Autor: Hans Aebli
Editura Didactica si Pedagogica
Colectia Pedagogia Secolului XX
An aparitie : 1973
Editia I
Editia originala: Didactique psychologique : application à la didactique de la psychologie de Jean Piaget
Traducerea Bianca Bratu
Nr pagini : 208
Format 150 x 205
Anticariat
Pretul la data postarii : 10-59 lei pe okazii,
Disponibilitate BCU
Despre autor:
Hans Aebli (1923-1990) a fost un educator, teoretician și cercetător elvețian al cărui accent principal a fost psihologia evoluționistă
Cuprins:
Prefata 5
Cuvant inainte 7
Introducere 10
PARTEA ISTORICA
Cap.I. Didactica traditionala si fundamentul ei psihologic 13
1. "Principiul intuitiei" ca fundament al didacticii traditionale 13
2. Fundamentele psihologice ale didacticii traditionale 15
3. Critica didacticii traditionale 17
Opere citate 23
Cap.II. Didactica scolii active 24
1. W. A.Lay: O didactica intemeiata pe "reactia psihologica fundamentala" (impresie-elaborare-expresie) 25
Opere citate 33
2. J. Dewey si E. Claparede: Doua didactici bazate pe o interpretare "instrumentalista" a gandirii 33
Opere citate 43
3. G. Kerschensteiner: O didactica a disciplinei minta;e 44
Opere citate 52
PARTEA PSIHOLOGICA
Cap.III. Imaginea si operatia 54
1. Elementul fundamental al gandirii: imaginea sau operatia? 54
2. Functia imaginii in gandirea operatorie 57
3. Interiorizarea actiunilor in imagini si operatii 58
4. Activitatea intelectuala a elevului in scoala traditionala, privita din punctul de vedere al teoriei interiorizarii 62
Cap.IV. Deprinderea si operatia 65
1. Structura reactiilor dobandite in scoala traditionala 65
2. "Deprinderea de manuire a simbolurilor" si operatia 69
3. Operatia si cooperarea elevilor 75
Cap.V. Cercetarea, problema si construirea operatiei 79
1. Cercetarea da nastere construirii operatiei 79
2. Orientarea cercetarii prin problema 82
Cap.VI. Asimilarea 85
1. Problema insusirii cunoastintelor si asimilarea sensoriomotorie 85
2. Dezvoltarea asimilarii 87
3. Definitia generala a procesului de asimilare 90
Opere citate 91
PARTEA DIDACTICA
Cap.VII. Construirea operatiilor prin activitati de cercetare a elevului 93
1. Invatamantul trebuie sa urmareasca construirea operatiilor de catre elev 93
2. Expunerea intuitiva a invatamantului traditional 95
3. Maieutica traditionala si cercetarea elevului 97
Cap.VIII. Problema ca proiect de actiune 102
1. Problema ca proiect de actiune efectiva 102
2. Problema ca proiect de actiune practica 104
3. Actiunea reala si actiunea fictiva 105
4. Desfasurarea unei unitati didactice prin cercetarea personala a elevilor 106
Cap.IX. Cateva observatii privitoare la activitatea de cercetare a elevului in invatarea stiintelor naturii, a geometriei, a istoriei si a limbii materne 108
1. Cercetarea "proceselor" in stiintele exacte ale naturii 108
2. Cercetarea in invatarea istoriei si a geografiei 111
3. Contrastul, ca mijloc didactic in invatarea limbii materne 113
Cap.X. Cooperarea elevilor si "exercitiul operational" 115
1. discutia in comun si activitatea in echipe 115
2. Functia didactica a "exercitiului operational" 118
3. Exercitiul operational implica punerea in relatie a operatiei directe cu operatia inversa 120
4. Exercitiul operational implica punerea in relatie a operatiilor asociative 123
5. Punerea in relatie a operatiilor si distingerea notiunilor 124
6. Observatii asupra asimilarii formelor spatiale si asupra predarii desenului 126
7. Interiorizarea progresiva a operatiilor 129
Opera citata 132
PARTEA EXPERIMENTALA
Cap.XI. Experienta didactica privind introducerea calculului perimetrului si alsuprafetei dreptuunghiului: idei conducatoare 133
1. Principiile didactice implicate in experienta 133
2. Materia de invatamant care face obiectul experientei 136
3. Conceptia generala a experientei 137
4. Conditiile scolare in cele doua grupe experimentale 139
5. Proba initiala 140
Cap.XII. Lectiile organizate dupa principiile unei didactici active 142
1. Lectia intai: Perimetrul dreptunghiului 142
2. Lectia a doua: Compararea unor suprafere cu ajutorul unui "patat de masurat" 145
3. Lectia a treia: Impartirea dreptunghiului in fasii si patrate si inmultirea numarului de patrate cuprinse in fiecare fasie cu numarul de fasii (descoperirea inmultirii, exercitiul operational) 149
4. Lectia a patra: Calculul suprafetei dreptunghiului (Reprezentarea grafica a operatiei directe) 153
5. Lectia a cincea: Pregatirea concreta a rezolvarii aritmetice a operatiilor inverse (executarea efectiva ooperatiei inverse) 155
6. Lectia a sasea: Reprezentarea grafica a operatiei inverse 158
7. Lectia a saptea: Recapitularea celor trei operatii 161
Cap.XIII. Lectiile organizate dupa principiile didacticii traditionale 163
1. Lectia intai: Perimetrul dreptunghiului 163
2. Lectia a doua: Unitatile de masura a suprafetei 164
3. Lectia a treia: Calculul suprafetei dreptunghiului 166
4. Lectia a patra: Operatia inversa 168
5. Lectia a cincea: Recapitularea celor trei operatii 169
Cap.XIV. Rezultatele si interpretarea experientei 173
1. Proba finala si aprecierea lucrarilor 173
2.Rezultatele generale ale experientei 176
3.Comparatie in detaliu si discutie asupra rezultatelor 178
4. Concluzii: Interpretarea psihologica a experientei 182
Opere citate 188
Bibliografie generala 190
Indice de materii si de autori citati 193
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu