Editura Universitatii Alexandru Ioan Cuza
Colectia ----
An aparitie : 2011
Editia I
ISBN 973-703-633-9
Nr pagini : 242
Format 147 x 205
Pretul la data postarii : 37,45 lei la Editura, 50 lei la libraria eminescu
Disponibilitate BCU
Download pdf pe scribd
Descrierea editurii:
Adresându-se studenţilor şi psihologilor care îşi desfăşoară activitatea în laboratoare de psihologie aplicată, lucrarea oferă informaţii teoretice (teoriile personalităţii şi problemele psihodiagnosticului) şi practice (dificultăţi, controverse, tipuri de teste, adaptarea computerizată a testelor) necesare perfecţionării metodologiilor de cunoaştere psihologică, evaluării instrumentelor de analiză şi de construcţie a unor noi instrumente adaptate scopului propus.
Corneliu Havârneanu (n. 1953, Iaşi) este profesor universitar la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei a Universităţii «Alexandru Ioan Cuza »
Cuprins:
Introducere 9
Capitolul 1. Analiza activităţii de conducere a autovehiculelor 13
1.1. Specificul activităţii 13
1.2. Analiza activităţii conducătorilor auto 15
Capitolul 2. Caracteristicile psihice ale conducătorilor auto 27
2.1. Aptitudinile conducătorilor auto 27
2.2. Stilul de conducere 31
2.3. Predispoziţia pentru accident în relaţie cu factorii psihologici 33
2.3.1. Factorii temperamentali şi alţi factorii de personalitate 35
2.3.2. Atenţia şi controlul conştient al situaţiei 38
2.3.3. Atenţia şi reglarea activităţii 42
Capitolul 3. Modele explicative ale comportamentului în trafic 47
3.1. Modelul ierarhic al comportamentului de conducere auto 47
3.2. Modele funcţionale 50
3.3. Modelul de procesare de informaţii 51
3.4. Comportamentele aberante 52
3.5. Teoria acţiunii motivate şi teoria comportamentului planificat 57
Capitolul 4. Agresivitatea în trafic 61
Capitolul 5. Asumarea riscului în trafic 77
5.1. Teoria homeostazică a riscului 79
5.2. Modelul siguranţei subiective Brown 83
5.3. Teoria sarcină-capacitate 84
Capitolul 6. Investigarea abilităţilor de conducere auto 89
6.1. Probe psihologice pentru investigarea calităţilor atenţiei 91
6.2. Teste pentru evaluarea capacităţi de discriminare perceptivă 111
6.3. Probe de memorie topografică 113
6.4. Probe pentru evaluarea capacităţilor psihomotorii 113
Capitolul 7. Probele de comportament 119
Capitolul 8. Testele obiective de personalitate 127
Capitolul 9. Investigarea factorilor de personalitate 141
9.1. Predispoziţia pentru accident 141
9.2. Locul controlului în trafic 141
9.3. Relaţia dintre atitudini şi comportamentul în traficul rutier 151
9.4. Utilizarea modelului „Big Five” pentru cunoaşterea personalităţii conducatorilor auto 159
9.5. Teoria inversată 166
9.6. Instrumente pentru investigarea factorilor de personalitate 169
Capitolul 10. Investigarea percepţiei situaţiilor riscante şi a tendinţei de asumare a riscului în trafic 175
10.1. Metoda auto-raportării în investigarea percepţiei riscului în trafic 175
10.2. Metoda auto-raportării folosită pentru investigarea comportamentului conducătorilor auto 180
10.3. Paradigmele „clasice” de măsurare a riscului 187
10.4. Simularea sub formă de scenarii vizuale 194
Concluzii 11
Bibliografie 217
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu