Editura Universitatii Alexandru Ioan Cuza
Colectia Stiintele educatiei
An aparitie : 2014
Editia I
ISBN 978-606-714-071-2
Nr pagini : 332
Format 145 x 205
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
pdf aici
Lucrarea se constituie într-o sinteză a cercetărilor teoretice şi empirice care evidenţiază rolul sinelui în motivarea şi autoreglarea învăţării şcolare. A fost analizată valoarea motivaţională a dimensiunilor stabile ale sinelui (sentimentul valorii personale, competenţele percepute), în raport cu cea a unor structuri mai dinamice, cum ar fi autoeficacitatea percepută. Tema tratată în acest volum este de maximă importanţă pentru domeniul educaţional, întrucât ea oferă un fundament ştiinţific pentru aplicaţiile practice din clasă: autoreglarea eficientă a învăţării, structurarea sarcinilor şcolare, autocunoaşterea şi dezvoltarea personală, rezilienţa şcolară. Lucrarea se adresează atât studenţilor de la psihologie care au nevoie de o introducere monografică în temă, cât şi practicienilor (consilieri şcolari şi profesori diriginţi) preocupaţi de înţelegerea cauzalităţii complexe a performanţelor şcolare.
Versavia Curelaru este lector universitar doctor la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea „Al.I. Cuza”, Iaşi. Domenii de competenţă: psihologia educaţiei, consiliere psihopedagogică, managementul clasei de elevi. A obţinut titlul de doctor în psihologie cu lucrarea Implicaţii ale conceptului de sine în performanţa academică.
Cuprins:
Prefață (Marcela Rodica Luca) 11
Introducere 119
Capitolul 1. Conceptul de sine – istoric şi clarificări terminologice 25
1.1. Surse ale diversităţii conceptuale în abordarea sinelui 25
1.2. Încercări de simplificare terminologică 29
1.3. Perspective istorice în abordarea sinelui 30
1.3.1. Reflecţiile filosofilor asupra sinelui 321.3.2. Contribuţia lui William James la dezvoltarea teoriilor psihologice cu privire la conceptul de sine 341.3.3. Interacţionismul simbolic 371.3.4. Psihanaliza 39
1.4. Consacrarea conceptului de sine ca obiect de studiu al psihologiei 41
1.4.1. Contribuţia psihologiei umaniste la reintroducerea sinelui în câmpul psihologiei 421.4.2. Emergenţa cercetărilor sinelui în psihologia socială 43
Capitolul 2. Modele teoretice ale sinelui 47
2.1. Studierea sinelui în cadrul paradigmei cognitive 47
2.1.1. Modelul sinelui ca structură mnezică asociativă 482.1.2. Modelul sinelui ca sistem de referinţă 512.1.3. Modelul sinelui ca schemă 542.1.4. Modelul tripartit al sinelui 57
2.2. Teoria sociocognitivă a sinelui 61
2.3. Abordarea fenomenologică a sinelui 63
2.3.1. Introspecţia ca metodă de explorare a sinelui 642.3.2. Sinele perceput şi sinele conceput 65
2.4. Modele multidimensionale ale conceptului de sine 66
2.4.1.Aplicabilitatea modelelor multidimensionale în cercetare 662.4.2. Modelul cognitiv al lui Hattie 682.4.3. Modelul multidimensional-ierarhic al lui L’Ecuyer 70
Capitolul 3. Conceptul de sine academic 75
3.1. Modelul multidimensional-ierarhic lui Shavelson 76
3.2. Modelul multidimensional al lui Marsh 81
3.3. Dezvoltarea şi diferenţierea conceptului de sine academic 86
3.4. Modelul cadrelor de referinţă în evaluarea conceptului de sine academic 89
Capitolul 4. Autoeficacitatea percepută – structură dinamică a sinelui 95
4.1. Teoria autoeficacităţii 96
4.2. Relaţia dintre conceptul de sine şi autoeficacitatea percepută 100
4.2.1. Criterii de diferenţiere a conceptului de sine şi autoeficacităţii perceputedin perspectivă conceptuală 1034.2.2. Criterii de diferenţiere a conceptului de sine şi autoeficacităţii percepute dinperspectivă metodologică 105
4.3. Stima de sine şi autoeficacitatea percepută 106
4.3.1. Valoare şi competenţă în autoevaluarea personală 1074.3.2. Competenţa ca sursă a valorii personale 109
4.4. Surse ale convingerilor despre sine 111
4.4.1. Importanţa cadrelor de referinţă în dezvoltarea şi activarea convingerilor despre sine 1114.4.2. Rolul experienţelor de succes şi eşec în dezvoltarea autoeficacităţii percepute 1134.4.3. Rolul experienţelor vicariante în autocunoaştere 1184.4.4. Persuasiunea ca sursă a cunoaşterii de sine 1204.4.5. Rolul stărilor fiziologice şi emoţionale în autocunoaştere 121
4.5. Procesele prin care acţionează autoeficacitatea percepută 122
4.5.1. Procesele cognitive 1224.5.2. Procesele motivaţionale 1234.5.3. Procesele emoţionale 1244.5.4. Procesele de selecţie 125
4.6. Abordarea metodologică a constructului autoeficacitate percepută 125
4.7. Impactul teoriei autoeficacităţii 127
Capitolul 5. Motivaţia şi autoreglarea învăţării din perspectiva teoriilor sinelui 131
5.1. Argumente privind valoarea motivaţională a sinelui 132
5.1.1. Argumente din partea teoreticienilor motivaţiei şcolare 1325.1.2. Argumente din partea teoreticienilor sinelui 134
5.2. Teoriile motivaţionale cu focusare pe sine 134
5.2.1. Modelul atribuirii cauzale a succesului şi eşecului 1345.2.2. Modelul fundamentat pe schemele de sine 1445.2.3. Motivaţia derivată din competenţă şi autoeficacitate 153
5.3. Rolul conceptului de sine în autoreglarea performanţei 155
5.3.1. Perspectiva cognitivă asupra autoreglării 1575.3.2. Locul sinelui în cadrul modelului cognitivist al autoreglării 1595.3.3. Perspectiva sociocognitivă asupra autoreglării 161
Capitolul 6. Performanţa şcolară şi reprezentările acesteia la nivelul sinelui 167
6.1. Succesul şi insuccesul şcolar – indicatori obiectivi sau trăiri subiective ale performanţei şcolare 168
6.2. Factorii individuali şi contextuali ai performanţei şcolare 172
6.3. Standardele şi rolul lor în autoevaluare 176
6.3.1. Niveluri de structurare a standardelor de autoevaluare 1776.3.2. Dinamica standardelor de autoevaluare 181
6.4. Abordarea eficienţei şcolare prin raportare la reprezentările sinelui 183
6.5. Reacţii afective şi comportamentale faţă de rezultatele şcolare 184
Capitolul 7. Direcţii de cercetare a sinelui multidimensional în domeniul psihologiei educaţiei 189
7.1. Cercetări ale conceptului de sine în domeniul educaţional 192
7.1.1. Studii de validare a conceptului de sine academic 1927.1.2. Relaţia dintre conceptul de sine academic şi performanţa şcolară 194
7.2. Cercetări ale autoeficacităţii percepute (AEP) în domeniul educaţional 202
7.2.1. Rolul AEP în dezvoltarea competenţelor cognitive la elevi 2027.2.2. Relaţia dintre AEP şi performanţa academică 2127.2.3. AEP în autoreglarea învăţării 218
Capitolul 8. Cercetări privind relaţia dintre concepţiile despre sine şi performanţa şcolară în mediul educaţional românesc 223
8.1. Prezentare generală a cercetărilor 223
8.1.1. Introducere 2238.1.2. Diferenţieri ale principalelor constructe utilizate în cercetare 2248.1.3. Obiective şi aspecte metodologice generale 229
8.2. Stima de sine, schemele de sine şi performanţa 231
8.3. Conceptul de sine academic şi performanţa şcolară 245
8.4. Conceptul de sine academic, autoeficacitatea percepută şi performanţa 254
8.5. Stima de sine, competenţa percepută şi performanţa academică 274
8.6. Limite şi posibilităţi de dezvoltare a cercetărilor 288
Capitolul 9. Implicaţii educaţionale ale explorării şi dezvoltării conceptului de sine la elevi 291
9.1. Aplicaţii ale paradigmei sociocognitive în cercetarea performanţei şcolare 291
9.2. Concluzii privind rezultatele cercetării relaţiei dintre conceptul de sine şi performanţa şcolară 294
9.3. Un model integrator 297
9.4. Arii aplicative ale cercetărilor realizate în domeniul educaţional 300
9.4.1. Autoreglarea învăţării 3009.4.2. Structurarea curriculum-ului şi a sarcinilor de învăţare 3019.4.3. Intervenţie şi dezvoltare personală 302
Referinţe bibliografice 305
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu