Editura Presa Universitara Clujeana
An aparitie : 2016
Editia I
ISBN 978-606-37-0095-8
Nr pagini : 162
Format 130 x 200
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
E-book pe siteul editurii
Download pdf pe biblioteca de sociologie
Descrierea editurii:
La vest de țara noastră se vorbește tot mai mult, mai ales începând cu acest secol, despre vizual în cercetarea socială. Se folosesc tot mai des expresii de genul: „sociologie vizuală” sau „cercetare vizuală”, iar literatura de specialitate amintește, de multe ori, de „photo elicitation” sau „photovoice”. Articole care prezintă studii în care sunt culese, analizate sau interpretate date vizuale – în special fotografii sau desene – apar tot mai frecvent în revistele dedicate cercetării sociale. De asemenea, în Occident există deja, de mulți ani, jurnale științifice preocupate exclusiv de abordarea vizuală a realității sociale: Visual Studies, Visual Communication, Journal of Visual Culture, Visual Anthropology Review, Visual Communication Quarterly și Visual Anthropology.
Cartea aduce în România aspecte metodologice despre care nu s-a mai scris aici și sugerează îmbogățirea cercetărilor sociale românești cu date vizuale (fotografii, desene și filme) – date ușor de accesat și valoroase dar, din păcate, neglijate. Este o lectură ușoară și plăcută, datorită numeroaselor exemple care însoțesc noțiunile tratate dar și datorită faptului că este o ”carte cu poze”. Ea încearcă să trezească interesul celor care nu știu despre posibilitatea folosirii datelor vizuale în cercetarea socială și să le clarifice întrebările celor care și-au dorit să folosească date vizuale în cercetările lor dar nu au știut cum. De asemenea caută să reducă din scepticismul cu care sunt privite datele vizuale de către cercetătorii sociali din România arătând cum și când se pot folosi și cu ce rezultate.
Cuprins:
I.Introducere 5
II.Datele vizuale 13
II.1.Ce sunt datele vizuale? 13
II.2.Caracteristici ale datelor vizuale 20
III.Datele vizuale în cercetarea socială: istoric și exemple 31
III.1.Scurt istoric al folosirii datelor vizuale în cercetare 31
III.2.Câteva cercetări în care s‐au utilizat date vizuale 35
III.2.1.Fotografia 35
III.2.2.Desenul 45
III.2.3.Filmul 54
IV.Datele vizuale în cercetarea socială: aspecte metodologice 63
IV.1.Culegerea datelor vizuale 63
IV.2.Utilizarea datelor vizuale în interviuri. Visual elicitation 85
IV.3.Prelucrarea și analiza datelor vizuale 95
IV.4. Interpretarea datelor vizuale 117
V.Prezentarea vizuală a rezultatelor cercetării 123
VI.Aspecte specifice legate de utilizarea datelor vizuale în cercetarea socială 133
VI.1.Elemente etice și deontologice 133
VI.2. Câteva dificultăți și limite 140
VII.Concluzii 145
VIII.Bibliografie 149
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu