18/02/2024

TEHNOLOGIA INSTRUIRII


Autor: Olga Oprea
Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie : 1979
Editia I
Nr pagini : 456
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 8-22 lei pe okazii,
Disponibilitate BCU
pdf aici


Descriere: (din prefata)

Oferim acasta carte cadrelor didactice, practicienilor invaţamantuli, dorind sa contribuim astfel Ia satisfacerea dezideratulul lor de a beneficia de o informatie grupată cu privire la unele probleme pedagogice şi psihologice care fundamentează activitatea de instruire. 
Opiniile şi propunerile pe care le avansăm in acest volum invita cadrele didactice la un dialog despre condiţiile in care diferite concepţii şi practici pedagogice - constituite in istoria lnvaţamantulul naţianal şi universal - sunt apte sa potenţeze eficienţa instrucţiei in condiţiile cerinţelor vremii noastre. Deşt lucrarea se adresează educatorilor din invăţamantul general şi obligatoriu, unele dintre capitolele ei fac referiri şi la aspecte pedagogice privind subansamblul invăţămfntului preşcolar şi cel superior, in măsura in care a fost necesar să relevăm condiţiile de interferenţa a practicii educaţionale. pe ansamblul sistemului de invăţamant.
Informaţiile din domeniul psihologiei, filozofiei, biologiei, logicii şi al altor discipline ştiinţifice - implicate in conţinutul lucrării - urmăresc sa semnaleze numeroasele deschideri de care beneficiază pedagogia teoretică şi aplicată pentru abordarea interdisciplinară a domeniului

Cuprins:

Prefaţă   7

Capitolul l. Coordonate definitorii ale tehnologiei instruirii 9
1. Condiţiile implicarii tehnicii şi tehnologiei in educaţie 9
2. Inovarea învățămîntului   16
3. Conceptul tehnologia instruirii   20

Capitolul lI.   Învăţarea  32
1. Definiţia conceptului de învăţare şi implicaţiile lui interdisciplinare  32
2. Teorii psihologice ale învăţării 53
2.1. Asociaţionismul  54
2.2. Behaviorismul  36
2.3. Gestaltismul sau psihologia formelor  64
2.4. Alte teorii psihologice care analizează învățarea  67
2.5. Caracteristici generale ale teoriilor învățării  71
3. Condiţiile învățării  75
4. Tipuri de învățare şi strategiile învăţării  82
5. Raportul învățare-dezvoltare  91

Capitolul lll. Obiectivele acţiunii educaţionale 101
1. Ce sint obiectivele educaţiei?  101
2. Despre taxonomia obiectivelor 103
3. Cum definim obiectivele?  115

Capitolul iV. Conţinutul învățămintului  119
1. Condiţionarea sociologică şi pedagogică a conţinutului instrucției 119
2. Structura culturală prin învăţămint  127
3. Structurarea programelor şcolare 
4. Manualul 153
5. Raporturile conţinutului învățămîntului cu orientarea școlară și profesională   134

Capitolul V. Relaţia educator-elev și organizarea activităţii de instruire 166
1. Educatorul şi elevul — factori principali ai sistemului de instruire     166
2. Organizarea activității instructive  171
2.1. Instruirea în colectivități  171
2.1.1. Clasa școlară  171
2.1.2. Învăţămintul monitorial  174
2.2. Învățămiîntul individual și individualizarea instrucției  175
2.3. Instruirea pe echipe  187

Capitolul VI. Tehnicile de instruire  191
1. Rolul tehnicilor de instruire și principiul activismului  191
2. Metodele de instruire  199
2.1. Intuiţia şi euristica  201
2.2. Metode de predare  220
2.2.1. Metode intuitive   220
2.2.2. Metode verbale  223
2.3. Metode de învățare 227
2.3.1. Învăţarea inductivă și deductivă  227
2.3.2. Învăţarea prin descoperire  231
2.3.3. Rezolvarea de probleme  236
2.3.4. Învăţarea cu ajutorul modelelor 249
2.3.5. Exerciţiul  255
2.3.6. Metoda dramatizării  236
2.4. Metode speciale de educare a creativităţii  256
3. Mijloace de instruire    268
3.1. Tipuri de mijloace didactice şi funcţiile lor pedagogice 270
3.2. Selecţia mijloacelor de instruire şi criterii de validare pedagogică   300
3.3. Probleme privind strategia dotării şi administrarea mijloacelor de instruire   306
4. Forme de instruire   303
4.1. Lecţia  314
4.2. Observările   319
4.3. Activităţile de laborator și instruirea în laboratoare  322
4.4. Forme de instruire bazate pe metode de comunicare verbală  326
4.5. Activităţile tehnico-practice  328
4.6. Instruirea programată  330
4.7. Alte forme de instruire  356

Capitolul VII. Evaluarea eficienţei sistemului de instruire   361

Capitolul VIII. Modelul tehnologic   384

Anexe  411
Bibliografie generală   452

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu