26/12/2022

INSTRUIREA SCOLARA. Perspective teoretice si aplicative

Autor: Romita B. Iucu
Editura Polirom
Colectia Collegium. Stiintele educatiei
An aparitie : 2001, 2008
Editia a II-a revizuita si adaugita
ISBN 978-973-46-1151-1
Nr pagini : 224
Format 160 x 235
Anticariat
Pretul la data postarii : 29 lei pe okazii, 22,21 lei la pravalia cu carti
Disponibilitate BCU


        Circumscrisa unei problematici educationale clasice, insa de mare actualitate, lucrarea este un instrument deosebit de valoros pentru pregatirea examenelor de definitivare, gradul II si gradul I. Autorul recurge la o bibliografie vasta, prelucrata si interpretata obiectiv, mizind pe argumente instructionale moderne si avind in permanenta in vedere specificul muncii educative si exigentele celor care o practica.

        Romita B. Iucu este doctor in stiintele educatiei, profesor universitar la Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, Catedra de Pedagogie a Universitatii din Bucuresti si prorector al aceleiasi universitati. Este expert al Comisiei Europene in domeniul formarii personalului didactic incepind cu anul 2002, membru in numeroase asociatii si consilii profesionale, coordonator si consultant in cadrul unor proiecte nationale si internationale de cercetare, expert-evaluator in diferite actiuni europene

Cuprins:

CAPITOLUL 1 DIDACTICA - TRADIŢIE ŞI MODERNITATE
1.1. Didactica - teoria procesulul de invăţămănt  11
     1.1.1. Bildung - didactică - instruire   12 
1.1.1.1. Dezbateri curente in didactică - tensiunea dintre perspectivele sociale şi perspectivele individuale  14 
     1.1.2. Didactica culturală - teoria activitătii şi teoria practicii sociale in didactică   14 
     1.1.3. Didacticile generale şi didacticile speciale : perspective "scandinave" de abordare  18 
     1.1.4. Didacticile normative şi didacticile analitic-descriptive  19 
     1.1.5. Dezvoltarea şi schimbarea ca probleme ale didacticil   22 
     1.1.6. Reflectia didactică   24 
     1.1.7. Didactica nomanească - de la metode şi mijloace la sisteme de instruire alternative si complementare  25 
1.2. Didactica şl teoria instruirii - conexiuni educaţionale  28 
     1.2.1. De la didactică la teoria instruirii   28 
Bibliografie    33 

CAPITOLUL 2 TEORIA INSTRUIRII - FUNDAMENTE ŞTIINTIFICE SI APLICATIVE 39 
2.1. Instruirea  39 
2.2. Invăţarea   40 
     2.2.1. Conceptul de invătare şcolară. Mecanisme şi procesualitate. Forme, tipuri şi niveluri de invătare  42 
     2.2.2. Teoriile invăţării  42 
     2.2.3. Relatia dintre conditiile interne şi conditiile externe ale invătării. Valorificare si optimizare  56 
2.3. Conversia teoriilor invătărli in rnodele de instruire   58 
     2.3.1. Delimitări conceptuale : paradigmă, teorie, model  58 
     2.3.2. Modelele didactice  60 
2.3.2.1. Definitie şi caracterizare  60 
2.3.2.2. Caracteristicile modelelor didactice   61 
2.3.2.3. Modelele didactice - tipologie şi clasificare  62 
     2.3.3. Modelele instructionale  66 
2.3.3.1. Caracterizare generala  66 
2.3.3.2. Teorii ale invatarii - teorii ale instruirii 66 
2.3.3.3. Modelele instruirii dincolo de psihologia educatiei   67 
2.3.3.4. Modelele instruirii - legitimare pedagogica  67 
2.3.3.5. Modelele şcolii germane 70 
     2.3.4. Modelele predării  70 
2.3.4.1. Modelele centrate pe procesorea informatiei 71 
2.3.4.2. Modelele centrate pe persoana  72 
2.3.4.3. Modelele centrate pe dimensiunea sociala  72 
2.3.4.4. Modelele comportamentale (behavioriste)   73 
2.3.4.5. Structura modelelor predarii  74 
     2.3.5. Modelele procesului de invaţămant   75 
2.3.5.1. Modelul interactiv  75 
2.3.5.2. Modelul sistemic  75 
2.3.5.3. Modelul informational  75 
2.3.5.4. Modelul cibernetic  75 
2.3.5.5. Modelul comunicational  75 
2.3.5.6. Modelul campului educational   76 
2.3.5.7. Modelul situatiilor de instruire  76
2.4. Gândirea critica si gândirea creativa  - corolare educaţionale  77 
     2.4.1. Gândirea creativă   78 
Bibliografie 79 

CAPITOLUL 3 TEORIA GENERALĂ A PROCESULUI DE INVĂŢĂMĂNT 85 
3.1. Procesul de invătamânt - aspecte structurale  85 
     3.1.1. Reprezentarea procesului de invăţămănt   86 
3.1.1.1. Varietatea reprezentărilor psihopedagogice  87 
3.1.1.2. Structura reprezentarilor psihopedagogice  88 
3.2. Modelele procesului de invăţămănt   90 
     3.2.1. Modelul interactiv   90 
     3.2.2. Modelul sistemic   92 
     3.2.3. Modelul informaţional   93 
     3.2.4. Modelul cibernetic  95 
     3.2.5. Modelul comunicaţional   96 
     3.2.6. Modelul cămpului educaţional   96 
     3.2.7. Modelul situaţiilor de instruire  97 
3.3. Predarea - orientări contemporane in teoria şi practica predarii   97 
     3.3.1. Conceptul de predare. Relaţia predare - invăţare - evaluare   101 
3.3.1.1. Predarea ca transmitere   102 
3.3.1.2. Predarea ca oferta de experiente   102 
3.3.1.3. Predarea ca forma de dirijare a invatării   102 
3.3.1.4. Predarea ca management aI invătării  103 
3.3.1.5. Predarea ca instantă de  decizie 104 
     3.3.2. Predarea - act de comunicare pedagogică eficientă   105 
3.3.2.1. Comunicarea verbala  105 
3.3.2.2. Comunicarea nonverbala  105 
3.3.2.3. Paraverbal şi nonverbal in comunicarea instructionala  109 
Bibliografie   112 

CAPITOLUL 4 STRATEGII DE INSTRUIRE  117 
4.1. Definire şl caracterizare  117 
     4.1.1. Dirijarea activiţăţilor de predare - invăţare  118 
     4.1.2. Planificarea şi organizarea instruirii 118 
     4.1.3. Abordarea decizională a unei situaţii instrucţionale in corelaţie cu combinatorica structurală specifică   119 
4.2. Tipologia strategiilor de instruire  121 
4.3. Construirea strategiilor de instruire   123 
     4.3.1. Organizarea elevilor  123 
     4.3.2. Organizarea continutului vehiculat in timpul procesului   123 
     4.3.3. Prezentarea continutului  123 
     4.3.4. lnterventiile cadrului didactic   123 
     4.3.5. Exercitii aplicative sau de consolidare   124 
     4.3.6. Evaluarea   124 
4.4. Structura strategiilor de instrulre  125 
     4.4.1. Metode de instruire  126 
4.4.1.1. Expunerea  130 
4.4.1.2. Conversatia  131 
4.4.1.3. Studiul de caz  132 
4.4.1.4. Metode creative de grup  135 
4.4.1.5. Jocul de rol 136 
4.4.1.6. Portofoliul  139 
     4.4.2. Mijloace de instruire   142 
     4.4.3. Forme de organizare a instruirii   145 
4.4.3.1. Individualizare, grupare si organizare in clasa  147 
4.4.3.2. Forme de organizare a instruirii   147 
4.4.3.3. Criterii de organizare a instruirii  148 
4.4.3.4. Structura informatiei psihosociale -implicatii in organizarea clasei   149
4.4.3.5. Invătarea prin colaborare  151 
4.4.3.6. Pentru o "didactică a cadrului didactic"   156 
     4.4.4. Interactiuni şi relatii instructionale  157 
4.4.4.1. Relatii de intercunoaştere   159 
4.4.4.2. Relatii de intercomunicare   160 
4.4.4.3. Relatii socioafective preferentiale  161 
4.4.4.4. Relatii de influentare  162 
4.4.4.5. Stiluri de instruire   162 
4.4.4.6. Didactica : relatii interstructurale in procesul didactic  168 
4.4.4.7. Relaţia didactica - relaţie curriculara   172 
     4.4.5. Decizia instrucţională   173 
4.5. Perspective moderne in abordarea strategiilor de instruire  180 
     4.5.1. Teoria inteligenţelor multiple - corolare instrucţionale  180 
4.5.1.1. Delimitari canceptuale  180 
4.5.1.2. Bazele (originile) inteligentei  182 
4.5.1.3. Utilizarea inteligenţei multiple in clasa de elevi  182 
4.5.1.4. Pentru o evaluare mai apropiata de realitaţile instrucţionale   183 
4.5.1.5. ConcIuzii  183 
     4.5.2. Multiculturalism si insusire   184 
4.5.2.1. Teoria lui Vigotski   184 
4.5.2.2. Limbajul interior (vorbirea interioara)   184 
4.5.2.3. Esafodaj si dezvoltare  185 
4.5.2.4. Procesul de invatamant adaptat exigenţelor multiculturalitaţii  186 
4.5.2.5. Alte cercetdri  186 
     4.5.3. Invăţarea prin cooperare  190 
4.6. Proiectarea strategiilor de instruire  195 
Bibliografie   197 

CAPITOLUL 5 LEGITATE SI NORMATIVITATE IN INSTRUIRE 203 
5.1. Principiile didactice in faţa „prezentului instrucţionar" 203 
5.2. Principiul insuşirii conştiente şi active a cunoştinţelor 204 
5.3. Principiul accesibilităţii  205 
5.4. Principiul insuşirii temeinice a cunoştinţelor 206 
5.5. Principiul legărurii teoriei cu practica  206 
5.6. Principiul conexiunii inverse  207 
5.7. Principiul sistematizării şi continuităţii   208 
Bibliografie 209 

Bibliografie generala  213 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu