectul motor al învăţării 196
e) Condiţionarea operantă 197
f) Teoria model-ului atenţional 198
g) Teoria urmei (trace) 199
h) Teoria disfunctiei verbale 200
3.
Principiile unei teorii a învăţării la deficienţii mintali 201
4.
Principiile neurodinamice ale unei teorii a învăţării 205
a) Principiul organizării ierarhice şi
diferenţiate 205
b) Principiul circuitelor integrate 206
e) Principiul nivelurilor integrative 208
d) Organizarea la cel mai înalt nivel 209
5. Formele
procesului de învăţare 215
A. Învăţarea
ca formă de organizare a cunoaşterii 217
a) Dezvoltarea structurilor
morfo-funcţionale 217
b) Reglarea stării de veghe 220
e) Reglarea stărilor de
ex-citaţie-inhibiţie 226
d) Învăţarea spontană 231
e) Tensiunea afectiv-motivaţională 234
f) Învăţarea reflex-condiţionată 235
B.
Condiţionarea operantă 246
C. Jocul -
învăţare 268
D. Învăţarea
- acţiune 275
E. Învăţarea
categorială 287
a) Mecanismul semiotic 288
b) Mecanismele de esenţializare şi
integrare 295
c) Inducţia contextuală 306
F. Învăţarea
motivaţională 318
G. Învăţarea
decizională 322
În loc de concluzii 326
Résumé
330
Summary
336
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu