Autor : Romeo Zeno Cretu
Editura Universitara (click
pentru a cumpara de la editura)
Colectia Psihologie
An aparitie :2012
ISBN 978-606-591-581-7
Nr pagini :141
Format ?
Pret : 15 lei
Descrierea
editurii:
Cartea
de faţă prezintă cititorului principalele teorii şi modele pe baza cărora, de-a
lungul timpului, oamenii de ştiinţă au încercat să descrie şi să explice
organizarea structurală dar şi funcţionarea dinamică a personalităţii. Data lor
de fabricaţie le recomandă astăzi ca teorii clasice, dar în ciuda vârstei lor,
multe dintre acestea sprijină încă, în mod valid, practica şi intervenţia în
domeniul personalităţii. Mai mult decât atât, acestea constituie temelia pe
care au evoluat o parte din abordările actuale în psihologia personalităţii.
Autorul
Cuprins:
I. INTRODUCERE ÎN PSIHOLOGIA
PERSONALITĂŢII
10
1. Concepte în psihologia personalităţii 11
2. Perspective de definire a personalităţii 12
3. Niveluri de organizare şi
cercetare a personalităţii 18
II. ABORDAREA PSIHANALITICĂ
22
1. Introducere 22
2. Teoria psihanalitică a personalităţii 22
2.1. Dezvoltarea personalităţii 24
2.2. Stadiile de dezvoltare psihosexuală 26
2.3. Structura personalităţii 29
2.4. Mecanismele de apărare ale Ego-ului 34
3. Măsurarea personalităţii din perspectivă
psihanalitică 37
4. Abordarea psihanalitică post-freudiană
39
4.1. Concepţia lui Carl Gustav Jung (1875-1961)
40
4.2. Concepţia lui Alfred Adler (1870-1937)
43
4.3. Concepţia lui Erich Fromm (1900-1980)
45
4.4. Concepţia lui Erik. H. Erikson (1902-1994)
46
III. ABORDAREA PSIHOMETRICĂ
49
1. Modelul Clasic Dispoziţional (Modelul Trăsăturilor
Dispoziţionale) 49
1.1. Concepţia lui Gordon W. Allport ( 1897-1967)
50
1.2. Concepţia lui Raymond B. Cattell (1905-1998)
58
1.3. Concepţia lui Hans J. Eysenck (1916-1997)
61
1.4. Modelele Big Five 66
1.5. Critici formulate cu privire la modelul trăsăturilor
68
2. Modelul interacţionist 69
2.1.
Două viziuni teoretico-metodologice în modelul interacţionist
70
3. Modelul condiţional dispoziţional (MCD) 75
IV. ABORDAREA FENOMENOLOGICĂ
79
1. Abordarea personalităţii din perspectivă
fenomenologică 79
1.1.
Particularităţi ale teoriei fenomenologice 81
2. Teoria constructelor personale elaborată
de George Kelly (1905 – 1967) 82
2.1. Definirea constructului personal 83
2.2. Asumpţii ale Teoriei constructelor 84
2.3. Proprietăţi ale constructelor
86
2.4. Postulatul fundamental şi cele 11 corolare 87
3. Teoria auto-actualizării
elaborată de Carl Rogers (1902-1987) 91
3.1. Tendinţa
de auto-actualizare 91
3.2.
Self-ul (Eul) / self-conceptul 92
3.3. Nevoia
de consideraţie pozitivă 94
3.4. Condiţiile
de valorizare 96
3.5. Implicaţii
asupra creativităţii 96
3.6.
Piedici în calea auto-actualizării 97
3.7.
Procesele defensive 98
3.8. Ajustarea
psihologică 99
3.9. Terapia
centrată pe client 99
V. ABORDAREA CMPORTAMENTALĂ A PERSONALITĂŢII
100
1. Tipuri de abordări comportamentale 100
2. Condiţionarea clasică 102
2.1.
Condiţionarea clasică a emoţiilor 104
2.2.
Interpretarea alterantivă a comportamentului 106
2.3.
Tehnici terapeutice asociate cu condiţionarea clasică 107
3. Condiţionarea operantă 108
3.1.
Întărirea comportamentului 110
3.2. Măsurători
obiective 110
3.3. Identificarea
condiţiilor-stimul 112
3.4.
Generalizare versus discriminare 113
3.5.
Formarea comportamentului (shaping) 113
3.6. Graficul
de întărire 114
3.7. Analiza
funcţională 116
IV. TEORII SOCIAL-COGNITIVE ALE
PERSONALITĂŢII
122
1. Introducere 122
2. Teoria învăţării sociale
propusă de Rotter 123
3. Învăţarea
observaţională (IO) 125
4. Teoria social-cognitivă
bazată pe variabile persoană 129
Bibliografie
133
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu