26/01/2013

PERSPECTIVE CLASICE IN PSIHOLOGIA PERSONALITATII



Autor : Romeo Zeno Cretu                
Editura Universitara (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Psihologie
An aparitie :2012

ISBN  978-606-591-581-7
Nr pagini :141
Format ?
Pret : 15 lei




Descrierea editurii:

Cartea de faţă prezintă cititorului principalele teorii şi modele pe baza cărora, de-a lungul timpului, oamenii de ştiinţă au încercat să descrie şi să explice organizarea structurală dar şi funcţionarea dinamică a personalităţii. Data lor de fabricaţie le recomandă astăzi ca teorii clasice, dar în ciuda vârstei lor, multe dintre acestea sprijină încă, în mod valid, practica şi intervenţia în domeniul personalităţii. Mai mult decât atât, acestea constituie temelia pe care au evoluat o parte din abordările actuale în psihologia personalităţii.
Autorul



Cuprins:
 



I. INTRODUCERE ÎN PSIHOLOGIA PERSONALITĂŢII 10
    1. Concepte în psihologia personalităţii 11
    2. Perspective de definire a personalităţii 12
    3. Niveluri de organizare şi cercetare a personalităţii 18

II. ABORDAREA PSIHANALITICĂ 22
    1. Introducere 22
    2. Teoria psihanalitică a personalităţii 22
2.1. Dezvoltarea personalităţii 24
2.2. Stadiile de dezvoltare psihosexuală 26
2.3. Structura personalităţii 29
2.4. Mecanismele de apărare ale Ego-ului 34
    3. Măsurarea personalităţii din perspectivă psihanalitică 37
    4. Abordarea psihanalitică post-freudiană 39
4.1. Concepţia lui Carl Gustav Jung (1875-1961) 40
4.2. Concepţia lui Alfred Adler (1870-1937) 43
4.3. Concepţia lui Erich Fromm (1900-1980) 45
4.4. Concepţia lui Erik. H. Erikson (1902-1994) 46

III. ABORDAREA PSIHOMETRICĂ 49
    1. Modelul Clasic Dispoziţional (Modelul Trăsăturilor Dispoziţionale) 49
1.1. Concepţia lui Gordon W. Allport ( 1897-1967) 50
1.2. Concepţia lui Raymond B. Cattell (1905-1998) 58
1.3. Concepţia lui Hans J. Eysenck (1916-1997) 61
1.4. Modelele Big Five 66
1.5. Critici formulate cu privire la modelul trăsăturilor 68
    2. Modelul interacţionist 69
2.1. Două viziuni teoretico-metodologice în modelul interacţionist 70
    3. Modelul condiţional dispoziţional (MCD) 75

IV. ABORDAREA FENOMENOLOGICĂ 79
    1. Abordarea personalităţii din perspectivă fenomenologică 79
1.1. Particularităţi ale teoriei fenomenologice 81
    2. Teoria constructelor personale elaborată de George Kelly (1905 1967) 82
2.1. Definirea constructului personal 83
2.2. Asumpţii ale Teoriei constructelor 84
2.3. Proprietăţi ale constructelor 86
2.4. Postulatul fundamental şi cele 11 corolare 87
    3. Teoria auto-actualizării elaborată de Carl Rogers (1902-1987) 91
3.1. Tendinţa de auto-actualizare 91
3.2. Self-ul (Eul) / self-conceptul 92
3.3. Nevoia de consideraţie pozitivă 94
3.4. Condiţiile de valorizare 96
3.5. Implicaţii asupra creativităţii 96
3.6. Piedici în calea auto-actualizării 97
3.7. Procesele defensive 98
3.8. Ajustarea psihologică 99
3.9. Terapia centrată pe client 99

V. ABORDAREA CMPORTAMENTALĂ A PERSONALITĂŢII 100
    1. Tipuri de abordări comportamentale 100
    2. Condiţionarea clasică 102
2.1. Condiţionarea clasică a emoţiilor 104
2.2. Interpretarea alterantivă a comportamentului 106
2.3. Tehnici terapeutice asociate cu condiţionarea clasică 107
    3. Condiţionarea operantă 108
3.1. Întărirea comportamentului 110
3.2. Măsurători obiective 110
3.3. Identificarea condiţiilor-stimul 112
3.4. Generalizare versus discriminare 113
3.5. Formarea comportamentului (shaping) 113
3.6. Graficul de întărire 114
3.7. Analiza funcţională 116

IV. TEORII SOCIAL-COGNITIVE ALE PERSONALITĂŢII 122
    1. Introducere 122
    2. Teoria învăţării sociale propusă de Rotter 123
    3. Învăţarea observaţională (IO) 125
    4. Teoria social-cognitivă bazată pe variabile persoană 129

Bibliografie 133

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu