17/02/2024

CONCEPTUL DE SINE SI PERFORMANTA SCOLARA


Autor: Versavia Curelaru
Editura Universitatii Alexandru Ioan Cuza
Colectia Stiintele educatiei
An aparitie : 2014
Editia I
ISBN 978-606-714-071-2
Nr pagini : 332
Format 145 x 205
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
pdf aici


        Lucrarea se constituie într-o sinteză a cercetărilor teoretice şi empirice care evidenţiază rolul sinelui în motivarea şi autoreglarea învăţării şcolare. A fost analizată valoarea motivaţională a dimensiunilor stabile ale sinelui (sentimentul valorii personale, competenţele percepute), în raport cu cea a unor structuri mai dinamice, cum ar fi autoeficacitatea percepută. Tema tratată în acest volum este de maximă importanţă pentru domeniul educaţional, întrucât ea oferă un fundament ştiinţific pentru aplicaţiile practice din clasă: autoreglarea eficientă a învăţării, structurarea sarcinilor şcolare, autocunoaşterea şi dezvoltarea personală, rezilienţa şcolară. Lucrarea se adresează atât studenţilor de la psihologie care au nevoie de o introducere monografică în temă, cât şi practicienilor (consilieri şcolari şi profesori diriginţi) preocupaţi de înţelegerea cauzalităţii complexe a performanţelor şcolare.

        Versavia Curelaru este lector universitar doctor la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea „Al.I. Cuza”, Iaşi. Domenii de competenţă: psihologia educaţiei, consiliere psihopedagogică, managementul clasei de elevi. A obţinut titlul de doctor în psihologie cu lucrarea Implicaţii ale conceptului de sine în performanţa academică

Cuprins:

Prefață (Marcela Rodica Luca)  11
Introducere  119

Capitolul 1. Conceptul de sine – istoric şi clarificări terminologice  25
1.1. Surse ale diversităţii conceptuale în abordarea sinelui  25
1.2. Încercări de simplificare terminologică  29
1.3. Perspective istorice în abordarea sinelui  30
1.3.1. Reflecţiile filosofilor asupra sinelui  32
1.3.2. Contribuţia lui William James la dezvoltarea teoriilor psihologice cu privire la conceptul de sine  34
1.3.3. Interacţionismul simbolic  37
1.3.4. Psihanaliza  39
1.4. Consacrarea conceptului de sine ca obiect de studiu al psihologiei  41
1.4.1. Contribuţia psihologiei umaniste la reintroducerea sinelui în câmpul psihologiei  42
1.4.2. Emergenţa cercetărilor sinelui în psihologia socială  43

Capitolul 2. Modele teoretice ale sinelui  47
2.1. Studierea sinelui în cadrul paradigmei cognitive  47
2.1.1. Modelul sinelui ca structură mnezică asociativă  48
2.1.2. Modelul sinelui ca sistem de referinţă  51
2.1.3. Modelul sinelui ca schemă 54
2.1.4. Modelul tripartit al sinelui  57
2.2. Teoria sociocognitivă a sinelui  61
2.3. Abordarea fenomenologică a sinelui  63
2.3.1. Introspecţia ca metodă de explorare a sinelui 64
2.3.2. Sinele perceput şi sinele conceput  65
2.4. Modele multidimensionale ale conceptului de sine  66
2.4.1.Aplicabilitatea modelelor multidimensionale în cercetare  66
2.4.2. Modelul cognitiv al lui Hattie  68
2.4.3. Modelul multidimensional-ierarhic al lui L’Ecuyer  70

Capitolul 3. Conceptul de sine academic  75
3.1. Modelul multidimensional-ierarhic lui Shavelson  76
3.2. Modelul multidimensional al lui Marsh  81
3.3. Dezvoltarea şi diferenţierea conceptului de sine academic  86
3.4. Modelul cadrelor de referinţă în evaluarea conceptului de sine academic  89

Capitolul 4. Autoeficacitatea percepută – structură dinamică a sinelui  95
4.1. Teoria autoeficacităţii  96
4.2. Relaţia dintre conceptul de sine şi autoeficacitatea percepută  100
4.2.1. Criterii de diferenţiere a conceptului de sine şi autoeficacităţii percepute
din perspectivă conceptuală  103
4.2.2. Criterii de diferenţiere a conceptului de sine şi autoeficacităţii percepute din
perspectivă metodologică  105
4.3. Stima de sine şi autoeficacitatea percepută 106
4.3.1. Valoare şi competenţă în autoevaluarea personală  107
4.3.2. Competenţa ca sursă a valorii personale  109
4.4. Surse ale convingerilor despre sine  111
4.4.1. Importanţa cadrelor de referinţă în dezvoltarea şi activarea convingerilor despre sine  111
4.4.2. Rolul experienţelor de succes şi eşec în dezvoltarea autoeficacităţii percepute  113
4.4.3. Rolul experienţelor vicariante în autocunoaştere  118
4.4.4. Persuasiunea ca sursă a cunoaşterii de sine  120
4.4.5. Rolul stărilor fiziologice şi emoţionale în autocunoaştere  121
4.5. Procesele prin care acţionează autoeficacitatea percepută  122
4.5.1. Procesele cognitive  122
4.5.2. Procesele motivaţionale  123
4.5.3. Procesele emoţionale  124
4.5.4. Procesele de selecţie  125
4.6. Abordarea metodologică a constructului autoeficacitate percepută  125
4.7. Impactul teoriei autoeficacităţii  127

Capitolul 5. Motivaţia şi autoreglarea învăţării din perspectiva teoriilor sinelui  131
5.1. Argumente privind valoarea motivaţională a sinelui  132
5.1.1. Argumente din partea teoreticienilor motivaţiei şcolare  132
5.1.2. Argumente din partea teoreticienilor sinelui  134
5.2. Teoriile motivaţionale cu focusare pe sine  134
5.2.1. Modelul atribuirii cauzale a succesului şi eşecului  134
5.2.2. Modelul fundamentat pe schemele de sine  144
5.2.3. Motivaţia derivată din competenţă şi autoeficacitate  153
5.3. Rolul conceptului de sine în autoreglarea performanţei  155
5.3.1. Perspectiva cognitivă asupra autoreglării  157
5.3.2. Locul sinelui în cadrul modelului cognitivist al autoreglării  159
5.3.3. Perspectiva sociocognitivă asupra autoreglării  161

Capitolul 6. Performanţa şcolară şi reprezentările acesteia la nivelul sinelui  167
6.1. Succesul şi insuccesul şcolar – indicatori obiectivi sau trăiri subiective ale performanţei şcolare  168
6.2. Factorii individuali şi contextuali ai performanţei şcolare  172
6.3. Standardele şi rolul lor în autoevaluare  176
6.3.1. Niveluri de structurare a standardelor de autoevaluare  177
6.3.2. Dinamica standardelor de autoevaluare  181
6.4. Abordarea eficienţei şcolare prin raportare la reprezentările sinelui  183
6.5. Reacţii afective şi comportamentale faţă de rezultatele şcolare  184

Capitolul 7. Direcţii de cercetare a sinelui multidimensional în domeniul psihologiei educaţiei  189
7.1. Cercetări ale conceptului de sine în domeniul educaţional  192
7.1.1. Studii de validare a conceptului de sine academic  192
7.1.2. Relaţia dintre conceptul de sine academic şi performanţa şcolară  194
7.2. Cercetări ale autoeficacităţii percepute (AEP) în domeniul educaţional  202
7.2.1. Rolul AEP în dezvoltarea competenţelor cognitive la elevi  202
7.2.2. Relaţia dintre AEP şi performanţa academică  212
7.2.3. AEP în autoreglarea învăţării  218

Capitolul 8. Cercetări privind relaţia dintre concepţiile despre sine şi performanţa şcolară în mediul educaţional românesc  223
8.1. Prezentare generală a cercetărilor  223
8.1.1. Introducere  223
8.1.2. Diferenţieri ale principalelor constructe utilizate în cercetare  224
8.1.3. Obiective şi aspecte metodologice generale  229
8.2. Stima de sine, schemele de sine şi performanţa  231
8.3. Conceptul de sine academic şi performanţa şcolară  245
8.4. Conceptul de sine academic, autoeficacitatea percepută şi performanţa  254
8.5. Stima de sine, competenţa percepută şi performanţa academică  274
8.6. Limite şi posibilităţi de dezvoltare a cercetărilor  288

Capitolul 9. Implicaţii educaţionale ale explorării şi dezvoltării conceptului de sine la elevi  291
9.1. Aplicaţii ale paradigmei sociocognitive în cercetarea performanţei şcolare  291
9.2. Concluzii privind rezultatele cercetării relaţiei dintre conceptul de sine şi performanţa şcolară  294
9.3. Un model integrator  297
9.4. Arii aplicative ale cercetărilor realizate în domeniul educaţional  300
9.4.1. Autoreglarea învăţării  300
9.4.2. Structurarea curriculum-ului şi a sarcinilor de învăţare  301
9.4.3. Intervenţie şi dezvoltare personală  302

Referinţe bibliografice  305

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu