Autor: Romita B. Iucu
Editura Polirom
Colectia Collegium. Stiintele educatiei
An aparitie : 2001, 2008
Editia a II-a revizuita si adaugita
ISBN 978-973-46-1151-1
Nr pagini : 224
Format 160 x 235
Anticariat
Pretul la data postarii : 29 lei pe okazii, 22,21 lei la pravalia cu carti
Disponibilitate BCU
Circumscrisa unei problematici educationale clasice, insa de mare actualitate, lucrarea este un instrument deosebit de valoros pentru pregatirea examenelor de definitivare, gradul II si gradul I. Autorul recurge la o bibliografie vasta, prelucrata si interpretata obiectiv, mizind pe argumente instructionale moderne si avind in permanenta in vedere specificul muncii educative si exigentele celor care o practica.
Romita B. Iucu este doctor in stiintele educatiei, profesor universitar la Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, Catedra de Pedagogie a Universitatii din Bucuresti si prorector al aceleiasi universitati. Este expert al Comisiei Europene in domeniul formarii personalului didactic incepind cu anul 2002, membru in numeroase asociatii si consilii profesionale, coordonator si consultant in cadrul unor proiecte nationale si internationale de cercetare, expert-evaluator in diferite actiuni europene
Cuprins:
CAPITOLUL 1 DIDACTICA - TRADIŢIE ŞI MODERNITATE 9
1.1. Didactica - teoria procesulul de invăţămănt 11
1.1.1. Bildung - didactică - instruire 12
1.1.1.1. Dezbateri curente in didactică - tensiunea dintre perspectivele sociale şi perspectivele individuale 14
1.1.2. Didactica culturală - teoria activitătii şi teoria practicii sociale in didactică 14
1.1.3. Didacticile generale şi didacticile speciale : perspective "scandinave" de abordare 18
1.1.4. Didacticile normative şi didacticile analitic-descriptive 19
1.1.5. Dezvoltarea şi schimbarea ca probleme ale didacticil 22
1.1.6. Reflectia didactică 24
1.1.7. Didactica nomanească - de la metode şi mijloace la sisteme de instruire alternative si complementare 25
1.2. Didactica şl teoria instruirii - conexiuni educaţionale 28
1.2.1. De la didactică la teoria instruirii 28
Bibliografie 33
CAPITOLUL 2 TEORIA INSTRUIRII - FUNDAMENTE ŞTIINTIFICE SI APLICATIVE 39
2.1. Instruirea 39
2.2. Invăţarea 40
2.2.1. Conceptul de invătare şcolară. Mecanisme şi procesualitate. Forme, tipuri şi niveluri de invătare 42
2.2.2. Teoriile invăţării 42
2.2.3. Relatia dintre conditiile interne şi conditiile externe ale invătării. Valorificare si optimizare 56
2.3. Conversia teoriilor invătărli in rnodele de instruire 58
2.3.1. Delimitări conceptuale : paradigmă, teorie, model 58
2.3.2. Modelele didactice 60
2.3.2.1. Definitie şi caracterizare 602.3.2.2. Caracteristicile modelelor didactice 612.3.2.3. Modelele didactice - tipologie şi clasificare 62
2.3.3. Modelele instructionale 66
2.3.3.1. Caracterizare generala 662.3.3.2. Teorii ale invatarii - teorii ale instruirii 662.3.3.3. Modelele instruirii dincolo de psihologia educatiei 672.3.3.4. Modelele instruirii - legitimare pedagogica 672.3.3.5. Modelele şcolii germane 70
2.3.4. Modelele predării 70
2.3.4.1. Modelele centrate pe procesorea informatiei 712.3.4.2. Modelele centrate pe persoana 722.3.4.3. Modelele centrate pe dimensiunea sociala 722.3.4.4. Modelele comportamentale (behavioriste) 732.3.4.5. Structura modelelor predarii 74
2.3.5. Modelele procesului de invaţămant 75
2.3.5.1. Modelul interactiv 752.3.5.2. Modelul sistemic 752.3.5.3. Modelul informational 752.3.5.4. Modelul cibernetic 752.3.5.5. Modelul comunicational 752.3.5.6. Modelul campului educational 762.3.5.7. Modelul situatiilor de instruire 76
2.4. Gândirea critica si gândirea creativa - corolare educaţionale 77
2.4.1. Gândirea creativă 78
Bibliografie 79
CAPITOLUL 3 TEORIA GENERALĂ A PROCESULUI DE INVĂŢĂMĂNT 85
3.1. Procesul de invătamânt - aspecte structurale 85
3.1.1. Reprezentarea procesului de invăţămănt 86
3.1.1.1. Varietatea reprezentărilor psihopedagogice 873.1.1.2. Structura reprezentarilor psihopedagogice 88
3.2. Modelele procesului de invăţămănt 90
3.2.1. Modelul interactiv 90
3.2.2. Modelul sistemic 92
3.2.3. Modelul informaţional 93
3.2.4. Modelul cibernetic 95
3.2.5. Modelul comunicaţional 96
3.2.6. Modelul cămpului educaţional 96
3.2.7. Modelul situaţiilor de instruire 97
3.3. Predarea - orientări contemporane in teoria şi practica predarii 97
3.3.1. Conceptul de predare. Relaţia predare - invăţare - evaluare 101
3.3.1.1. Predarea ca transmitere 1023.3.1.2. Predarea ca oferta de experiente 1023.3.1.3. Predarea ca forma de dirijare a invatării 1023.3.1.4. Predarea ca management aI invătării 1033.3.1.5. Predarea ca instantă de decizie 104
3.3.2. Predarea - act de comunicare pedagogică eficientă 105
3.3.2.1. Comunicarea verbala 1053.3.2.2. Comunicarea nonverbala 1053.3.2.3. Paraverbal şi nonverbal in comunicarea instructionala 109
Bibliografie 112
CAPITOLUL 4 STRATEGII DE INSTRUIRE 117
4.1. Definire şl caracterizare 117
4.1.1. Dirijarea activiţăţilor de predare - invăţare 118
4.1.2. Planificarea şi organizarea instruirii 118
4.1.3. Abordarea decizională a unei situaţii instrucţionale in corelaţie cu combinatorica structurală specifică 119
4.2. Tipologia strategiilor de instruire 121
4.3. Construirea strategiilor de instruire 123
4.3.1. Organizarea elevilor 123
4.3.2. Organizarea continutului vehiculat in timpul procesului 123
4.3.3. Prezentarea continutului 123
4.3.4. lnterventiile cadrului didactic 123
4.3.5. Exercitii aplicative sau de consolidare 124
4.3.6. Evaluarea 124
4.4. Structura strategiilor de instrulre 125
4.4.1. Metode de instruire 126
4.4.1.1. Expunerea 1304.4.1.2. Conversatia 1314.4.1.3. Studiul de caz 1324.4.1.4. Metode creative de grup 1354.4.1.5. Jocul de rol 1364.4.1.6. Portofoliul 139
4.4.2. Mijloace de instruire 142
4.4.3. Forme de organizare a instruirii 145
4.4.3.1. Individualizare, grupare si organizare in clasa 1474.4.3.2. Forme de organizare a instruirii 1474.4.3.3. Criterii de organizare a instruirii 1484.4.3.4. Structura informatiei psihosociale -implicatii in organizarea clasei 1494.4.3.5. Invătarea prin colaborare 1514.4.3.6. Pentru o "didactică a cadrului didactic" 156
4.4.4. Interactiuni şi relatii instructionale 157
4.4.4.1. Relatii de intercunoaştere 1594.4.4.2. Relatii de intercomunicare 1604.4.4.3. Relatii socioafective preferentiale 1614.4.4.4. Relatii de influentare 1624.4.4.5. Stiluri de instruire 1624.4.4.6. Didactica : relatii interstructurale in procesul didactic 1684.4.4.7. Relaţia didactica - relaţie curriculara 172
4.4.5. Decizia instrucţională 173
4.5. Perspective moderne in abordarea strategiilor de instruire 180
4.5.1. Teoria inteligenţelor multiple - corolare instrucţionale 180
4.5.1.1. Delimitari canceptuale 1804.5.1.2. Bazele (originile) inteligentei 1824.5.1.3. Utilizarea inteligenţei multiple in clasa de elevi 1824.5.1.4. Pentru o evaluare mai apropiata de realitaţile instrucţionale 1834.5.1.5. ConcIuzii 183
4.5.2. Multiculturalism si insusire 184
4.5.2.1. Teoria lui Vigotski 1844.5.2.2. Limbajul interior (vorbirea interioara) 1844.5.2.3. Esafodaj si dezvoltare 1854.5.2.4. Procesul de invatamant adaptat exigenţelor multiculturalitaţii 1864.5.2.5. Alte cercetdri 186
4.5.3. Invăţarea prin cooperare 190
4.6. Proiectarea strategiilor de instruire 195
Bibliografie 197
CAPITOLUL 5 LEGITATE SI NORMATIVITATE IN INSTRUIRE 203
5.1. Principiile didactice in faţa „prezentului instrucţionar" 203
5.2. Principiul insuşirii conştiente şi active a cunoştinţelor 204
5.3. Principiul accesibilităţii 205
5.4. Principiul insuşirii temeinice a cunoştinţelor 206
5.5. Principiul legărurii teoriei cu practica 206
5.6. Principiul conexiunii inverse 207
5.7. Principiul sistematizării şi continuităţii 208
Bibliografie 209
Bibliografie generala 213
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu