13/04/2024

TRAUMA PRIN OCHII COPILULUI

Autor: Peter A. Levine, Maggie Kline
Editura Pagina de Psihologie
An aparitie : 2024
Editia I
Editia originala: Trauma Through a Child's Eyes: Awakening the Ordinary Miracle of Healing
Traducerea Diana Badulescu
ISBN 978-606-95404-4-2
Nr pagini : 464
Format 150 x 230
Pretul la data postarii : 86,13 lei la Editura, 84,15 lei la librarie.net, 99 lei la libris


Descrierea editurii:

        Trauma prin ochii copilului descrie pas cu pas modul in care putem sa aplicam in practica asupra copiilor "primul ajutor emotional" in urma accidentarilor si a coplesirii emotionale. Cartea este scrisa pentru publicul larg, cu capitole dedicate in mod special parintilor, cadrelor didactice si specialistilor din domeniul medical.
        Potrivit autorilor, trauma poate fi provocata de intamplari catastrofice - abuz si violenta -, dar si de unele incidente precum accidente auto minore, proceduri medicale si chirurgicale invazive, divort, despartiri sau cazaturi. Aceste experiente obisnuite sunt adesea trecute cu vederea, fiind considerate intamplari banale, si nu se ia in calcul posibilitatea unor consecinte traumatice. Indiferent de cauza, vestea buna este ca trauma poate fi nu doar vindecata, ci adeseori chiar prevenita, prin folosirea abilitatilor pe care le vei afla in aceasta carte.
        Lucrarea de fata prezinta informatii folosindu-se de ilustrari de caz ale unor intamplari traumatice care fac parte din viata de zi cu zi. Pe langa exemple de caz, autorii au conceput si exercitii care sa ofere cititorilor si copiilor acestora experimentarea directa a conceptelor discutate. Atunci cand adultii inteleg mecanismul prin care se poate iesi din starea de soc, frica si constrangere, este usor sa-i ghideze apoi pe copii.
        Trauma prin ochii copilului este si o lucrare interactiva, avand o sectiune ilustrata ce foloseste poezioare cu rima care pot fi citite copiilor mai mici de catre parinti, profesori, asistenti sociali, asistenti medicali si alti specialisti din domeniul medical sau al sanatatii mintale.
 
        Terapia traumei este de o importanta covarsitoare mai mult pentru viitorul nostru, decat pentru trecut. Dincolo de cele traite, fiecare copil are dreptul la un prezent eliberator si un viitor stralucitor. Asta fac cei doi autori: ii ajuta, deopotriva, pe parinti, ingrijitori si specialistii in sanatate sa gaseasca calea de vindecare si prevenire a traumei psihologice. Trauma prin ochii copilului este o lectura utila fiecarei fiinte umane! - Gaspar Gyorgy, psihoterapeut

        Dr. Peter A. Levine, are o experiență de 45 de ani în studiul și tratamentul stresului și al traumelor. Deține un doctorat în biofizica medicală de la Universitatea din California, Berkeley și în psihologie, de la International University. Este inițiatorul programului Somatic Experiencing®, o abordare naturalistă de vindecare a traumei.
        A practicat și a predat în centre de tratament, spitale și clinici ce tratează durerea din întreaga lume, fiind preocupat de o gamă largă de traume, inclusiv accidente, violuri, atacuri, abuzuri și proceduri medicale invazive. El este autorul bestsellerului Waking the Tiger (publicat în 22 de limbi), precum și al altor câteva cărți și programe audio care îi învață pe oameni cum să se foloseasca de corp ca de un instrument de rezolvare a traumelor. Peter este fondatorul Foundation for Human Enrichment, care are sediul în Boulder, Colorado și are acum 5.000 de practicanți din întreaga lume ai metodei Somatic Experiencing®. 
            Din cartile sale traduse la noi:
Trauma si memorie. Saga creierului si a corpului în cautarea trecutului înca viu. Ghid practic pentru întelegerea si vindecarea amintirilor traumatice, For You 2018
Trezirea tigrului.Capacitatea innascuta de a depasi experientele complesitoare (coautor), For You 2020
Intr-o voce nerostita. Deblocarea traumelor si restabilirea starii de bine, Pagina de psihologie 2022
Eliberati de durere. Cum sa ne folosim puterea corpului pentru a invinge suferinta fizica (coautor), Pagina de psihologie 2023
Trauma prin ochii copilului (coautor), Pagina de psihologie 2024

Cuprins:

Dedicație  11
Mulţumiri  13
Cuvânt-înainte de Gabor Mate  15
Prezentarea generală a cărții    23

PARTEA I. ÎNŢELEGEREA TRAUMEI   27

Capitolul 1. Ce este trauma? Definiţie funcţională  29
Trauma se află în sistemul nervos - nu în incident!   30
Motivul pentru care trupurile noastre nu uită: ce ne-a învăţat cercetarea cerebrală  35

Capitolul 2. Amploarea traumei - surse variind de la obișnuit la neobişnuit  41
Cauze comune ale traumei din copilărie  42
Prevalenţa şocantă a violenței în familie şi în comunitate  50
Câteva cuvinte despre fetuşi, sugari şi copii mici  57
Când sursa traumei rămâne un mister  60

Capitolul 3. Semnele şi simptomele traumei la copii  62
Simptome universale ale traumei  63
Recunoaşterea simptomelor la cei foarte mici: de la sugari până la preşcolari  65
Recunoaşterea simptomelor la copiii de vârstă şcolară  75
Simptomele traumei în timpul adolescenţei  80
Reacţii traumatice întârziate  87
Simptomele traumei sexuale  89
De ce unii copii prezintă simptome de traumă, iar alţii nu 90
Când simptomele persistă: cum afectează trauma creierul unui copil  92
Grupuri de simptome secundare ale traumei: rezumat  93
Concluzii   98

PARTEA A II-A. GHID GENERAL PENTRU PREVENIREA TRAUMEI DIN COPILĂRIE  99

Capitolul 4. Primul ajutor emoţional sau cum să fii un „pansament bun“ 101
Cum oferim sprijinul adecvat unui copil copleşit  102
Prezentarea simplificată a creierului tripartit  104
Familiarizarea cu propriile senzaţii 106
Sincronizarea la ritmurile, senzațiile şi emoţiile copilului tău 112
Primul ajutor pentru prevenirea traumei: ghid pas cu pas  117
Seducerea creierului reptilian: abilităţi lingvistice  120
Nu trebuie să doară pentru totdeauna  123
Senzaţiile şi emoțiile nu sunt acelaşi lucru!  126
Cum să avem grijă de nevoile emoţionale ale copiilor lăsându-ne ghidaţi de ei  129
Folosirea jocului pentru a-ţi ajuta copilul traumatizat 133
Concluzii  142

Capitolul 5. Senzaţii, imagini şi sentimente: folosirea imaginarului din lumea animală și a poezioarelor pentru a regăsi „resursele“ şi puterea interioară şi pentru a transforma simptomele traumei  144
Ce sunt „resursele“ și de unde vin ele?  144
Folosirea poezioarelor şi a poveştilor pentru prevenirea şi vindecarea traumei  149
Concluzii  164

PARTEA A III-A. MANUAL DE GESTIONARE A SITUAŢIILOR FRECVENT ÎNTALNITE 165

Introducere. Instrumente diferite pentru situaţii diverse 167

Capitolul 6. Primul ajutor în caz de accidente şi căzături 169
Primul ajutor în caz de accidente şi căzături: reguli de bază 170
Puterea limbajului de a alina şi vindeca  175
Abordarea emoţiilor prin ascultare şi povestire  178
Lucrul cu accidentele sau căzăturile, atunci când apar simptome   184
Folosirea muzicii pentru vindecarea traumei  188
Rezumat  189

Capitolul 7. Instrumente de prevenire a traumei pentru părinţi şi specialişti în domeniul medical 190
Importanţa pregătirii copiilor, atunci când este necesară o procedură medicală   190
Instrucţiuni de pregătire a copilului pentru o intervenţie chirurgicală sau alte proceduri medicale 193
Intervenţii chirurgicale opționale  200
Sensibilitate la durerea copiilor  201

Capitolul 8. Divorţ, moarte și despărțire: cum să-i ajutăm pe copii să-şi plângă pierderile  207
Diferenţierea emoțiilor  207
Două perspective asupra divorțului: roz sau întunecat?  211
Concluzii  223
Ajută-ţi copilul să treacă prin procesul de doliu  224

Capitolul 9. Prevenirea şi vindecarea rănii sacre a agresiunii sexuale 239
Protejarea copiilor de rana traumei sexuale  240
Ce pot face îngrijitorii pentru a reduce predispoziția copiilor  243
Emoţia rareori discutată de dezgust  256
Repercusiunile frecvent trecute cu vederea ale abuzului sexual înainte de pubertate 257
Ecouri în generaţia următoare: transformarea moştenirii  262

PARTEA A IV-A. CĂTRE O PERSPECTIVĂ UMANISTĂ A TRAUMEI  269

Introducere. Speranţă pentru viitor prin prevenire şi schimbare socială 271

Capitolul 10. Despre venirea pe lume: nașteri și bebeluşi 273
O viitoare mamă mulţumită asigură pântecele ideal  274
Fetuşii şi bebeluşii sunt fiinţe sensibile, conștiente 278
Onorarea miracolului nașterii  283
Naşterea după program: inducerea naşterii şi cezariana  287
Primele trei luni   293
De ce au nevoie bebeluşii pentru o dezvoltare sănătoasă  304
Miraculoasa lume a bebeluşilor  311

Capitolul 11. Înlăturarea obstacolelor de învăţare şi autocontrol în şcolile secolului XXI   318
Elevii noștri neînţeleşi   320
Evitarea și recunoașterea unui diagnostic greșit: Este autism sau tulburare de stres posttraumatic?   347
Furia în şcoli   392
Violenţa în şcoli   359
Grupurile de consiliere pentru doliu din cadrul şcolar  365
Recomandări pentru profesori  369
Activităţi pentru profesori şi consilieri şcolari: mai multe instrumente pentru clasă  380
Activităţi fizice şi jocuri care favorizează răspunsurile defensive sănătoase, stabilirea limitelor și coeziunea grupului 388
Activităţi de echilibrare care restabilesc reflexele protectoare, încrederea şi reziliența 398
Concluzii  402

Capitolul 12. Cum răspundem la dezastrele naturale şi la cele provocate de om: intervenții în situații de criză la şcoală şi nu numai   404
În primul rând, nu face rău!  405
O abordare alternativă la intervenţia în situații de criză  408
Restabilirea rezilienţei şcolarilor după dezastre: alte lecţii din Thailanda  413
Noua noastră realitate 418
Epilog sau epitaf?   425

Capitolul 13. Transformarea îngrijirii medicale pentru viitor: plan pentru diminuarea traumei pediatrice  429
Povestea lui Peter  429
Starea de fapt în industria sănătăţii  431
O perspectivă a medicinei alternative şi integrative pentru secolul XXI   432
Concluzii  443

ANEXE  445
Primul ajutor în caz de accidente şi căzături: ghid de consultare rapidă  447
Fişă de lucru pentru observarea şi notarea simptomelor   448

Bibliografie  451


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu