08/02/2024

PEDAGOGIA WALDORF. O introducere critica

Autor: Heiner Ullrich
Editura DPH
Colectia Pedagogie
An aparitie : 2021
Editia I
Editia originala: Waldorfpädagogik : eine kritische Einführung
Traducerea Andreea Ileana-Pop
ISBN 978-606-048-405-9 
Nr pagini : 184
Format 165 x 235
Pretul la data postarii : 48 lei la Editura, 28,80 lei la elefant, 48 lei la carturesti
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Introducerea critică în pedagogia Waldorf a lui Ullrich vine ca o continuare firească a dialogului dintre concepţia antroposofică asupra educaţiei a lui Steiner și știinţele educaţiei moderne.
        Cartea prezintă modelul de educaţie din școlile și grădiniţele Waldorf – de la organizarea școlii la curriculumul holistic și de la principiul de lungă durată al învăţătorului-diriginte la clasă până la predarea și educaţia goethenistă.
        În plus, cititorul primește o imagine de ansamblu asupra stării actuale a cercetărilor asupra școlii Waldorf, concentrate mai ales pe relaţiile profesor-elev, pe valorile profesorilor și ale elevilor Waldorf, precum și pe experienţele și carierele absolvenţilor acestor școli.
        Perspectiva istorică și abordarea obiectivă a lui Ullrich arată cum, după aproape o sută de ani de succes la nivel mondial, educaţia Waldorf a dezvoltat câteva modele inovatoare care răspund provocărilor sociale actuale, de exemplu, modele școlare duale și interculturale, școli mici cu învăţare mixtă sau formarea modulară a profesorilor Waldorf în reţele internaţionale. Procedând astfel, autorul investighează, de asemenea, întrebarea despre modul în care tendinţele de astăzi către deschiderea și pluralizarea educaţiei Waldorf pot fi reconciliate cu viziunea asupra lumii – discutabilă din punct de vedere știinţific – a lui Rudolf Steiner.

        Heiner Ullrich este profesor de pedagogie la Universitatea Johannes-Gutenberg, Mainz, Germania. Principalele domenii de interes în predare și cercetare ale lui Ullrich sunt: reforma pedagogiei, școlile alternative, educaţia timpurie, cooperarea în predare, designul tranziţiei în educaţie și altele.

Cuprins:

1. Actualitatea pedagogiei Waldorf  7

2. Scoala Waldorf - la o prima vedere 15

2.1 Caracteristicile de baza ale autoprezentarii sale publice  15
2.2 O scoala a reformei pedagogice clasice?  20
2.3 Viziunea reformei pedagogice si atributele scolii Waldorf  27

3. Ce face diferit Scoala Waldorf - descrierea si analiza modelului scolar antroposofic  31
3.1 Arhitectura scolara organic: cladirea scolii ca figura umana31
3.2 Autonomia scolii si managementul de tip colegial al scolii: o scoala fara director  34
3.3 Apropierea si continuitatea in plan personal: un invatator-diriginte pentru o durata de opt ani  39
3.4. Ritmuri si ritualuri in clasa 48
3.5 Genetic si organic - programa Waldorf 53
A. Curriculum scolar pentru nivelul inferior  56
B. Curriculum scolar pentru nivelul superior  61
3.6 Goethenismul - metoda de predare
3.7 Euritmia - arta antroposofica a miscarii ca disciplina scolara  76
3.8 Gradinita Waldorf - o camera de zi materna pentru jocuri, basme si sarbatori  80
3.9 Ingrijirea sufletului - abordarea educatiei curative antroposofice  87

4. Antroposofia - fundamentele ideologice 91
4.1 Rudolf Steiner - filosof, teozof si reformator al vietii 91
4.2 Recunoasterea lumii spirituale suprasensibile - calea de instruire 95
4.3 Dezvoltarea lumii si a spiritului uman - cosmologia  99
4.4 Cele patru componente ale fiintei umane cosmice - antropologia 104
4.5 Reincarnarea si karma 109
4.6 Structura functionala tripartita a fiintei umane 111
4.7 Cele patru temperamente  114
4.8 Perioadele de sapte ani de dezvoltare pe parcursul vietii  120

5. Antroposofia in discursul critic al stiimtelor  126
5.1 Contemplarea lumii in loc de stiinta 126
5.2 Limitarea recunoasterii  129
5.3 Determinism in loc de libertate  130
5.4 Revenirea gandirii mitice 132
5.5 Eliminarea diferentei dintre cunoastere si credinta 138
5.6 Esoteric in nucleul interior 141
5.7 Excurs: rasism si psihologie etnica in antroposofia lui Steiner . .144

6. Realitatile si efectele Scolilor Waldorf - modalitati si constatari ale cercetarilor empirice 149
6.1 Ce se intampla cu elevii Waldorf? - studii despre absolventi 149
6.2 Experiente de invatare si procese educationale in Scoala Waldorf 154
6.3 Profesorii Waldorf - un ordin pedagogic? .159
6.4 Relatiile profesor-elev in cultura scolara antroposofica 164
6.5 Orientarile educationale ale parintilor Waldorf  168

7 Concluzii finale/lncheiere 172

Literatura 175
Surse internet 182

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu