06/02/2024

PEDAGOGIA INVATAMANTULUI PRIMAR SI PRESCOLAR. VOL 1 SI 2

Coord: Ion-Ovidiu Panisoara, Marin Manolescu
Editura Polirom
Colectia Profesorul de succes
An aparitie : 2019
Editia I
ISBN vol1 978-973-46-7877-8 
ISBN vol 2 978-973-46-7878-5
Nr pagini : vol 1 688; vol 2 440
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : Vol 1 85 lei la Editura, 66,63 lei la elefant, 80,75 lei la libris
Vol 2 59,95 lei la Editura, 47,48 lei la elefant, 56,95  lei la libris
Disponibilitate BCU

Descrierea editurii:

        Reușind să fie deopotrivă un tratat și un manual de pedagogie, această lucrare în două volume reunește contribuțiile a nu mai puțin de 41 de specialiști în psihologie, științele educației și didactica specialității. Capitolele din primul volum se axează pe fundamentele educației, problemele sistemului educațional românesc, curriculumul educațional, instruirea și evaluarea în educație, toate văzute din perspectiva unor abordări de ultimă oră. Temele de reflecție cu care se încheie majoritatea capitolelor le oferă cadrelor didactice ocazia de a deveni profesori reflexivi și a se autoperfecționa, integrînd în practică informațiile și conceptele teoretice analizate.
        Al doilea volum al Pedagogiei învățămîntului primar și preșcolar continuă drumul deschis de primul, oferind cititorilor săi o excelentă bază de reflecție pentru activitatea zilnică de la catedră. Capitolele sale se adresează deopotrivă cadrelor didactice și părinților și încearcă să ofere o viziune asupra unor relații echilibrate între toți participanții la procesul educațional. De asemenea, sînt oferite informații utile despre didactica diverselor discipline studiate în școală, de la matematică și științele naturii pînă la artă, limbi străine sau educație fizică.

        Lucrarea a primit Premiul „Constantin Rădulescu-Motru”, oferit de Academia Română pentru anul 2019 si Premiul Senatului Universității din București pentru Cea mai prestigioasă publicație (carte), în domeniul Științe sociale, ediția 2020

Cuprins:
Volumul 1

Prezentarea autorilor 19
Cuvant inainte  27

Partea I. Fundamente si curriculum educational

Capitolul 1. Problematica educatiei si invatamantului in societatea contemporana. Provocari si perspective (Diana Csorba)  31
1.1. Directii si tendinte de modernizare a educatiei si invatémantului pe plan mondial 31
1.2. Responsabilitatea sociala a scolii - educatia in societatea cunoasterii  39
1.3. Cum sa regandim educatia? Educatie in schimbare - O educatie pentru schimbare..Provocari si Perspective  41
Teme de reflectie  46
Bibliografie  47

Capitolul 2. Statutul epistemic al pedagogiei (Sorin Cristea)  50
2.1. Educatia, obiectul de studiu specific pedagogiei  50
2.1.1. Teoria generala a educatiei (Fundamentele pedagogiei)  51
2.1.2. Teoria si metodologia instruirii/Teoria generala  a instruirii (Didactica Generala)  52
2.1.3. Teoria si metodologia curriculumului/ Teoria generala a curriculumului 53 
2.2. Normativitatea specifica pedagogiei 54
2.3. Metodologia de cercetare specifica pedagogiei 55
2.4. Clasificarea stiintelor pedagogice/educatiei  55
Teme de reflectie  60
Bibliografie  60

Capitolul 3. Sistemul de învățământ din Romania (Cornelia Stefanescu)  62
3.1. Delimitarea si circumscrierea sistemului de educatie/sistemului de invatamant   62
3.1.1. Sistemul de educatie  62
3.1.2. Sistemul de învățământ  63
3.2. Functiile sistemului de învățământ  64
3.3. Structura sistemului de învățământ  66
3.4. Evolutia sistemului de învățământ din Romania 68
3.4.1. Constituirea sistemului modern de învățământ (1864-1918)  68
3.4.2. Realizarea sistemului de învățământ national unitar (1918-1948)  69
3.4.3. Implementarea unor forme straine in structurile traditionale romanesti (1948-1990)  69
3.4.4. Perioada de reforma (dupa 1990)  71
3.4.5. Structura sistemului actual de învățământ  73
3.4.6. Educatia timpurie in sistemul de învățământ romanesc  76
3.4.7. Invățământul primar  78
3.4.8. Invățământul secundar  78
3.4.8.1. Invățământul secundar inferior (ciclul gimnazial)  78
3.4.8.2. Invățământul secundar superior  79
3.4.8.3. Invățământul profesional  81
3.4.9. Invățământul special si special integrat   81
3.4.10. Invățământul tertiar sau postliceal   82
3.4.11. Invățământul superior  82
3.4.11.1. Invățământul universitar  82
3.4.11.2. Învățământul postuniversitar 82
3.5. Analiza sistemului de învățământ romanesc. Starea actuala  83
3.6. Cadrul juridic normativ de organizare a învățământului romanesc  
3.7. Continuitate si discontinuitate in structura sistemului de învățământ   91
3.8. Tendinte de evolutie  94
Teme de reflectie  95
Bibliografie  96

Capitolul 4. Personalitatea - abordari teoretice si implicatii educationale (Elena Stanculescu) 98
4.1. Abordari teoretice ale personalitatii 98
4.1.1. Idiografic si nomotetic in caracterizarea personalitatii  99
4:2. Teorii explicative ale personalitatii  99
4.2.1. Teoria psihanalitica  100
4.2.2. Teoria behaviorista  100
4.2.3. Teoria umanista  101
4.2.4. Teoria factoriala  102
4.2.5. Teoria cognitiva  104
4.2.6. Teoria structural-sistemica a personalitatii  105
4.2.7. Perspectiva psihosociala in studiul personalitii 106
Teme de reflectie  107
Bibliografie  107

Capitolul 5. Structura si dinamica personalitatii. Implicatii educationale  (Eleria Stanculescu) 109
5.1. Subsistemele sau componentele personalitatii: temperamentul, aptitudinile, caracterul si creativitatea  110
5.2. Interactiunea subsistemelor personalitatii - implicatii educationale  115
Teme de reflectie  120
Bibliografie  120

Capitolul 6. Caracteristicile dezvoltarii personalitatii copilului/prescolarului (Cristina Marina Ghiță, Teodora Irina Moțățianu) 122
6.1. Introducere  122
6.2. Perspective ale dezvoltarii copilului. Modele si teorii ale dezvoltarii  123
6.3. Dezvoltarea psihoemotionala in prescolaritate  129
6.4. Dezvoltarea constiintei despre sine a prescolarulu  130
6.5. Personalitatea matura pentru scoala. Caracteristicile dezvoltarii personalitatii scolarului mic ; profilul si evolutia personalitatii copilului la varsta scolara mica  131
Teme de reflectie  133
Bibliografie  134

Capitolul 7. Educabilitatea. Relatia dintre ereditate, mediu si educatie (Cristian Bucur) 135
7.1. Ereditate  135
7.2. Mediu  136
7.3. Educatie  140
Teme de reflectie  143
Bibliografie  143

Capitolul 8. Comunicarea si relatiile de comunicare pedagogica (Ion Ovidiu Panisoara) 144
8.1. Comunicarea. Concept si definitii reprezentative  144
8.2. Elemente componente ale procesului de comunicare  145
8.2.1. Emitatorul  146
8.2.2. Receptorul  147
8.2.3.. Mesajul  150
8.2.4. Feedbackul 151 
8.2.5. Contextul comunicarii  153
8.2.6. Formele comunicarii  154
8.2.7. Comunicare nonverbala in invatamantul primar si prescolar 155
8.2.7.1. Ochii 157
8.2.7.2. Mimica  158
8.2.7.3. Limbajul trupului - gesturile si postura profesorului 158
8.2.7.4.. Teritoriul si spatiul  159
8.2.7.5. Imbracimintea  161
Teme de reflectie  161
Bibliografie  162

Capitolul 9. Optimizarea curriculumului educational (Ion Negret-Dobridor) 164
9.1. Ce este un ,,curriculum educational” ? 164
9.1.1. Clarificari epistemologice 164
9.1.2. Clarificari etimologice 165
9.1.3. Sensul profund al conceptului de curriculum  168
9.2. Teoria moderna a curriculumului educational 169
9.2.1. Semnificatiile moderne 169
9.2.2. Doua delimitari practice esentiale 172
9.2.3. Aspectele fundamentale ale optimizarii curriculare 173
9.3. Evolutia curriculumului modern 175
9.3.1. Indemnul lui Dewey  175
9.3.2. Modelul lui Bobbitt 175
9.3.3. Modelul curricular al lui Bobbitt si Charters 177
9.3.4. Modelul rational al lui Tyler (1949)  178
9.3.5. Modelul interactionist al Hildei Taba (1962)  180
9.3.6. Modelul dinamic al lui McGee (1997) 182
9.4. Curricula moderne la apogeu  183
9.4.1. Modelul lui Ornstein si Hunkins (2004)  183
9.5. Demersul pentafazic al optimizarii curriculare 185
9.5.1. Cele trei tipuri de demersuri  185
9.5.2. Fazele optimizarii  185
9.5.3. Principiile si normele de proiectare curriculara moderna 187
9.6. Tipuri de curriculum - O perspectiva complexa  192
9.6.1. Clasificarea tipurilor de curriculum  192
9.6.2. Descrierea sintetica a tipurilor de hidden curricula  193
Teme de reflectie 194
Bibliografie  194

Capitolul 10. Tipuri de curriculum - O perspectiva functionala (Nicoleta Duta) 200
10.1. Definirea si clasificarea tipurilor de curriculum  200
10.2. Descrierea tipurilor de curriculum  202
Teme de reflectie  207
Bibliografie  208

Capitolul 11. Perspectiva structurala de abordare a curriculumului scolar (Anca Popovici Borzea)  210
11.1. Finalitatile educatiei  212
11.1.2. Categorii de finalitati educationale 213
11.1.2.1. Idealul educational  213
11.1.2.2. Profilul de formare   214
11.1.2.3. Problematica obiectivelor educationale  215
11.1.2.4. Competente  217
11.1.3. Finalitatile educationale pentru învățământul primar si prescolar din Romania 218
11.1.3.1. Curriculumul pentru educatia timpurie 218
11.1.3.2. Curriculumul national pentru învățământul primar  220
11.1.3.3. Profiluri de formare pentru invatamantul prescolar si primar 221
11.1.3.4. Competente generale si specifice  224
11.1.4. Operationalizarea obiectivelor educationale  224
11.1.4.1. Sensuri ale operationalizarii 224
11.1.4.2. Tehnica lui R.F. Mager de operationalizare a obiectivelor  226
11.1.4.3. Cerinte de continut si de forma ale operationalizarii 227
11.1.4.4. Folosirea rationala a obiectivelor operationale/comportamentale 228
11.1.5. Derivarea rezultatelor invatarii  229
11.2. Continuturile invatamantului 232
11.2.1. Repere conceptuale 232
11.2.2. Dinamica/Flexibilitatea continutului invatamantului  233
11.2.3. Transpozitia si transcodarea didactica  236
11.2.4. Modalitati de organizare a continuturilor  236
11.2.5. Probleme actuale corelate integrarii curriculare a continuturilor 238
11.2.5.1. Integrarea multidisciplinara si/sau pluridisciplinara  239
11.2.5.2. Integrarea interdisciplinara 240
11.2.5.3. Integrarea transdisciplinara  241
11.3. Timpul de instruire  243
11.3.1. Repere conceptuale  243
11.3.2. Principii metodologice de organizare a timpului  244
11.3.3. Orarul scolar 244
Teme de reflectie  246
Bibliografie  246

Capitolul 12. Definirea si clasificarea produselor curriculare (Anca Popovici Borzea,
Nicoleta Duta)  249
12.1. Descrierea praduselor curriculare 250
12.1.1. Planul de invatamant  250
12.1.1.1. Planul de învățământ ca produs curricular  250
12.1.1.2. Planul de invatamant pentru nivelul prescolar 252
12.1.1.3. Planul de învățământ pentru nivelul primar  253
12.1.2. Programa scolara  255
12.1.2.1. Programele pentru invatamantul prescolar  258
12.1.2.2. Programele pentru invataémantul primar 259
12.1.3. Manualul scolar  260
12.1.3.1. Diversitatea modurilor de structurare a manualelor  261
12.1.3.2. Manualele digitale  264
12.1.3.3. Evaluarea manualului  265
12.1.4. Auxiliarele curriculare  268
Teme de reflectie  271
Bibliografie  271

Capitolul 13. Noi abordari curriculare in invatamantul prescolar (Laura Elena Ciolan) 273
13.1. Dominantele prefigurate de Curriculumul pentru educatia
timpurie a copiilor de la 3 la 6/7 ani (in aplicare din anul 2008)   273
13.2. Arhitectura curriculumului pentru învățământul prescolar  275
Teme de reflectie  284
Bibliografie  285

Capitolul 14. Noi abordari curriculare in invatamantul primar (Victoria Gheorghe, Mona Lisa Pislaru)  286
14.1. Arhitectura curriculumului pentru învățământul primar 288
14.2. Provocari curriculare actuale in contextul educatiei incluzive romanesti la nivelul învățământului primar  292
14.2.1. Clarificari conceptuale  292
14.2.2. Modalitati de realizare a adaptarilor curriculare 294
Bibliografie  297

Partea a II-a. Instruire si evaluare in educatie

Capitolul 15. Invatarea scolara. Orientari contemporane in teoria si practica invatarii scolare (Sorin Cristea, Cristina Marina Ghita)  301
15.1. Teoriile psihologice ale invatarii abordate ca modele de instruire  311
15.1.1. Definirea conceptelor de teorie psihologica a invatarii, model de instruire, activitate de instruire  311
15.1.1.1. Teoria psihologica a invatarii  311
15.1.1.2. Modelul de instruire  311
15.1.1.3. Activitatea de instruire  314
15.1.2. Clasificarea principalelor teorii psihologice ale invatarii  314
15.1.3. Analiza unor teorii psihologice ale invatarii la nivel de modele de instruire  315
15.2. Teorii psihologice ale invatarii de tip conditionare 316
15.2.1. Teoria invatarii prin conexiune (Edward L. Thorndike) 316
15.2.2. Teoria invatarii prin conditionare operanta (Burrhus F. Skinner)  316
15.2.3. Teoria conditionarii ierarhice-cumulative a invatarii (Robert: M. Gagne) 317
15.2.4. Teoria psihologica a invatarii depline (John B. Carroll, Benjamin S. Bloom)  319
15.3. Teorii psihologice ale invatarii de tip constructivist  324
15.3.1. Teoria constructivista a structuralismului genetic (Jean Piaget) 324
15.3.2. Teoria psihologica a invatarii bazate pe valorificarea interactiunilor socioculturale (Lev S. Vigotski) 325
15.3.2.1. Concluzii 328
15.3.3. Teoria psihologica a actiunilor mintale (Piotr I. Galperin) 329
15.3.4. Teoria psihologica a invatarii bazata pe valorificarea socioculturala a structurilor cognitive (Jerome S. Bruner) 331
15.3.4.1. Concluzii  335
15.3.5. Teoria invatarii scolare complexe (David P. Ausubel)  335
15.4. Teorii psihologice ale invatarii alternative/complementare  339
15.4.1. Teoria psihologica a inteligentelor multiple (Howard Gardner) 339
15.4.2. Teoria psihologica a inteligentei emotionale (Daniel Goleman) 344
15.4.2.1. Relatia dintre inteligenta emotionala si inteligenta intrapersonala si interpersonala   344
15.4.2.2. Obiectivele si continuturile inteligentei emotionale  345
15.4.2.3. Un nou model de educatie  345
15.4.2.4. Un curriculum pentru educatia emotionala  346
Teme de reflectie  348
Bibliografie  349


Capitolul 16. Procesul de invatamant. De la principii la strategii didactice (Crenguta Lacramioara Oprea)  351
16.1. Procesul de învățământ privit ca relatia dintre predare, invatare si evaluare - abordari constructiviste si postmoderne 351
16.1.1. Normativitatea procesului de invatamant. Sistemul principiilor didactice 360
16.1.2. Principiul participarii constiente si active a elevului in procesele de invatare si evaluare scolara   361
16.1.3. Principiul insusirii temeinice a cunostintelor, priceperilor si deprinderilor  366
16.1.4. Principiul interdependentei dintre senzorial si rational, dintre concret si abstract (Principiul asigurarii caracterului intuitiv al invatamantului) 367
16.1.5. Principiul respectarii particularitatilor individuale si de varsta (Principiul accesibilitatii si al individualizarii) 369
16.1.6. Principiul sistematizarii si continuitatii in învățământ 370
16.1.7. Principiul legarii teoriei de practica  372
16.1.8. Principiul asigurarii conexiunii inverse  373
16.1.8.1. Macrosistemul si microsistemul principiilor didactice (Integrarea sistemica a normativitatii procesului de învățământ) 373
Teme de reflectie 386
Bibliografie  386

Capitolul 17. Metode de învățământ. Perspective moderne (Ion-Ovidiu Panisoara, Crenguta Lacramioara Oprea, Ruxandra Chirca) 389
17.1. Metode si tehnici bazate pe analiza/organizare conceptuala  392
17.1.1. Hartile conceptuale 382
17.1.2. Hiartile mintale  393
17.1.3. Diagrama Venn  394
17.1.4. Cardurile cu sarcini (Task cards)  395
17.1.5. Harta kinestezica  395
17.1.6. Tehnica Lotus (Floarea de nufar)  396
17.1.7. Matricea obtinerii de date  397
17.1.8. Diagrama cauzelor si a efectului   397
17.1.9. Tehnica fishboning  398
17.2. Metode si tehnici bazate pe producerea ideilor si rezolvarea de probleme 399
17.2.1. Brainstormingul  399
17.2.2. Explozia stelara (Starbursting) 400
17.2.3. Metoda Brainwriting  401
17.2.4. Metoda concasarii si Tehnica SCAMPER  401
17.2.5. Metoda imunizarii  402
17.2.6. Tehnica cubului  402
17.2.7. Metoda piramidei/a bulgarelui de zapada  403
17.3. Metode si tehnici bazate pe reflectie si observatie 403
17.3.1. Jurnalul reflexiv  403
17.3.2. Tehnica 3-2-1  404
17.3.3. RAI  405
17.3.4. Jurnalul cu dubla intrare  406
17.3.5. Tehnica Bulei de gandire (Thought bubble) 407
17.3.6. Tehnica Aici si Acolo (Here and There)  407
17.3.7. Metoda interactiunii observate (acvariului/Fishbowl) 407
17.4. Tehnici bazate pe jocul de rol  408
17.4.1. Palariile ganditoare 408
17.4.2. Frisco 409
17.4.3. Metoda Rolestorming  409
17.5. Metode bazate pe dezvoltarea cooperarii in interiorul grupului  410
17.5.1. Tehnicile TGT si STAD 410
17.5.2. Predarea reflexiva  410
17.5.3. Metoda mozaicului  411
17.5.4. Controversa creativa (structurata/academica)  412
17.5.5. Schimba perechea sau cercurile concentrice 413
Teme de reflectie  419
Bibliografie  420

Capitolul 18. Proiectarea pedagogica a activitatilor didactice (Ion Negret-Dobridor, Crenguta Lacrdmioara Oprea, Nicoleta Duta)  421
18.1. Conceptul de proiectare didactica 421
18.1.1. Cateva lamuriri terminologice 421
18.1.2. Ce presupune microproiectarea ,,bine gandita” si cum se realizeaza 424
18.2. Functiile si principiile proiectarii pedagogice 431
18.2.1. Functiile proiectarii pedagogice  431
18.2.2. Principiile proiectarii pedagogice  432
18.3. Etapele si operatiile proiectarii pedagogice  434
18.3.1. Definirea corecta a obiectivelor activitatii didactice  435
18.3.2. Analiza resurselor necesare pentru realizarea obiectivelor 445
18.3.2.1. CAteva adevaruri si reguli de folosire ingenioasa a potentialului de invatare  446
18.3.2.2. Selectarea continutului esential necesar invatarii in clasa 449
18.3.2.3. Analiza si elaborarea resurselor necesare  450
18.3.3. Elaborarea strategiilor didactice ,,focalizate” pe obiectivele urmarite  451
18.3.3.1. Ce trebuie sa intelegem prin ,,strategie didactica” ? 451
18.3.3.2. Cum se deriva sarcinile de invatare in clasa?  453
18.3.3.3. Cum se construiesc situatii optime de invatare ? 454
18.3.4. Evaluarea performantelor  456
18.3.4.1. De la MSD la MLD  456
18.3.4.2. Cum se elaboreaza testele formative pentru evaluarea continua? 459
18.3.4.3. Cum se elaboreaza testele sumative? 460
18.4. Niveluri/Dimensiuni ale proiectarii didactice  461
18.5. De la intentie la aplicarea la clasa  462
18.5.1. Planificarea calendaristica 463
18.5.2. Proiectarea unitatilor de invatare  464
18.5.3. Proiectul pedagogic al activitatii/lectiei 465
18.6. Ghid practic privind proiectarea pedagogica 470
18.6.1. Elaborarea microproiectelor si a scenariilor didactice 470
18.6.1.1. Identificati-va propriul nivel de competenta pedagogica (autotest predictiv) 470
18.6.1.2. Repere privind maiestria pedagogica  474
Tema de reflectie  499
Autotestati-va cunostintele! .500
Bibliografie  503
Anexa 1     508

Capitolul 19. Managementul clasei/grupei de prescolari (Silvia Fat) 509.
19.1. Managementul clasei de elevi/grupei de prescolari. Delimitari conceptuale 509
19.2. Modele teoretice specifice  510
19.2.1. Modelul teoretic al disciplinei preventive (Jacob Kounin) 510
19.2.2. Modelul teoretic al alegerii (William Glasser) 511
19.2.3. Modelul teoretic al disciplinei pozitive (Frederick H. Jones) 511
19.2.4. Modelul teoretic al consecintelor logice (Rudolf Dreikurs) 512
19.2.5. Modelul teoretic al intaririi comportamentului (Burrhus Frederic Skinner) 512
19.2.6. Modelul comunicarii congruente (Haim Ginott) 513
19.2.7. Modelul disciplinei asertive (Lee Canter) 513
19.3. Rolurile manageriale ale cadrului didactic  514
19.4. Interactiunile educationale 515
19.4.1. Clasa de elevi. Unitate de analiza a interactiunilor educationale 515
19.4.2. Climatul clasei de elevi. Stilurile manageriale 517
19.5. Strategii de interventie  518
19.6. Managementul situatiilor de criza in clasa de elevi 521
Teme de reflectie  523
Bibliografie  523

Capitolul 20. Evaluarea in invatamantul primar (Marin Manolescu)  526
20.1. Evaluarea scolara: conceptualizare, evolutie, caracteristici 527 
20.1.1. Conceptualizarea evaluarii scolare 527
20.1.1.1. De la "docimologie” la "Teoria evaluarii” 527
20.1.1.2. Categorii de definitii ale evaluarii scolare 528
20.1.2. Conceptii care au marcat evolutia paradigmei docimologice 528
20.1.3. Caracteristicile actuale ale evaluarii scolare 529
20.1.4. Structura demersului evaluativ. Variabilele evaluarii 529
20.2. Evaluarea in invatamantul primar 530
20.2.1. Decizii privind inovarea sistemului de evaluare din invatamantul primar  530
20.2.2. Calificative versus note in învățământul primar  530
20.2.3. Descriptorii de performanta - repere conceptuale  531
20.2.4. Descriptorii de performanta - niveluri de performanta  532
20.2.5. Corespondenta descriptori-calificative  532
20.2.6. Stabilirea calificativelor in invatamantul primar 533
20.3. Tipologia evaluarilor in invatamantul primar  533
20.3.1. Evaluarea curenta. Modernizarea variabilelor evaluarii 533
20.3.1.1. Modernizarea functiilor evaluarii in invatamantul primar 534
20.3.1.2. Modernizarea ,,obiectului” evaluarii  534
20.3.1.3. Modernizarea operatiilor evaluarii 536
20.3.1.4. Modernizarea strategiilor de evaluare 536
20.3.1.5. Modernizarea referentialului in evaluare 539
20.3.1.6. Modernizarea metodelor de evaluare  540
20.3.1.7. Proiectarea si realizarea probelor de evaluare. Prelucrarea rezultatelor 541
20.3.2. Evaluarile Nationale din invatamantul primar 544
20.3.2.1. Legea Educatiei Nationale cu privire la evaluarile elevilor din clasa pregatitoare, clasa a II-a si clasa a IV-a  544
20.3.2.2. Evaluarea elevilor din clasa pregatitoare. Sistemul metodologic 545
20.3.2.3. Evaluarea elevilor la finalul clasei a Il-a  546
20.3.2.4. Evaluarea la finalul clasei a IV-a  547
20.4. Variabilitatea aprecierii rezultatelor scolare ale elevilor 548
20.4.1. Distorsiuni si divergente in evaluarea educationala 548
20.4.2. Tipuri de erori  548
Bibliografie 549

Capitolul 21. Evaluarea in învățământul prescolar (Marin Manolescu) 552
21.1. Particularitati ale evaluarii in gradinita  553
21.1.1. Dezvoltarea globala - conceptul integrator al evaluarii in gradinita 553
21.1.2. Arhitectura curriculumului pentru invatamantul prescolar  553
21.1.3. Un imperativ major: cunoasterea profilului psihologic individual al prescolanilor   555
21.1.4. "Valoarea” copilului se formeaza si se evalueaza  556
21.2. Variabilele evaluarii in gradinita. Specificitate, caracteristici, unitate si coerenta  557
21.2.1. Obiectul evaluarii in gradinita  558
21.2.1.1. ,,Fisa de apreciere” - document oficial de evaluare a progresului individual al copilului, inainte de inscrierea in clasa pregatitoare  559
21.2.2. Functii si strategii evaluative in gradinita 569
21.2.2.1. Evaluarea initiala 570
21.2.2.2. Evaluarea formativa 571
21.2.2.3. Evaluarea sumativa  572
21.2.2.4. Complementaritatea evaluarilor initiala, formativa, sumativa in gradinita   573
21.2.3. Operatiile evaluarii  573
21.2.4. Metode si instrumente de evaluare in gradinita  575
21.2.5. Criteriile de evaluare in gradinita 576
21.2.6. Constructia probelor de evaluare  578
21.2.7. Monitorizarea si valorificarea rezultatelor evaluarii la nivel prescolar 579
21.3. Concluzii 580
Bibliografie  581

Capitolul 22. Tendinte si perspective in evaluare (Victorita Trif)  584
22.1. Introducere  584
22.2. Elemente metodologice implicate in prezenta metaanaliza  585
22.3. Discutii  586
22.4. Concluzii  597
Teme de reflectie  598
Bibliografie  598

Capitolul 23. Perspective inovatoare ale instruirii asistate de calculator (Olimpius Istrate, Ruxandra Chirca) 600
23.1. Elevul nativ digital 601
23.2. Tehnologia informatiei si comunicarii in educatie. Cadre de referinta 602
23.3. Efecte si rezultate ale utilizarii noilor tehnologii in educatie 604
23.3.1. Cresterea performantei in invatare si imbunatatirea rezultatelor scolare 605
23.3.2. Eficientizarea procesului de educatie (la nivel de proiectare, desfasurare si evaluare) 606
23.4. Modalitati de utilizare a TIC in procesul didactic  607
23.5. De la utilizarea noilor tehnologii in educatie la instruirea asistata de calculator 613
Bibliografie  614

Capitolul 24. Jocul la varsta prescolara (Teodora Irina Motataianu, Elena Rafaila) 616
24.1. Delimitari conceptuale. Caracteristicile jocului  616
24.2. Teorii despre joc  619
24.3. Functiile jocului  622
24.4. Clasificarea jocurilor  624
24.5. Tipuri de joc  626
24.5.1. Jocul de creatie  626
24.5.2. Jocul cu reguli. Jocul didactic  627
24.5.3. Jocul cu parintele  632
Teme de reflectie  633
Bibliografie  633

Capitolul 25. Educatia timpurie (Laura Elena Ciolan) 634
25.1. Conceptul de educatie timpurie  634
25.2. Dimensiuni ale educatiei timpurii  636
25.3. Educatia timpurie in Romania. Contextul educational national si european 639
25.3.1. Date statistice privind specificul educatiei timpurii in Romania 639
25.3.2. Organizarea sistemului de învățământ in Romania. Invatimantul prescolar - educatia timpurie  643
25.3.3. Aspecte importante si tendinte care influenteaza politicile si practicile ECED  646
Teme de reflectie  648
Bibliografie  649

Capitolul 26. Educatia elevilor cu cerinte speciale (Cristian Bucur) 650
26.1. Tulburari de limbaj   651
26.1.1. Particularitatile activitatilor de invatamant lingvistic pentru prescolari 653
26.1.1.1. Dislexo-disgrafia  654
26.1.1.2. Discalculia  658
26.1.1.3. Deficitul de atentie (TDA) 660
26.2. Tulburari socioemotionale  664
26.2.1. Interventii in tulburarile socioemotionale  666
26.3. Rolul profesorului - completari  667
26.3.1. Stiluri de predare  668
Teme de reflectie  670
Bibliografie  671

Capitolul 27. Succesul si insuccesul scolar (Radu Predoiu) 672
27.1. Profesorul si rolul sau in maximizarea succesului scolar al elevilor 672
27.1.1. Scoala - spatiul in care copiii experimenteaza succesul sau insuccesul 672
27.1.2. Caracteristici ale unui profesor bun 673
27.1.3. Comunicarea eficienta - baza succesului scolar al elevilor 674
27.1.4. Motivarea elevilor si performanta scolara  676
27.2. Elevii - aspiranti pe drumul catre succes (scolar) 679
27.2.1. Importanta familiei - primul mediu social in care se formeaza personalitatea copiilor  679
27.2.2. Dificultati pe care elevii le intampina in atingerea succesului scolar  680
27.3. Insucceseul scolar - una din cauzele abandonului scolar  681
27.4. Intrarea in zona succesului scolar  681
Teme de reflectie  684
Bibliografie  684


Volumul 2
Prezentarea autorilor  15

Partea a III-a. Profesor-scoala-societate

Capitolul 28. Alternative educationale (Anca Petrescu, Elena Rafaila) 25
28.1. Scoli "noi”... dupa 150 de ani 25
28.2. Pedagogia Montessori  26
28.3. Pedagogia Freinet 30
28.3.1. Viata si activitatea lui Célestin Freinet 30
28.3.2. Arhitectura pedagogica a lui Freinet 31
28.3.3. Principiile pedagogiei Freinet 33
28.3.4. Tehnicile Freinet  35
28.3.5. Instrumentele pedagogiei Freinet  37
28.4. Planul Jena. Fundamentele teoriei lui Peter Petersen  38
28.4.1. Specificul alternativei ,,Planul Jena”  38
28.4.2. Alternativa ,,Planul Jena” in gradinita 38
28.5. Alternativa educationala Waldorf  41
28.5.1. Fundamentele alternativei Waldorf  41
28.5.2. Principiile pedagogice ale alternativei Waldorf 42
28.5.3. Specificul alternativei Waldorf 42
28.6. Alternativa Reggio Emilia 44
28.7. Step by Step  48
Teme de reflectie  52
Bibliografie  52

Capitolul 29. Scoala in spatiul social. Teorii, modalitati de relationare si transformari contemporane (Adina Pescaru) 54
29.1. Scoala si societatea: o lume in simbioza 54
29.2. Teorii ce vizeaza implicarea parintilor in educatie 56
29.2.1. Avantaje ale comunicarii 61
29.2.2. Parintii  61
29.2.3. Parintii si profesorii impreuna 62
29.2.4. Profesorii  62
29.2.5. Ce este un centru familial?  63
29.2.6. Care sunt avantajele unui centru familial?  64
29.2.7. Puncte-cheie pentru un centru familial de succes  64
29.2.7.1. Evaluarea nevoilor parintilor  65
29.2.7.2. Identificarea resurselor  65
29.2.7.3. Recrutarea participantilor  65
29.2.7.4. Furnizarea serviciilor de sustinere  66
29.2.7.5. Evaluarea succesului  66
29.3. Modalitati de relationare a scolii cu comunitatea  67
29.4. Cum afecteaza schimbarile familiale relatiile scolii cu societatea  68
Teme de reflectie  74
Bibliografie  74

Capitolul 30. Consilierea si asistenta psihopedagogica in scoala (Corneliu Ciprian Ilade)  75
30.1. Definirea conceptelor de asistenta si consiliere psihopedagogica 75
30.2. Obiective si caracteristici ale consilierii psihopedagogice 77
30.3. Strategii si etape in procesul de consiliere  79
30.3.1. Strategii de identificare a atitudinilor si sentimentelor negative 81
30.3.1.1. Clarificarea si reflectarea sentimentelor clientului 81
30.3.1.2. Modelarea sentimentelor de catre consilier 81
30.3.1.3. Strategia cercurilor concentrice 81
30.3.1.4. Confruntarea si intalnirea sentimentelor 82
30.3.1.5. Cautarea gandurilor ascunse sau neexprimate 82
30.3.1.6. Confruntarea clientului cu imaginea de sine  82
30.3.2. Strategii de schimbare a atitudinilor si sentimentelor 83
30.3.2.1. Aproximarea succesiva a sentimentelor 83
30.3.2.2. Tehnici de stopare a gandirii 83
30.3.2.3. Strategia de identificare a rolului 83
30.3.3. Strategii de identificare a comportamentelor indezirabile 84
30.3.3.1. Vizualizarea rolului 84
30.3.3.2. Descrierea si inventarierea comportamentului  84
30.3.3.3. Strategia dialogarii si inversarii rolurilor  85
30.3.4. Strategii de schimbare a comportamentelor indezirabile 85
30.3.4.1. Aproximarea succesiva a comportamentului 85
30.3.4.2. Strategiile operante de intarire 85
30.3.4.3. Strategia modelarii indirecte 86
30.3.4.4. Strategia antrenamentului asertiv 86
30.4. Consilierea copiilor cu CES 86
30.5. Consilierea copiilor supradotati 88
30.6. Consilierea familiei  91
Teme de reflectie si exercitii 92
Bibliografie  93

Capitolul 31. Personalitatea cadrului didactic (Flavia Malureanu) 94
31.1. Profesionalizarea carierei didactice: competente, standarde, statut, roluri 94
31.2. Formarea initiala si continua a cadrelor didactice pentru invatamantul
prescolar si primar 100
31.3. Evaluarea si autoevaluarea cadrelor didactice din invatamantul prescolar si primar 103
31.4. Norme deontologice ale profesiei didactice  106
Teme de reflectie  109
Bibliografie  110

Capitolul 32. Cercetarea in educatie (Cornelia Stefanescu) 112
32.1. Cercetarea educationala - caracteristici 112
32.2. Tipuri fundamentale de cercetare 113
32.3. Etapele cercetarii 116
32.4. Elaborarea proiectului de cercetare 121
32.5. Sistemul metodelor de cercetare 122
32.5.1. Metoda observatiei 123
32.5.2. Experimentul psihopedagogic 126
32.5.3. Tipuri de experimente 130
32.6. Intocmirea raportului de cercetare; valorificarea rezultatelor cercetarii 132
Teme de reflectie 134
Bibliografie 134

Partea a IV-a. Didactici ale disciplinelor

Capitolul 33. Didactica limbii si literaturii romane (Vasile Molan, Camelia Radulescu,
Anca Petrescu; Oana Stoican, George Enache) 139
33.1. Particularitatile psihologice ale copilului/elevului si organizarea procesului didactic (Vasile Molan)  139
33.1.1. Invatamantul prescolar 140
33.1.2. Invatamantul primar 142
33.2. Didactica domeniului Limba si comunicare (Camelia Radulescu)  145
33.2.1. Caracteristici 145
33.2.1.1. Tendinte actuale de modernizare 146
33.2.2. Curriculum pentru educatia timpurie a copiilor cu varsta cuprinsa intre 3 si 5 ani 147
33.2.2.1. Dimensiuni ale domeniului  147
33.2.2.2. Obiectivele domeniului Limba si comunicare 148
33.2.2.3. Categorii de activitati prin care se realizeaza obiectivele de referinta ale domeniului Limba si comunicare 153
33.2.2.4. Educatia integrata in gradinita  156
33.2.3. Proiectarea activitatilor specifice domeniului Limba si comunicare 158
33.2.3.1. Proiectarea anuala si semestriala  158
33.2.3.2. Proiectarea activitatilor zilnice 158
33.2.4. Activitati - convorbirile, jocul didactic, povestirea, memorizarea 159
33.2.4.1. Convorbirile 159
33.2.4.2. Jocul didactic 162
33.2.4.3. Povestirea 164
33.2.4.4. Memorizarea  172
33.2.5. Anexa 172
33.3. Didactica disciplinelor Comunicare in limba romana si Limba si literatura romana in învățământul primar (Anca Petrescu) 176
33.3.1. Limbajul si competenta de comunicare ale scolarului mic 176
33.3.1.1. Limba, limbaj, comunicare 176
33.3.1.2. Competenta de comunicare 177
33.3.1.3. Formarea deprinderilor de citit-scris 178
33.3.2. Proiectarea didactica la Comunicare in limba romana si Limba si literatura romana in învățământul primar 183
33.3.2.1. O noua paradigma - modelul comunicativ-functional 183
33.3.2.2. Planificarea calendaristica si proiectarea pe unitati de invatare 183
33.3.2.3. Proiectarea lectiei 185
33.3.3. Textul liric. Textul narativ  187
33.3.3.1. Importanta textelor lirice in versuri pentru educarea elevilor 187
33.3.3.2. Pledoarie pentru lectura. Textul narativ. Aspecte introductive 195
33.3.3.3. Lucrul cu cartea si lectura explicativa  196
33.3.4. Lectiile de limba romana. Notiunile de limba romana  198
33.3.4.1. Principiul concentric al predarii-invatarii in abordarea notiunilor de limba 198
33.3.4.2. Structurarea lectiilor de limba romana  201
33.3.5. Metode si instrumente de evaluare folosite la disciplina Comunicare in limba romana/Limba si literatura romana 201
33.3.5.1. Evaluarea si verificarea competentelor 201
33.3.5.2. Tipuri de evaluare folosite in orele de Comunicare in limba romana/Limba si literatura romana  202
33.3.5.3. Metode traditionale si metode alternative de evaluare care se pot aplica la disciplina Limba si literatura romana 203
33.4. Predarea textului literar si nonliterar in clasele primare (Oana Stoican) 208
33.4.1. Predarea textului literar in clasele primare  208
33.4.1.1. Textul literar destinat copiilor - specific si functii 208
33.4.1.2. Lectura - parte componenta a procesului instructiv-educativ 213
33.4.1.3. Predarea unui text literar in proza desfasurata pe patru ore 218
33.4.1.4. Predarea unui text versificat desfasurata pe patru ore   222
33.4.2. Didactica textului nonliterar in clasele primare 225
33.5. Aspecte ale comunicarii orale in invatamantul primar. Clasa pregatitoare, clasa I si clasa a Il-a (George Enache)  232
33.5.1. Repere socioculturale ale comunicarii orale  232
33.5.2. Competenta de comunicare orala  233
33.5.3. Comunicarea orala in clasa pregatitoare, in clasa I si in clasa a II-a  235 
33.5.4. Componenta lexicala  235
33.5.5. Componenta gramaticala  236
Teme de reflectie  244
Bibliografie  245

Capitolul 34. Invatarea matematicii in gradinita si clasele primare (Marcel Sultanescu, Mihai Rosu)  248
34.1. Invatarea numerelor naturale: conceptul de numar natural la nivel prescolar si primar  249
34.1.1. Inceputuri 249
34.1.2. Cateva aspecte "discutabile” 250
34.1.2.1. Gestul de incercuire  250
34.1.2.2. Scrierea cifrelor  251
34.1.2.3. Numarul 0 (zero)  251
34.1.2.4. Numar/cifra  252
34.1.2.5. Dezvoltarea capacitatii de a intelege si a utiliza numerele si cifrele  253
34.1.2.6. Concentrice numerice  253
34.1.3. Demersuri didactice in invatarea numeratiei 254
34.1.3.1. Numerele naturale 0 -10       254
34.1.3.2. Numerele naturale 11-100   256
34.1.3.3. Numerele naturale mai mari decat 100  256
34.2. Invatarea operatiilor cu numere naturale  257
34.2.1. Adunarea si scaderea  257
34.2.1.1. Definirea operatiilor de adunare/scadere  257
34.2.1.2.  Terminologie  258
34.2.1.3. Aspecte metodice ale introducerii operatiilor de adunare
si scadere in concentrul 0-10   258
34.2.2. Adunarea si scaderea numerelor naturale  259
34.2.2.1. Adunarea si scaderea numerelor naturale in concentrul 0-20  259
34.2.2.2. Adunarea si scaderea numerelor naturale in concentrul 0-100  261 
34.2.2.3. Adunarea si scaderea numerelor naturale mai mari decat 100    262
34.2.2.4. Sugestii metodice  262
Bibliografie   263

Capitolul 35. Invatarea precoce a limbilor straine, fundament al societatii multiculturale contemporane (Anca Petrescu, Camelia Radulescu) 264
35.1. Scurta istorie a metodelor de predare a limbilor straine inainte de secolul XX  265
35.2. Metode si teorii de predare a limbilor straine in secolul XX  266
35.3. Locul si importanta limbilor straine in învățământul prescolar  268
35.4. Factori implicati  269
35.4.1. Rolul prozodiei in invatarea limbilor straine  269
35.4.2. Varsta si privilegiile sale lingvistice  270
35.4.3. Varsta "ideala” 271
35.4.4. Varsta "critica” 271
35.4.5. Presiunea parintilor  272
35.4.6. Cadrele didactice  272
35.5. Limbajul in centrul procesului de instruire. Elemente de metodologie a predarii limbii straine la gradinita  275
35.5.1. Obiective  275
35.5.2. Marimea clasei de elevi  276
35.5.3. Ergonomia spatiului scolar  276
35.5.4. Materiale si resurse didactice 277
35.5.5. Mijloace didactice  278
35.5.6. Repere metodologice  278
35.5.7. Constientizarea realitatilor sonore ale limbii 280
35.5.8. Modalitati de insusire a vocabularului 281
35.5.9. Repere in predarea gramaticii la prescolari 282
35.5.10. Repere temporale si marci verbale ale temporalitatii 283
35.5.11. Evaluarea  284
35.6. In loc de concluzii  285
Teme de reflectie  286
Bibliografie  287
Anexe  288

Capitolul 36. Didactica istoriei in invatamantul primar : de unde si cum invata elevii despre trecut (Laura Elena Capita, Carol Capita)  298
36.1. Istoriile in scoala - contextul formal  299
36.1.1. Programa de istorie - trasee de lectura si contexte de invatare  300
36.1.2. Manualul ca parte a curriculumului  302
36.2. Mediul nonformal  305
36.2.1. Muzeul  305
36.2.2. Monumentele  306
36.2.3. "Istoria in teren" 307
36.3. Aplicarea programelor la nivelul clasei 307
36.4. In loc de concluzii 311
Bibliografie  312

Capitolul 37. Didactica geografiei pentru invatamantul primar (Cornelia Dinca) 313
37.1. Cadrul conceptual al disciplinei. Tendinte de modernizare 313
37.1.1. Dimensiunile educationale ale geografiei 314
37.2. Finalitatile studiului geografiei. Tendinte de modernizare 315
37.3. Continuturile invatarii. Tendinte de modernizare 316
37.4. Aspecte metodice specifice geografiei 317
37.4.1. Strategii de instruire ..
37.4.1.1. Metode de predare, invatare, evaluare. Conditii de eficientizare  317
37.4.1.2. Mijloace de invatamant integrate in activitatea didactica  319
37.4.1.3. Modernizarea organizarii activitatii elevilor  320
37.4.2. Strategii de evaluare 322
37.4.2.1. Particularitatile evaluarii la disciplina Geografie 322
37.5. Documentele curriculare. Tendinte de modernizare in proiectarea documentelor curriculare  323
37.6. Probleme privind modernizarea invatamantului geografic  328
Bibliografie  329

Capitolul 38. Didactica domeniului Arte (Vasile Vasile, Valentina Gavrila) 330
38.1. Educatia muzicala, la frontiera cu alte discipline scolare (Vasile Vasile) 330
38.2. Sugestii metodologice pentru desfasurarea educatiei muzicale in invatamantul prescolar si primar (Valentina Gavrila)  336
38.2.1. Jocul didactic muzical  337
Bibliografie  339

Capitolul 39. Didactica domeniului Arte: elemente de didactica pentru educatia plastica (Adrian Curcan)  340
39.1. Cadrul conceptual al domeniului experiential estetic si creativ. Tendinte de modernizare  340
39.2. Finalitatile domeniului experiential in procesul educational din gradinita. Tendinte de modernizare 343
39.3. Continuturi. Tendinte de modernizare 344
39.3.1. Tendinte de modernizare  346
39.4. Activitatile integrate in gradinita: semnificatii, tipologie, aspecte metodice 346
39.4.1. Semnificatii  346
39.4.2. Tipologie  347
39.4.3. Aspecte metodice  348
39.4.3.1. Activitate didactica de sine statatoare ce prezinta continuturi integrate 348
39.4.3.2. Activitate didactica ce include mai multe secvente didactice/situatii de invatare 348
39.4.3.3. Activitate integrata ce cuprinde partial sau total activitatile comune ale zilei si partial sau total activitatile alese 349
39.5. Aspecte metodice specifice domeniului estetic si creativ. Strategii educationale (metode de educatie, invaatare, evaluare) 350
39.5.1. Metode didactice folosite in cadrul activitatilor plastice 351
39.5.2. Metode folosite in cadrul activitatilor de educatie muzicala 352
39:5.3. Evaluarea in domeniul estetic si:creativ 353
39.5.4. Tendinte de modernizare in procesul de educatie, de invatare, de evaluare in domeniul estetic si creativ  354
39.5.5. Mijloace de invatamant integrate in activitatea didactica 355
39.5.6. Modernizarea organizarii activitatii prescolarilor  356
39.6. Documentele curriculare ale domeniului experiential (principale, auxiliare). Tendinte de modernizare in proiectarea documentelor curriculare la nivel prescolar 357
Bibliografie  358

Capitolul 40. Didactica educatiei fizice si psihomotorii in invatamantul prescolar (Radu Predoiu, Alexandra Predoiu) 359
40.1. Jocul de miscare in educatia fizica 360
40.2. Efortul in activitatea de educatie fizica  361
40.3. Desfasurarea activitatii de educatie fizica in conditii speciale  362
40.4. Educatia fizicd in învățământul prescolar 363
40.5. Exercitii si jocuri de miscare pentru invatarea/consolidarea/perfectionarea deprinderilor motrice, pentru dezvoltarea calitatilor motrice si a schemei corporale  367
40.5.1. Mijloace de instruire utilizate in vederea formarii deprinderilor motrice de baza si a celor utilitar-aplicative  367
40.5.2. Jocuri de miscare pentru dezvoltarea calitatilor motrice si formarea/consolidarea schemei corporale  368
Bibliografie 369

Capitolul 41. Didactica stiintelor naturii. Notiuni teoretice si aplicatii practice (Iuliana Lazar, Carmen Tica)  371
41.1. Didactica stiintelor (invatamant primar si prescolar). Teorie si aplicatii (Iuliana Lazar) 371
41.1.1. Notiuni introductive 371
41.1.2. Proiectare curriculara. Competente, obiective, comportamente si activitati - domeniul Stiinte/Stiintele naturii 372
41.1.2.1. Proiectarea didactica. Generalitati  272
41.1.2.2. Programa scolara  373
41.1.2.3. Cunoasterea mediului. Obiective-cadru, obiective de referinta, exemple de comportament  373
41.1.2.4. Explorarea mediului. Competente generale, competente specifice, exemple de activitati de invatare  375
41.1.2.5. Stiintele naturii. Competente generale, competente specifice, exemple de activitati de invatare 376
41.1.3. Continuturile invatarii - domeniul Stiinte/Stiintele naturii. Exemple 376
41.1.3.1. Analiza continuturilor educationale pentru domeniul Stiinte, in învățământul primar si prescolar 376
41.1.4. Domeniul Stiintele fizicii 382
41.1.4.1. Unitatea de invatare SF1: Proprietati ale materiei si substantei. Corpuri 382
41.1.4.2. Unitatea de invatare SF2: Proprietati ale materiei si substantei. Schimbari ale caracteristicilor corpurilor si materialelor 387
41.1.4.3. Unitatea de invatare SF3: Forte si miscare  390
41.1.4.4. Unitatea de invatare SF4: Forme si transfer de energie 394
41.1.4.5. Unitatea de invatare SF5: Electricitate si magnetism 396
41.1.4.6. Unitatea de invatare SF6: Unde si vibratii  400
41.1.4.7. Unitatea de invatare SF7: Lumina  401
41.1.5. Domeniul Stiintele Pamantului  403
41.1.5.1. Unitatea de invatare SP1: Pamantul  403
41.1.5.2. Unitatea de invatare SP2: Apa in natura 406
41.1.5.3. Unitatea de invatare SP3: Fenomene ale naturii 407
41.1.5.4. Unitatea de invatare SP4: Universul 408
41.1.5.5. Unitatea de invatare SP5: Influenta omului asupra mediului de viata 410
41.1.5.6. Unitatea de invatare SP6: Marturii ale vietii din trecut  412
41.1.6. Domeniul Stiintele vietii 413
41.1.6.1. Unitatea de invatare SV1: Notiuni generale de anatomie si fiziologie: Corpul uman   413
41.1.6.2. Unitatea de invatare SV2: Caracteristici ale lumii vii. Plante si animale 416
41.1.6.3. Unitatea de invatare SV3: Notiuni generale de ecologie 418
41.1.6.4. Unitatea de invatare SV4: Notiuni de igiena si sanatate 419
41.1.7. Sugestii metodologice - domeniul Stiinte/Stiintele naturii 420
41.1.7.1. Metode didactice interactive. Descriere si exemple 421
41.1.7.2. Mijloace didactice interactive. Descriere si exemple 425
41.1.8. Strategii de evaluare. Grila de observare. Matricea de evaluare 426
41.1.8.1. Kahoot! 426
41.1.8.2. Portofoliul  427
41.1.8.3. Tehnica 3-2-1   428
41.1.8.4. Harta conceptuala sau harta cognitiva  428
41.1.8.5. Fisa de autoevaluare 429
41.1.8.6. Figa de lucru  430
41.1.8.7. Grila de observare 430
41.1.8.8. Matricea de evaluare 430
41.1.9. Concluzii  431
41.2. Repere metodologice si aplicatii (Carmen Tica) 431
41.2.1. Proiectarea unitatilor de invatare 433
41.2.2. Proiectarea lectiilor de stiinte ale naturii  434
Bibliografie  437

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu