joi, 23 februarie 2012

PSIHOLOGIE ORGANIZATIONAL-MANAGERIALA. Tendinte actuale


Autor : Eugen Avram (coord),Cary L. Cooper (coord.)
Editura Polirom
Colectia  COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie : 2008
ISBN 978-973-46-0808-9
Nr pagini : 912
Format   160x235
Pretul la data postarii : Stoc epuizat la Editura, 79,95 lei la elefant, 49,95 la librarie.net, 49,95 la okian, 45 lei la carti de psihologie



Descriere:
In prezent, noile concepte si tendinte din psihologia muncii si organizationala sint analizate mai mult in reviste de specialitate, la care accesul este limitat. Psihologie organizational-manageriala. Tendinte actuale ofera posibilitatea actualizarii bibliografiei cu tematicile cele mai recente din domeniu, ce beneficiaza de o tratare atent structurata, utila in procesele de predare universitara. Autorii sint specialisti de la centrele universitare din Bucuresti, Timisoara, Cluj, Iasi, Constanta, Sibiu, Oradea si de la institutele de cercetare din tara si din strainatate, dar si practicieni din companii romanesti. Volumul se adreseaza studentilor de la facultatile de psihologie, precum si celor care lucreaza in domeniul psihologiei organizationale.

Eugen Avram (coord.) este lector doctor, titular in cadrul Catedrei de psihologie/PSE a Universitatii din Bucuresti. Are trei mastere in psihologie. Activitatea sa didactica a cuprins in mod constant disciplinele: psihologie organizationala, psihologie manageriala, leadership si management, schimbare si dezvoltare organizationala. Este responsabil de activitatea Departamentului de Management al Societatii Romane de Neurochirurgie si efectueaza activitati de cercetare-dezvoltare organizationala in sanatate, Spitalul Clinic de Urgenta Bagdasar-Arseni.

Cuprins:


Prefata  (Cary L.Cooper)  21
Cuvant introductiv   (Eugen Avram)   23

Sectiunea 1
Schimbari si provocari actuale in mediile interne si externe ale organizatiilor

Natura schimbatoare a stresului la locul de munca    (Cary L.Cooper)   29
1.Introducere  29
2.Pretul stresului  29
3.Strategii de gestionare a stresului in fata unei forte de munca in permanenta schimbare  32
4.Viitorul  34
Bibliografie  35

Implicatiile psihologice ale internationalizarii asupra organizatiilor (Horia D.Pitariu, Andrea D.Budean)  36
1.Introducere  36
2.Definirea conceptelor  37
3.Etapele extinderii globale a organizatiilor  38
4.Implicatiile psihologice ale internationalizarii organizatiilor  44
5. Concluzii  51
Bibliografie 52

Justitia organizationala  (Mielu Zlate, Razvan G.Zaharia)  56
1.Scurta introducere  56
2.Originea si evolutia conceptului de justitie organizationala  57
3.Precizari terminologice  58
4.Definirea justitiei organizationale  59
5.Modele teoretice cu privire la justitia organizationala  61
6.Tipuri de justitie organizationala  72
7.Aspecte practic-aplicative ale justitiei organizationale  77
Bibliografie  80

Sectiunea 2
Leadership & management

Teoriile lidershipului , intre clasicism si modernism  (Filaret Sintion, Dragos Iliescu)  85
1.Introducere  85
2.Clasicism in modelele si teoriile conducerii  85
3.Leadershipul transformational  106
4.Concluzii  117
Bibliografie  118

Femeia manager: in lumea de sticla a stereotipurilor  (Petru L.Curseu, Smaranda Boros)  127
1.Femeia manager – intre plafonul si stanca de sticla  127
2.O privire asupra stereotipurilor de gen in Romania: trecut si prezent  134
3.Abordarea diferentelor de gen in activitatile de conducere  142
4. Concluzii  147
Bibliografie  148

Managerul si medierea conflictelor intraorganizationale  (Stefan Boncu)  152
1.Introducere  152
2.Terta parte – un rol pentru manager?  153
3.Rolul de mediator  154
4.Rolul de arbitru  157
5.cadre mentale manageriale  160
6.Tipuri de interventie manageriala  162
Bibliografie  165

Sectiunea 3
Cultura organizationala si climat organizational

Analiza climatului organizational  (Ticu Constantin)  171
1.Importanta temei  171
2.Diferenta fata de alte concepte inrudite  172
3.Evolutia conceptului  173
4.Definitii ale climatului organizational  180
5.Climat si cultura organizationala  176
6.Dimensiuni ale climatului organizational  180
7.Constructia unui sistem de evaluare a climatului organizational (Sistem ECO)  181
8. Concluzii  193
Bibliografie 193

Cultura organizationala . Realitati si perspective in Romania  (Horia D.Pitariu, Andrea D.Budean)  197
1.Introducere  197
2.Definirea conceptului de cultura organizationala  198
3.Modele ale culturii organizationale  202
4.Realitati si perspective culturale in Romania  212
5. Concluzii  218
Bibliografie  218

Abordarea interculturala a organizatiilor:o perspectiva romaneasca  (Alin Gavreliuc)  222
1.Operationalizarea conceptului de cultura nationala  222
2.Un reper al psihologiei interculturale -  studiul lui Geert Hofstede  223
3. Evaluarea cercetarii lui Geert Hofstede    226
4. Limitele studiului realizat de Geert Hofstede  228
5.Cercetari ulterioare care pornesc de la modelul lui Geert Hofstede  – nuantari si reformulari conceptuale  230
6.Relatia dintre individualism/colectivism si independenta/interdependenta  231
7.Alte cercetari asupra valorilor sociale care urmeaza demersului lui Geert Hofstede  235
8.Modelul lui Hofstede in versiune autohtona: specific cultural si practici organizationale in vestul Romaniei  240
Bibliografie 245

Ritualurile organizationale  (Cristian Zaberberg)  248
1.Introducere  248
2.Locul ritualurilor in cadrul unei culturi organizationale  250
3.Delimitari conceptuale  251
4.Definirea ritualurilor organizationale  255
5.Caracteristici ale ritualurilor organizationale  256
6.Tipologii  258
7.Metode utilizate in studiul ritualurilor organizationale  269
8.Importanta practica a ritualurilor organizationale  269
9. Concluzii  271
Bibliografie 271

Miturile organizationale  (Marius Drugas)  274
1.Introducere  274
2.Definitii  274
3.Delimitari conceptuale  275
4.Tipuri de mituri organizationale  276
5.Caracteristicile miturilor organizationale  291
6.Identificarea si testarea realitatii miturilor  294
7.Eliminarea miturilor disfunctionale  295
8.Pro si contra miturilor organizationale – o cercetare romaneasca  296
9. Concluzii  297
Bibliografie  297

Identitatea organizationala  (Ovidiu Stroescu)  300
1.Introducere  300
2.Identitatea personala  301
3.Identitatea sociala  303
4.Relatia identitate personala – identitate sociala  306
5.Identitatea organizationala  308
6.Managementul identitatii organizationale  322
7.O problema controversata: identitatea organizationala – construct hibrid sau unitar?
8.Tendinte actuale in studiul identitatii organizationale  331
9. Concluzii  333
Bibliografie 333

Sectiunea 4
Aspecte ale sanatatii organizationale

Starea de bine in organizatii  (Delia Varga, Catalina A.Zaborila, Coralia Sulea)  343
1.Introducere  343
2.Starea de bine in organizatiile din Romania  344
3.Diferenta dintre starea de bine si sanatatea organizatiilor  346
4.Sanatatea si starea de bine in organizatii  350
5.Practici de mentinere si sporire a starii de bine in organizatii  357
6.Ce este starea de bine si cum o putem obtine?  364
Bibliografie 366

Increderea organizationala  (Eugen Avram)  371
1.Increderea – obiect de studiu in stiintele socioumane  371
2.Conceptul de incredere organizationala  373
3.Definitii ale increderii organizationale  375
4.formele increderii organizationale  378
5.Dimensiuni ale increderii organizationale  382
6.Abordari ale increderii organizationale  387
7.Cercetarea increderii organizationale in Romania  398
8. Concluzii  400
Bibliografie 401

Solidaritatea in organizatii  (Petru Virga)  407
1.Introducere   407
2.Solidaritate si capital social  408
3.Solidaritate orizontala si verticala  414
4.Tendinte care afecteaza negativ solidaritatea in organizatii  416
5.Solidaritate, climat social si implicare  418
6.Solidaritate, retele sociale si schimbare organizationala  422
7.Importanta solidaritatii in organizatii  425
Bibliografie  427

Comportamentul civic organizational  (Giulia Negura)  430
1.Introducere  430
2.Aparitia conceptului de comportament civic organizational (CCO)  431
3.Delimitari conceptuale  437
4.Dimensiunile CCO  440
5.Controverse  442
6.Implicatii practice  448
7.Efectele CCO asupra succesului organizatiei  452
8.Civismul organizational in studiile din Romania  455
9. Concluzii  458
Bibliografie 458

Angajamentul organizational  (Raluca Tudorescu)  463
1.Introducere   463
2.Delimitari conceptuale  464
3.Abordari ale angajamentului organizational (AO)  466
4.Modele ale AO  469
5.Formele AO  475
6.Relatiile AO cu alte fenomene psihoorganizationale  479
7.Implicatii in practica organizationala  483
8.Cercetarea AO in Romania  487
9. Concluzii  488
Bibliografie  488

Raspunsuri emotionale ale angajatilor la experimentarea emotiilor fundamentale (frica si furia)  (Catalina A.Zaborila)  492
1.Introducere  492
2.Importanta studiului fricii si furiei ca emotii fundamentale in organizatii  493
3.Baze teoretice pentru studiul emotiilor fundamentale in organizatii  498
4.Frica si furia in organizatii  502
5. Concluzii  516
Bibliografie 517

Satisfactia profesionala - teorii si instrumente de masura  (Daniela Velcero)  520
1.Introducere  520
2.Definitii ale satisfactiei profesionale  522
3.Teorii ale satisfactiei profesionale   524
4.Masurarea satisfactiei profesionale    530
5. Importanta satisfactiei profesionale   536
6.Implicatii practice – evaluarea si cresterea nivelului satisfactiei profesionale    538
7. Concluzii  540
Bibliografie  541

Sectiunea 5
Stres organizational si comportament organizatonal

Stresul in munca si sanatatea  (Krisztina D. Laszlo)  547
1.Definirea stresului  547
2.Agenti inductori de stres la locul de munca  549
3.Modele teoretice care analizeaza relatia dintre stresul la locul de munca si sanatate  554
4.Consecintele stresului in munca  558
5.Factorii ce modifica efectul stresului ocupational asupra sanatatii  561
6.Masurarea stresului ocupational  564
7.Managementul stresului ocupational  566
8. Concluzii  568
Bibliografie  569

Spre un model comprehensiv-integrativ de diagnoza si management al stresului organizational  (Adrian T.Bratu)  578
1.Premise teoretice clasice pentru conturarea modelelor stresului ocupational    578
2.Abordari traditionale ale stresului organizational – ocupational  580 
3.Consideratii critice asupra modelelor stresului organizational-ocupational   582
4.Directii de cercetare pentru elaborarea unor modele comprehensive de diagnoza si management al stresului stresului organizational-ocupational   584
5.Spre o abordare sistemic-holista de gestionare a stresului ocupational  : un model comprehensiv de diagnoza si interventie a stresului ocupational   586
Bibliografie  588

Mobbing-ul un model de analiza  (Peter Kovacs)  592
1.Conceptul de mobbing   592
2.Delimitari conceptuale  594
3.Definitii  595
4.manifestari ale mobbing-ului  597
5.Dinamica mobbing-ului  599
6.Un model de analiza al mobbing-ului  601
7.Masuri de contracarare a mobbingului  608
8. Mobbing-ul in contextul socioeconomic din Romania  610
9. Concluzii  612
Bibliografie 613

Comportamente contraproductive in organizatii  (Coralia Sulea)  615
1.Introducere  615 
2.Natura comportamentului contraproductiv: definire si concepte relationate  616
3.Conceptualizari ale comportamentului contraproductiv  617
4.Tipologii si structurari ale comportamentelor contraproductive  622
5.Predictori ai comportamentului contraproductiv  626
6.Modele si teorii explicative ale comportamentelor contraproductive  630
7.Consecinte ale comportamentului contraproductiv  635
8.Abordari metodologice ale comportamentelor contraproductive  636
9. Concluzii  637
10.Recomandari pentru manageri  638
Bibliografie  640

Tacerea organizationala si "vocea" angajatilor  (Cristina Mihaila)  645
1.Cadre  645
2.Evolutia studiilor  646
3.Vocea organizationala (VO) – specific  651
4.Tacerea organizationala (TO) – specific  658
5.Modele ale TO  666
6. Concluzii  670
Bibliografie  671

Sectiunea 6
Tendinte in cercetarea si dezvoltarea organizationala

Utilizarea metodelor calitative in programele de interventie organizationala  (Ioana David)  677
1.Cercetarea calitativa in domeniul  psihologiei  677
2.Diagnoza si interventie”calitativa” in organizatii  682
3.Metodologia Q si hartile conceptuale ca modalitati de identificare a reprezentarilor in organizatii  686
Bibliografie 697

Simularile organizationale  (Catalina Cuce)  701
1.Introducere    701
2.Delimitari conceptuale  701
3.Implementarea simularilor organizationale  709
4.Aplicatii ale simularilor orvanizationale  718
5.Concluzii  723
Bibliografie  723

Limitele conceptului de afectivitate ca trasatura in studiul emotiilor prin lista de adjective  (Laurentiu P.Maricutoiu)  727
1.Introducere in studiul emotiilor in organizatii  727
2.Limite ale constructului „afectivitatea ca trasatura”  729
3.Masurarea specificitatii afectivitatii  731
4.Relatia intensitate-specificitate in studiul emotiilor in organizatii  734
5.Implicatii pentru cercetari viitoare  736
Bibliografie  737

Etica in mediul organizational  (Cristian Popescu)  739
1.Introducere  739
2.Perspective asupra eticii in afaceri  739
3.Predictorii comportamentelor etice  743
4.Efecte ale climatului etic/neetic  745
5.Modele de analiza a deciziilor si comportamentelor etice/neetice  747
6. Aplicatii ale eticii in mediul organizational  770
7.Concluzii  782
Bibliografie  782

Rolul procesului de mentoring in dezvoltarea carierei  (Ramona Palos)  787
1.Organizatia care invata si invatarea organizationala  787
2.Procesul de mentoring  793
Bibliografie  809

Sectiunea 7
Entitati organizationale moderne

Echipele virtuale  (Irina Cozma)  813
1.Introducere  813
2.Delimitari conceptuale  813
3.Caracteristicile echipelor virtuale  816
4.Increderea in cadrul echipelor virtuale  820
5.Perspectiva ecologica  823
6.Optimizarea echipelor virtuale  827
Bibliografie  835

Organizatiile intensiv- cognitive   (Cristina Leovaridis)  838
1.Mutatii in managementul organizatiilor  838
2.Organizatiile intensiv cognitive  848
3.Managementul organizatiilor intensiv-cognitive  854
4.Concluzii  858
Bibliografie  868

Organizatiile care invata  (Vlad P.Gaveanu)  871
1.Cadre  871
2.Conceptul de organizatie care invata  872
3.Invatarea organizationala  876
4.Optimizarea invatarii organizationale  896
5.Dezvoltarea organizatiilor care invata  897
6.Partizani si contestatari ai organizatiilor care invata  898
7.Noi directii in studiul organizatiilor care invata  899
8.Concluzii  900
Bibliografie  900




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu