Autor :
Mihai Anitei
Editura Universitara (click pentru a cumpara de la editura)
An
aparitie : 2010
ISBN
978-973-749-887-8
Nr
pagini : 490
Format ?
x 250
Pret : 50 lei
Descriere:
"În literatura de specialitate din ţara noastră s-a încetăţenit treptat, sintagma „fundamentele psihologiei”, ceea ce, în anii anteriori, se numea psihologie generală. Apoi s-a constatat o desprindere a psihologiei personalităţii de acest cadru. S-au încercat diferite teoretizări prin care să se justifice o variantă sau alta.
Această carte s-a născut pe măsură ce am elaborat cursul de Fundamentele psihologiei (Mecanisme psihice cognitive) şi Fundamentele psihologiei (Psihologia stimulării şi reglării comportamentului). Am renunţat însă la ordinea capitolelor de la curs întrucât am apreciat că această ordine este mai logică.
Dacă unele capitole au o configuraţie clasică şi mă refer aici la senzaţie, percepţie, reprezentare, gândire, memorie, imaginaţie, alte capitole, cum sunt comunicarea şi limbajul, motivaţia, afectivitatea, voinţa aduc o nouă formulă de prezentare, noi conţinuturi, ceea ce le apropie de perspectivele actuale şi le face mai atractive. Am în vedere aspecte precum: motivarea acţiunii personale, modelul celor patru sisteme motivaţional-afective, roboţii şi emoţiile sau relaţia dintre voinţă şi liberul-arbitru. Desigur, şi celelalte capitole prezintă o informaţie actualizată în raport cu ultimele modele de abordare în psihologie." (Autorul)
Mihai Anitei este profesor universitar doctor, directorul Departamentului de Psihologie, directorul Centrului de Psihologie Aplicata, Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea din Bucuresti; coordonator de doctorat, coordonatorul masterului de managementul formarii psihologilor in psihologia muncii, transporturilor si serviciilor; coordonatorul domeniului psihologie din cadrul scolii doctorale de la FPSE; titularul cursurilor: fundamentele psihologiei, psihologie experimentala, istoria psihologiei, psihologia in transporturi (programul de licenta); psihologia consumatorului, evaluarea performantelor in conducerea auto, evaluare, selectie si expertiza psihologica in transporturi, analiza si prevenirea accidentelor (programele de master); metodologii moderne in cercetarea psihologica (scoala doctorala).
Este presedintele Colegiului Psihologilor din Romania; psiholog principal supervizor in psihologia muncii, transporturilor, serviciilor, educatiei, judiciara si in detectia comportamentului simulat; psiholog cu experienta de peste 35 de ani in variate domenii ale psihologiei, cu preponderenta in psihologia muncii, industrial-organizationala, aeronautica si energetica nucleara.
A publicat cinci volume, dintre care amintim Psihologie experimentala (Editura Polirom, Iasi, 2007), Fundamentele psihologiei (Editura Universitara, Bucuresti, 2010). Este coautor a patru volume, dintre care amintim: Ghidul de practica psihologica pentru studenti (Editura Universitara, Bucuresti, 2010), Introducere in psihologia transporturilor (Editura Livpress, Bucuresti, 2010), Introducere in tehnica interviului (Editura Livpress, Bucuresti, 2010); coordonator a doua volume colective; coordonator si organizator a trei conferinte internationale de psihologie; autor si coautor a peste 100 de articole, dintre care 12 cotate ISI, publicate in reviste de specialitate sau in volumele unor conferinte nationale si internationale; presedinte al Societatii Romane de Psihologie Experimentala Aplicata.
Cuprins:
Prefata ... 13
Capitolul 1. Psihologia ca stiinta ....15.
1.1. Fenomenele psihice si obiectul psihologiei...17
1.2. Comportamentul si experienta subiectiva ....20
1.3. Statutul psihologiei ca stiinta ....23
1.4. Rolurile si semnificatiile psihologiei ....26
1.5. Modele structurale ale pshologiei ...29
1.6. Locul psihologiei in stiintele umaniste ... 31
1.7. Domenii profesionale ale psihologiei ... 39
1.8. Ramurile psihologiei ...42
Capitolul 2. Organizarea psihicului uman..... 52-109
2.1. Constientul 52
2.1.1. Preliminarii din filozofia stiintei ...52
2.1.2. Paradigme ale cercetarilor despre constiinta ...56
2.1.3. Dificultati si solutii in abordarea stiintifica a constiintei ..76
2.1.4. Psihicul uman si constiinta ... 81
2.1.5. Modele de abordare ale constiintei ...76
2.1.6. Psihicul uman si constiinta ...81
2.1.7. Constiinta ca nivel superior de organizare a psihicului ... 84
2.1.8. Controverse actuale in jurul constiintei .. 86
2.2. Inconstientul ...96
2.2.1. Definire ..98
2.2.2. Continuturi ..100
2.2.3. Functii ...102
2.2.4. Relatii ... 104
2.2.5. Rolul in viata psihica
Capitolul 3. Senzatia......110
3.1. De la exitabilitate la sensibilitate ...110
3.2. Definirea si specificul psihologic al senzatiilor ..111
3.3. Calitatile senzatiilor ... 114
3.4. Legile sensibilitatii ... 115
3.5. Senzatiile vizuale ... 120
3.6. Senzatiile auditive ... 123
3.7. Senzatiile gustative ...126
3.8. Senzatiile olfactive ... 130
3.9. Senzatiile cutanate ... 134
3.10. Senzatiile proprioceptiv-kinestezice si de echilibru ...138
Capitolul 4. Perceptia.......143
4.1. Teorii ale perceptiei ...143
4.2. Definire si specific psihologic ... 146
4.3. Fazele procesului perceptiv ... 149
4.4. Rolurile perceptiei ... 152
4.5. Factorii determinanti ai perceptiei ... 153
4.6. Legile perceptiei ... 157
4.7. Formele complexe ale perceptiei ... 163
4.8. Iluziile perceptive ... 171
Capitolul 5. Atentia. .....176
5.1. Modele si perspective actuale in abordarea atentiei ... 181
5.2. Reactia de orientare ... 185
5.3. Vigilenta ...186
5.4. Mecanismele atentiei ... 187
5.5. Caracterizarea psihologica a atentiei ... 191
5.6. Atentie si comportament ... 194
5.7. Formele atentiei ... 196
5.8. Caltatile atentiei .... 198
Capitolul 6. Reprezentarea....200
6.1. Perspective in abordarea reprezentarii ...200
6.2. Geneza reprezentarii ... 202
6.3. Definirea si specificul reprezentarii ...204
6.4. Mecanismele reprezentarii ...205
6.5. Calitatile reprezentarii ... 207
6.6. Clasificarea reprezentarilor ... 208
Capitolul 7. Gandirea. ... 212
7.1. Perspective in abordarea gandirii ... 212
7.2. Gandirea ca proces cognitiv superior ...219
7.3. Operatiile gandirii ... 221
7.4. Categorizarea - concept si prototip ... 224
7.5. Rationamentul ... 231
7.6. Intelegerea ... 233
7.7. Rezolvarea de probleme ... 234
Capitolul 8. Comunicare si limbaj....243
8.1. Definitie si modele explicative ... 243
8.2. Limba si limbajul ... 253
8.3. Bazele neurofiziologice ale limbajului ...256
8.4. Producerea si intelegerea limbajului ... 259
8.5. Structura si componentele vorbirii .. 263
8.6. Geneza limbajului ...266
8.7. Dezvoltarea limbajului ...270
8.8. Functiile limbajului ... 273
8.9. Formele limbajului .... 278
8.9.1. Limbajul oral ...279
8.9.2. Limbajul scris ...281
8.9.3. Limbajul intern ... 284
8.10. Relatia dintre gandire si limbaj ....286
8.11. Comunicarea non-verbala ...288
8.11.1. Kinezica sau studiul miscarii corpului ... 290
8.11.2. Proxemica sau perceptia si utilizarea spatiului ...291
8.11.3. Cronemica ...292
8.11.4. Postura ... 293
8.11.5. Gesturile ... 293
8.11.6. Haptica ... 294
8.11.7. Oculezica ... 294
8.11.8. Paralimbajul ... 294
Capitolul 9. Memoria. ... 296
9.1. Modele de abordare ... 296
9.2. Definire si caracterizare ... 300
9.3. Procesele memoriei ... 303
9.3.1. Encodarea ... 303
9.3.2. Stocarea ... 306
9.3.3. Reactualizarea ...308
9.4. Formele memoriei ... 311
9.4.1. Memoria senzoriala ... 311
9.4.2. Memoria de scurta durata ... 313
9.4.3. Memoria de lunga durata ... 317
9.5. Uitarea ... 320
Capitolul 10.Imaginatia....323
10.1. Aspecte controversate in abordarea imaginatiei ... 323
10.2. Definirea si caracterizarea imaginatiei ...325
10.3. Mecanismele imaginatiei ...328
10.4. Formele imaginatiei ...336
10.5Procedeele imaginatiei ...344
Capitolul 11.Motivatia .....347
11.1. Teorii ale motivatiei ... 347
11.2. Conceptul de trebuinta ... 358
11.3. Conceptul de motiv ... 365
11.4. Formele motivatiei ... 367
11.5. Functiile motivatiei ...373
11.6. Motivarea actiunii personale ... 374
11.6.1. Locul controlului ... 374
11.6.2 . Constiinta propriei eficiente ... 376
11.6.3. Teoria neajutorarii dobandite ... 378
11.6.4. Teoria atribuirii ... 381
11.7. Optimumul motivational si performanta ... 383
11.8. Aspiratie si expectanta ... 385
11.9. Frustrare, agresivitate si stres ...387
11.9.1. Frusrarea ... 387
11.9.2. Agresivitatea ...389
11.9.3. Stresul ... 391
Capitolul 12.Afectivitatea....393
12.1. Teoriile afectivitatii ... 393
12.1.1. Teoriile mecaniciste ... 394
12.1.2. Teoriile cognitiviste ... 396
12.1.3. Teoriile pragmaticii emotionale (teoriile functionaliste) ... 399
12.2. Modelul celor patru sisteme motivational-afective : furia, bucuria, tristetea si frica ...401
12.2.1. Furia ...402
12.2.2. Bucuria ....407
12.2.3. Tristetea ... 411
12.2.4. Frica. ..415
12.3. Afectivitate si comportament ... 420
12.3.1. Anxietatea ... 420
12.3.2. Stresul ... 422
12.4. Clasificarea emotiilor ... 425
12.5. Rolul afectivitatii in activitatea umana ... 429
Capitolul 13.Vointa ... 435
13.1. Modele de abordare si dispute legate de locul vointei in psihologie ...435
13.2. Nivele de integrare si evolutia formelor de reglaj ...442
13.3. Geneza vointei ... 446
13.4. Definire si caracterizare psihologica ... 449
13.5. Structura si fazele actului voluntar ...454
13.6. Vointa si gandire .... 459
13.7.Actele postvoluntare ... 468
13.8. Calitatile vointei ... 470
Bibliografie ...472
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu