20/02/2024

DIDACTICA PSIHOLOGICA

Autor: Hans Aebli
Editura Didactica si Pedagogica
Colectia Pedagogia Secolului XX
An aparitie : 1973
Editia I
Editia originala: Didactique psychologique : application à la didactique de la psychologie de Jean Piaget
Traducerea Bianca Bratu
Nr pagini : 208
Format 150 x 205
Anticariat
Pretul la data postarii : 10-59 lei pe okazii
Disponibilitate BCU

Despre autor:

        Hans Aebli (1923-1990) a fost un educator, teoretician și cercetător elvețian al cărui accent principal a fost psihologia evoluționistă

Cuprins:

Prefata 5
Cuvant inainte  7
Introducere  10

PARTEA ISTORICA

Cap.I. Didactica traditionala si fundamentul ei psihologic  13
1. "Principiul intuitiei" ca fundament al didacticii traditionale  13
2. Fundamentele psihologice ale didacticii traditionale  15
3. Critica didacticii traditionale   17
Opere citate  23

Cap.II. Didactica scolii active  24
1. W. A.Lay: O didactica intemeiata pe "reactia psihologica fundamentala" (impresie-elaborare-expresie)  25
Opere citate  33
2. J. Dewey si E. Claparede: Doua didactici bazate pe o interpretare "instrumentalista" a gandirii  33
Opere citate   43
3. G. Kerschensteiner: O didactica a disciplinei minta;e  44
Opere citate  52

PARTEA PSIHOLOGICA

Cap.III. Imaginea si operatia  54
1. Elementul fundamental al gandirii: imaginea sau operatia?  54
2. Functia imaginii in gandirea operatorie  57
3. Interiorizarea actiunilor in imagini si operatii  58
4. Activitatea intelectuala a elevului in scoala traditionala, privita din punctul de vedere al teoriei interiorizarii  62

Cap.IV. Deprinderea si operatia  65
1. Structura reactiilor dobandite in scoala traditionala  65
2. "Deprinderea de manuire a simbolurilor" si operatia  69
3. Operatia si cooperarea elevilor  75

Cap.V. Cercetarea, problema si construirea operatiei  79
1. Cercetarea da nastere construirii operatiei  79
2. Orientarea cercetarii prin problema  82

Cap.VI. Asimilarea  85
1. Problema insusirii cunoastintelor si asimilarea sensoriomotorie  85
2. Dezvoltarea asimilarii  87
3. Definitia generala a procesului de asimilare  90
Opere citate  91

PARTEA DIDACTICA

Cap.VII. Construirea operatiilor prin activitati de cercetare a elevului  93 
1. Invatamantul trebuie sa urmareasca construirea operatiilor de catre elev  93
2. Expunerea intuitiva a invatamantului traditional  95
3. Maieutica traditionala si cercetarea elevului 97

Cap.VIII. Problema ca proiect de actiune  102
1. Problema ca proiect de actiune efectiva  102
2. Problema ca proiect de actiune practica  104
3. Actiunea reala si actiunea fictiva  105
4. Desfasurarea unei unitati didactice prin cercetarea personala a elevilor  106

Cap.IX. Cateva observatii privitoare la activitatea de cercetare a elevului in invatarea stiintelor naturii, a geometriei, a istoriei si a limbii materne  108
1. Cercetarea "proceselor" in stiintele exacte ale naturii  108
2. Cercetarea in invatarea istoriei si a geografiei  111
3. Contrastul, ca mijloc didactic in invatarea limbii materne  113

Cap.X. Cooperarea elevilor si "exercitiul operational" 115
1. discutia in comun si activitatea in echipe  115
2. Functia didactica a "exercitiului operational" 118
3. Exercitiul operational implica punerea in relatie a operatiei directe cu operatia inversa  120
4. Exercitiul operational implica punerea in relatie a operatiilor asociative  123
5. Punerea in relatie a operatiilor si distingerea notiunilor  124
6. Observatii asupra asimilarii formelor spatiale si asupra predarii desenului  126
7. Interiorizarea progresiva a operatiilor  129
Opera citata  132

PARTEA EXPERIMENTALA

Cap.XI. Experienta didactica privind introducerea calculului perimetrului si alsuprafetei dreptuunghiului: idei conducatoare  133
1. Principiile didactice implicate in experienta  133
2. Materia de invatamant care face obiectul experientei  136
3. Conceptia generala a experientei  137
4. Conditiile scolare in cele doua grupe experimentale  139
5. Proba initiala  140

Cap.XII. Lectiile organizate dupa principiile unei didactici active  142
1. Lectia intai: Perimetrul dreptunghiului 142
2. Lectia a doua: Compararea unor suprafere cu ajutorul unui "patat de masurat"  145
3. Lectia a treia: Impartirea dreptunghiului in fasii si patrate si inmultirea numarului de patrate cuprinse in fiecare fasie cu numarul de fasii (descoperirea inmultirii, exercitiul operational) 149
4. Lectia a patra: Calculul suprafetei dreptunghiului (Reprezentarea grafica a operatiei directe) 153
5. Lectia a cincea: Pregatirea concreta a rezolvarii aritmetice a operatiilor inverse (executarea efectiva ooperatiei inverse) 155
6. Lectia a sasea: Reprezentarea grafica a operatiei inverse 158
7. Lectia a saptea: Recapitularea celor trei operatii 161

Cap.XIII. Lectiile organizate dupa principiile didacticii traditionale 163
1. Lectia intai: Perimetrul dreptunghiului  163
2. Lectia a doua: Unitatile de masura a suprafetei  164
3. Lectia a treia: Calculul suprafetei dreptunghiului  166
4. Lectia a patra: Operatia inversa  168
5. Lectia a cincea: Recapitularea celor trei operatii  169

Cap.XIV. Rezultatele si interpretarea experientei  173
1. Proba finala si aprecierea lucrarilor  173
2.Rezultatele generale ale experientei  176
3.Comparatie in detaliu si discutie asupra rezultatelor  178
4. Concluzii: Interpretarea psihologica a experientei  182
Opere citate  188

Bibliografie generala  190
Indice de materii si de autori citati  193

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu