Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie : 1979
Editia I
Nr pagini : 456
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 8-22 lei pe okazii,
Disponibilitate BCU
pdf aici
Descriere: (din prefata)
Oferim acasta carte cadrelor didactice, practicienilor invaţamantuli, dorind sa contribuim astfel Ia satisfacerea dezideratulul lor de a beneficia de o informatie grupată cu privire la unele probleme pedagogice şi psihologice care fundamentează activitatea de instruire.
Opiniile şi propunerile pe care le avansăm in acest volum invita cadrele didactice la un dialog despre condiţiile in care diferite concepţii şi practici pedagogice - constituite in istoria lnvaţamantulul naţianal şi universal - sunt apte sa potenţeze eficienţa instrucţiei in condiţiile cerinţelor vremii noastre. Deşt lucrarea se adresează educatorilor din invăţamantul general şi obligatoriu, unele dintre capitolele ei fac referiri şi la aspecte pedagogice privind subansamblul invăţămfntului preşcolar şi cel superior, in măsura in care a fost necesar să relevăm condiţiile de interferenţa a practicii educaţionale. pe ansamblul sistemului de invăţamant.
Informaţiile din domeniul psihologiei, filozofiei, biologiei, logicii şi al altor discipline ştiinţifice - implicate in conţinutul lucrării - urmăresc sa semnaleze numeroasele deschideri de care beneficiază pedagogia teoretică şi aplicată pentru abordarea interdisciplinară a domeniului
Cuprins:
Prefaţă 7
Capitolul l. Coordonate definitorii ale tehnologiei instruirii 9
1. Condiţiile implicarii tehnicii şi tehnologiei in educaţie 9
2. Inovarea învățămîntului 16
3. Conceptul tehnologia instruirii 20
Capitolul lI. Învăţarea 32
1. Definiţia conceptului de învăţare şi implicaţiile lui interdisciplinare 32
2. Teorii psihologice ale învăţării 53
2.1. Asociaţionismul 542.2. Behaviorismul 362.3. Gestaltismul sau psihologia formelor 642.4. Alte teorii psihologice care analizează învățarea 672.5. Caracteristici generale ale teoriilor învățării 71
3. Condiţiile învățării 75
4. Tipuri de învățare şi strategiile învăţării 82
5. Raportul învățare-dezvoltare 91
Capitolul lll. Obiectivele acţiunii educaţionale 101
1. Ce sint obiectivele educaţiei? 101
2. Despre taxonomia obiectivelor 103
3. Cum definim obiectivele? 115
Capitolul iV. Conţinutul învățămintului 119
1. Condiţionarea sociologică şi pedagogică a conţinutului instrucției 119
2. Structura culturală prin învăţămint 127
3. Structurarea programelor şcolare
4. Manualul 153
5. Raporturile conţinutului învățămîntului cu orientarea școlară și profesională 134
Capitolul V. Relaţia educator-elev și organizarea activităţii de instruire 166
1. Educatorul şi elevul — factori principali ai sistemului de instruire 166
2. Organizarea activității instructive 171
2.1. Instruirea în colectivități 171
2.1.1. Clasa școlară 1712.1.2. Învăţămintul monitorial 174
2.2. Învățămiîntul individual și individualizarea instrucției 1752.3. Instruirea pe echipe 187
Capitolul VI. Tehnicile de instruire 191
1. Rolul tehnicilor de instruire și principiul activismului 191
2. Metodele de instruire 199
2.1. Intuiţia şi euristica 2012.2. Metode de predare 220
2.2.1. Metode intuitive 2202.2.2. Metode verbale 223
2.3. Metode de învățare 227
2.3.1. Învăţarea inductivă și deductivă 2272.3.2. Învăţarea prin descoperire 2312.3.3. Rezolvarea de probleme 2362.3.4. Învăţarea cu ajutorul modelelor 2492.3.5. Exerciţiul 2552.3.6. Metoda dramatizării 236
2.4. Metode speciale de educare a creativităţii 256
3. Mijloace de instruire 268
3.1. Tipuri de mijloace didactice şi funcţiile lor pedagogice 2703.2. Selecţia mijloacelor de instruire şi criterii de validare pedagogică 3003.3. Probleme privind strategia dotării şi administrarea mijloacelor de instruire 306
4. Forme de instruire 303
4.1. Lecţia 3144.2. Observările 3194.3. Activităţile de laborator și instruirea în laboratoare 3224.4. Forme de instruire bazate pe metode de comunicare verbală 3264.5. Activităţile tehnico-practice 3284.6. Instruirea programată 3304.7. Alte forme de instruire 356
Capitolul VII. Evaluarea eficienţei sistemului de instruire 361
Capitolul VIII. Modelul tehnologic 384
Anexe 411
Bibliografie generală 452
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu