30/12/2022

INTRODUCERE IN PSIHOLOGIA PERSONALITATII


Autor: Elena Bonchis, Marius Drugas, Simona Trip, Camelia Dindelegan
Editura Universitatii din Oradea
An aparitie : 2006, 2009 (ed. ulterioara)
Editia I
ISBN 978-973-759-070-1
Nr pagini : 306
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
pdf aici


Descriere: (Cuvânt introductiv - fragment)

Începând cu G. Allport (1937), psihologia personalității se constituie ca un domeniu particular al psihologiei, actualmente existând câteva paradigme bine conturate, care abordează personalitatea din diverse perspective, pe care le considerăm a fi
complementare, chiar dacă în anumite puncte înregistrează clare dezacorduri. Constituind unul din cele mai atractive domenii ale psihologiei, personalitatea, normală sau patologică, a stârnit interesul a numeroşi specialişti, care doresc nu numai să descrie această realitate, ci să o şi explice, să o evalueze, să avanseze predicții, să formuleze legi şi principii, care să ghideze studiul celui interesat de
explorarea acestui tărâm.

Lucrarea de față a apărut ca urmare a eforturilor conjugate ale câtorva cadre didactice ale catedrei de psihologie a Universităţii din Oradea, în scopul sprijinirii studenţilor de la specializările, care au inclusă în curriculumul universitar  disciplina”Psihologia personalităţii”, ea adresându-se deopotrivă specialiştilor în domeniu, psihologi sau cadre didactice, care prin specificul muncii lor se confruntă cu diverse tipuri de personalităţi, aflate în diferite stadii de evoluţie. Structurată în patru părți, preponderent teoretice, lucrarea acoperă, sperăm, problematica personalității din perspectiva celui care se iniţiază în studiul acesteia.

        Elena Bonchiş este profesor doctor, iniţiator şi membru fondator al Asociaţiei Naţionale a Psihologilor Şcolari, preşedinte de onoare al acesteia, editor al Romanian Journal of School Psychology. A publicat numeroase studii şi articole în reviste de specialitate naţionale şi internaţionale. Sursa: Polirom
        Dintre lucrarile sale
Studierea imaginii de sine în copilărie şi adolescenţă (1997), 
Copilul şi copilăria – o abordare psihopedagogică (1998), 
Metodica predării psihologiei în liceu (1999), 
Psihologia desenului copilului (2004), 
Teorii ale dezvoltării copilului (2006), 
Psihologia copilului (2004), 
Desenul şi dezvoltarea cognitivă a copilului (2010), 
Am fost prietena lui Trebuie (2016); 
Practica pedagogică între tradiţie şi inovaţie (coautor)1997 
Copilăria – fundament al personalităţii (coautor) 1997 
Educaţia ieri‑azi‑mâine (coautor), 1998 
Competenţe predictibile ale dascălului în perspectiva viitorului (2006), 
Educăm şi vindecăm prin poveşti (coautor), Ed. Univ din Craiova 2008
Introducere în psihologia personalităţii (coautor), Editura Universitatii din Oradea, 2006, 2009 
Dezvoltarea umană – aspecte psihosociale (coord), Editura Imprimeriei de Vest, 2000 
Învăţarea şcolară. Teorii, modele, conditii, factori (coord), Ed. Univ. Emanuel, 2002
Psihologia vârstelor(coord), 2004), 
Psihologie generală(coord), 2006), 
Cunoaşterea psihologică a copilului – premisă a adaptării şcolare(coord), 2009
Impactul parentingului incomplet asupra dezvoltării socioemoţionale a copilului şi adolescentului(coord), 2010 
Psihologia jocului (coord.), SPER 2014
Învaţă să asculţi (coord), Polirom 2019
Generaţia Z (coord.), Polirom 2021
Plictiseala la copii şi adolescenţiO perspectivă psihologică (coord.), Polirom 2022

Cuprins:

Partea I
ABORDĂRI ALE PERSONALITĂȚII (Marius Drugaş)

1. Conceptul de personalitate  11
2. Teorii ale personalităţii. Delimitare conceptuală. Clasificarea teoriilor 18
3. Abordarea psihanalitică a personalitătii  23
3.1. Psihanaliza clasică. Sigmund Freud 23
3.1.1. Date biografice  23
3.1.2. Structura personalității   25
3.1.3. Stadiile dezvoltării psihosexuale a personalității  29
3.1.4. Evaluarea teoriei psihanalitice clasice  33
3.2. Abordarea neopsihanalitică  36
3.2.1. Psihologia analitică  36
3.2.1.1. Carl Gustav Jung - date biografice  36
3.2.1.2. Structura personalității  38
3.2.1.3. Evaluarea teoriei lui Jung  43
3.2.2. Psihologia individuală  44
3.2.2.1. Alfred Adler - date biografice  44
3,2.2.2. Personalitatea; dezvoltarea stilului de viaţa  46
3.2.2.3. Interesele sociale 50
3.2.2.4. Ordinea naşterii  50
3.2.2.5. Evaluarea teoriei lui Adler 51
3.2.3. Psihanaliza socială  53
3.2.3.1. Karen Horney 53
3.2.3.1.1. Date biografice 53
3.2.3.1.2. Personalitatea nevrotică 55
3.2.3.1.3. Psihologia feminină  60
3.2.3.1.4. Evaluarea teoriei lui Horney  61
3.2.3.2. Erich Fromm   62
3.2.3.2.1. Date biografice  62
3.2.3.2.2. Dezvoltarea personalităţii  64
3.2.3.2.3. Nevoile psihologice  67
3.2.3.2.4. Tipuri de personalitate  69
3.2.3.2.5. Evaluarea teoriei lui Fromm  71
3.2.4. Psihologia Ego-ului  72
3.2.4.1. Erik Erikson - date biografice  73
3.2.4.2. Stadiile dezvoltării psihosociale  73
3.2.4.3. Evaluarea teoriei lui Erikson  77
3.2.4.4. Alţi reprezentanți ai psihologiei Ego-ului  78
3.2.5. Teoriile relațiilor umane  80
4. Abordarea personalității din perspectiva trăsăturilor 83
4.1. Gordon Allport  84
4.1.1. Date biografice  85
4.1.2. Personalitatea în concepţia lui Allport  86
4.1.3. Trăsăturile de personalitate  87
4.1.4. Evaluarea teoriei lui Allport  89
4.2. Raymond Cattell  91
4.2.1. Date biografice... RN
4.2.2. Trăsăturile de personalitate din perspectiva lui Cattell 92
4.2.3. Evaluarea teoriei lui Cattell  95 .
4.3. Hans Eysenck  95
4.3.1. Date biografice  95
4.3.2. Structura personalității 96
5. Abordarea comportamentală a personalităţii 100
5.1. Burrhus Frederic Skinner  101
5.1.1. Date biografice 102
5.1.2. Întăririle şi modelarea comportamentului 103
5.1.3. Evaluarea teoriei lui Skinner  108
5.2. John Dollard şi Neal Miller  110
5.2.1. Date biografice  110
5.2.2. Teoria lui Dollard şi Miller  112
5.2.3. Ipoteza frustrare-agresiune 114
5.2.4. Evaluarea teoriei lui Dollard şi Miller 115
5.3. Albert Bandura 117
5.3.1. Date biografice 117
5.3.2. Modelarea - baza învăţării prin observare 118
5.3.3. Sinele (The Self)  121
5.3.4. Evaluarea teoriei lui Bandura 123
5.4. Walter Mischel 124
5.4.1. Date biografice  124
5.4.2. Variabile cognitive social-personale 125
5.5. Julian Rotter 127
5.5.1. Date biografice  127
5.5.2. Concepte fundamentale în teoria lui Rotter 127
5.5.3. Evaluarea teoriei lui Rotter  130
6. Abordarea umanistă  131
6.1. Carl Rogers 131
6.1.1. Date biografice  132
6.1.2. Actualizarea - tendința umană fundamentală 134
6.1.3. Evaluarea teoriei lui Rogers 140
6.2. Abraham Maslow  141
6.2.1. Date biografice 142
6.2.2. Motivația şi personalitatea 144
6.2.3. Evaluarea teoriei lui Maslow  148
7. Abordarea cognitivă a personalităţii. George Kelly  149
7.1. Date biografice 150
7.2. Constructele personale  151
7.3. Evaluarea teoriei lui Kelly  155

Partea a Il-a
STRUCTURA PERSONALITĂȚII (Elena Bonchiş)

1. TEMPERAMENTUL 157
1.1. Definiţia temperamentului 157
1.2. Clasificarea temperamentelor. Tipologii temperamentale  161
2. CARACTERUL  169
2.1. Definirea caracterului 169
2.2. Structura caracterului 172
2.3. Relaţia dintre temperament şi caracter. Modelul lui R. Cloninger  182
3. APTITUDINILE 189
3.1. Definirea aptitudinilor  189
3.2. Inteligența ca dimensiune a personalităţii  191
3.2.1. Cum definim inteligenţa ?  191
3.2.2. Abordări ale inteligenței  196
3.2.3. Relaţiile dintre inteligență şi personalitate  207

Partea a III-a 
PSIHOPATOLOGIA PERSONALITĂȚII (Camelia Dindelegan)

1. Personalităţi patologice 209
1.1 Dezvoltarea conceptului 209
1.2. Influenţa trăsăturilor de personalitate în determinarea comportamentului 213
1.3 Aspecte etiologice şi evoluţie 214
2. Clasificarea tulburărilor de personalitate 216
2.1. Tulburarea paranoidă a personalităţii  217
2.2. Tulburarea schizoidă a personalităţii  219
2.3. Tulburarea schizotipală a personalității 221
2.4. Tulburarea antisocială a personalității 222
2.5. Tulburarea borderline a personalităţii 224
2.6. Tulburarea histrionică a personalităţii 226
2.7. Tulburarea narcisistă a personalității 228
2.8. Tulburarea evitantă a personalității 230
2.9. Tulburarea dependentă a personalitătii 231
2.10. Tulburarea obsesiv-compulsivă a personalității 233
3. Abordări ale tulburărilor de personalitate 234
3.1. Abordarea genetică  234
3.2. Abordarea psihodinamică  235
3.3. Abordarea socială  237
3.4. Abordarea cognitiv-comportamentală  238

Partea a IV-a
EVALUAREA PERSONALITĂȚII (Simona Trip)


1. Evaluarea personalităţii: delimitare conceptuală 242 .
2. Metode de evaluare a persoanlității 243
2.1. Instrumente nonclinice de evaluare a personalităţii   243
2.1.1.Testul de Personalitate Myer-Briggs (Myer-Briggs Type Indicator (MBTI) 243
2.1.2. Ghidul evaluării stilului de viaţă 245
2.1.3. Observaţia 251
2.1.4. Scala autoeficacităţii generale 253
2.1.5. Scala Locus of Control  254
2.1.6. Testul Tematic de Apercepţie 257
2.1.7. Chestionarul 16 Factori de Personalitate (16PF)  261
2.1.8. Chestionarul de personalitate Eysenck (EPQ) 263
2.1.9. Grila de repertoriu  266
2.1.10. Scala de convingeri și atitudini generale forma scurtă (GABS)   269
2.2. Instrumente clinice de măsurare a personalități 275
2.2.1. Chestionarul Schemelor Cognitive Young - Forma Scurtă 3 (Y5Q-S3) 275
2.2.2. Inventarul Clinic Multiaxial Millon III (Millon Clinical Multiaxial Inventory - III, MCMI -III)  285
3. Teste aptitudinale  287
3.1. Bateria de teste psihologice de aptitudini cognitive (BTPAC) 287
3.2. Testele Matrici Progresive Raven - Testul Matrici Progresive Standard  288

Bibliografie  290

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu