Editura Universitatii Transilvania
Seria Psihologie
An aparitie : 2014
ISBN 978-606-19-0444-0
Nr pagini : 260
Format 130 x 200
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Download pdf pe researchgate
Descrierea editurii:
"Deşi se află în expansiune de câteva decenii, cercetarea calitativă este puţin folosită de către psihologii şi pedagogii din România comparativ cu sociologii, în ciuda faptului că se apleacă şi unii şi ceilalţi asupra subiectivităţii, a diferenţelor individuale şi a contextului social. Ne propunem prin această lucrare să realizăm o introducere în cercetarea calitativă, destinată studenţilor din domeniile Psihologie şi Ştiinţele educaţiei, care poate fi utilă şi celor care studiază sociologia, asistenţa socială ori jurnalismul şi practicienilor cu specializările enumerate.
Psihologul, pedagogul, sociologul ori asistentul social desfăşoară adesea intervenţii: ei evaluează starea iniţială, proiectează o schimbare necesară, o implementează şi îi apreciază consecinţele şi eficienţa. Prin urmare ocupaţiile lor sunt bazate pe cercetare. Pe lângă cercetarea permanentă a propriei activităţi, psihologul, pedagogul, sociologul şi asistentul social este preferabil să rămână şi consumatori de cercetare, incluzând în munca şi reflecţiile lor concepte, practici şi teorii noi, validate ştiinţific.
Credem că formarea prin cercetarea calitativă îi va face pe practicieni mai receptivi la
varietatea abordărilor, mai toleranţi la multitudinea punctelor de vedere. Viitorii sau actualii
practicieni vor conştientiza, probabil mai rapid şi mai sigur, propria subiectivitate, eventualele erori de interpretare şi vor încerca să transforme activitatea lor într-o căutare a adevărului, preferând dificultăţile dezvoltării personale şi profesionale în locul stagnării securizante. Prezenţa dimensiunii reflexive va favoriza atât dezvoltarea de proiecte individuale şi locale, cât şi comunicarea între practicieni şi cercetători."
Fragment din prefata cartii
Cuprins:
Prefaţă 7
I. Calitativ şi cantitativ în cercetare (Elena Cocoradă & Ioana Orzea) 11
1 Cunoaşterea cotidiană şi cunoaşterea ştiinţifică 11
1.1 Caracteristici ale cunoaşterii cotidiene 11
1.2 Limite ale cunoaşterii cotidiene 12
2 Caracteristici ale cunoaşterii ştiinţifice 14
2.1 De la simţul comun la ştiinţă 14
2.2. Condiţii ale cercetării ştiinţifice 16
3. Cercetarea calitativă - o alternativă la problemele cercetării cantitative 18
3.1 Criza cercetării cantitative 18
3.2 Paradigme de interpretare specifice cercetării calitative 20
4. Caracteristici ale cercetării calitative 23
4.1 Cercetarea calitativă ca proces 24
4.2 Obiective ale cercetării calitative 24
4.3 Metodele de cercetare calitativă 25
4.4 Rolul limbajului şi reflexivitatea 27
II Designul şi evaluarea cercetării calitative (Elena Cocoradă) 29
1 Designul în cercetare 29
2 Debutul cercetării calitative 31
2.1 Problematica, tema şi întrebările cercetării 31
2.2 Problema de cercetare şi problema socială, de interes public sau personal 33
2.3 Raportul emic-etic în cercetare 34
3 Cadrul conceptual 35
4 Elemente ale designului cercetării calitative 36
4.1 Stabilirea contextului 36
4.2 Formularea obiectivelor şi întrebărilor 37
4.3 Eşantionarea 39
4.4 Selectarea metodele de cercetare 42
4.5 Interpretarea datelor 44
5 Aprecierea calităţii unei cercetări calitative 46
5.1 Credibilitatea şi fiabilitatea cercetării calitative 49
5.2 Criterii de credibilitate 49
5.3 Triangularea 50
5.4 Validarea respondenţilor 51
5.5 Fiabilitatea şi transferabilitatea rezultatelor 52
6 Respectarea eticii cercetării 52
6.1 Normele etice de bază 53
6.2 Acordul privind garantarea confidenţialităţii 53
6.3 Consimţământul informat 54
6.4 Protejarea participanţilor 57
7 Dificultăţi ale cercetării calitative 58
III. Studiul documentelor (Elena Cocoradă) 60
1 Caracterizarea documentelor ca obiecte ale cercetării 60
1.1 Clasificarea documentelor 61
1.2 Documente cifrice 63
1.3 Documente necifrice oficiale 65
1.4 Documente fotografice şi cinematografice 66
1.5 Documente necifrice personale 66
1.6 Obiectele 69
2 Cercetări care au utilizat ca metodă studiul documentelor 70
2.1 Utilizarea metodelor calitative în psihologia dezvoltării 70
2.2 Autobiografia formării 71
2.3 Studiu asupra reprezentărilor copilăriei 73
2.4 Studiu privind timpul elevilor 73
2.5 Imaginea lui Stalin în presa bolşevică 74
3 Eşantionarea şi indexarea documentelor 74
4 Valoarea şi limitele metodei studiului documentelor 75
IV. Analiza şi interpretarea datelor (Elena Cocoradă) 77
1 Specificul analizei documentelor 77
1.1 Metodele de analiză şi interpretare a datelor 77
1.2 Valoarea şi limitele analizei de conţinut 78
2 Analiza conţinutului documentelor 79
2.1 Asumpţii epistemologice în analiza documentelor 79
2.2 Funcţii ale analizei de conţinut 80
3 Tehnici de analiză 81
3.1 Rezumatul 81
3.2 Analiza tematică 81
3.3 Etape ale analizei 86
4 Grile de analiză 86
4 1 Tipuri de grile de analiză 87
4.2 Analiza frecvenţelor 89
4.3 Analiza tendinţei 90
5 Analiza textelor din presă 92
6 Analiza materialelor imagistice 93
6.1 Analiza afişelor 93
6.2 Analiza unor elemente specifice filmului 95
6.3 Analiza prin evaluare asertivă 96
7 Norme etice în studiului documentelor 97
V Observaţia (Ana Maria Cazan & Ioana Orzea) 98
1 Definirea şi caracterizarea observaţiei 98
2 Tipuri de observaţii 99
2.1 Observaţia naturală 100
2.2 Observaţia participativă 102
2.3 Observaţia spontană 103
2.4 Observaţia structurată 104
2.5 Observaţia indirectă 106
2.6 Observaţia experimentală 107
3 Eşantionarea 109
3.1 Eşantionarea timpului 109
3.2 Eşantionarea situaţiilor 110
4 Instrumente folosite în observaţie 110
4.1 Protocolul de observaţie 110
4.2 Grila de observaţie 111
5 Analiza datelor observaţiei 114
6 Valoarea şi limitele observaţiei 115
7 Aspecte etice implicate de folosirea observaţiei 117
8 Folosirea metodei observaţiei în contextul tipurilor de cercetare calitativă 118
VI Interviul (Elena Cocoradă) 120
1 Caracterizarea interviului 120
1.1 Diferenţe specifice - interviul şi alte forme de dialog 121
1.2 Probleme ale folosirii interviului 122
2 Cercetări care au folosit interviul ca metodă de investigaţie 123
2.1 Interviul clinic la Piaget 123
2.2 Caracterizarea sezoanelor vieţii 124
2.3 Interviul de explicitare 125
2.4 Emoţiile pozitive în şcoală 126
2.5 Alte studii care au folosit interviul ca metodă principală 126
3 Forme de interviu 127
3.1 Interviul de explorare 128
3.2 Interviul cu funcţie principală şi cu funcţie complementară 129
3.3 Interviul nestructurat 129
3.4 Interviul semistructurat 131
3.5 Interviul calitativ structurat 133
3.6 Interviul fenomenologic 134
3.7 Tehnica vignetelor 134
4 Pregătirea cercetării pe bază de interviu 136
4.1 Comparaţia interviu-chestionar 136
4.2 Proiectarea unei cercetări pe bază de interviu 138
4.3 Asocierea tipului de interviu cu obiectivul cercetării 139
5 Participanţii la interviu 140
6 Instrumente - ghidul şi tematica de interviu 141
6.1 Tipuri de întrebări 142
6.2 Formularea întrebărilor 142
7 Îmbunătăţirea calităţii întrebărilor 146
7.1 Exemple ilustrative 147
7.2 Jocuri de rol şi presupoziţii 147
7.3 Precauţii în formularea întrebărilor 148
8 Organizarea întrebărilor 149
8.1 Axa timpului 149
8.2 Tehnica laddering 150
8.3 Tehnica Funnel 151
9 Pretestarea ghidului de interviu 152
10 Realizarea şi analiza interviului 154
10.1 Accesul la intervievaţi 154
10.2 Tehnici directe de acces la participanţi 155
10.3 Tehnici indirecte de acces 155
11 Conducerea interviului 157
11.1 Dispunerea în spaţiu 157
11.2 Obţinerea unor răspunsuri relevante 158
11.3 Zece porunci privind conducerea unui interviu 160
12 Interviuri speciale 160
12.1 Interviul cu elitele 161
12.2 Interviul cu persoane greu accesibile 162
12.3 Interviul cu copii 162
13 Înregistrarea şi transcrierea interviurilor 165
13.1 Înregistrarea interviurilor 165
13.2 Transcrierea interviurilor 166
14 Problemele de etică 168
15 Analiza de conţinut a interviului 169
15.1 Activităţi preliminare 169
15.2 Grile categoriale 170
15.3 Analiza conţinutului răspunsurilor într-un interviu semistructurat 172
16 Credibilitatea şi fiabilitatea analizei 172
VII. Istoria vieţii – probleme şi provocări (Carmen Cavaco) 175
1 Istoria vieţii ca activitate cotidiană 175
2 Istoria vieţii – intrarea în "contrabandă" în ştiinţele socio-umane 176
2.1 Şcoala de la Chicago şi comportamentul oamenilor 176
2.2 Alte abordări ale istoriei vieţii 177
3 Fundamentele epistemologice, importanţa actorilor şi a subiectivităţii lor 179
3.1 Metoda biografică 179
3.2 Specificitatea şi critica metodei biografice 180
4 Istoria vieţii - de la diversitatea terminologică la diversitatea practicilor 183
4.1 Modelul biografic, modelul autobiografic şi modelul dialogic 183
4.2 Istoria de viaţă şi povestea vieţii 184
5 Studii care au utilizat povestea vieţii în formare 185
5.1 Povestea de viaţă la adulţii neşcolarizaţi 185
5.2 Povestea vieţii în formarea studenţilor 188
6 Valoarea şi limitele metodei 190
VIII. Focus grupul (Elena Cocoradă) 193
1 Delimitări conceptuale 193
2 Caracteristici ale focus grupului 195
2.1 Asigurarea calităţii unui focus grup 195
2.2 Scopul unui focus grup 196
2.3 Relaţii între focus grup şi alte metode de cercetare 197
3 Cercetări care au folosit focus grupul 199
3.1 Percepţia studenţilor asupra feedback-ului oferit de profesor 199
3.2 Percepţii ale eficienţei modelului de învăţare hub and spoke 200
3.3 Folosirea focus grupului în cercetarea-acţiune 200
4 Selectarea participanţilor 201
4.1 Stabilirea numărului de focus grupuri 201
4.2 Numărul de participanţi dintr-un grup 202
4.3 Omogenitatea vs. eterogenitatea grupurilor 203
4.4 Strategii de selecţie a participanţilor 204
5 Organizarea şi conducerea focus grupului 205
5.1 Obiectivele focus grupului 206
5.2 Întrebările 207
5.3 Conducerea focus grupului 208
5.4 Dirijarea discuţiei 211
5.5 Participanţi dificili 213
6 Focus grupuri speciale 215
6.1 Focus grupurile din organizaţii 215
6.2 Focus grupurile pentru copii şi adolescenţi 216
7 Analiza datelor colectate prin focus grup 217
7.1 Transcrierea 217
7.2 Etape ale analizei 218
7.3 Metoda cadrului conceptual 221
7.4 Masa încăpătoare 222
7.5 Alte metode de analiză a focus grupului 223
7.6 Utilizarea numerelor în analiza focus grupurilor 225
7.7 Analiza paralimbajului 225
8 Validitatea şi fidelitatea cercetării pe bază de focus grup 226
9 Raportarea datelor – probleme speciale pentru focus grup 227
IX. Studiul de caz (Ana Maria Cazan & Elena Cocoradă) 230
1 Definire şi tipuri 230
1.1 Caracterizarea studiului de caz 230
1.2 Tipuri de studii de caz 232
2 Realizarea studiilor de caz 233
2.1 Designuri ale studiului de caz 234
2.2 Pregătirea pentru colectarea datelor 235
2.3 Colectarea datelor 236
2.4 Analiza datelor 237
2.5 Raportarea rezultatelor 239
3 Aspecte etice implicate de folosirea studiului de caz 239
4 Valoarea şi limitele studiului de caz 240
4.1 Avantajele studiului de caz 240
4.2 Dezavantajele studiului de caz 242
4.3 Paradoxuri ale studiilor de caz 244
5 Folosirea metodei studiului de caz în contextul tipurilor de cercetare calitativă 245
X. Raportul de cercetare (Ana Maria Cazan) 246
1 Caracteristici generale ale raportului de cercetare 246
2 Etape ale scrierii raportului de cercetare de cercetare calitativă 247
2.1 Structura, conţinutul şi stilul raportului 247
2.2 Descrierea contextului cercetării 248
2.3 Integrarea datelor calitative şi cantitative 249
2.4 Concluziile cercetării 249
3 Structura unui proiect şi a unei cercetări finalizate 250
4 Aspecte etice şi reguli pentru redactarea raportului de cercetare 253
4.1 Etica redactării raportului 253
4.2 Reguli de redactare 254
5 Evaluarea raportului de cercetare 255
6 Concluzii 258
Bibliografie 259
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu