15/02/2024

INVATAREA AUTODIRIJATA SI CONSILIEREA PENTRU INVATARE. Noile paradigme. postmoderne ale instruirii

Autor: Horst Siebert
Editura Institutul European
Colectia  Universitaria
An aparitie : 2001
Editia I
Editia originala: Selbstgesteuertes Lernen und Lernberatung
Traducerea ?
ISBN 973-611-200-4
Nr pagini : 272
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf aici


        O traducere din literatura germana destinata cunoasterii a preocuparilor din domeniul stiintelor educatiei se impunea. Cerinta are mai multe ratiuni: se cerea implinita dorinta inaintasilor de a nu intrerupe legatura cu marile scoli si culturi ale lumii si ar fi nedrept sa pierdem poate cel mai bun context de realizare a unei punti peste ani intre elementele definitorii ale invatamintului din cele doua tari. Consideram totodata ca avem datoria pastrarii dreptei masuri intre sursele de formare a generatiilor, prin racordarea lor la ceea ce reprezinta istoria, prezentul si viitorul Europei; suntem raspunzatori de nivelul cunoasterii reciproce realizate in fiecare moment intre profesorii si studentii universitatilor pe care le slujim; avem a da seama de competentele de interrelationare formate viitorilor educatori. 
        Acestea sint citeva dintre argumentele care si-au gasit repede rezonanta la colegii nostri din cadrul IIZ/DVV si, mai apoi, la cei de la Universitatea din Hanovra. Doua au fost numele rostite pentru a directiona cautarea noastra: profesor Johan Knoll si profesor Horst Siebert. Dupa intilnirea cu distinsul specialist in educatia adultilor, profesorul Knoll, am aflat ca recomandarea calda facuta profesorului Horst Siebert este motivata de meritele acestuia, de activismul recunoscut in toate landurile si, nu in ultimul rind, pentru ca este elevul Domniei Sale. 
        Interesul permanent al profesorului Johan Knoll pentru evolutia proiectului nostru comun si pentru aceasta traducere ne-au confirmat opinia ca avem a lansa o carte de autor si o sinteza a unei scoli. Cu acest sentiment l-am cautat, la Hanovra, pe autorul Invatarii autodirijate convinsi ca ne va face partasii unei experiente comune - spunind ca orice carte este nu doar a autorului , a scolii pe care o reprezinta, ci a tuturor cursantilor, profesorilor, cititorilor asa cum este si a celor care nu au citit-o inca. Conceptul de autoinvatare, utilizat ca un laitmotiv, este poate cea mai directa forma de autoresponsabilizare a tuturor actorilor invatarii - cind fiecare se intreaba despre rolul si efectul prezentei sale in proces. Poate de aici, din constructia cuvintelor compuse - proprie limbii germane - si-a extras Constantin Noica gindul sau despre scoala a carei valoare este data atit de elevii cit si de profesorii ei, fara a le putea atribui unora sau altora un merit mai mare. Volumul reprezinta un reper pentru literatura pedagogica si indeosebi pentru segmentul educatiei adultilor. De aceea este necesar sa precizam ca referintele cu valoare de principiu, in aceasta carte, tintesc mai ales adultul, persoana capabila sa-si autogestioneze invatarea.

Cuprins:

Prefaţa autorului la ediția în limba română  5
Prefaţă. Autoinvăţare şi autoconstrucţie    7

1. EXPERIENȚE DE ÎNVĂȚARE  13

2. ÎNVĂȚAREA AUTODIRIJATĂ. Despre istoria unei idei reformatoare în domeniul pedagogiei  23
2.1. Disputa în jurul paradigmelor pedagogiei de la Weimar   23
2, 2. Anii '80: autoorganizare în loc de şcolarizare   28
2.3. Mijlocul deceniului al 9-lea: de la calificare progresivă la educația permanentă 34

3. ASPECTE TEORETICE  41
3.1. „Învăţarea autodirijată” - o cotitură e în domeniul percepției  41
3.2. Autoorganizarea şi modelarea sinelui   49
3.3. Tezele învăţării autodirijate  54
3.4. Autoinstruirea şi autoevaluarea  70
3.5, Instruirea ca proces de feedback între ego şi lume  80

4. ASPECTE ALE ÎNVĂȚĂRII EMPIRICE AUTODIRIJATE 89
4.1. Conceptul behavior-setting   89
4.2. Proiecte de învăţare zilnică  92
4.3. Condiţiile cognitive şi afective ale învăţării   95
4.4. Învăţarea autodirijată în acțiunea de predare-învăţare  100 
4.5. Stiluri ale învăţării autodirijate   104
4.6. Învăţarea autodirijată şi Internetul   113
4.7. Adulții învaţă altfel decît în trecut?  119
4.8. Chestionarul DELPHI: viitorul învățării   124

5. CONSILIEREA PENTRU ÎNVĂȚARE   29
5.1. Autodirijarea învăţării şi dificultăţile sale  129
5.2. Consilierea prin metacunoaştere   142
5.3. Moderarea ca asistenţă în procesul învățării  149
5.4. Contextele sistemic-constructiviste ale învăţării  156
5.5. Promovarea competenţelor necesare autoînvăţării  164
5.6. Diagnoza învățării  169

6. CULTURA ÎNVĂȚĂRII   181
6.1. Reformă sau schimbarea paradigmelor?   181
6.2. Culturile învăţării ca sisteme de cunoştinţe  186
6.3. Nivelul exigenţelor şi conştiinţa adulţilor  213
6.4. Locul şi timpul învățării   219
6.5. Noile forme de organizare a instruirii autodirijate instituționalizate  228

7. NOILE CULTURI DE ÎNVĂȚARE ÎN DOMENIUL ŞCOLILOR GENERALE ȘI PROFESIONALE  245.

Bibliografie 261

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu