Coord: Ion-Ovidiu Panisoara, Marin Manolescu
Editura Polirom
Colectia Profesorul de succes
An aparitie : 2019
Editia I
ISBN vol1 978-973-46-7877-8
ISBN vol 2 978-973-46-7878-5
Nr pagini : vol 1 688; vol 2 440
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : Vol 1 85 lei la Editura, 66,63 lei la elefant, 80,75 lei la libris
Nr pagini : vol 1 688; vol 2 440
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : Vol 1 85 lei la Editura, 66,63 lei la elefant, 80,75 lei la libris
Vol 2 59,95 lei la Editura, 47,48 lei la elefant, 56,95 lei la libris
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Reușind să fie deopotrivă un tratat și un manual de pedagogie, această lucrare în două volume reunește contribuțiile a nu mai puțin de 41 de specialiști în psihologie, științele educației și didactica specialității. Capitolele din primul volum se axează pe fundamentele educației, problemele sistemului educațional românesc, curriculumul educațional, instruirea și evaluarea în educație, toate văzute din perspectiva unor abordări de ultimă oră. Temele de reflecție cu care se încheie majoritatea capitolelor le oferă cadrelor didactice ocazia de a deveni profesori reflexivi și a se autoperfecționa, integrînd în practică informațiile și conceptele teoretice analizate.
Al doilea volum al Pedagogiei învățămîntului primar și preșcolar continuă drumul deschis de primul, oferind cititorilor săi o excelentă bază de reflecție pentru activitatea zilnică de la catedră. Capitolele sale se adresează deopotrivă cadrelor didactice și părinților și încearcă să ofere o viziune asupra unor relații echilibrate între toți participanții la procesul educațional. De asemenea, sînt oferite informații utile despre didactica diverselor discipline studiate în școală, de la matematică și științele naturii pînă la artă, limbi străine sau educație fizică.
Lucrarea a primit Premiul „Constantin Rădulescu-Motru”, oferit de Academia Română pentru anul 2019 si Premiul Senatului Universității din București pentru Cea mai prestigioasă publicație (carte), în domeniul Științe sociale, ediția 2020
Cuprins:
Volumul 1
Prezentarea autorilor 19
Cuvant inainte 27
Partea I. Fundamente si curriculum educational
Capitolul 1. Problematica educatiei si invatamantului in societatea contemporana. Provocari si perspective (Diana Csorba) 31
1.1. Directii si tendinte de modernizare a educatiei si invatémantului pe plan mondial 31
1.2. Responsabilitatea sociala a scolii - educatia in societatea cunoasterii 39
1.3. Cum sa regandim educatia? Educatie in schimbare - O educatie pentru schimbare..Provocari si Perspective 41
Teme de reflectie 46
Bibliografie 47
Capitolul 2. Statutul epistemic al pedagogiei (Sorin Cristea) 50
2.1. Educatia, obiectul de studiu specific pedagogiei 50
2.1.1. Teoria generala a educatiei (Fundamentele pedagogiei) 51
2.1.2. Teoria si metodologia instruirii/Teoria generala a instruirii (Didactica Generala) 522.1.3. Teoria si metodologia curriculumului/ Teoria generala a curriculumului 53
2.2. Normativitatea specifica pedagogiei 54
2.3. Metodologia de cercetare specifica pedagogiei 55
2.4. Clasificarea stiintelor pedagogice/educatiei 55
Teme de reflectie 60
Bibliografie 60
Capitolul 3. Sistemul de învățământ din Romania (Cornelia Stefanescu) 62
3.1. Delimitarea si circumscrierea sistemului de educatie/sistemului de invatamant 62
3.1.1. Sistemul de educatie 62
3.1.2. Sistemul de învățământ 63
3.2. Functiile sistemului de învățământ 64
3.3. Structura sistemului de învățământ 66
3.4. Evolutia sistemului de învățământ din Romania 68
3.4.1. Constituirea sistemului modern de învățământ (1864-1918) 68
3.4.2. Realizarea sistemului de învățământ national unitar (1918-1948) 693.4.3. Implementarea unor forme straine in structurile traditionale romanesti (1948-1990) 693.4.4. Perioada de reforma (dupa 1990) 713.4.5. Structura sistemului actual de învățământ 733.4.6. Educatia timpurie in sistemul de învățământ romanesc 763.4.7. Invățământul primar 783.4.8. Invățământul secundar 78
3.4.8.1. Invățământul secundar inferior (ciclul gimnazial) 783.4.8.2. Invățământul secundar superior 793.4.8.3. Invățământul profesional 81
3.4.9. Invățământul special si special integrat 813.4.10. Invățământul tertiar sau postliceal 823.4.11. Invățământul superior 82
3.4.11.1. Invățământul universitar 823.4.11.2. Învățământul postuniversitar 82
3.5. Analiza sistemului de învățământ romanesc. Starea actuala 83
3.6. Cadrul juridic normativ de organizare a învățământului romanesc
3.7. Continuitate si discontinuitate in structura sistemului de învățământ 91
3.8. Tendinte de evolutie 94
Teme de reflectie 95
Bibliografie 96
Capitolul 4. Personalitatea - abordari teoretice si implicatii educationale (Elena Stanculescu) 98
4.1. Abordari teoretice ale personalitatii 98
4.1.1. Idiografic si nomotetic in caracterizarea personalitatii 99
4:2. Teorii explicative ale personalitatii 99
4.2.1. Teoria psihanalitica 1004.2.2. Teoria behaviorista 1004.2.3. Teoria umanista 1014.2.4. Teoria factoriala 1024.2.5. Teoria cognitiva 1044.2.6. Teoria structural-sistemica a personalitatii 1054.2.7. Perspectiva psihosociala in studiul personalitii 106
Teme de reflectie 107
Bibliografie 107
Capitolul 5. Structura si dinamica personalitatii. Implicatii educationale (Eleria Stanculescu) 109
5.1. Subsistemele sau componentele personalitatii: temperamentul, aptitudinile, caracterul si creativitatea 110
5.2. Interactiunea subsistemelor personalitatii - implicatii educationale 115
Teme de reflectie 120
Bibliografie 120
Capitolul 6. Caracteristicile dezvoltarii personalitatii copilului/prescolarului (Cristina Marina Ghiță, Teodora Irina Moțățianu) 122
6.1. Introducere 122
6.2. Perspective ale dezvoltarii copilului. Modele si teorii ale dezvoltarii 123
6.3. Dezvoltarea psihoemotionala in prescolaritate 129
6.4. Dezvoltarea constiintei despre sine a prescolarulu 130
6.5. Personalitatea matura pentru scoala. Caracteristicile dezvoltarii personalitatii scolarului mic ; profilul si evolutia personalitatii copilului la varsta scolara mica 131
Teme de reflectie 133
Bibliografie 134
Capitolul 7. Educabilitatea. Relatia dintre ereditate, mediu si educatie (Cristian Bucur) 135
7.1. Ereditate 135
7.2. Mediu 136
7.3. Educatie 140
Teme de reflectie 143
Bibliografie 143
Capitolul 8. Comunicarea si relatiile de comunicare pedagogica (Ion Ovidiu Panisoara) 144
8.1. Comunicarea. Concept si definitii reprezentative 144
8.2. Elemente componente ale procesului de comunicare 145
8.2.1. Emitatorul 146
8.2.2. Receptorul 1478.2.3.. Mesajul 1508.2.4. Feedbackul 1518.2.5. Contextul comunicarii 1538.2.6. Formele comunicarii 1548.2.7. Comunicare nonverbala in invatamantul primar si prescolar 155
8.2.7.1. Ochii 1578.2.7.2. Mimica 1588.2.7.3. Limbajul trupului - gesturile si postura profesorului 1588.2.7.4.. Teritoriul si spatiul 1598.2.7.5. Imbracimintea 161
Teme de reflectie 161
Bibliografie 162
Capitolul 9. Optimizarea curriculumului educational (Ion Negret-Dobridor) 164
9.1. Ce este un ,,curriculum educational” ? 164
9.1.1. Clarificari epistemologice 1649.1.2. Clarificari etimologice 1659.1.3. Sensul profund al conceptului de curriculum 168
9.2. Teoria moderna a curriculumului educational 169
9.2.1. Semnificatiile moderne 1699.2.2. Doua delimitari practice esentiale 1729.2.3. Aspectele fundamentale ale optimizarii curriculare 173
9.3. Evolutia curriculumului modern 175
9.3.1. Indemnul lui Dewey 1759.3.2. Modelul lui Bobbitt 1759.3.3. Modelul curricular al lui Bobbitt si Charters 1779.3.4. Modelul rational al lui Tyler (1949) 1789.3.5. Modelul interactionist al Hildei Taba (1962) 1809.3.6. Modelul dinamic al lui McGee (1997) 182
9.4. Curricula moderne la apogeu 183
9.4.1. Modelul lui Ornstein si Hunkins (2004) 1839.5. Demersul pentafazic al optimizarii curriculare 1859.5.1. Cele trei tipuri de demersuri 1859.5.2. Fazele optimizarii 1859.5.3. Principiile si normele de proiectare curriculara moderna 187
9.6. Tipuri de curriculum - O perspectiva complexa 192
9.6.1. Clasificarea tipurilor de curriculum 1929.6.2. Descrierea sintetica a tipurilor de hidden curricula 193
Teme de reflectie 194
Bibliografie 194
Capitolul 10. Tipuri de curriculum - O perspectiva functionala (Nicoleta Duta) 200
10.1. Definirea si clasificarea tipurilor de curriculum 200
10.2. Descrierea tipurilor de curriculum 202
Teme de reflectie 207
Bibliografie 208
Capitolul 11. Perspectiva structurala de abordare a curriculumului scolar (Anca Popovici Borzea) 210
11.1. Finalitatile educatiei 212
11.1.2. Categorii de finalitati educationale 213
11.1.2.1. Idealul educational 21311.1.2.2. Profilul de formare 21411.1.2.3. Problematica obiectivelor educationale 21511.1.2.4. Competente 217
11.1.3. Finalitatile educationale pentru învățământul primar si prescolar din Romania 218
11.1.3.1. Curriculumul pentru educatia timpurie 21811.1.3.2. Curriculumul national pentru învățământul primar 22011.1.3.3. Profiluri de formare pentru invatamantul prescolar si primar 22111.1.3.4. Competente generale si specifice 224
11.1.4. Operationalizarea obiectivelor educationale 224
11.1.4.1. Sensuri ale operationalizarii 22411.1.4.2. Tehnica lui R.F. Mager de operationalizare a obiectivelor 22611.1.4.3. Cerinte de continut si de forma ale operationalizarii 22711.1.4.4. Folosirea rationala a obiectivelor operationale/comportamentale 228
11.1.5. Derivarea rezultatelor invatarii 229
11.2. Continuturile invatamantului 232
11.2.1. Repere conceptuale 232
11.2.2. Dinamica/Flexibilitatea continutului invatamantului 233
11.2.3. Transpozitia si transcodarea didactica 23611.2.4. Modalitati de organizare a continuturilor 23611.2.5. Probleme actuale corelate integrarii curriculare a continuturilor 238
11.2.5.1. Integrarea multidisciplinara si/sau pluridisciplinara 23911.2.5.2. Integrarea interdisciplinara 24011.2.5.3. Integrarea transdisciplinara 241
11.3. Timpul de instruire 243
11.3.1. Repere conceptuale 243
11.3.2. Principii metodologice de organizare a timpului 24411.3.3. Orarul scolar 244
Teme de reflectie 246
Bibliografie 246
Capitolul 12. Definirea si clasificarea produselor curriculare (Anca Popovici Borzea,
Nicoleta Duta) 249
12.1. Descrierea praduselor curriculare 250
12.1.1. Planul de invatamant 250
12.1.1.1. Planul de învățământ ca produs curricular 25012.1.1.2. Planul de invatamant pentru nivelul prescolar 25212.1.1.3. Planul de învățământ pentru nivelul primar 253
12.1.2. Programa scolara 255
12.1.2.1. Programele pentru invatamantul prescolar 25812.1.2.2. Programele pentru invataémantul primar 259
12.1.3. Manualul scolar 260
12.1.3.1. Diversitatea modurilor de structurare a manualelor 26112.1.3.2. Manualele digitale 26412.1.3.3. Evaluarea manualului 265
12.1.4. Auxiliarele curriculare 268
Teme de reflectie 271
Bibliografie 271
Capitolul 13. Noi abordari curriculare in invatamantul prescolar (Laura Elena Ciolan) 273
13.1. Dominantele prefigurate de Curriculumul pentru educatia
timpurie a copiilor de la 3 la 6/7 ani (in aplicare din anul 2008) 273
13.2. Arhitectura curriculumului pentru învățământul prescolar 275
Teme de reflectie 284
Bibliografie 285
Capitolul 14. Noi abordari curriculare in invatamantul primar (Victoria Gheorghe, Mona Lisa Pislaru) 286
14.1. Arhitectura curriculumului pentru învățământul primar 288
14.2. Provocari curriculare actuale in contextul educatiei incluzive romanesti la nivelul învățământului primar 292
14.2.1. Clarificari conceptuale 292
14.2.2. Modalitati de realizare a adaptarilor curriculare 294
Bibliografie 297
Partea a II-a. Instruire si evaluare in educatie
Capitolul 15. Invatarea scolara. Orientari contemporane in teoria si practica invatarii scolare (Sorin Cristea, Cristina Marina Ghita) 301
15.1. Teoriile psihologice ale invatarii abordate ca modele de instruire 311
15.1.1. Definirea conceptelor de teorie psihologica a invatarii, model de instruire, activitate de instruire 311
15.1.1.1. Teoria psihologica a invatarii 31115.1.1.2. Modelul de instruire 31115.1.1.3. Activitatea de instruire 314
15.1.2. Clasificarea principalelor teorii psihologice ale invatarii 31415.1.3. Analiza unor teorii psihologice ale invatarii la nivel de modele de instruire 315
15.2. Teorii psihologice ale invatarii de tip conditionare 316
15.2.1. Teoria invatarii prin conexiune (Edward L. Thorndike) 31615.2.2. Teoria invatarii prin conditionare operanta (Burrhus F. Skinner) 31615.2.3. Teoria conditionarii ierarhice-cumulative a invatarii (Robert: M. Gagne) 31715.2.4. Teoria psihologica a invatarii depline (John B. Carroll, Benjamin S. Bloom) 319
15.3. Teorii psihologice ale invatarii de tip constructivist 324
15.3.1. Teoria constructivista a structuralismului genetic (Jean Piaget) 32415.3.2. Teoria psihologica a invatarii bazate pe valorificarea interactiunilor socioculturale (Lev S. Vigotski) 325
15.3.2.1. Concluzii 328
15.3.3. Teoria psihologica a actiunilor mintale (Piotr I. Galperin) 32915.3.4. Teoria psihologica a invatarii bazata pe valorificarea socioculturala a structurilor cognitive (Jerome S. Bruner) 331
15.3.4.1. Concluzii 335
15.3.5. Teoria invatarii scolare complexe (David P. Ausubel) 335
15.4. Teorii psihologice ale invatarii alternative/complementare 339
15.4.1. Teoria psihologica a inteligentelor multiple (Howard Gardner) 33915.4.2. Teoria psihologica a inteligentei emotionale (Daniel Goleman) 344
15.4.2.1. Relatia dintre inteligenta emotionala si inteligenta intrapersonala si interpersonala 34415.4.2.2. Obiectivele si continuturile inteligentei emotionale 34515.4.2.3. Un nou model de educatie 34515.4.2.4. Un curriculum pentru educatia emotionala 346
Teme de reflectie 348
Bibliografie 349
Capitolul 16. Procesul de invatamant. De la principii la strategii didactice (Crenguta Lacramioara Oprea) 351
16.1. Procesul de învățământ privit ca relatia dintre predare, invatare si evaluare - abordari constructiviste si postmoderne 351
16.1.1. Normativitatea procesului de invatamant. Sistemul principiilor didactice 36016.1.2. Principiul participarii constiente si active a elevului in procesele de invatare si evaluare scolara 36116.1.3. Principiul insusirii temeinice a cunostintelor, priceperilor si deprinderilor 36616.1.4. Principiul interdependentei dintre senzorial si rational, dintre concret si abstract (Principiul asigurarii caracterului intuitiv al invatamantului) 36716.1.5. Principiul respectarii particularitatilor individuale si de varsta (Principiul accesibilitatii si al individualizarii) 36916.1.6. Principiul sistematizarii si continuitatii in învățământ 37016.1.7. Principiul legarii teoriei de practica 37216.1.8. Principiul asigurarii conexiunii inverse 373
16.1.8.1. Macrosistemul si microsistemul principiilor didactice (Integrarea sistemica a normativitatii procesului de învățământ) 373
Teme de reflectie 386
Bibliografie 386
Capitolul 17. Metode de învățământ. Perspective moderne (Ion-Ovidiu Panisoara, Crenguta Lacramioara Oprea, Ruxandra Chirca) 389
17.1. Metode si tehnici bazate pe analiza/organizare conceptuala 392
17.1.1. Hartile conceptuale 382
17.1.2. Hiartile mintale 39317.1.3. Diagrama Venn 39417.1.4. Cardurile cu sarcini (Task cards) 39517.1.5. Harta kinestezica 39517.1.6. Tehnica Lotus (Floarea de nufar) 39617.1.7. Matricea obtinerii de date 39717.1.8. Diagrama cauzelor si a efectului 39717.1.9. Tehnica fishboning 398
17.2. Metode si tehnici bazate pe producerea ideilor si rezolvarea de probleme 399
17.2.1. Brainstormingul 39917.2.2. Explozia stelara (Starbursting) 40017.2.3. Metoda Brainwriting 40117.2.4. Metoda concasarii si Tehnica SCAMPER 40117.2.5. Metoda imunizarii 40217.2.6. Tehnica cubului 40217.2.7. Metoda piramidei/a bulgarelui de zapada 403
17.3. Metode si tehnici bazate pe reflectie si observatie 403
17.3.1. Jurnalul reflexiv 40317.3.2. Tehnica 3-2-1 40417.3.3. RAI 40517.3.4. Jurnalul cu dubla intrare 40617.3.5. Tehnica Bulei de gandire (Thought bubble) 40717.3.6. Tehnica Aici si Acolo (Here and There) 40717.3.7. Metoda interactiunii observate (acvariului/Fishbowl) 407
17.4. Tehnici bazate pe jocul de rol 408
17.4.1. Palariile ganditoare 40817.4.2. Frisco 40917.4.3. Metoda Rolestorming 409
17.5. Metode bazate pe dezvoltarea cooperarii in interiorul grupului 410
17.5.1. Tehnicile TGT si STAD 41017.5.2. Predarea reflexiva 41017.5.3. Metoda mozaicului 41117.5.4. Controversa creativa (structurata/academica) 41217.5.5. Schimba perechea sau cercurile concentrice 413
Teme de reflectie 419
Bibliografie 420
Capitolul 18. Proiectarea pedagogica a activitatilor didactice (Ion Negret-Dobridor, Crenguta Lacrdmioara Oprea, Nicoleta Duta) 421
18.1. Conceptul de proiectare didactica 421
18.1.1. Cateva lamuriri terminologice 42118.1.2. Ce presupune microproiectarea ,,bine gandita” si cum se realizeaza 424
18.2. Functiile si principiile proiectarii pedagogice 431
18.2.1. Functiile proiectarii pedagogice 43118.2.2. Principiile proiectarii pedagogice 432
18.3. Etapele si operatiile proiectarii pedagogice 434
18.3.1. Definirea corecta a obiectivelor activitatii didactice 43518.3.2. Analiza resurselor necesare pentru realizarea obiectivelor 445
18.3.2.1. CAteva adevaruri si reguli de folosire ingenioasa a potentialului de invatare 44618.3.2.2. Selectarea continutului esential necesar invatarii in clasa 44918.3.2.3. Analiza si elaborarea resurselor necesare 450
18.3.3. Elaborarea strategiilor didactice ,,focalizate” pe obiectivele urmarite 451
18.3.3.1. Ce trebuie sa intelegem prin ,,strategie didactica” ? 45118.3.3.2. Cum se deriva sarcinile de invatare in clasa? 45318.3.3.3. Cum se construiesc situatii optime de invatare ? 454
18.3.4. Evaluarea performantelor 456
18.3.4.1. De la MSD la MLD 45618.3.4.2. Cum se elaboreaza testele formative pentru evaluarea continua? 45918.3.4.3. Cum se elaboreaza testele sumative? 460
18.4. Niveluri/Dimensiuni ale proiectarii didactice 461
18.5. De la intentie la aplicarea la clasa 462
18.5.1. Planificarea calendaristica 46318.5.2. Proiectarea unitatilor de invatare 46418.5.3. Proiectul pedagogic al activitatii/lectiei 465
18.6. Ghid practic privind proiectarea pedagogica 470
18.6.1. Elaborarea microproiectelor si a scenariilor didactice 470
18.6.1.1. Identificati-va propriul nivel de competenta pedagogica (autotest predictiv) 47018.6.1.2. Repere privind maiestria pedagogica 474
Tema de reflectie 499
Autotestati-va cunostintele! .500
Bibliografie 503
Anexa 1 508
Capitolul 19. Managementul clasei/grupei de prescolari (Silvia Fat) 509.
19.1. Managementul clasei de elevi/grupei de prescolari. Delimitari conceptuale 509
19.2. Modele teoretice specifice 510
19.2.1. Modelul teoretic al disciplinei preventive (Jacob Kounin) 51019.2.2. Modelul teoretic al alegerii (William Glasser) 51119.2.3. Modelul teoretic al disciplinei pozitive (Frederick H. Jones) 51119.2.4. Modelul teoretic al consecintelor logice (Rudolf Dreikurs) 51219.2.5. Modelul teoretic al intaririi comportamentului (Burrhus Frederic Skinner) 51219.2.6. Modelul comunicarii congruente (Haim Ginott) 51319.2.7. Modelul disciplinei asertive (Lee Canter) 513
19.3. Rolurile manageriale ale cadrului didactic 514
19.4. Interactiunile educationale 515
19.4.1. Clasa de elevi. Unitate de analiza a interactiunilor educationale 51519.4.2. Climatul clasei de elevi. Stilurile manageriale 517
19.5. Strategii de interventie 518
19.6. Managementul situatiilor de criza in clasa de elevi 521
Teme de reflectie 523
Bibliografie 523
Capitolul 20. Evaluarea in invatamantul primar (Marin Manolescu) 526
20.1. Evaluarea scolara: conceptualizare, evolutie, caracteristici 527
20.1.1. Conceptualizarea evaluarii scolare 527
20.1.1.1. De la "docimologie” la "Teoria evaluarii” 52720.1.1.2. Categorii de definitii ale evaluarii scolare 528
20.1.2. Conceptii care au marcat evolutia paradigmei docimologice 52820.1.3. Caracteristicile actuale ale evaluarii scolare 52920.1.4. Structura demersului evaluativ. Variabilele evaluarii 529
20.2. Evaluarea in invatamantul primar 530
20.2.1. Decizii privind inovarea sistemului de evaluare din invatamantul primar 53020.2.2. Calificative versus note in învățământul primar 53020.2.3. Descriptorii de performanta - repere conceptuale 53120.2.4. Descriptorii de performanta - niveluri de performanta 53220.2.5. Corespondenta descriptori-calificative 53220.2.6. Stabilirea calificativelor in invatamantul primar 533
20.3. Tipologia evaluarilor in invatamantul primar 533
20.3.1. Evaluarea curenta. Modernizarea variabilelor evaluarii 533
20.3.1.1. Modernizarea functiilor evaluarii in invatamantul primar 53420.3.1.2. Modernizarea ,,obiectului” evaluarii 53420.3.1.3. Modernizarea operatiilor evaluarii 53620.3.1.4. Modernizarea strategiilor de evaluare 53620.3.1.5. Modernizarea referentialului in evaluare 53920.3.1.6. Modernizarea metodelor de evaluare 54020.3.1.7. Proiectarea si realizarea probelor de evaluare. Prelucrarea rezultatelor 541
20.3.2. Evaluarile Nationale din invatamantul primar 544
20.3.2.1. Legea Educatiei Nationale cu privire la evaluarile elevilor din clasa pregatitoare, clasa a II-a si clasa a IV-a 54420.3.2.2. Evaluarea elevilor din clasa pregatitoare. Sistemul metodologic 54520.3.2.3. Evaluarea elevilor la finalul clasei a Il-a 54620.3.2.4. Evaluarea la finalul clasei a IV-a 547
20.4. Variabilitatea aprecierii rezultatelor scolare ale elevilor 548
20.4.1. Distorsiuni si divergente in evaluarea educationala 54820.4.2. Tipuri de erori 548
Bibliografie 549
Capitolul 21. Evaluarea in învățământul prescolar (Marin Manolescu) 552
21.1. Particularitati ale evaluarii in gradinita 553
21.1.1. Dezvoltarea globala - conceptul integrator al evaluarii in gradinita 55321.1.2. Arhitectura curriculumului pentru invatamantul prescolar 55321.1.3. Un imperativ major: cunoasterea profilului psihologic individual al prescolanilor 55521.1.4. "Valoarea” copilului se formeaza si se evalueaza 556
21.2. Variabilele evaluarii in gradinita. Specificitate, caracteristici, unitate si coerenta 557
21.2.1. Obiectul evaluarii in gradinita 558
21.2.1.1. ,,Fisa de apreciere” - document oficial de evaluare a progresului individual al copilului, inainte de inscrierea in clasa pregatitoare 559
21.2.2. Functii si strategii evaluative in gradinita 569
21.2.2.1. Evaluarea initiala 57021.2.2.2. Evaluarea formativa 57121.2.2.3. Evaluarea sumativa 57221.2.2.4. Complementaritatea evaluarilor initiala, formativa, sumativa in gradinita 573
21.2.3. Operatiile evaluarii 57321.2.4. Metode si instrumente de evaluare in gradinita 57521.2.5. Criteriile de evaluare in gradinita 57621.2.6. Constructia probelor de evaluare 57821.2.7. Monitorizarea si valorificarea rezultatelor evaluarii la nivel prescolar 579
21.3. Concluzii 580
Bibliografie 581
Capitolul 22. Tendinte si perspective in evaluare (Victorita Trif) 584
22.1. Introducere 584
22.2. Elemente metodologice implicate in prezenta metaanaliza 585
22.3. Discutii 586
22.4. Concluzii 597
Teme de reflectie 598
Bibliografie 598
Capitolul 23. Perspective inovatoare ale instruirii asistate de calculator (Olimpius Istrate, Ruxandra Chirca) 600
23.1. Elevul nativ digital 601
23.2. Tehnologia informatiei si comunicarii in educatie. Cadre de referinta 602
23.3. Efecte si rezultate ale utilizarii noilor tehnologii in educatie 604
23.3.1. Cresterea performantei in invatare si imbunatatirea rezultatelor scolare 60523.3.2. Eficientizarea procesului de educatie (la nivel de proiectare, desfasurare si evaluare) 606
23.4. Modalitati de utilizare a TIC in procesul didactic 607
23.5. De la utilizarea noilor tehnologii in educatie la instruirea asistata de calculator 613
Bibliografie 614
Capitolul 24. Jocul la varsta prescolara (Teodora Irina Motataianu, Elena Rafaila) 616
24.1. Delimitari conceptuale. Caracteristicile jocului 616
24.2. Teorii despre joc 619
24.3. Functiile jocului 622
24.4. Clasificarea jocurilor 624
24.5. Tipuri de joc 626
24.5.1. Jocul de creatie 62624.5.2. Jocul cu reguli. Jocul didactic 62724.5.3. Jocul cu parintele 632
Teme de reflectie 633
Bibliografie 633
Capitolul 25. Educatia timpurie (Laura Elena Ciolan) 634
25.1. Conceptul de educatie timpurie 634
25.2. Dimensiuni ale educatiei timpurii 636
25.3. Educatia timpurie in Romania. Contextul educational national si european 639
25.3.1. Date statistice privind specificul educatiei timpurii in Romania 63925.3.2. Organizarea sistemului de învățământ in Romania. Invatimantul prescolar - educatia timpurie 64325.3.3. Aspecte importante si tendinte care influenteaza politicile si practicile ECED 646
Teme de reflectie 648
Bibliografie 649
Capitolul 26. Educatia elevilor cu cerinte speciale (Cristian Bucur) 650
26.1. Tulburari de limbaj 651
26.1.1. Particularitatile activitatilor de invatamant lingvistic pentru prescolari 653
26.1.1.1. Dislexo-disgrafia 65426.1.1.2. Discalculia 65826.1.1.3. Deficitul de atentie (TDA) 660
26.2. Tulburari socioemotionale 664
26.2.1. Interventii in tulburarile socioemotionale 666
26.3. Rolul profesorului - completari 667
26.3.1. Stiluri de predare 668
Teme de reflectie 670
Bibliografie 671
Capitolul 27. Succesul si insuccesul scolar (Radu Predoiu) 672
27.1. Profesorul si rolul sau in maximizarea succesului scolar al elevilor 672
27.1.1. Scoala - spatiul in care copiii experimenteaza succesul sau insuccesul 67227.1.2. Caracteristici ale unui profesor bun 67327.1.3. Comunicarea eficienta - baza succesului scolar al elevilor 67427.1.4. Motivarea elevilor si performanta scolara 676
27.2. Elevii - aspiranti pe drumul catre succes (scolar) 679
27.2.1. Importanta familiei - primul mediu social in care se formeaza personalitatea copiilor 67927.2.2. Dificultati pe care elevii le intampina in atingerea succesului scolar 680
27.3. Insucceseul scolar - una din cauzele abandonului scolar 681
27.4. Intrarea in zona succesului scolar 681
Teme de reflectie 684
Bibliografie 684
Volumul 2
Prezentarea autorilor 15
Partea a III-a. Profesor-scoala-societate
Capitolul 28. Alternative educationale (Anca Petrescu, Elena Rafaila) 25
28.1. Scoli "noi”... dupa 150 de ani 25
28.2. Pedagogia Montessori 26
28.3. Pedagogia Freinet 30
28.3.1. Viata si activitatea lui Célestin Freinet 30
28.3.2. Arhitectura pedagogica a lui Freinet 3128.3.3. Principiile pedagogiei Freinet 3328.3.4. Tehnicile Freinet 3528.3.5. Instrumentele pedagogiei Freinet 37
28.4. Planul Jena. Fundamentele teoriei lui Peter Petersen 38
28.4.1. Specificul alternativei ,,Planul Jena” 3828.4.2. Alternativa ,,Planul Jena” in gradinita 38
28.5. Alternativa educationala Waldorf 41
28.5.1. Fundamentele alternativei Waldorf 4128.5.2. Principiile pedagogice ale alternativei Waldorf 4228.5.3. Specificul alternativei Waldorf 42
28.6. Alternativa Reggio Emilia 44
28.7. Step by Step 48
Teme de reflectie 52
Bibliografie 52
Capitolul 29. Scoala in spatiul social. Teorii, modalitati de relationare si transformari contemporane (Adina Pescaru) 54
29.1. Scoala si societatea: o lume in simbioza 54
29.2. Teorii ce vizeaza implicarea parintilor in educatie 56
29.2.1. Avantaje ale comunicarii 61
29.2.2. Parintii 6129.2.3. Parintii si profesorii impreuna 6229.2.4. Profesorii 6229.2.5. Ce este un centru familial? 6329.2.6. Care sunt avantajele unui centru familial? 6429.2.7. Puncte-cheie pentru un centru familial de succes 6429.2.7.1. Evaluarea nevoilor parintilor 6529.2.7.2. Identificarea resurselor 6529.2.7.3. Recrutarea participantilor 6529.2.7.4. Furnizarea serviciilor de sustinere 6629.2.7.5. Evaluarea succesului 66
29.3. Modalitati de relationare a scolii cu comunitatea 67
29.4. Cum afecteaza schimbarile familiale relatiile scolii cu societatea 68
Teme de reflectie 74
Bibliografie 74
Capitolul 30. Consilierea si asistenta psihopedagogica in scoala (Corneliu Ciprian Ilade) 75
30.1. Definirea conceptelor de asistenta si consiliere psihopedagogica 75
30.2. Obiective si caracteristici ale consilierii psihopedagogice 77
30.3. Strategii si etape in procesul de consiliere 79
30.3.1. Strategii de identificare a atitudinilor si sentimentelor negative 81
30.3.1.1. Clarificarea si reflectarea sentimentelor clientului 8130.3.1.2. Modelarea sentimentelor de catre consilier 8130.3.1.3. Strategia cercurilor concentrice 8130.3.1.4. Confruntarea si intalnirea sentimentelor 8230.3.1.5. Cautarea gandurilor ascunse sau neexprimate 8230.3.1.6. Confruntarea clientului cu imaginea de sine 82
30.3.2. Strategii de schimbare a atitudinilor si sentimentelor 83
30.3.2.1. Aproximarea succesiva a sentimentelor 8330.3.2.2. Tehnici de stopare a gandirii 8330.3.2.3. Strategia de identificare a rolului 83
30.3.3. Strategii de identificare a comportamentelor indezirabile 84
30.3.3.1. Vizualizarea rolului 8430.3.3.2. Descrierea si inventarierea comportamentului 8430.3.3.3. Strategia dialogarii si inversarii rolurilor 85
30.3.4. Strategii de schimbare a comportamentelor indezirabile 85
30.3.4.1. Aproximarea succesiva a comportamentului 8530.3.4.2. Strategiile operante de intarire 8530.3.4.3. Strategia modelarii indirecte 8630.3.4.4. Strategia antrenamentului asertiv 86
30.4. Consilierea copiilor cu CES 86
30.5. Consilierea copiilor supradotati 88
30.6. Consilierea familiei 91
Teme de reflectie si exercitii 92
Bibliografie 93
Capitolul 31. Personalitatea cadrului didactic (Flavia Malureanu) 94
31.1. Profesionalizarea carierei didactice: competente, standarde, statut, roluri 94
31.2. Formarea initiala si continua a cadrelor didactice pentru invatamantul
prescolar si primar 100
31.3. Evaluarea si autoevaluarea cadrelor didactice din invatamantul prescolar si primar 103
31.4. Norme deontologice ale profesiei didactice 106
Teme de reflectie 109
Bibliografie 110
Capitolul 32. Cercetarea in educatie (Cornelia Stefanescu) 112
32.1. Cercetarea educationala - caracteristici 112
32.2. Tipuri fundamentale de cercetare 113
32.3. Etapele cercetarii 116
32.4. Elaborarea proiectului de cercetare 121
32.5. Sistemul metodelor de cercetare 122
32.5.1. Metoda observatiei 12332.5.2. Experimentul psihopedagogic 12632.5.3. Tipuri de experimente 130
32.6. Intocmirea raportului de cercetare; valorificarea rezultatelor cercetarii 132
Teme de reflectie 134
Bibliografie 134
Partea a IV-a. Didactici ale disciplinelor
Capitolul 33. Didactica limbii si literaturii romane (Vasile Molan, Camelia Radulescu,
Anca Petrescu; Oana Stoican, George Enache) 139
33.1. Particularitatile psihologice ale copilului/elevului si organizarea procesului didactic (Vasile Molan) 139
33.1.1. Invatamantul prescolar 14033.1.2. Invatamantul primar 142
33.2. Didactica domeniului Limba si comunicare (Camelia Radulescu) 145
33.2.1. Caracteristici 145
33.2.1.1. Tendinte actuale de modernizare 146
33.2.2. Curriculum pentru educatia timpurie a copiilor cu varsta cuprinsa intre 3 si 5 ani 147
33.2.2.1. Dimensiuni ale domeniului 14733.2.2.2. Obiectivele domeniului Limba si comunicare 14833.2.2.3. Categorii de activitati prin care se realizeaza obiectivele de referinta ale domeniului Limba si comunicare 15333.2.2.4. Educatia integrata in gradinita 156
33.2.3. Proiectarea activitatilor specifice domeniului Limba si comunicare 158
33.2.3.1. Proiectarea anuala si semestriala 15833.2.3.2. Proiectarea activitatilor zilnice 158
33.2.4. Activitati - convorbirile, jocul didactic, povestirea, memorizarea 159
33.2.4.1. Convorbirile 15933.2.4.2. Jocul didactic 16233.2.4.3. Povestirea 16433.2.4.4. Memorizarea 172
33.2.5. Anexa 172
33.3. Didactica disciplinelor Comunicare in limba romana si Limba si literatura romana in învățământul primar (Anca Petrescu) 176
33.3.1. Limbajul si competenta de comunicare ale scolarului mic 176
33.3.1.1. Limba, limbaj, comunicare 17633.3.1.2. Competenta de comunicare 17733.3.1.3. Formarea deprinderilor de citit-scris 178
33.3.2. Proiectarea didactica la Comunicare in limba romana si Limba si literatura romana in învățământul primar 183
33.3.2.1. O noua paradigma - modelul comunicativ-functional 18333.3.2.2. Planificarea calendaristica si proiectarea pe unitati de invatare 18333.3.2.3. Proiectarea lectiei 185
33.3.3. Textul liric. Textul narativ 187
33.3.3.1. Importanta textelor lirice in versuri pentru educarea elevilor 18733.3.3.2. Pledoarie pentru lectura. Textul narativ. Aspecte introductive 19533.3.3.3. Lucrul cu cartea si lectura explicativa 196
33.3.4. Lectiile de limba romana. Notiunile de limba romana 198
33.3.4.1. Principiul concentric al predarii-invatarii in abordarea notiunilor de limba 19833.3.4.2. Structurarea lectiilor de limba romana 201
33.3.5. Metode si instrumente de evaluare folosite la disciplina Comunicare in limba romana/Limba si literatura romana 201
33.3.5.1. Evaluarea si verificarea competentelor 20133.3.5.2. Tipuri de evaluare folosite in orele de Comunicare in limba romana/Limba si literatura romana 20233.3.5.3. Metode traditionale si metode alternative de evaluare care se pot aplica la disciplina Limba si literatura romana 203
33.4. Predarea textului literar si nonliterar in clasele primare (Oana Stoican) 208
33.4.1. Predarea textului literar in clasele primare 208
33.4.1.1. Textul literar destinat copiilor - specific si functii 20833.4.1.2. Lectura - parte componenta a procesului instructiv-educativ 21333.4.1.3. Predarea unui text literar in proza desfasurata pe patru ore 21833.4.1.4. Predarea unui text versificat desfasurata pe patru ore 222
33.4.2. Didactica textului nonliterar in clasele primare 225
33.5. Aspecte ale comunicarii orale in invatamantul primar. Clasa pregatitoare, clasa I si clasa a Il-a (George Enache) 232
33.5.1. Repere socioculturale ale comunicarii orale 23233.5.2. Competenta de comunicare orala 23333.5.3. Comunicarea orala in clasa pregatitoare, in clasa I si in clasa a II-a 23533.5.4. Componenta lexicala 23533.5.5. Componenta gramaticala 236
Teme de reflectie 244
Bibliografie 245
Capitolul 34. Invatarea matematicii in gradinita si clasele primare (Marcel Sultanescu, Mihai Rosu) 248
34.1. Invatarea numerelor naturale: conceptul de numar natural la nivel prescolar si primar 249
34.1.1. Inceputuri 24934.1.2. Cateva aspecte "discutabile” 250
34.1.2.1. Gestul de incercuire 25034.1.2.2. Scrierea cifrelor 25134.1.2.3. Numarul 0 (zero) 25134.1.2.4. Numar/cifra 25234.1.2.5. Dezvoltarea capacitatii de a intelege si a utiliza numerele si cifrele 25334.1.2.6. Concentrice numerice 253
34.1.3. Demersuri didactice in invatarea numeratiei 254
34.1.3.1. Numerele naturale 0 -10 25434.1.3.2. Numerele naturale 11-100 25634.1.3.3. Numerele naturale mai mari decat 100 256
34.2. Invatarea operatiilor cu numere naturale 257
34.2.1. Adunarea si scaderea 257
34.2.1.1. Definirea operatiilor de adunare/scadere 25734.2.1.2. Terminologie 25834.2.1.3. Aspecte metodice ale introducerii operatiilor de adunaresi scadere in concentrul 0-10 258
34.2.2. Adunarea si scaderea numerelor naturale 259
34.2.2.1. Adunarea si scaderea numerelor naturale in concentrul 0-20 25934.2.2.2. Adunarea si scaderea numerelor naturale in concentrul 0-100 26134.2.2.3. Adunarea si scaderea numerelor naturale mai mari decat 100 26234.2.2.4. Sugestii metodice 262
Bibliografie 263
Capitolul 35. Invatarea precoce a limbilor straine, fundament al societatii multiculturale contemporane (Anca Petrescu, Camelia Radulescu) 264
35.1. Scurta istorie a metodelor de predare a limbilor straine inainte de secolul XX 265
35.2. Metode si teorii de predare a limbilor straine in secolul XX 266
35.3. Locul si importanta limbilor straine in învățământul prescolar 268
35.4. Factori implicati 269
35.4.1. Rolul prozodiei in invatarea limbilor straine 26935.4.2. Varsta si privilegiile sale lingvistice 27035.4.3. Varsta "ideala” 27135.4.4. Varsta "critica” 27135.4.5. Presiunea parintilor 27235.4.6. Cadrele didactice 272
35.5. Limbajul in centrul procesului de instruire. Elemente de metodologie a predarii limbii straine la gradinita 275
35.5.1. Obiective 27535.5.2. Marimea clasei de elevi 27635.5.3. Ergonomia spatiului scolar 27635.5.4. Materiale si resurse didactice 27735.5.5. Mijloace didactice 27835.5.6. Repere metodologice 27835.5.7. Constientizarea realitatilor sonore ale limbii 28035.5.8. Modalitati de insusire a vocabularului 28135.5.9. Repere in predarea gramaticii la prescolari 28235.5.10. Repere temporale si marci verbale ale temporalitatii 28335.5.11. Evaluarea 284
35.6. In loc de concluzii 285
Teme de reflectie 286
Bibliografie 287
Anexe 288
Capitolul 36. Didactica istoriei in invatamantul primar : de unde si cum invata elevii despre trecut (Laura Elena Capita, Carol Capita) 298
36.1. Istoriile in scoala - contextul formal 299
36.1.1. Programa de istorie - trasee de lectura si contexte de invatare 30036.1.2. Manualul ca parte a curriculumului 302
36.2. Mediul nonformal 305
36.2.1. Muzeul 30536.2.2. Monumentele 30636.2.3. "Istoria in teren" 307
36.3. Aplicarea programelor la nivelul clasei 307
36.4. In loc de concluzii 311
Bibliografie 312
Capitolul 37. Didactica geografiei pentru invatamantul primar (Cornelia Dinca) 313
37.1. Cadrul conceptual al disciplinei. Tendinte de modernizare 313
37.1.1. Dimensiunile educationale ale geografiei 314
37.2. Finalitatile studiului geografiei. Tendinte de modernizare 315
37.3. Continuturile invatarii. Tendinte de modernizare 316
37.4. Aspecte metodice specifice geografiei 317
37.4.1. Strategii de instruire ..
37.4.1.1. Metode de predare, invatare, evaluare. Conditii de eficientizare 31737.4.1.2. Mijloace de invatamant integrate in activitatea didactica 31937.4.1.3. Modernizarea organizarii activitatii elevilor 320
37.4.2. Strategii de evaluare 322
37.4.2.1. Particularitatile evaluarii la disciplina Geografie 322
37.5. Documentele curriculare. Tendinte de modernizare in proiectarea documentelor curriculare 323
37.6. Probleme privind modernizarea invatamantului geografic 328
Bibliografie 329
Capitolul 38. Didactica domeniului Arte (Vasile Vasile, Valentina Gavrila) 330
38.1. Educatia muzicala, la frontiera cu alte discipline scolare (Vasile Vasile) 330
38.2. Sugestii metodologice pentru desfasurarea educatiei muzicale in invatamantul prescolar si primar (Valentina Gavrila) 336
38.2.1. Jocul didactic muzical 337
Bibliografie 339
Capitolul 39. Didactica domeniului Arte: elemente de didactica pentru educatia plastica (Adrian Curcan) 340
39.1. Cadrul conceptual al domeniului experiential estetic si creativ. Tendinte de modernizare 340
39.2. Finalitatile domeniului experiential in procesul educational din gradinita. Tendinte de modernizare 343
39.3. Continuturi. Tendinte de modernizare 344
39.3.1. Tendinte de modernizare 346
39.4. Activitatile integrate in gradinita: semnificatii, tipologie, aspecte metodice 346
39.4.1. Semnificatii 34639.4.2. Tipologie 34739.4.3. Aspecte metodice 348
39.4.3.1. Activitate didactica de sine statatoare ce prezinta continuturi integrate 34839.4.3.2. Activitate didactica ce include mai multe secvente didactice/situatii de invatare 34839.4.3.3. Activitate integrata ce cuprinde partial sau total activitatile comune ale zilei si partial sau total activitatile alese 349
39.5. Aspecte metodice specifice domeniului estetic si creativ. Strategii educationale (metode de educatie, invaatare, evaluare) 350
39.5.1. Metode didactice folosite in cadrul activitatilor plastice 35139.5.2. Metode folosite in cadrul activitatilor de educatie muzicala 35239:5.3. Evaluarea in domeniul estetic si:creativ 35339.5.4. Tendinte de modernizare in procesul de educatie, de invatare, de evaluare in domeniul estetic si creativ 35439.5.5. Mijloace de invatamant integrate in activitatea didactica 35539.5.6. Modernizarea organizarii activitatii prescolarilor 356
39.6. Documentele curriculare ale domeniului experiential (principale, auxiliare). Tendinte de modernizare in proiectarea documentelor curriculare la nivel prescolar 357
Bibliografie 358
Capitolul 40. Didactica educatiei fizice si psihomotorii in invatamantul prescolar (Radu Predoiu, Alexandra Predoiu) 359
40.1. Jocul de miscare in educatia fizica 360
40.2. Efortul in activitatea de educatie fizica 361
40.3. Desfasurarea activitatii de educatie fizica in conditii speciale 362
40.4. Educatia fizicd in învățământul prescolar 363
40.5. Exercitii si jocuri de miscare pentru invatarea/consolidarea/perfectionarea deprinderilor motrice, pentru dezvoltarea calitatilor motrice si a schemei corporale 367
40.5.1. Mijloace de instruire utilizate in vederea formarii deprinderilor motrice de baza si a celor utilitar-aplicative 36740.5.2. Jocuri de miscare pentru dezvoltarea calitatilor motrice si formarea/consolidarea schemei corporale 368
Bibliografie 369
Capitolul 41. Didactica stiintelor naturii. Notiuni teoretice si aplicatii practice (Iuliana Lazar, Carmen Tica) 371
41.1. Didactica stiintelor (invatamant primar si prescolar). Teorie si aplicatii (Iuliana Lazar) 371
41.1.1. Notiuni introductive 37141.1.2. Proiectare curriculara. Competente, obiective, comportamente si activitati - domeniul Stiinte/Stiintele naturii 372
41.1.2.1. Proiectarea didactica. Generalitati 27241.1.2.2. Programa scolara 37341.1.2.3. Cunoasterea mediului. Obiective-cadru, obiective de referinta, exemple de comportament 37341.1.2.4. Explorarea mediului. Competente generale, competente specifice, exemple de activitati de invatare 37541.1.2.5. Stiintele naturii. Competente generale, competente specifice, exemple de activitati de invatare 376
41.1.3. Continuturile invatarii - domeniul Stiinte/Stiintele naturii. Exemple 376
41.1.3.1. Analiza continuturilor educationale pentru domeniul Stiinte, in învățământul primar si prescolar 376
41.1.4. Domeniul Stiintele fizicii 382
41.1.4.1. Unitatea de invatare SF1: Proprietati ale materiei si substantei. Corpuri 38241.1.4.2. Unitatea de invatare SF2: Proprietati ale materiei si substantei. Schimbari ale caracteristicilor corpurilor si materialelor 38741.1.4.3. Unitatea de invatare SF3: Forte si miscare 39041.1.4.4. Unitatea de invatare SF4: Forme si transfer de energie 39441.1.4.5. Unitatea de invatare SF5: Electricitate si magnetism 39641.1.4.6. Unitatea de invatare SF6: Unde si vibratii 40041.1.4.7. Unitatea de invatare SF7: Lumina 401
41.1.5. Domeniul Stiintele Pamantului 403
41.1.5.1. Unitatea de invatare SP1: Pamantul 40341.1.5.2. Unitatea de invatare SP2: Apa in natura 40641.1.5.3. Unitatea de invatare SP3: Fenomene ale naturii 40741.1.5.4. Unitatea de invatare SP4: Universul 40841.1.5.5. Unitatea de invatare SP5: Influenta omului asupra mediului de viata 41041.1.5.6. Unitatea de invatare SP6: Marturii ale vietii din trecut 412
41.1.6. Domeniul Stiintele vietii 413
41.1.6.1. Unitatea de invatare SV1: Notiuni generale de anatomie si fiziologie: Corpul uman 41341.1.6.2. Unitatea de invatare SV2: Caracteristici ale lumii vii. Plante si animale 41641.1.6.3. Unitatea de invatare SV3: Notiuni generale de ecologie 41841.1.6.4. Unitatea de invatare SV4: Notiuni de igiena si sanatate 419
41.1.7. Sugestii metodologice - domeniul Stiinte/Stiintele naturii 420
41.1.7.1. Metode didactice interactive. Descriere si exemple 42141.1.7.2. Mijloace didactice interactive. Descriere si exemple 425
41.1.8. Strategii de evaluare. Grila de observare. Matricea de evaluare 426
41.1.8.1. Kahoot! 42641.1.8.2. Portofoliul 42741.1.8.3. Tehnica 3-2-1 42841.1.8.4. Harta conceptuala sau harta cognitiva 42841.1.8.5. Fisa de autoevaluare 42941.1.8.6. Figa de lucru 43041.1.8.7. Grila de observare 43041.1.8.8. Matricea de evaluare 430
41.1.9. Concluzii 431
41.2. Repere metodologice si aplicatii (Carmen Tica) 431
41.2.1. Proiectarea unitatilor de invatare 43341.2.2. Proiectarea lectiilor de stiinte ale naturii 434
Bibliografie 437
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu