17/02/2024

INTRODUCERE IN TEORIA CURRICULUMULUI

Autor: Alexandru Strunga
Editura Universitara
Colectia Stiintele educatiei
An aparitie : 2020
Editia I
ISBN 978-606-28-1195-2
Nr pagini : 280
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 34,50 lei la Editura, 50 lei la delfin, 50 lei la dzc
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Lucrarea Introducere in teoria curriculumului integreaza, in mod consistent si comprehensiv, fundamentele conceptiei curriculare din educatia postmoderna si analizeaza modelele conceptuale si metodologice ale dezvoltarii curriculumului educational, din perspectiva multidimensionala (cercetare curriculara, concept, procese si produse curriculare). Lucrarea are trasaturile unui studiu monografic de referinta in literatura de specialitate, analizand in mod avizat traseul curricular parcurs, de la fragilitatea epistemologica la statutul conceptual consolidat, din actualitate. De asemenea, implicatiile pentru proiectarea, managementul si practica curriculara sunt relevate in optica modelului curricular centrat pe competente si al constructivismului pedagogic, ceea ce confera valoarea de construct metodologic si operational al lucrarii, util cercetatorilor, factorilor de decizie, studentilor din domeniul Stiinte ale educatiei si profesorilor. Prof. univ. dr. habil. Claudiu Bunaiasu 

Cuprins:

Capitolul 1. Conceptul de curriculum 9

Capitolul 2. Bazele teoriei curriculumului  20
2.1. Bazele filosofice  20
2.2. Bazele epistemologice şi istorice  26
2.3. Bazele sociologice  36
2.4. Bazele psihologice  48
2.5. Bazele pedagogice  56

Capitolul 3. Modelele curriculare  58
3.1. Modelul lui Dewey  58
3.2. Modelul lui Bobbitt  64
3.3. Modelul lui Bobbitt şi Charters  65
3.4. Modelul lui Tyler  66
3.5. Modelul lui Taba  66
3.6. Modelul lui Walker  67
3.7. Modelul lui McGee  68

Capitolul 4. Teoriile curriculare  69
4.1. Teoria reproducţiei  69
4.2. Teoria duplicităţii  75
4.3. Teoria rezistenţei  75
4.4. Teoria ranforsării  79
4.5. Teoria rezilienței  83

Capitolul 5. Tipologiile și abordările curriculare  86

Capitolul 6. Obiectivele curriculare  98
6.1. Definirea obiectivelor curriculare  98
6.2. Funcții ale obiectivelor curriculare  103
6.2.1. Funcția de reglare (autoreglare) sau de activizare; control și optimizare  105
6.2.2. Funcția de anticipare sau de prognoză  107
6.2.3. Funcția de evaluare și evidență  108
6.2.4. Funcția de comunicare și cea axiologică  109
6.3. Clasificarea și ierarhizarea obiectivelor curriculare  113
6.3.1. Niveluri și taxonomii  113
6.3.2. Operații  125

Capitolul 7. Conținuturile curriculare  136
7.1. Delimitări  136
7.2. Caracteristici ale conținuturilor curriculare  143
7.2.1. Validitatea  144
7.2.2. Coerența  148
7.2.3. Consistența  154
7.2.4. Forma de rezumat a conținutului curricular și operația de selecție  159
7.2.5. Problematizarea și prezentarea (prelucrarea) interogativă  164
7.3. Operații asupra conținutului curricular – interdisciplinaritate şi modulare  168
7.3.1. Conceptul de operații asupra conținutului curriculumului  168
7.3.2. Matricea lui D’Hainaut  173
7.3.3. Intradisciplinaritatea  175
7.3.4. Interdisciplinaritatea  177
7.3.5. Pluridisciplinaritatea, transdisciplinaritatea și organizarea modulară  182

Capitolul 8. Reprezentări și produse curriculare  186
8.1. Curriculum reprezentare a acţiunii – conceptualizare şi obiectivări   186
8.2. Curriculum reprezentare a acţiunii – elemente structurale.  189
8.2.1. Planul-cadru de învăţământ  189
8.2.2. Proiectul educativ al şcolii  191
8.2.3. Programa şcolară  193
8.2.5. Planificarea calendaristică  198
8.2.6. Planul de lecţie  199
8.2.7. Manualele şcolare  202

Capitolul 9. Feedback-ul curricular  209
9.1. Percepţia curriculumului şi a calităţii învăţământului de către tinerii din România  210
9.2. Dinamica preferinţelor educabililor în raport cu evoluţia curriculumului postmodern  213

Anexe  221
Anexa nr. 1  221
Anexa nr. 2  240
Lista tabelelor incluse în lucrare  257
Lista figurilor incluse în lucrare  257
Bibliografie  258
Bibliografie selectivă  258
Articole de specialitate  266 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu