Autor : Eugenia Enachescu
Editura Universitara (click
pentru a cumpara de la editura)
Colectia Psihologie
An aparitie :2012
ISBN 978-606-591-471-1
Nr pagini :218
Format ?
Pret : 18 lei
Descrierea
editurii:
Cartea
cuprinde cinci părţi distincte, dar legate între ele prin ideea de
bază, aceea a continuităţii muncii de cercetare, care începe în anii
universitari, se edifică în perioada de stagiatură, se exersează în
etapele vieţii profesionale şi se perfectează prin experienţe ce se
valorifică, într-un fel sau altul, în lumea şcolii şi a iubitorilor ei.
Conţinutul inserat în capitolele cărţii vizează diversele faţete ale cercetării în domeniul educaţional, de la proiecţia în plan mental a ceea ce va urma să se întâmple şi întocmirea documentului-proiect (formularea titlului, obiectivelor şi ipotezei care vor declanşa cercetarea, alegerea metodelor şi instrumentelor de lucru), până la prelucrarea datelor şi redactarea materialului final ori susţinerea publică cu prilejul unor sesiuni ştiinţifice.
Pe parcursul lucrării, prind viaţă diferite categorii educaţionale, receptive, prin natura lor, la înnoiri, adaptări şi chiar reformări, atunci când realitatea le impune: elevii şi profesorii lor, studenţi îndrumaţi de magiştri cu titluri universitare, cercetători dedicaţi investigărilor metodice şi ştiinţifice în domeniul lor de manifestare profesională, participanţi la cursuri de perfecţionare a propriei pregătiri sau, în general, educatori dispuşi să iniţieze proiecte de cercetare în favoarea îmbunătăţirii activităţii lor didactice şi educative.
Forma de prezentare a cărţii nu trimite la un manual sau curs universitar, nici la un ghid sau îndrumar de iniţiere. Din acest motiv, în lucrare nu s-au explicat concepte, noţiuni sau termeni-cheie, nu s-au formulat definiţii şi nu s-au construit exerciţii şi aplicaţii. În schimb, au fost surprinse aspecte ale exercitării „pe viu” a elementelor alcătuitoare ale unei cercetări, au fost descrise evenimente ce se pot petrece în mediul educaţional şi s-au făcut referiri la tematicile care îi preocupă pe educatorii din sistem.
Finalitatea acestei cărţi este aceea de a se adăuga altor lucrări de profil şi de a circula pe căi virtuale pentru a se afla că există şi aşteaptă să fie bine primită de către cititori.
Conţinutul inserat în capitolele cărţii vizează diversele faţete ale cercetării în domeniul educaţional, de la proiecţia în plan mental a ceea ce va urma să se întâmple şi întocmirea documentului-proiect (formularea titlului, obiectivelor şi ipotezei care vor declanşa cercetarea, alegerea metodelor şi instrumentelor de lucru), până la prelucrarea datelor şi redactarea materialului final ori susţinerea publică cu prilejul unor sesiuni ştiinţifice.
Pe parcursul lucrării, prind viaţă diferite categorii educaţionale, receptive, prin natura lor, la înnoiri, adaptări şi chiar reformări, atunci când realitatea le impune: elevii şi profesorii lor, studenţi îndrumaţi de magiştri cu titluri universitare, cercetători dedicaţi investigărilor metodice şi ştiinţifice în domeniul lor de manifestare profesională, participanţi la cursuri de perfecţionare a propriei pregătiri sau, în general, educatori dispuşi să iniţieze proiecte de cercetare în favoarea îmbunătăţirii activităţii lor didactice şi educative.
Forma de prezentare a cărţii nu trimite la un manual sau curs universitar, nici la un ghid sau îndrumar de iniţiere. Din acest motiv, în lucrare nu s-au explicat concepte, noţiuni sau termeni-cheie, nu s-au formulat definiţii şi nu s-au construit exerciţii şi aplicaţii. În schimb, au fost surprinse aspecte ale exercitării „pe viu” a elementelor alcătuitoare ale unei cercetări, au fost descrise evenimente ce se pot petrece în mediul educaţional şi s-au făcut referiri la tematicile care îi preocupă pe educatorii din sistem.
Finalitatea acestei cărţi este aceea de a se adăuga altor lucrări de profil şi de a circula pe căi virtuale pentru a se afla că există şi aşteaptă să fie bine primită de către cititori.
Cuprins:
Cuvânt înainte / 9
INTRODUCERE: EDUCAŢIA – DOMENIU DESCHIS CERCETĂRII
ŞTIINŢIFICE / 13
Capitolul l: CERCETAREA ŞTIINŢIFICĂ ŞI ROSTURILE EI ÎN PREGĂTIREA VIITORILOR
EDUCATORI / 19
1.1. Iniţierea viitorilor
educatori în teoria şi practica cercetării ştiinţifice / 20
1.1.1. Proiecţia
cercetării / 27
1.1.2. Metode şi
instrumente de lucru / 32
1.1.3. Procedee de
prelucrare şi prezentare a datelor / 62
1.2. Valorificarea cercetării în mediul universitar / 68
1.2.1. Lucrarea de
licenţă / 72
1.2.2. Disertaţia
de master / 74
1.2.3. Teza de
doctorat / 75
1.3. Etica şi estetica cercetării în ştiinţele educaţiei / 76
Bibliografie selectivă / 79
Capitolul 2: CERCETAREA METODICO – ŞTIINŢIFICĂ ÎN UNIVERSUL ŞCOLAR ŞI EXTRAŞCOLAR / 82
2.1. Cercetarea metodico-ştiinţifică la nivelul unităţii de învăţământ /
91
2.1.1. Cercetarea
pedagogică a procesului de instruire / 94
2.1.2. Abordarea
psihopedagogică a fenomenului educativ / 108
2.1.3.
Investigarea psihosocială a grupurilor de elevi
/ 114
2.2. Cercetarea metodico-ştiinţifică în perimetrul extraşcolar / 124
2.2.1. Metodica
activităţilor în cercurile de elevi / 125
2.2.2. Timpul
liber şi cercetarea lui / 135
2.2.3. Studiul
grupurilor spontane de copii şi adolescenţi / 138
Bibliografie selectivă / 142
Capitolul 3: CERCETAREA ŞTIINŢIFICĂ A GRUPURILOR EDUCAŢIONALE DE TINERI
ŞI ADULŢI / 147
3.1. Grupurile educaţionale de tineri studenţi / 150
3.2. Grupurile educaţionale de cursanţi adulţi / 155
Bibliografie selectivă / 174
Capitolul 4: CERCETAREA ŞTIINŢIFICĂ LA NIVEL ACADEMIC / 177
4.1. Cercetarea fundamentală / 188
4.2. Experimentul educaţional / 189
4.3. Ancheta sociopedagogică / 191
4.4. Cercetarea de teren / 195
4.5. Cercetarea documentară / 196
Bibliografie selectivă / 201
Capitolul 5: CERCETAREA ŞTIINŢIFICĂ – PROFESIE ŞI VOCAŢIE / 205
Anexa: Termeni-cheie în cercetarea ştiinţifică / 210
Bibliografie generală / 214
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu