22/12/2022

MANUAL DE PSIHOLOGIA DEZVOLTARII. O abordare psihodinamica

Autor: Florinda Golu
Editura Polirom
Colectia Collegium. Psihologie
An aparitie : 2015
Editia I
ISBN 978-973-46-5627-1
Nr pagini : 344
Format 165 x 235
Anticariat
Pretul la data postarii : 38,65 lei la senecanticafe, 47,20 lei la emag
Disponibilitate BCU
previzualizare google books


        Preocuparile privind dezvoltarea umana sint centrale in psihologie, dar ele nu lipsesc nici din alte domenii. Florinda Golu analizeaza teoriile unora dintre cei mai importanti psihologi, sociologi, medici, antropologi si biologi care au studiat dezvoltarea personala, oferind o viziune panoramica asupra inlantuirii ciclurilor vietii, cu continuitatile si discontinuitatile lor. Numeroase studii de caz efectuate de autoare sau de cercetatori din strainatate vin sa ilustreze si sa completeze expunerile teoretice. Avind la baza cele mai recente studii din domeniu, Manualul de psihologia dezvoltarii este destinat atit studentilor si profesorilor de la facultatile de psihologie si stiintele educatiei, cit si psihologilor practicieni si consilierilor scolari.

        Florinda Golu a absolvit in 2003 Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, specializarea Psihologie, din cadrul Universitatii din Bucuresti. In 2005 si-a luat masteratul in Psihodiagnostic si psihoterapie in cadrul aceleiasi universitati, iar in 2009, masterul in Integrare europeana si politici sociale la Universitatea Hyperion din Bucuresti. Din anul 2004 este cadru didactic titular al Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea Bucuresti, Departamentul de Psihologie, sustinind seminare si cursuri de psihologia educatiei, psihologia invatarii, psihologie sociala, psihodiagnostic, iar din 2010 este titulara cursului de psihologia dezvoltarii umane. Din 2012 este si cadru didactic asociat la Academia Nationala de Informatii „Mihai Viteazul”. Din anul 2005 este psiholog cu drept de libera practica, acordat de Colegiul Psihologilor din România, iar in 2008 a obtinut titlul de doctor in Psihologie. Sursa Polirom
        Dintre lucrarile sale:
Dinamica dezvoltarii personale la virsta prescolara, 2004
Proiectivitatea imaginativ-creativa la copilul prescolar, 2006
Joc si invatare la copilul prescolar. Ghid pentru educatori, parinti si psihologi, EDP 2008
Aplicatii practice ale psihologiei copilului. Dezvoltarea personala ca program de educatie alternativa (coautor), SPER 2009
Psihologia dezvoltarii umane, Ed. Universitara 2010
Dimensiuni aplicative ale psihologiei sociale (coautor), Ed. Universitara 2012
Studii de psihologia dezvoltarii (coord.) Ed. Universitara 2012
Manual de psihologia dezvoltarii. O abordare psihodinamica, Polirom 2015

Cuprins:

Cuvant-inainte 9 

Partea I. Originile. Conceptia. Naşterea. Copilaria. Adolescenţa 

Capitolul 1. Dezvoltarea umană  13 
1.1. Apariţia psihologiei dezvoltării. Conceptul de dezvoltare 13 
1.1.1. Repere istorice în apariţia şi evoluţia psihologiei dezvoltării  13 
1.1.2. Conceptul de dezvoltare 17 
1.1.3. Modele explicative ale dezvoltării  18 
1.2. Caracteristicile dezvoltării umane  20 
1.2.1. Durata şi stadialitatea dezvoltării  20 
1.2.2. Mecanisme şi factori explicativi ai dezvoltării  24 
1.2.3. Metode de investigare în psihologia dezvoltării  29 
1.2.4. Teoriile dezvoltării umane  33 

Capitolul 2. Perioada prenatală  38 
2.1. Concepţia. Dezvoltarea prenatală  38 
2.2. Influenţe prenatale. Factori de risc 42 
2.3. Pregătirea pentru parentalitate 46 

Capitolul 3. Naşterea. Nou-născutul  48 
3.1. Naşterea. Etapele naşterii  48 
3.1.1. Evaluarea nou-născutului  49 
3.1.2. Experienţa naşterii pentru copil  51 
3.2. Depresia postnatală şi legătura părinte-copil 53 
3.3. Nou-născutul (stadiul sugarului) (0-1 an) 55 
3.3.1. Caracteristicile generale ale nou-născutului   56 
3.3.2. Dezvoltarea motorie. Reflexele nou-născutului  59 
3.3.3. Dezvoltarea abilităţilor de invăţare 62 
3.3.4. Dezvoltarea perceptivă şi intelectuală  64 
3.3.5. Mortalitatea infantilă  68 

Capitolul 4. Copilăria mică (1-3 ani) 70 
4.1. Repere generice ale dezvoltării 70 
4.2. Dezvoltarea cognitivă şi permanenţa obiectului 73 
4.3. Comunicarea şi limbajul  75 
4.3.1. Teorii explicative 75 
4.3.2. Studii de caz  76 
4.3.3. Stadiile achiziţiei limbajului 79 
4.3.4. Alte forme de comunicare : plânsul şi zâmbetul  80 
4.4. Dezvoltarea emoţională  82 
4.4.1. Anxietatea copilului  83 
4.4.2. Problematica ataşamentului : concept, faze, tipuri 84 
4.4.3. Studiul experimental al ataşamentului  87 
4.4.4. Tulburările de ataşament 90 
4.5. Dezvoltarea psihosocială. Importanţa climatului familial 91 
4.6. Formarea conştiinţei de sine 94 

Capitolul 5. Preşcolaritatea (3-6 ani) 98 
5.1. Stadiile preşcolarităţii 98 
5.2. Creşterea fizică şi dezvoltarea motorie 100 
5.3. Achiziţiile intelectuale 102 
5.4. Limbajul şi comunicarea cu ceilalţi.  105 
5.5. Structurile emoţionale şi de personalitate ale preşcolarului 106 
5.5.1. Desenul proiectiv ca expresie sintetică a personalităţii copilului  108 
5.5.2. Identificarea  112 
5.5.3. Identitatea de gen, constanţa şi consistenţa genului 115 
5.5.4. Dezvoltarea psihomorală 116 
5.6. Jocul: stadii, tipuri  117 
5.7. Jocul ca modalitate terapeutică  120 
5.8. Grădiniţa şi rolurile ei  122 
5.9. învăţarea la vârsta preşcolară  125 

Capitolul 6. Mica şcolaritate (6-10/11 ani) 128 
6.1. Aspecte generale ale micii şcolarităţi. Dezvoltarea faică şi motorie 128 
6.2. Dezvoltarea intelectuală 129 
6.3. Dezvoltarea limbajului 132 
6.3.1. Abilităţile de comunicare 132 
6.3.2. Scris-cititul  133 
6.4. Mediul şcolar. Invăţarea  137 
6.5. Influenţele mediului familial 140 
6.5.1. Stiluri şi atitudini parentale 141 
6.5.2. Abuzul şi neglijarea copilului 142 
6.5.3. Divorţuf  144 
6.5.4. Pierderea şi durerea. Repere terapeutice 145 
6.6. Judecata morală  147 
6.7. Dezvoltarea socială şi de personalitate 149 
6.8. Imaginea de sine. Stima de sine 151 
6.9. Tulburări emoţionale şi de comportament 153 

Capitolul 7. Preadolescenta (10/11-14/15 ani) 158 
7.1. Debutul maturizării fizice şi psihologice 158 
7.1.1. Dezvoltarea fizică  159 
7.1.2. Capacităţile de cunoaştere 161 
7.2. Maturizarea cognitivă în perioada preadolescentei  162 
7.3. Maturizarea afectivă, morală şi de personalitate 166 
7.4. Dezvoltarea socială şi a sinelui  168 
7.5. Relaţia dintre testosteron şi estrogen şi comportamentul antisocial  172 
7.6. Influenţe ale mediului şcolar : expectaţii şi percepţii sociale 173 

Capitolul 8. Adolescenţa (14/15-18/20 de ani) 176 
8.1. Evoluţia concepţiilor şi studiilor cu privire la perioada adolescenţei. Teorii  176
8.2. Caracterizarea generală a adolescenţei  178 
8.2.1. Gândirea adolescentă 178 
8.2.2. Subperioadele adolescenţei 179 
8.3. Dezvoltarea fizică. Impactul psihologic al transformărilor fizice 180 
8.4. Maturizarea socială şi de personalitate 184 
8.5. Criza de originalitate 188 
8.6. Adolescenţii şi agresivitatea  190 
8.7. Relaţiile cu părinţii şi conflictul dintre generaţii  192 
8.8. „Cine sunt eu? " sau în căutarea identităţii  194 
8.9. Devieri de la normalitate 196 
8.9.1. Abuzul de substanţe, anorexia şi bulimia  196 
8.9.2. Depresia şi suicidul  200 
8.10. Adolescenţa - vârsta conturării opţiunilor şcolare şi profesionale 203 

Partea a II-a. Vârstele adulte. Senectutea. Sfarşitul vieţii
 
Capitolul 9. Vârstele adulte şi maturizarea   209 
9.1. Manifestări ale maturizării  209 
9.2. Trecerea la maturitate 211 
9.3. Indicatorii maturităţii şi normele sociale 212 
9.4. Etapele vârstei adulte  213 

Capitolul 10. Tinereţea (20-35/40 de ani)  215 
10.1. Coordonatele dezvoltării   215 
10.2. Maturizarea intelectuală.   217 
10.3. Abilităţile cognitive şi diferenţele individuale 218 
10.4. Personalitate şi relaţionare socială   219 
10.5. Impactul atractivităţii fizice asupra relaţiilor interpersonale 223 
10.6. Stiluri de viaţă.  227 
10.6.1. Iubirea şi cuplul  227 
10.6.2. Căsătoria şi familia.   232 
10.6.3. Forme alternative de convieţuire  237 
10.6.4. Violenţa domestică  239 
10.6.5. Divorţul  242 
10.6.6. Parentalitatea  245 
10.7. Dezvoltarea vocaţională. Alegerea carierei  255 
10.7.1. Teoriile luării deciziei vocaţionale  256 
10.7.2. Stadiile împlinirii vocaţionale  258 
10.7.3. Alegerea profesiei   259 

Capitolul 11. Maturitatea (40-65 de ani)  263 
11.1. Caracterizarea generală a perioadei maturităţii  263 
11.2. Funcţionalitatea intelectuală şi creativă : declin sau productivitate ?  265 
11.3. Criza vârstei de mijloc  266 
11.3.1. Criza vârstei de mijloc la femei   267 
11.3.2. Criza vârstei de mijloc la bărbaţi   268 
11.4. Funcţionarea socială şi de personalitate  270 
11.5. învăţarea la vârsta adultă, învăţarea permanentă   272 
10.6. Profesia şi stresul ocupaţional 274
11.7. Schimbări profesionale contemporane 278
11.7.1. Pierderea slujbei 278
11.7.2. Fenomenul de burnout 279
11.7.3. Workaholismul 280
11.7.4. Fenomenul de mobbing 281
11.7.5. Migraţia 282

Capitolul 12. Bătrâneţea (peste 65 de ani) 284
12.1. Particularităţile vârstei 284
12.1.1. Rezilienţa 285
12.1.2. Stadiile şi specificităţile bătrâneţii 286
12.1.3. Funcţionarea intelectuală şi sănătatea mentală 288
12.2. Teorii explicative ale procesului îmbătrânirii 292
12.3. Funcţionarea socială şi de personalitate 293
12.4. Văduvia - o experienţă dramatică 296
12.5. Implicatii sociale ale bătrâneţii : abuzul, singurătatea, experienţa de bunic 298
12.6. Teoriile adaptării la bătrâneţe 303
12.7. Alternative pentru vârstnici 304
12.8. Imbătrânirea de succes 306

Capitolul 13. Sfârşitul vieţii 310
13.1. Conceptul de moarte 310
13.2. Diversitatea percepţiilor şi atitudinilor faţă de moarte 311
13.2.1. Perspective istorice şi culturale 311
13.2.2. Perspectivele vârstelor 312
13.3. Predictorii morţii 314
13.4. Atitudini în faţa morţii 315
13.5. Modele explicative ale durerii 318
13.6. Stadiile agoniei şi morţii 319
13.7. Ritualurile de înmormântare 322
13.8. „Alternative" în faţa morţii 324
13.8.1. Terapia de suport - retrospecţia asupra vieţii 324
13.8.2. Eutanasia 325
13.8.3. Suicidul 326

Referinţe bibliografice 329

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu