Autor: Florinda Golu
Editura Polirom
Colectia Collegium. Psihologie
An aparitie : 2015
Editia I
ISBN 978-973-46-5627-1
Nr pagini : 344
Format 165 x 235
Anticariat
Pretul la data postarii : 38,65 lei la senecanticafe, 47,20 lei la emag,
Disponibilitate BCU
previzualizare google books
Preocuparile privind dezvoltarea umana sint centrale in psihologie, dar ele nu lipsesc nici din alte domenii. Florinda Golu analizeaza teoriile unora dintre cei mai importanti psihologi, sociologi, medici, antropologi si biologi care au studiat dezvoltarea personala, oferind o viziune panoramica asupra inlantuirii ciclurilor vietii, cu continuitatile si discontinuitatile lor. Numeroase studii de caz efectuate de autoare sau de cercetatori din strainatate vin sa ilustreze si sa completeze expunerile teoretice. Avind la baza cele mai recente studii din domeniu, Manualul de psihologia dezvoltarii este destinat atit studentilor si profesorilor de la facultatile de psihologie si stiintele educatiei, cit si psihologilor practicieni si consilierilor scolari.
Florinda Golu a absolvit in 2003 Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, specializarea Psihologie, din cadrul Universitatii din Bucuresti. In 2005 si-a luat masteratul in Psihodiagnostic si psihoterapie in cadrul aceleiasi universitati, iar in 2009, masterul in Integrare europeana si politici sociale la Universitatea Hyperion din Bucuresti. Din anul 2004 este cadru didactic titular al Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea Bucuresti, Departamentul de Psihologie, sustinind seminare si cursuri de psihologia educatiei, psihologia invatarii, psihologie sociala, psihodiagnostic, iar din 2010 este titulara cursului de psihologia dezvoltarii umane. Din 2012 este si cadru didactic asociat la Academia Nationala de Informatii „Mihai Viteazul”. Din anul 2005 este psiholog cu drept de libera practica, acordat de Colegiul Psihologilor din România, iar in 2008 a obtinut titlul de doctor in Psihologie. Sursa Polirom
Dintre lucrarile sale:
Dinamica dezvoltarii personale la virsta prescolara, 2004
Proiectivitatea imaginativ-creativa la copilul prescolar, 2006
Joc si invatare la copilul prescolar. Ghid pentru educatori, parinti si psihologi, EDP 2008
Aplicatii practice ale psihologiei copilului. Dezvoltarea personala ca program de educatie alternativa (coautor), SPER 2009
Pregatirea psihologica a copilului pentru scoala, Polirom 2009
Psihologia dezvoltarii umane, Ed. Universitara 2010
Dimensiuni aplicative ale psihologiei sociale (coautor), Ed. Universitara 2012
Studii de psihologia dezvoltarii (coord.) Ed. Universitara 2012
Manual de psihologia dezvoltarii. O abordare psihodinamica, Polirom 2015
Cuprins:
Cuvant-inainte 9
Partea I. Originile. Conceptia. Naşterea. Copilaria. Adolescenţa
Capitolul 1. Dezvoltarea umană 13
1.1. Apariţia psihologiei dezvoltării. Conceptul de dezvoltare 13
1.1.1. Repere istorice în apariţia şi evoluţia psihologiei dezvoltării 131.1.2. Conceptul de dezvoltare 171.1.3. Modele explicative ale dezvoltării 18
1.2. Caracteristicile dezvoltării umane 20
1.2.1. Durata şi stadialitatea dezvoltării 201.2.2. Mecanisme şi factori explicativi ai dezvoltării 241.2.3. Metode de investigare în psihologia dezvoltării 291.2.4. Teoriile dezvoltării umane 33
Capitolul 2. Perioada prenatală 38
2.1. Concepţia. Dezvoltarea prenatală 38
2.2. Influenţe prenatale. Factori de risc 42
2.3. Pregătirea pentru parentalitate 46
Capitolul 3. Naşterea. Nou-născutul 48
3.1. Naşterea. Etapele naşterii 48
3.1.1. Evaluarea nou-născutului 493.1.2. Experienţa naşterii pentru copil 51
3.2. Depresia postnatală şi legătura părinte-copil 53
3.3. Nou-născutul (stadiul sugarului) (0-1 an) 55
3.3.1. Caracteristicile generale ale nou-născutului 563.3.2. Dezvoltarea motorie. Reflexele nou-născutului 593.3.3. Dezvoltarea abilităţilor de invăţare 623.3.4. Dezvoltarea perceptivă şi intelectuală 643.3.5. Mortalitatea infantilă 68
Capitolul 4. Copilăria mică (1-3 ani) 70
4.1. Repere generice ale dezvoltării 70
4.2. Dezvoltarea cognitivă şi permanenţa obiectului 73
4.3. Comunicarea şi limbajul 75
4.3.1. Teorii explicative 754.3.2. Studii de caz 764.3.3. Stadiile achiziţiei limbajului 794.3.4. Alte forme de comunicare : plânsul şi zâmbetul 80
4.4. Dezvoltarea emoţională 82
4.4.1. Anxietatea copilului 834.4.2. Problematica ataşamentului : concept, faze, tipuri 844.4.3. Studiul experimental al ataşamentului 874.4.4. Tulburările de ataşament 90
4.5. Dezvoltarea psihosocială. Importanţa climatului familial 91
4.6. Formarea conştiinţei de sine 94
Capitolul 5. Preşcolaritatea (3-6 ani) 98
5.1. Stadiile preşcolarităţii 98
5.2. Creşterea fizică şi dezvoltarea motorie 100
5.3. Achiziţiile intelectuale 102
5.4. Limbajul şi comunicarea cu ceilalţi. 105
5.5. Structurile emoţionale şi de personalitate ale preşcolarului 106
5.5.1. Desenul proiectiv ca expresie sintetică a personalităţii copilului 1085.5.2. Identificarea 1125.5.3. Identitatea de gen, constanţa şi consistenţa genului 1155.5.4. Dezvoltarea psihomorală 116
5.6. Jocul: stadii, tipuri 117
5.7. Jocul ca modalitate terapeutică 120
5.8. Grădiniţa şi rolurile ei 122
5.9. învăţarea la vârsta preşcolară 125
Capitolul 6. Mica şcolaritate (6-10/11 ani) 128
6.1. Aspecte generale ale micii şcolarităţi. Dezvoltarea faică şi motorie 128
6.2. Dezvoltarea intelectuală 129
6.3. Dezvoltarea limbajului 132
6.3.1. Abilităţile de comunicare 1326.3.2. Scris-cititul 133
6.4. Mediul şcolar. Invăţarea 137
6.5. Influenţele mediului familial 140
6.5.1. Stiluri şi atitudini parentale 1416.5.2. Abuzul şi neglijarea copilului 1426.5.3. Divorţuf 1446.5.4. Pierderea şi durerea. Repere terapeutice 145
6.6. Judecata morală 147
6.7. Dezvoltarea socială şi de personalitate 149
6.8. Imaginea de sine. Stima de sine 151
6.9. Tulburări emoţionale şi de comportament 153
Capitolul 7. Preadolescenta (10/11-14/15 ani) 158
7.1. Debutul maturizării fizice şi psihologice 158
7.1.1. Dezvoltarea fizică 1597.1.2. Capacităţile de cunoaştere 161
7.2. Maturizarea cognitivă în perioada preadolescentei 162
7.3. Maturizarea afectivă, morală şi de personalitate 166
7.4. Dezvoltarea socială şi a sinelui 168
7.5. Relaţia dintre testosteron şi estrogen şi comportamentul antisocial 172
7.6. Influenţe ale mediului şcolar : expectaţii şi percepţii sociale 173
Capitolul 8. Adolescenţa (14/15-18/20 de ani) 176
8.1. Evoluţia concepţiilor şi studiilor cu privire la perioada adolescenţei. Teorii 176
8.2. Caracterizarea generală a adolescenţei 178
8.2.1. Gândirea adolescentă 1788.2.2. Subperioadele adolescenţei 179
8.3. Dezvoltarea fizică. Impactul psihologic al transformărilor fizice 180
8.4. Maturizarea socială şi de personalitate 184
8.5. Criza de originalitate 188
8.6. Adolescenţii şi agresivitatea 190
8.7. Relaţiile cu părinţii şi conflictul dintre generaţii 192
8.8. „Cine sunt eu? " sau în căutarea identităţii 194
8.9. Devieri de la normalitate 196
8.9.1. Abuzul de substanţe, anorexia şi bulimia 1968.9.2. Depresia şi suicidul 200
8.10. Adolescenţa - vârsta conturării opţiunilor şcolare şi profesionale 203
Partea a II-a. Vârstele adulte. Senectutea. Sfarşitul vieţii
Capitolul 9. Vârstele adulte şi maturizarea 209
9.1. Manifestări ale maturizării 209
9.2. Trecerea la maturitate 211
9.3. Indicatorii maturităţii şi normele sociale 212
9.4. Etapele vârstei adulte 213
Capitolul 10. Tinereţea (20-35/40 de ani) 215
10.1. Coordonatele dezvoltării 215
10.2. Maturizarea intelectuală. 217
10.3. Abilităţile cognitive şi diferenţele individuale 218
10.4. Personalitate şi relaţionare socială 219
10.5. Impactul atractivităţii fizice asupra relaţiilor interpersonale 223
10.6. Stiluri de viaţă. 227
10.6.1. Iubirea şi cuplul 22710.6.2. Căsătoria şi familia. 23210.6.3. Forme alternative de convieţuire 23710.6.4. Violenţa domestică 23910.6.5. Divorţul 24210.6.6. Parentalitatea 245
10.7. Dezvoltarea vocaţională. Alegerea carierei 255
10.7.1. Teoriile luării deciziei vocaţionale 25610.7.2. Stadiile împlinirii vocaţionale 25810.7.3. Alegerea profesiei 259
Capitolul 11. Maturitatea (40-65 de ani) 263
11.1. Caracterizarea generală a perioadei maturităţii 263
11.2. Funcţionalitatea intelectuală şi creativă : declin sau productivitate ? 265
11.3. Criza vârstei de mijloc 266
11.3.1. Criza vârstei de mijloc la femei 26711.3.2. Criza vârstei de mijloc la bărbaţi 268
11.4. Funcţionarea socială şi de personalitate 270
11.5. învăţarea la vârsta adultă, învăţarea permanentă 272
10.6. Profesia şi stresul ocupaţional 274
11.7. Schimbări profesionale contemporane 278
11.7.1. Pierderea slujbei 27811.7.2. Fenomenul de burnout 27911.7.3. Workaholismul 28011.7.4. Fenomenul de mobbing 28111.7.5. Migraţia 282
Capitolul 12. Bătrâneţea (peste 65 de ani) 284
12.1. Particularităţile vârstei 284
12.1.1. Rezilienţa 28512.1.2. Stadiile şi specificităţile bătrâneţii 28612.1.3. Funcţionarea intelectuală şi sănătatea mentală 288
12.2. Teorii explicative ale procesului îmbătrânirii 292
12.3. Funcţionarea socială şi de personalitate 293
12.4. Văduvia - o experienţă dramatică 296
12.5. Implicatii sociale ale bătrâneţii : abuzul, singurătatea, experienţa de bunic 298
12.6. Teoriile adaptării la bătrâneţe 303
12.7. Alternative pentru vârstnici 304
12.8. Imbătrânirea de succes 306
Capitolul 13. Sfârşitul vieţii 310
13.1. Conceptul de moarte 310
13.2. Diversitatea percepţiilor şi atitudinilor faţă de moarte 311
13.2.1. Perspective istorice şi culturale 31113.2.2. Perspectivele vârstelor 312
13.3. Predictorii morţii 314
13.4. Atitudini în faţa morţii 315
13.5. Modele explicative ale durerii 318
13.6. Stadiile agoniei şi morţii 319
13.7. Ritualurile de înmormântare 322
13.8. „Alternative" în faţa morţii 324
13.8.1. Terapia de suport - retrospecţia asupra vieţii 32413.8.2. Eutanasia 32513.8.3. Suicidul 326
Referinţe bibliografice 329
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu