Editura Universitatii din Oradea
An aparitie : 2006, 2009 (ed. ulterioara)
Editia I
ISBN 978-973-759-070-1
Nr pagini : 306
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
pdf aici
Descriere: (Cuvânt introductiv - fragment)
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
pdf aici
Descriere: (Cuvânt introductiv - fragment)
Începând cu G. Allport (1937), psihologia personalității se constituie ca un domeniu particular al psihologiei, actualmente existând câteva paradigme bine conturate, care abordează personalitatea din diverse perspective, pe care le considerăm a fi
complementare, chiar dacă în anumite puncte înregistrează clare dezacorduri. Constituind unul din cele mai atractive domenii ale psihologiei, personalitatea, normală sau patologică, a stârnit interesul a numeroşi specialişti, care doresc nu numai să descrie această realitate, ci să o şi explice, să o evalueze, să avanseze predicții, să formuleze legi şi principii, care să ghideze studiul celui interesat de
explorarea acestui tărâm.
Lucrarea de față a apărut ca urmare a eforturilor conjugate ale câtorva cadre didactice ale catedrei de psihologie a Universităţii din Oradea, în scopul sprijinirii studenţilor de la specializările, care au inclusă în curriculumul universitar disciplina”Psihologia personalităţii”, ea adresându-se deopotrivă specialiştilor în domeniu, psihologi sau cadre didactice, care prin specificul muncii lor se confruntă cu diverse tipuri de personalităţi, aflate în diferite stadii de evoluţie. Structurată în patru părți, preponderent teoretice, lucrarea acoperă, sperăm, problematica personalității din perspectiva celui care se iniţiază în studiul acesteia.
Elena Bonchiş este profesor doctor, iniţiator şi membru fondator al Asociaţiei Naţionale a Psihologilor Şcolari, preşedinte de onoare al acesteia, editor al Romanian Journal of School Psychology. A publicat numeroase studii şi articole în reviste de specialitate naţionale şi internaţionale. Sursa: Polirom
Dintre lucrarile sale:
Studierea imaginii de sine în copilărie şi adolescenţă (1997),
Copilul şi copilăria – o abordare psihopedagogică (1998),
Metodica predării psihologiei în liceu (1999),
Psihologia desenului copilului (2004),
Teorii ale dezvoltării copilului (2006),
Psihologia copilului (2004),
Desenul şi dezvoltarea cognitivă a copilului (2010),
Am fost prietena lui Trebuie (2016);
Practica pedagogică între tradiţie şi inovaţie (coautor)1997
Copilăria – fundament al personalităţii (coautor) 1997
Educaţia ieri‑azi‑mâine (coautor), 1998
Competenţe predictibile ale dascălului în perspectiva viitorului (2006),
Educăm şi vindecăm prin poveşti (coautor), Ed. Univ din Craiova 2008
Introducere în psihologia personalităţii (coautor), Editura Universitatii din Oradea, 2006, 2009
Dezvoltarea umană – aspecte psihosociale (coord), Editura Imprimeriei de Vest, 2000
Învăţarea şcolară. Teorii, modele, conditii, factori (coord), Ed. Univ. Emanuel, 2002
Psihologia vârstelor(coord), 2004),
Psihologie generală(coord), 2006),
Cunoaşterea psihologică a copilului – premisă a adaptării şcolare(coord), 2009
Impactul parentingului incomplet asupra dezvoltării socioemoţionale a copilului şi adolescentului(coord), 2010
Familia şi rolul ei în educarea copilului (coord), Polirom 2011
Psihologia jocului (coord.), SPER 2014
Învaţă să asculţi (coord), Polirom 2019
Generaţia Z (coord.), Polirom 2021
Plictiseala la copii şi adolescenţi. O perspectivă psihologică (coord.), Polirom 2022
Cuprins:
Partea I
ABORDĂRI ALE PERSONALITĂȚII (Marius Drugaş)
1. Conceptul de personalitate 11
2. Teorii ale personalităţii. Delimitare conceptuală. Clasificarea teoriilor 18
3. Abordarea psihanalitică a personalitătii 23
3.1. Psihanaliza clasică. Sigmund Freud 23
3.1.1. Date biografice 233.1.2. Structura personalității 253.1.3. Stadiile dezvoltării psihosexuale a personalității 293.1.4. Evaluarea teoriei psihanalitice clasice 33
3.2. Abordarea neopsihanalitică 36
3.2.1. Psihologia analitică 36
3.2.1.1. Carl Gustav Jung - date biografice 363.2.1.2. Structura personalității 383.2.1.3. Evaluarea teoriei lui Jung 43
3.2.2. Psihologia individuală 44
3.2.2.1. Alfred Adler - date biografice 443,2.2.2. Personalitatea; dezvoltarea stilului de viaţa 463.2.2.3. Interesele sociale 503.2.2.4. Ordinea naşterii 503.2.2.5. Evaluarea teoriei lui Adler 51
3.2.3. Psihanaliza socială 53
3.2.3.1. Karen Horney 53
3.2.3.1.1. Date biografice 533.2.3.1.2. Personalitatea nevrotică 553.2.3.1.3. Psihologia feminină 603.2.3.1.4. Evaluarea teoriei lui Horney 61
3.2.3.2. Erich Fromm 62
3.2.3.2.1. Date biografice 623.2.3.2.2. Dezvoltarea personalităţii 643.2.3.2.3. Nevoile psihologice 673.2.3.2.4. Tipuri de personalitate 693.2.3.2.5. Evaluarea teoriei lui Fromm 71
3.2.4. Psihologia Ego-ului 72
3.2.4.1. Erik Erikson - date biografice 733.2.4.2. Stadiile dezvoltării psihosociale 733.2.4.3. Evaluarea teoriei lui Erikson 773.2.4.4. Alţi reprezentanți ai psihologiei Ego-ului 78
3.2.5. Teoriile relațiilor umane 80
4. Abordarea personalității din perspectiva trăsăturilor 83
4.1. Gordon Allport 84
4.1.1. Date biografice 854.1.2. Personalitatea în concepţia lui Allport 864.1.3. Trăsăturile de personalitate 874.1.4. Evaluarea teoriei lui Allport 89
4.2. Raymond Cattell 91
4.2.1. Date biografice... RN4.2.2. Trăsăturile de personalitate din perspectiva lui Cattell 924.2.3. Evaluarea teoriei lui Cattell 95 .
4.3. Hans Eysenck 95
4.3.1. Date biografice 954.3.2. Structura personalității 96
5. Abordarea comportamentală a personalităţii 100
5.1. Burrhus Frederic Skinner 101
5.1.1. Date biografice 1025.1.2. Întăririle şi modelarea comportamentului 1035.1.3. Evaluarea teoriei lui Skinner 108
5.2. John Dollard şi Neal Miller 110
5.2.1. Date biografice 1105.2.2. Teoria lui Dollard şi Miller 1125.2.3. Ipoteza frustrare-agresiune 1145.2.4. Evaluarea teoriei lui Dollard şi Miller 115
5.3. Albert Bandura 117
5.3.1. Date biografice 1175.3.2. Modelarea - baza învăţării prin observare 1185.3.3. Sinele (The Self) 1215.3.4. Evaluarea teoriei lui Bandura 123
5.4. Walter Mischel 124
5.4.1. Date biografice 1245.4.2. Variabile cognitive social-personale 125
5.5. Julian Rotter 127
5.5.1. Date biografice 1275.5.2. Concepte fundamentale în teoria lui Rotter 1275.5.3. Evaluarea teoriei lui Rotter 130
6. Abordarea umanistă 131
6.1. Carl Rogers 131
6.1.1. Date biografice 1326.1.2. Actualizarea - tendința umană fundamentală 1346.1.3. Evaluarea teoriei lui Rogers 140
6.2. Abraham Maslow 141
6.2.1. Date biografice 1426.2.2. Motivația şi personalitatea 1446.2.3. Evaluarea teoriei lui Maslow 148
7. Abordarea cognitivă a personalităţii. George Kelly 149
7.1. Date biografice 150
7.2. Constructele personale 151
7.3. Evaluarea teoriei lui Kelly 155
Partea a Il-aSTRUCTURA PERSONALITĂȚII (Elena Bonchiş)
1. TEMPERAMENTUL 157
1.1. Definiţia temperamentului 157
1.2. Clasificarea temperamentelor. Tipologii temperamentale 161
2. CARACTERUL 169
2.1. Definirea caracterului 169
2.2. Structura caracterului 172
2.3. Relaţia dintre temperament şi caracter. Modelul lui R. Cloninger 182
3. APTITUDINILE 189
3.1. Definirea aptitudinilor 189
3.2. Inteligența ca dimensiune a personalităţii 191
3.2.1. Cum definim inteligenţa ? 1913.2.2. Abordări ale inteligenței 1963.2.3. Relaţiile dintre inteligență şi personalitate 207
Partea a III-aPSIHOPATOLOGIA PERSONALITĂȚII (Camelia Dindelegan)
1. Personalităţi patologice 209
1.1 Dezvoltarea conceptului 209
1.2. Influenţa trăsăturilor de personalitate în determinarea comportamentului 213
1.3 Aspecte etiologice şi evoluţie 214
2. Clasificarea tulburărilor de personalitate 216
2.1. Tulburarea paranoidă a personalităţii 217
2.2. Tulburarea schizoidă a personalităţii 219
2.3. Tulburarea schizotipală a personalității 221
2.4. Tulburarea antisocială a personalității 222
2.5. Tulburarea borderline a personalităţii 224
2.6. Tulburarea histrionică a personalităţii 226
2.7. Tulburarea narcisistă a personalității 228
2.8. Tulburarea evitantă a personalității 230
2.9. Tulburarea dependentă a personalitătii 231
2.10. Tulburarea obsesiv-compulsivă a personalității 233
3. Abordări ale tulburărilor de personalitate 234
3.1. Abordarea genetică 234
3.2. Abordarea psihodinamică 235
3.3. Abordarea socială 237
3.4. Abordarea cognitiv-comportamentală 238
Partea a IV-aEVALUAREA PERSONALITĂȚII (Simona Trip)
1. Evaluarea personalităţii: delimitare conceptuală 242 .
2. Metode de evaluare a persoanlității 243
2.1. Instrumente nonclinice de evaluare a personalităţii 243
2.1.1.Testul de Personalitate Myer-Briggs (Myer-Briggs Type Indicator (MBTI) 2432.1.2. Ghidul evaluării stilului de viaţă 2452.1.3. Observaţia 2512.1.4. Scala autoeficacităţii generale 2532.1.5. Scala Locus of Control 2542.1.6. Testul Tematic de Apercepţie 2572.1.7. Chestionarul 16 Factori de Personalitate (16PF) 2612.1.8. Chestionarul de personalitate Eysenck (EPQ) 2632.1.9. Grila de repertoriu 2662.1.10. Scala de convingeri și atitudini generale forma scurtă (GABS) 269
2.2. Instrumente clinice de măsurare a personalități 275
2.2.1. Chestionarul Schemelor Cognitive Young - Forma Scurtă 3 (Y5Q-S3) 2752.2.2. Inventarul Clinic Multiaxial Millon III (Millon Clinical Multiaxial Inventory - III, MCMI -III) 285
3. Teste aptitudinale 287
3.1. Bateria de teste psihologice de aptitudini cognitive (BTPAC) 287
3.2. Testele Matrici Progresive Raven - Testul Matrici Progresive Standard 288
Bibliografie 290
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu