Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An
aparitie :2007
Editia a II-a revazuta si adaugita.
Prima editie 2005
Editia a II-a revazuta si adaugita.
Prima editie 2005
ISBN
978-973-46-0410-4
Nr
pagini : 480
Format 160x235
Descriere:
Aflata la a doua editie revazuta si adaugita, lucrarea expune comparativ „modelele de gindire” din sfera stiintelor umane si cele din stiintele pozitive, punind accentul pe latura psihologica si psihanalitica pentru explicarea „mecanismelor” si a „mobilurilor” ce stau la baza motivatiei activitatii de cercetare si cunoastere stiintifica. Omul, ideile despre el, imaginea si semnificatia sa in stiintele umane sint acel esential „obiect al cunoasterii” in jurul caruia trebuie construita o veritabila teorie a cercetarii stiintifice.
Constantin Enachescu, doctor in psihologie si in medicina, medic primar psihiatru, este profesor universitar la Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea din Bucuresti. Preda psihanaliza si psihoterapie, psihosexologie, psihoigiena si sanatate mintala, psihopatologie si psihologie medicala. Sursa : Ed. Polirom
Din lucrarile sale publicate: Elemente de psihologie proiectiva, Stiintifica 1973
Expresia plastica a personalitatii (1975),
Psihologia activitatii patoplastice, Stiintifica si enciclopedica 1977
Socrate (1994),
Neuropsihologie , Victor 1996
Tratat de igiena mintala , EDP 1998, Polirom 2004, 2008
Experienta vietii interioare si cunoasterea de sine. De la Socrate la Freud 1997, 2006
Tratat de psihanaliza si psihoterapie , EDP 1999, Polirom, 2003, 2007
Tratat de psihosexologie , Universal Dalsi 2000, Polirom 2003, 2008
Tratat de psihopatologie , Tehnica 2000, 2005, Polirom 2005; 2007
Tratat de teoria cercetarii stiintifice Polirom 2005 , 2007
Da si nu. Dialectica comprehensiva a vietii sufletesti , Paidea 2006
Arta si nebunie, Noi Media Print 2006
Tratat de psihologie morala , Polirom, 2202, 2005, 2008
Homo demens. O redefinire a nebuniei, Polirom 2008
Psihosomatica (coautor) Polirom 2008
Tratat de psihologie diferentiala, Polirom 2009
Psihotanatologie. Psihologia mortii si suicidului, Paidea 2015
Cuvant inainte la editia a doua /13
Cuvant inainte la editia intai /15
Cercetarea si cunoasterea stiintifica (Retrospectiva istorica) /19
Cronologia evolutiei descoperirilor si cunoasterii stiintifice /27
Sectiunea I
CUNOASTEREA STIINTIFICA
Cap.1. Persoana si
cunoasterea /33
Existenta ca
descoperire de sine /33
Esse si cogitare /39
Cap.2. Domeniul
cunoasterii (de la mit la stiinta) /48
Cadrul problemei /48
Instrumentele
cunoasterii /50
Semnificatia stiintei /52
Stiinta ca sistem
simbolic /54
Cap.3. De docta
ignorantia /58
Cadrul problemei /58
Definitie si cadru /59
Rolul institutiilor
si al personalitatii formatoare /60
Raportul
"cunoastere/ignoranta"
/62
Criza cunoasterii /63
Cap.4. Adevar si
eroare /65
Cadrul general al
problemei /65
Quid
est veritas
? /66
Raportul
"cuvant/adevar" /67
Adevar si realitate /69
Descoperirea
adevarului /70
Formele adevarului /71
Adevarul ca stil de
gandire /72
Eroarea si falsul /73
Cap.5. Paradoxurile
stiintei (Stiinta si incertitudine) /75
Cadrul general al
problemei /75
Caracteristicile si
geneza paradoxului in stiinta /76
Raportul dintre
"paradox" si "fabulatie/delir" /77
Certitudine si
incertitudine /78
Cap.6. Modele de
gandire stiintifica /81
Faptul de a gandi /81
Modele de gandire
stiintifica /83
Domeniul gandirii
stiintifice /85
Natura fenomenelor
realitatii /87
Rasturnarea problemei /88
Etiologia fenomenelor /90
Raportul dintre
"campul realitatii" si "campul epistemologic" /91
Scopul cunoasterii
stiintifice /93
Cap.7. Tipologiile
si clasificarea stiintelor /94
Aspecte generale /94
Criteriile de
clasificare /95
Raporturile dintre
domeniile de cunoastere /96
Modelele spirituale
si stilurile stiintei /98
Modelul mintal si
ordinea lumii /101
Modalitatile de
clasificare a stiintelor /103
Clasificarea
stiintelor umane /107
Cap.8. Spiritul
pozitiv si spiritul umanist /111
Originea si sensul
cunoasterii /111
Formele cunoasterii /113
Actul cunoasterii /113
Spiritul umanist si
spiritul pozitivist /117
Cap.9. Constituirea
stiintelor umane /119
Conceptul de stiinta /119
Stilul de viata si
mentalitatile /121
Tipologiile
stiintelor /122
Tipurile umane de
cunoastere /125
Criza cunoasterii si
a valorilor /129
Cap.10. Domeniul
stiintelor umane /133
Definitie si cadru /133
Sfera stiintelor
umane /134
Spiritul stiintific /135
Conceptiile
doctrinare si stiintele umane /136
Cap.11. Domeniul
si semnificatia psihologiei ca stiinta /141
Cadrul problemei /141
Sursele psihologiei
si precursorii acesteia /143
Definirea psihologiei /144
Obiectul psihologiei /147
Constituirea
discursului epistemic /148
Modele epistemologice
in psihologie /151
Posibilitatile si
limitele psihologiei /153
Cap.12. Cercetarea
stiintifica in disciplinele psihologice /155
Cadrul general al
problemei /155
Sursele cunoasterii
in psihologie si psihopatologie /157
Particularitatile
metodelor de cercetare psihologica
/158
Scopurile cercetarii
stiintifice in psihologie /159
Etica cercetarii
stiintifice in psihologie /160
Cap.13. Interdisciplinaritatea
in stiinta ca modalitate de intoarcere sintetica la esenta acesteia /162
Delimitarea
domeniului /162
Sfera si
caracteristicile interdisciplinaritatii
/165
Campul epistemic al
teoriei stiintei /168
Valoarea si
semnificatia metodologiei /169
Semnificatia sintezei
interdisciplinare /171
Sectiunea a II-a
PERSONALITATEA OMULUI DE STIINTA
Cap. 14. Omul de
stiinta (Profilul personalitatii) /177
Cadrul general al
problemei /177
Mobilurile cercetarii
si cunoasterii stiintifice /179
Motivele si
motivatiile cercetarii stiintifice
/180
Aspectele psihologice
ale stiintei /183
Tipurile de
personalitate a omului de stiinta
/186
Psihologia si
psihanaliza omului de stiinta /190
Omul de stiinta in
lume /191
Cap. 15. Spiritul
intelectual si intelectualii /193
Definitie si cadru /193
Cine sunt
intelectualii /196
Psihobiografia
intelectualului /197
Tipurile de
intelectuali /201
Intelectualii si
politica /204
Cap.16. Spiritul
universitar si universitatea /207
Definitie si cadru /207
Spiritul universitar /209
Invatamantul
universitar /211
Relatia
"profesori-studenti" /213
Criza universitatii /215
Cap.17. Spiritul
stiintific si cercetarea stiintifica /218
Ignoranta /218
Spiritul stiintific /223
Personalitatea
cercetatorului /228
Cap.18. Evolutia
istorica a stiintei si viitorul inteligentei creatoare /234
Perspectiva
"erei tehnologice" /234
Stiinta si societatea /235
Profetii secolului XX /238
Efectele evolutiei
stiintifice asupra inteligentei creatoare
/240
Sectiunea a III-a
TEORIA CERCETARII STIINTIFICE
Cap. 19. Originea,
semnificatia si scopul cercetarii stiintifice /245
Anticipatia
stiintifica /245
Semnificatia
psihologico-psihanalitica a cercetarii stiintifice /247
Natura obiectului
cercetarii in psihologie /249
Valoarea cercetarii
stiintifice in psihologie /251
Cap.20. Descoperirea
si imaginatia stiintifica (faptele empirica si creatiile spirituale) /252
Aspecte generale /252
Etapele cercetarii
stiintifice /253
Semnificatia
psihanalitica a descoperirii stiintifice
/258
Delimitarea problemei /259
Caracteristicile
imaginatiei stiintifice /259
Raportul dintre
descoperire si imaginatia stiintifica
/264
Cap.21. Constituirea
si evolutia conceptelor si a limbajului stiintific /263
Aspecte generale /263
Evolutia limbajului
stiintific /265
Natura lumii si
obiectele cunoasterii /266
Momentele
"lantului cercetarii" /268
Limbajul stiintific /270
Dincolo de limbajul
stiintific /272
Cap.22. Discursul
stiintific /275
Cadrul problemei /275
Cunoasterea rationala
si imaginarul fabulistic /276
Constituirea
discursului epistemic /279
Functiile discursului
epistemic /281
Cap.23. Principiile
cercetarii stiintifice /282
Cadrul problemei /282
Principiile
cercetarii stiintifice /283
Abaterea de la
principiile cercetarii stiintifice /288
Importanta
activitatii de cercetare stiintifica /289
Cap.24. Obiectivul
cercetarii stiintifice /293
Cadrul general al
problemei /293
Caracteristicile
obiectului /294
Natura obiectului /295
Interogatia
obiectului cercetarii /297
Modalitatile de
abordare metodica a obiectului /298
Determinism si
finalitate /300
Istoria naturala a
obiectului /302
Cap.25. Originea
si evolutia ideilor stiintifice (I) (Ipotezele stiintifice) /303
Cadrul general al
problemei /303
Uzarea, declinul si
disparitia ideilor /306
Criza ideilor /308
De la idee la fapta /309
Ipotezele stiintifice /310
Cap.26. Originea
si evolutia ideilor stiintifice (II) (Teoriile stiintifice) /313
Metoda stiintifica /313
Teoriile stiintifice /316
Campul cunoasterii
stiintifice /318
Cap.27. Originea
si evolutia ideilor stiintifice (III) (Sistemele stiintifice) /322
Cadrul general /322
Formele de cunoastere /323
Procesul de
cunoastere ca act de gandire /328
Adevarul /329
Cap.28. Originea
metodei in cercetarea stiintifica (Spiritul critic si spiritul de ordine) /330
Cadrul problemei /330
Spiritul critic /331
Spiritul de ordine
/332
Cap.29. Semnificatia
metodei in cercetarea stiintifica /340
Intelect si metoda /340
Originea metodei /343
Natura umana si
atitudinea metodica /345
Constituirea metodei /347
Regulile metodei /349
Cap.30. Metoda
filosofica si gandirea reflexiv-speculativa /352
Cadrul general al
problemei /352
Metoda filosofica
/355
Tipurile metodelor
filosofice /357
Natura obiectului
cunoasterii si metoda filosofica /358
Sinteza
epistemologica /359
Cap.31. Metoda
matematica si gandirea simbolica operativ-demonstrativa /361
Cadrul problemei /361
Caracteristicile
gandirii matematice /365
Semnificatia
modelelor de gandire matemetica /366
De la "imaginea
de sine" la "imaginea lumii" /368
Obiect si model in
gandirea matematica /369
Cap.32. Metoda
experimentala si gandirea pozitiva (Laboratorul si experimentul stiintific) /370
Arheologia
descoperirii /370
Componentele si
etapele actiunii /372
Laboratorul /375
Modul de desfasurare
a cercetarii /378
Experimentul
stiintific /378
Cap.33. Metoda
clinica si gandirea medicala /386
Cadrul general al
problemei /386
Sursele gandirii
medicale /367
Campul epistemic al
medicinei /388
Normal si patologic /389
Gandirea
clinico-medicala /390
Obiectiv si subiectiv
in gandirea medicala /392
Cap.34.Activitatea
de cercetare stiintifica (I)
Organizarea
programului de cercetare stiintifica, obiectivele cercetarii /394
Organizarea cercetarii
stiintifice /394
Obiectivele cercetarii
stiintifice /400
Cap.35.Activitatea
de cercetare stiintifica (II)
Metodologia
cercetarii stiintifice. Analiza si interpretarea rezultatelor cercetarii /406
Metodologia
cercetarii stiintifice /406
Rezultatele
cercetarii stiintifice /409
Rezultatele partiale
si rezultatele finale /411
Verificarea
rezultatelor cercetarii /412
Concluziile si
valorificarea rezultatelor /412
Cap.36.Activitatea
de cercetare stiintifica (III)
Valorificarea
rezultatelor cercetarii. Informatia stiintifica /414
Rezultatele
cercetarii /414
Modalitatea de
valorificare a rezultatelor cercetarii
/415
Efectele
valorificarii rezultatelor cercetarii
/416
Informatia
stiintifica /417
Cap.37. Dincolo de
descoperirea si cunoasterea stiintifica /419
Cadrul
problemei /419
Orizontul
metacunoasterii stiintifice /420
Iluziile si utopiile
stiintei /421
Perspectivele de
dezvoltare ale stiintei /422
Cap.38. Etica
cercetarii stiintifice /424
Sectiunea a IV-a
IMAGINEA SI SEMNIFICATIA OMULUI SI
ALUMII IN STIINTELE UMANE
Cap.39. Imaginea
si semnificatia lumii in stiinta /431
Cap.40. Imaginea
si semnificatia omului in stiinta /434
Cadrul general al
problemei /434
Realitatea umana /435
Imaginea si
semnificatia omului /437
Proiectia utopica a
omului /438
Cap.41. Stiinta si
valoare /439
Stiinta si natura
valorilor /439
Universul axiologic
al stiintei /443
Durata valorilor
stiintifice /445
Cap.42. Viitorul
stiintelor umane /447
Cap.43. Stiinta ca
Weltanschauung /453
Cadrul problemei /453
Ce este o conceptie
/454
De ce si cum se
formeaza un Weltanschauung /454
Formarea si
continutul unui Weltanschauung /456
Efectele schimbarii /458
Bibliografie
/463
Index
tematic /469
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu